Amazon, de grootste e-commerce speler van de wereld, lijkt al enige tijd zijn vizier te hebben gericht op de Nederlandse markt. Tot nu toe hebben ze de markt nog niet volledig betreden, maar het lijkt erop dat dit niet lang meer gaat duren. In 2016 vertaalden ze namelijk al de Duitse webshop naar het Nederlands en afgelopen november introduceerden ze Amazon Prime voor Nederlandse consumenten. Maar dat is nog niet alles, want sinds december is de spraak assistent (Amazon Alexa) te downloaden. En nog dit jaar zullen er 19 tot 20 productcategorieën verschijnen op Amazon.nl en Amazon.be. Maar wat is Amazon precies en wat zijn de gevolgen van een volledige marktintroductie? En hoe ga je hier als webshop mee om? Je leest het in deze blog.

Amazon, de e-commerce gigant

Amazon blijft maar groeien en is op het moment van schrijven zelfs meer waard dan Alphabet, het moederbedrijf van Google. Met een waarde van 768 miljard dollar is het na Apple het meest waardevolle beursgenoteerde bedrijf ter wereld. De kans bestaat zelfs dat ze als eerste de magische grens van 1 biljoen dollar zullen doorbreken. Het is dus een bedrijf van ongekende omvang, dat zich onderscheid door slimme technologie te gebruiken om de klantervaring te verbeteren en de kosten te drukken.

Amazon staat vooral bekend als een marktplaats waar andere bedrijven producten kunnen verkopen. Waar Amazon in het begin alleen boeken verkocht, kun je er nu zo’n beetje alles kopen wat je kunt bedenken. De snelheid waarmee Amazon uitbreidt naar nieuwe markten is ongekend en momenteel werken ze aan een online apotheek. Ook zijn er signalen dat Amazon de verzekeringsmarkt wil betreden.

In de VS en Duitsland heeft de e-commerce gigant het meeste voet aan de grond en is de website de op drie na populairste website van het land (na Google, YouTube en Facebook). In Amerika is het bedrijf zelfs zo dominant dat, van iedere dollar die wordt uitgegeven in de e-commerce sector, er 44 cent naar Amazon gaat.

Logo Amazon Sendcloud Blog

Hoe Amazon marktaandeel wint in Nederland

De oprichter van Amazon, Jeff Bezos, is een pionier en ziet kansen in iedere markt. Hij focust zich op het creëren van een zo goed mogelijke klantervaring en wint marktaandeel door op grote schaal producten en diensten tegen een lage prijs aan te bieden. De manier waarop Amazon marktaandeel wint in nieuwe landen is bewonderenswaardig.

Voor online retailers betekenen landgrenzen een stuk minder dan voor fysieke winkels. Het internationaal versturen van pakketten is ontzettend eenvoudig en de kosten om een pakket naar een buurland te verzenden zijn niet veel hoger dan een normale pakketzending. Het grootste nadeel is vaak dat je te maken hebt met langere levertijden en dat je als bedrijf minder service kan bieden wanneer je in het buitenland gevestigd bent.

In 2014 begon Amazon met de Nederlandse webshop Amazon.nl, waar ze tot op de dag van vandaag uitsluitend e-books verkopen. Maar er zijn steeds meer signalen dat Amazon van plan is om het aanbod in Nederland uit te breiden.

Amazon naar Nederland

Al jaren kan de Nederlandse consument shoppen bij de Duitse Amazon, maar voor veel mensen was de Duitse taal een struikelblok. Daarom besloot Amazon in 2016 de Duitse webshop (grotendeels) naar het Nederlands te vertalen en hebben ze sinds afgelopen zomer ook de Amazon App vertaald.

amazon naar nederland

Steeds meer consumenten vinden hun weg naar het enorme productaanbod, met als gevolg dat Amazon volgens de Twinkle100 de op vijf na grootste e-commerce speler in Nederland is. Met een geschatte omzet van 250 miljoen euro eindigen ze boven bedrijven als H&M (205 miljoen) en Mediamarkt (190 miljoen). Nog altijd staat Bol.com ruim bovenaan met 950 miljoen euro, maar Coolblue heeft in de afgelopen jaren laten zien dat ze sneller kunnen groeien. Zij hebben voor het eerst de tweede plaats overgenomen van online warenhuis Wehkamp.

We kunnen daarom gerust stellen dat Amazon eigenlijk al in Nederland actief is. Ze hebben al langere tijd een kantoor in Den Haag voor de webservices en openden onlangs een kantoor in Amsterdam dat mogelijk een rol speelt in het verder penetreren van de Nederlandse markt. Daarnaast openden ze in december nog een zogeheten ‘crossdock’ op Nederlandse bodem. Dit is een plek waar spullen van de ene internationale vrachtwagen direct in de andere worden geladen. Weer een stap om producten sneller en efficiënter bij de consument te krijgen!

Onlangs liet Vergelijk.nl (partner van Amazon) los dat Amazon.nl en Amazon.be dit jaar nog 19 à 20 productcategorieën zullen introduceren. Hierbij kun je denken aan producten als sieraden, boeken, consumentenelektronica en fashion. Al zal fashion nog niet heel breed vertegenwoordigd worden. Dit betekent dat er dus een grote speler met veel kracht actief gaat zijn op onze bodem.

Amazon Prime

Sinds november is ook het bekende Amazon abonnement beschikbaar in Nederland. Met Amazon Prime worden voor €5,99 meer dan 1 miljoen producten gratis binnen 1 dag bezorgd en krijg je toegang tot een groeiend aantal Amazon diensten. Waaronder: Prime Video, Twitch prime en Prime photo opslag.

We zien dat steeds meer online retailers een verzendabonnement introduceren. Zo lanceerde Bol.com het “Select” bezorgabonnement waarmee consumenten voor slechts €9,99 een jaar lang gebruik kunnen maken van gratis premium bezorgopties.

Het idee achter verzendabonnementen is dat ze veel meer waarde bieden dan dat ze kosten. Hierdoor worden loyale klanten beloond en gaan andere consumenten vaker online bestellen. Wanneer iemand een Amazon Prime abonnement heeft, wordt de kans groter dat ze de volgende keer hun zoektocht beginnen op Amazon, in plaats van via Google. En met alle aanvullende diensten heeft de consument genoeg redenen om een Prime abonnement af te sluiten.

Amazon Alexa

Alexa, de slimme spraak assistent van Amazon, is één van de meest onderschatte producten van het platform. Voor veel mensen lijkt het gimmick, maar het wordt steeds duidelijker dat het zoveel meer is. Alexa is een manier om de online en offline wereld verder naar elkaar toe te trekken. Inmiddels zijn er meer dan 22 miljoen apparaten verkocht waar Alexa op is geïnstalleerd en kijkend naar CES 2018, de grootste technologiebeurs ter wereld, dan worden dit er nog veel meer. Van een koelkast die eten automatisch aanvult tot in-car entertainment systemen die draaien op Alexa. In de toekomst bestaat de kans dat je alle apparaten in je huis kunt aansturen met je stem en dat ze in staat zijn om zelf voorraden aan te vullen. En wanneer Alexa is geïnstalleerd, weet jij al waar de producten worden besteld.

Momenteel is Alexa nog niet beschikbaar in het Nederlands, maar de Alexa app is sinds december wel te downloaden in de Nederlandse app store. Zodra spraak assistenten in het Nederlands beschikbaar zijn, is het vaak slechts een kwestie van tijd voor ze hun weg vinden in slimme apparaten. Het duurt nog even voordat deze technologie een grote impact gaat hebben op ons dagelijkse leven, maar onderschat de snelheid van technologische veranderingen niet. En houdt er rekening mee dat voice search misschien wel the next big thing in e-commerce is.

Hoe word je zelf een Amazon?

Amazon komt eraan, maar het is geen bedreiging waar je bang voor hoeft te zijn. De Nederlandse e-commerce markt is namelijk al behoorlijk volwassen en spelers als Bol.com en Coolblue bieden dezelfde bedreiging. De online retail blijft groeien en de potentie van serieuze kleinere spelers is zelfs groter dan die van e-commerce giganten. Het geheim zit hem hierbij in uniek zijn, jezelf focussen op een niche markt en continu bezig zijn met het verbeteren van je shop. Wie weet word jij zelf een Amazon over een aantal jaren.

1. Wees uniek

Uniek zijn kan op vele manieren. Je kunt natuurlijk unieke producten aanbieden, maar ook de manier waarop je producten aanbiedt kan anders zijn. Neem bijvoorbeeld Thirdlove.com uit onze vorige blog, waar vrouwen de perfecte bh kunnen bestellen door het invullen van een aantal simpele vragen over de pasvorm van hun huidige bh.

Een andere manier die in Amerika al ontzettend populair is en die we steeds vaker zien voorbijkomen in Nederland, zijn abonnementen. Periodieke bestellingen die via automatische incasso worden afgeschreven, zorgen ervoor dat je verzekerd bent van herhaalaankopen. Pak je het goed aan en zorg je voor een verrassend element, dan verhoog je ook nog eens de klantloyaliteit en komen klanten terug voor meer producten. Natuurlijk zijn lang niet alle producten hiervoor geschikt, maar iets extra’s kun je ook op andere manieren bieden. Kijk bijvoorbeeld naar Body&Fit die de ideale webwinkel in sport hebben gebouwd en daarbij ook nog eens een gratis cadeau en samples toevoegen aan iedere bestelling.

2. Focus op een niche

Door jezelf te focussen op een specifieke markt en doelgroep, is het makkelijker om klanten voor je te winnen. Probeer te achterhalen wat consumenten die jouw producten gebruiken belangrijk vinden. Door hier extra diensten omheen te bouwen, positioneer je jezelf als een expert in de branche en maak je jezelf onmisbaar voor je klanten.

Een goed voorbeeld hiervan is Kamera Express: een webshop met fysieke winkels die zich specialiseert in alles wat met foto en video te maken heeft. In een markt waarin de afgelopen jaren meerdere bedrijven zijn omgevallen, wist Kamera Express juist flink te groeien. Dit komt doordat ze zich focussen op het hogere segment van de markt: mensen die op zoek zijn naar een professionele camera en daar het geld voor over hebben. Dit betekent echter niet dat het allemaal professionals zijn.

Want dankzij de grote hoeveelheid content en live workshops spreken ze een steeds groter wordende doelgroep van hobbyfotografen aan. Doordat ze consumenten leren wat de voordelen zijn van een duurdere camera en uitleggen hoe je deze kunt gebruiken, is de klant eerder bereid om meer geld uit te geven. Daarnaast bieden ze een aantal complementaire diensten die interessant zijn voor de doelgroep. Zo zijn een extra lange garantie en het kunnen inruilen van apparatuur belangrijke redenen om een camera bij Kamera Express aan te schaffen. Zo wordt een niche markt met unieke service gecombineerd.

3. Werk aan een betekenisvol merk en een goede klantrelatie

Een betekenisvol merk en een goede klantrelatie zorgt ervoor dat consumenten minder prijsbewust shoppen. Ze gaan minder snel prijzen vergelijken en bezoeken vaker jouw webshop. Terugkerende klanten geven daarnaast meer geld uit en het kost minder geld om ze terug te halen naar je webshop. Maar hoe bouw je een betekenisvol merk en onderhoud je de klantrelatie?

Een goede klantrelatie onderhoud je door regelmatig contact te zoeken met je klanten. Dit kan natuurlijk via social media en e-mail, maar je kunt klanten ook uitnodigen om deel te nemen aan een webinar of real life workshop. Het is hierbij belangrijk dat het merendeel van je berichten niet is bedoeld om te verkopen. Bestaande klanten weten namelijk al wat je te bieden hebt en door ze iets extra’s te bieden zorg je dat je top of mind blijft en komen mensen sneller terug om een nieuw product te bestellen.

Betekenisvolle merken leveren waarde op drie manieren:

  1. Met goede producten: de kwaliteit van je product staat op nummer één. Zodra het geld is uitgegeven, zijn mensen vergeten wat ze voor iets hebben betaald. Maar de kwaliteit en gebruikservaring van een product blijft actueel. Op de lange termijn verdien je daarom vaak meer met duurdere kwalitatieve producten, dan met goedkope producten van een slechtere kwaliteit.
  2. Door persoonlijke voordelen: ofwel de service en zekerheid die jouw shop biedt en het gevoel dat je klanten meegeeft. Hoever ga je voor één klant en welk gevoel wil je ze meegeven als ze jouw webshop bezoeken of een product hebben gekocht? Bedrijven die hier hoog op scoren, zijn de bedrijven die overeind blijven in een economische crisis en relatief weinig geld aan marketing hoeven uit te geven. Het bieden van meer service kost natuurlijk geld, maar het voordeel is dat deze investering zich vaak op de lange termijn terugverdiend. Ga op zoek naar hetgeen dat belangrijk is voor jouw klanten en bouw een betekenisvol merk rondom wat zij waardevol vinden. We schreven al eerder over het succes van Ace & Tate, ASOS en Coolblue die allen de focus leggen op unieke en persoonlijke voordelen.
  3. Door collectieve voordelen: wat doet jouw merk voor de hele samenleving? Welk hoger doel streef je na en op welke manieren geef je iets terug aan de samenleving? Dit kan door goede doelen te steunen of mensen met speciale behoeften een baan te geven. Maar het hoeft lang niet altijd directe liefdadigheid te zijn. Zo kan jouw product mensen helpen ontspannen of probeer je met verantwoorde tussendoortjes Nederland gezonder te maken. Probeer te ontdekken welk positief effect jouw producten direct of indirect hebben en communiceer dit naar je doelgroep.

Profiteren van marktplaatsen zoals Amazon

Het marktaandeel van Amazon in Nederland zal de komende jaren verder groeien, maar ze gaan het niet makkelijk krijgen. De e-commerce markt in Nederland is namelijk al ver ontwikkeld en spelers als Bol.com, Coolblue en Wehkamp laten zich niet zomaar aan de kant zetten. Het is duidelijk dat online marktplaatsen en grote spelers als Coolblue de Nederlandse markt domineren. Voor jou als kleine of middelgrote webshop is het daarom de uitdaging om een plekje in de markt te vinden, naast de grote marktplaatsen en te kijken hoe je kunt profiteren van deze verkoopkanalen.

Kort samengevat: creëer je eigen plek door op een unieke manier in te spelen op een specifieke markt en werk continu aan het bouwen van een betekenisvol merk en waardevolle klantrelaties.

In onze volgende blog bekijken we de kansen die online marktplaatsen bieden en leggen we verschillende strategieën uit om te winnen in het nieuwe e-commerce landschap. Zorg er daarom voor dat je ons volgt op Facebook en Instagram en blijft op de hoogte.

Beoordeel dit artikel en laat ons weten wat je ervan vindt

4.5/5 22 ratings

3 Comments

  • Kees van Sante schreef:

    Verkoop al jaren op Amazon Europe, maar veel functies zijn niet beschikbaar als Nederlandse verkoper..
    En de grootse kostenpost en tevens struikelblok zijn de bezorgkosten.
    Verzending vanuit Duitsland kun je als Nederlandse verkoper niet tegenop.
    Minimale prijs voor postzegel, nog niet eens track en tracé, dus ook nog klant-onvriendelijk kost gewoon € 8,40 voor brievenbuspakje naar Duitsland, Spanje, Italië etc.
    Buiten dat heb je ook hierdoor veel potentiële klanten die gewoon zeggen pakket nooit gehad te hebben.

    Verder kun je btw factuur niet instellen, omdat ze er vanuit gaan dat jouw producten in Duitsland liggen opgeslagen , in de Home of Amazon dus.

    Als de verzendkosten voor Europa standaard binnen die 8 Euro zouden liggen voor heel Europa, maar dan met track en tracé , dan heeft sendcloud er een mega omzetmarkt bij

    Denk dat sendcloud voor de Nederlandse webwinkels ook veel meer uit brievenbuspakjes en briefpost kan halen.
    Nu print ik zelf postzegels voor bestellingen onder de 9 euro, klein formaat product, maar ziu handig zijn als er gewoon een label geprint kon worden met port betaald
    Enigste optie voor verzending binnen Nederland bij jullie is direct € 5.60, via Bol.com betaal ik € 3,39 , dus dat is al ruim 2 euro duurder.
    Conclusie: zorg dat optie brievenbuspakje er komt met mooie prijzen voor zowel Nederland als België, en dan is er geen webwinkel in Nederland die niet via jullie gaat verzenden

    • Iris Dings schreef:

      Hi Kees,

      Bedankt voor je uitgebreide reactie. Amazon is nog niet met een volledige lokale strategie in Nederland, maar is dit wel het plan. Vandaar dat we dit artikel hebben geschreven. Amazon als marktplaats daarentegen kan zeker kansen opleveren, jammer om te horen dat de logistiek nog een blok aan het been is. Daar helpen wij juist graag mee. Leuk ook dat je kansen voor ons signaleert :)!

      Met de plugins van Sendcloud voor Amazon en Bol.com is het mogelijk om het brievenbuspakje via DHL te gebruiken, daarbij geldt als prijs dat het 1 euro goedkoper is dan de DHL tarieven hier: https://www.sendcloud.nl/prijzen. Deze prijs ligt dus in ieder geval al onder de €5,60 voor pakketjes binnen Nederland. Via PostNL bieden we ook brievenbuspakjes binnen Nederland aan, deze bedragen €3,90 per pakket.

      Meer over het brievenbuspakket via Sendcloud vind je in dit artikel: https://www.sendcloud.nl/moeiteloos-je-brievenbuspakket-verzenden-inclusief-track-trace/.

      Briefpost kunnen we aanbieden via Van Straaten Post en is direct gefrankeerd en kun je wereldwijd vesturen. Mocht je daar interesse in hebben, laat het gerust weten via mail of een telefoontje.

      Veel succes in ieder geval met alle verkopen. Mochten er vragen zijn Kees, laat het ons gerust weten via contact@sendcloud.nl, we denken graag met je mee!

      –Iris

  • yuaker schreef:

    Lol, het enige belangrijke als klant is de prijs van een product. Niets anders.

Leave a Reply