De feestdagen staan voor de deur! Je krijgt met moeite alle pakketten op tijd verwerkt. Dat is een goed teken, want dan komen er ook veel orders binnen. Een pakket dat te laat geleverd wordt is dan vast het laatste dat je wil. Het was al eerder in het nieuws, meerdere vervoerders kampen op dit moment met een tekort aan pakketbezorgers. Er staan maar liefst 4000 vacatures open om het tekort voor de feestdagen op te lossen. Hoe kun je hier als webshop het beste mee omgaan? Hoe kun jij er nu toch voor zorgen dat je pakketten op tijd geleverd worden en hoe voorkom je het worst case scenario van een negatieve review? Wij geven je onze tips over wat je beter wel en niet kunt doen in deze situatie en om je klanten ook rond de feestdagen tevreden te houden!

Tekort aan pakketbezorgers

De oorzaak voor het tekort aan bezorgers is de aantrekkende economie en de snelle groei van e-commerce. Van midden november tot eind december neemt het aantal internetbestellingen helemaal flink toe. Dat is natuurlijk hartstikke positief voor je webshop, maar het zorgt momenteel dus ook voor een tekort aan pakketbezorgers. Het zijn voornamelijk de markten in Amsterdam, Utrecht en Eindhoven waar de druk hoog is. De vervoerders trekken alles uit de kast om pakketten toch op tijd te kunnen bezorgen. Zo wil PostNL hun huidige deeltijdwerkers meer uren laten werken. Maar ze gaan zelfs ook het kantoorpersoneel inzetten om pakketten te verwerken. DHL wil met behulp van een campagne 500 nieuwe bezorgers werven. De vervoerders geven aan dat er ook extra afhaalpunten opgezet zullen worden. Zo plaatst DHL extra afhaalkluisjes in winkels, winkelcentra, scholen en kantoren en PostNL zorgt ook voor meer afhaalpunten.

Er staan maar liefst 4000 vacatures voor pakketbezorgers open op dit moment.

Wat je als webshop kunt doen bij een tekort aan pakketbezorgers

Ondanks de vele openstaande vacatures is het niet onwaarschijnlijk dat de bezorging van pakketten vertraging op zal lopen rond de feestdagen. Om dit zoveel mogelijk te voorkomen, zetten we een aantal tips voor je op een rij. Deze tips hebben niet alleen betrekking op de vervoerders, maar ook op wat je zelf als webshop kunt doen. Want ook al gaat het hier in principe om een overmachtskwestie, de communicatie met je klanten is hierbij van groot belang. Om toch een pakjesfeest van deze piek in e-commerce te maken, zetten we nu 5 tips voor je op een rij.

1 Afhaalpunten in je check-out

De vervoerders geven het zelf ook al aan: het pakket laten bezorgen bij een afhaalpunt geeft een hogere aflevergarantie. Doordat SendCloud met meerdere vervoerders samenwerkt, kun je een groot aanbod van afhaalpunten in je check-out verwerken. Zo combineer je de vervoerders DHL, DPD, PostNL en UPS naar keuze. Daardoor is er op iedere hoek wel een afhaalpunt beschikbaar. Daarnaast is het voordeel van afhaalpunten dat het ook nog eens een voordeligere verzendoptie is. De vervoerder kan tenslotte met maar één bezorging, meerdere pakketten afleveren. Zo gaan je marges niet verloren en ben je ook nog eens milieuvriendelijker bezig!

Met SendCloud werkt de afhaalpunt kiezer ook binnen Europa. Dus ook voor internationale verzendingen is dit een aantrekkelijke verzendoptie, voor zowel jou als je klant. In Europa is er altijd binnen een straal van 3 kilometer een afhaalpunt en in Nederland is dit zelfs minder. Bezorging bij een afhaalpunt is tevens goedkoper, wat het voor de klant aantrekkelijker maakt om deze optie te kiezen. Het kan slim zijn om deze verzendoptie nu zelfs gratis te maken, zodat de kans dat jouw klant hiervoor kiest extra groot is. Al met al is deze verzendoptie aanbieden dus de belangrijkste tip die we je kunnen meegeven. Het verkleint daadwerkelijk de kans op de vertraging van je pakketten, waarmee je het aantal tevreden klanten verhoogt. Op naar extra omzet tijdens die feestdagen!

Tekort aan pakketbezorgers

2 Combinatie van vervoerders

Naast het kiezen voor een afhaalpunt, is het combineren van meerdere vervoerders ook een tip die we je willen meegeven. In plaats van dat je gebruik maakt van maar één enkele vervoerder, kun je meerdere vervoerders combineren. Dit brengt twee voordelen met zich mee. Je kunt gebruik maken van verschillende verzendopties, zoals avond- en Express levering. Je combineert hiermee niet alleen vervoerders tot een optimale mix aan verzendopties voor je klant, het spreidt ook het risico op vertraging van de levering. Mochten er vertragingen zijn bij de ene vervoerder in een bepaalde regio, dan switch je gemakkelijk over naar een andere. Let daarbij wel op de afmetingen en het gewicht van je order. Met SendCloud switch je in één klik naar een andere verzendoptie en/of vervoerder. Doordat SendCloud afspraken maakt met de vervoerders, wordt het verzenden van pakketten ook nog eens wat voordeliger.

3 Verzekerd verzenden

Het is niet direct een oplossing voor vertraging, maar zeker de overweging waard. Namelijk, het verzekerd verzenden van pakketten. Wanneer er miljoenen pakketjes over de sorteerband gaan, wordt de kans op verloren pakketten helaas groter. Je kunt altijd een onderzoek starten, maar indien je pakket zoek raakt en het is niet verzekerd, krijg je als webwinkelier nooit een vergoeding. Door een pakket verzekerd te verzenden, dek je dit risico in ieder geval af. In je eigen SendCloud omgeving kun je voor ieder gewenst bedrag een verzekering afsluiten, tegen een voordeliger tarief. Raakt het pakket dan beschadigd of kwijt? Dan wordt er na 10 dagen uitsluitsel gegeven over je vergoeding. Meer over het verzekeren van pakketten vind je hier. Mocht je in de tussentijd iets extra’s willen doen voor je klant, denk dan eens aan een persoonlijke kortingscode. Zowel voor jou als je klant is het vervelend dat het pakket vertraagd dan wel vermist is. Wat doe je in deze situatie? Stel de klant in ieder geval gerust. Middels een persoonlijke kortingscode kun je positief verrassen en eventueel verlies op die ene zending verkleinen, doordat de klant weer opnieuw bij je koopt.

Verzekerd verzenden is natuurlijk altijd een iets duurdere verzendoptie, maar vooral tijdens de feestdagen kunnen fouten in het verzendproces je duur komen te staan. Je gaat er altijd vanuit dat je pakket wordt afgeleverd, maar houdt in gedachten dat er altijd een kans is dat er iets misgaat. Verzend je producten van een hogere waarde en met een hoge marge, dan raden we zeker aan hierbij de verzekerde verzendoptie te gebruiken.

Tips tekort aan pakketbezorgers

4 Communicatie met de klant

Ook al is er in dit geval sprake van overmacht: goed communiceren met de klant is belangrijk. Communiceer al op je website dat de bezorging van pakketten door het tekort aan bezorgers wat langer kan duren. Het is verstandig om in de webshop al duidelijk te maken dat het kiezen voor een afhaalpunt in dit geval de beste optie is. Om de klant te informeren, kun je bijvoorbeeld een gekleurde balk op de homepage toevoegen waarin staat dat de bezorging wat langer kan duren door de drukte. Tevens kun je de klant het beste pro-actief op de hoogte houden over updates betreffende de levering. Zodra er meer bekend is, kun je de klant een mail sturen om hem of haar te informeren. Verwachtingsmanagement is, zeker bij decemberstress, de key! Als je je klanten goed informeert, zullen zij ondanks de vertraging tevreden blijven over jouw manier van handelen. Zo komen zij ook na de feestdagen bij je terug om te shoppen.

Goede communicatie met klanten is de key om ze tevreden te houden.

5 Express levering

We noemden Express leveringen al in tip drie. Dit is weliswaar een duurdere verzendoptie, maar Express pakketten krijgen in het sorteerprocess normaal gesproken voorrang. Logisch, de pakketten dienen namelijk de volgende ochtend al in huis te zijn. Helaas biedt ook dit uiteindelijk geen volledige dekking vanwege het tekort aan bezorgers, maar het kan in veel gevallen wel voor minder vertraging zorgen. Je kunt Express zending naast een reguliere zending in je check-out verwerken. Communiceer daarbij duidelijk. Een voorbeeld kan zijn: “Voor … geleverd, is morgen voor 11:00 uur in huis.” Dit is afhankelijk van de vervoerder waar je mee verzendt.

Tot slot

Je hebt nog héél even om je goed voor te bereiden op de drukte rondom de feestdagen. Wij hopen dat we je met deze tips hebben kunnen helpen bij dit tekort aan pakketbezorgers. Wil je weten hoe je jouw webshop feestdagen proof maakt? Lees dan ons blog artikel waarin we uitleggen hoe je 30% van je omzet kunt behalen tijdens de feestdagen. Veel succes!

Leave a Reply