Skip to main content

Na veel tromgeroffel was het dan zover: Amazon.nl werd in maart 2020 gelanceerd. De grootste e-commerce speler ter wereld had Nederland al een tijd in het vizier en nu hebben ze de Nederlandse markt dus officieel betreden met een groot assortiment. Wat zal de invloed van deze grote partij zijn op de e-commerce sector? En wat betekent de komst van Amazon voor jou als webshop (klein of groot)? Je leest het in dit artikel!

Wat is de invloed van Amazon op Nederlandse webshops?

Één ding is zeker: het marktaandeel van Amazon in Nederland zal de komende jaren flink groeien. Amazon zal een grote invloed hebben op de prijzen, het assortiment en de voorwaarden van online shoppen in Nederland.

Met een beurswaarde van 900 miljard dollar in 2020 is Amazon het meest waardevolle beursgenoteerde bedrijf ter wereld. In Amerika is het bedrijf zelfs zo dominant dat, van iedere dollar die wordt uitgegeven in de e-commerce sector, er 43 cent naar Amazon gaat.

Verkopen Amazon stijgen door coronavirus

Nu het coronavirus de wereld over raast, verkoopt Amazon nóg meer. Online shoppen is voor veel mensen in quarantaine een oplossing en soms zelfs noodzaak. Toch is er veel kritiek op hoe Amazon deze piek in verkopen aanpakt.

Magazijnmedewerkers, maar ook andere Amazon-medewerkers klagen dat hun gezondheid tijdens deze pandemie niet voorop staat. Er is te weinig tijd en ruimte om de hygiënemaatregelen van de WGO in acht te nemen, stellen ze. Ook staat Amazon onvoldoende klaar voor medewerkers die niet kunnen werken door het coronavirus.

Daarom besloot Amazon de magazijnvoorraden van alle niet-essentiele artikelen tijdelijk te weren. Het bedrijf hoopt hiermee de magazijnmedewerkers meer rust en ruimte te geven. Maar vooral wil de reus hiermee voldoende ruimte in hun magazijnen creëren voor essentiële producten.

Voor online retailers die fulfilment door Amazon laten doen, betekent dit dat ze zelf verzendoplossingen moeten vinden.

Amazon prime

Een aardverschuiving, of niet?

Hoewel het niet te ontkennen valt dat Amazon een reus is, kan niemand met zekerheid zeggen of Amazon.nl voor een aardverschuiving gaat zorgen, of niet. Zelfs experts verschillen van mening over de mogelijke impact in Nederland.

Sommigen voorspellen dat Amazon uiteindelijk wel 25% van de hele Europese markt zal innemen en de e-commerce op z’n kop zal zetten. Anderen zijn milder en denken dat Amazon Nederland te laat betreedtMaar zeker is dat Amazon sterk staat vanwege de advertentiediensten.

Het is een waar advertentieplatform, maar dan meteen mét verkopen dus. Verder is het bedrijf ver met de ontwikkeling van virtuele assistent Alexa, premiumverzendservice Prime en de streamingsdienst Twitch. Dit helpt om data te verzamelen en nog dichter bij de consument te komen. 

Toch wil dit alles niet zeggen dat de gigant het makkelijk heeft met de al ver ontwikkelde e-commerce markt in Nederland. Toen Amazon zijn intrede deed in Duitsland bijvoorbeeld, had het land nog geen andere grote spelers in de e-commerce.

In Nederland is dat wel anders. Nederland is een volwassen en gezond e-commerce land met een breed assortiment en verschillende gezonde webshops.

Toch zorgt zo’n grote jongen als Amazon hoe dan ook voor meer druk op prijzen en marges. Gevreesd wordt dat vooral de fysieke retailer hiervan de dupe wordt. Maar wat zal de invloed zijn op jou als Nederlandse webshops?

amazon naar nederland

De invloed van Amazon op grote Nederlandse spelers

Grote spelers als bol.com, Coolblue en Wehkamp laten zich niet zomaar aan de kant zetten. Deze spelers zijn zo verworven in de Nederlandse markt dat het voor Amazon niet vanzelfsprekend is dat ze zonder moeite de grootste worden. 

Veel Nederlandse online retailers hebben bijvoorbeeld een lokale link. Coolblue heeft fysieke winkels en bol.com heeft speciale afhaalpunten in Albert Heijn filialen door het hele land. Het zijn echt Nederlandse bedrijven, en dat is voor de klant vaak wat waard.

Er zijn nog meer belangrijke factoren die in het voordeel werken voor de grote spelers in Nederland. Denk aan het onderscheidend vermogen, een groot streven naar klanttevredenheid en diversificatie. Ook zorgt de gunfactor en klantloyaliteit voor een voorsprong op Amazon.

Dit zijn allemaal voordelen die je als Nederlandse webshop hebt, in tegenstelling tot Amazon. De reus zal één van de groten worden en de markt opschudden, maar zal jou en andere spelers niet zomaar ten onder laten gaan. 

Amazon en kleinere webshops

Voor de kleinere webshops kan de volledige lancering van Amazon wél een grote verandering teweeg brengen. Hoe cruciaal Amazons aanwezigheid is, hangt vooral af van je productaanbod.

Verkoop je bijzondere producten die niet overal te vinden zijn? Dan zal er niet zo snel iets gebeuren met je webshop. Als je jouw producten op Amazon wilt verkopen, dan kan het er zelfs voor zorgen dat je afzetmarkt groter wordt – fijn dus! 

Maar als je producten verkoopt die overal te koop zijn, kan de komst van Amazon in Nederland het lastig maken. Je moet dan iets bijzonders bieden, wat Amazon niet heeft. Hoe je uniek blijft, lees je verderop in dit artikel. 

Amazon in Nederland bestellen

Profiteren van online marktplaatsen als webshop?

Het bekende gezegde ‘if you can’t beat them, join them’ zal voor sommigen opgaan. Als webshop kun je ervoor kiezen om jouw producten te verkopen op Amazon.nl – dit heeft zijn voordelen. 

Vooropgesteld is het belangrijk om te bekijken of verkopen op een externe marktplaats bij jouw bedrijf past. Wat is je doel? Wil je uitbreiden naar het buitenland, of wat extra’s verdienen met jouw unieke producten? Dan kan verkopen op Amazon interessant zijn. 

Daarnaast is verkopen op Amazon makkelijk voor een starter. Als je op eigen kracht artikelen wilt verkopen moet je alles zelf doen. Je webshop runnen, klanten binnenhalen, je artikelen verzenden (gelukkig kan dat makkelijk via Sendcloud 😉). Ofwel: een hoop werk.

Als je dat doet via een platform zoals Amazon, dan zal het verkoopproces een stuk makkelijker zijn. Amazon biedt hulpmiddelen als makkelijke listing, veilige betalingen, naamsbekendheid en rapporten en analyses. Je betaalt hiervoor natuurlijk wel een commissie. 

Amazon heeft daarnaast een gigantisch bereik en kan daarom ook kansen bieden. Je kunt klanten trekken die normaal gesproken niet zo snel in jouw webshop zouden belanden. En je potentiële publiek wordt groter – in Nederland én daarbuiten.

Wat biedt Amazon?

Amazon zegt dat een paar duizend Nederlandse e-commerce retailers zich inmiddels al hebben aangemeld. Volgens Amazon zijn aangesloten verkopers wereldwijd goed voor meer dan de helft van de verkopen. Daarnaast verkoopt Amazon eigen producten en diensten.

De diensten die dit megatechbedrijf aanbiedt in Nederland zijn tot nu toe beperkt. In Nederland is alleen Amazon Prime geïntroduceerd. Hiermee krijgen leden gratis verzending, maar kunnen ze ook genieten van tv-series, films, games en foto-opslag. En dit voor slechts € 2,99 per maand. 

Voorlopig heeft Amazon geen eigen fulfilmentcentrum in Nederland. Amazon Nederland wordt bediend vanuit Mönchengladbach in Duitsland, een distributiecentrum vlak over de grens. Wil je de fulfilment uitbesteden, dan moet je jouw producten dus naar Duitsland sturen.

Amazon Prime Day 2020 in Nederland

Dit jaar is Amazon Prime Day voor het eerst in Nederland. Op 13 en 14 oktober is het zover. Gedurende 48 uur worden duizenden producten sterk afgeprijsd voor alle bezoekers die beschikken over een Prime-abonnement.

Tijdens het koopjesfestijn krijgen leden van Amazon Prime korting op producten in verschillende categorieën en worden er elk uur nieuwe deals gelanceerd. De kortingsdagen zijn jaarlijks een groot succes en levert Amazon extra verkopen en websitebezoekers op.

Ook jij kunt van het extra websiteverkeer van Amazon profiteren. Wanneer je je producten ook via de online marktplaats aanbiedt, kom je namelijk onder de aandacht van een veel groter publiek. Zo kun jij je conversies flink boosten!

Amazon komt naar Nederland

Of… toch niet gebruikmaken van online marktplaatsen?

De trend laat zien dat marktplaatsen steeds groter worden. Maar je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om niet mee te gaan in deze ontwikkeling. Sportmerk Nike heeft zich teruggetrokken van Amazon, om vol voor de eigen e-commerce kanalen te gaan. Ook IKEA zal niet langer verkopen op Amazon.

De reden dat Nike zich terugtrok, is dat ze de koop- en gebruiksbeleving niet naar hetzelfde niveau kunnen tillen als via de eigen kanalen. Bovendien groeit het gebruik van de Nike app, een belangrijke plek voor interactie tussen klant en merk, waar Amazon niet aan gekoppeld is.

Er zitten, zoals Nike erkent, best wel wat nadelen aan het verkopen via Amazon. Als je als onafhankelijk verkoper te sterk leunt op Amazon, kun je jouw positie in gevaar brengen. Als Amazon bijvoorbeeld besluit de commissie te verhogen, kun je bijna geen kant op en moet je meegaan. 

Daarnaast klagen veel online retailers dat Amazon hun goedlopende producten kopieert en zelf aanbiedt – tegen een lagere prijs. Tot slot is Amazon de baas over jouw verkoopdata. De Europese Commissie onderzoekt of Amazon mogelijk illegaal misbruik maakt van haar dominante positie

Hoewel de almacht van Amazon intimiderend is, kún je overleven zonder op Amazon te verkopen. Hoe doe je dat? 

3 manieren om succesvol te zijn zonder marktplaats

De online retail blijft sowieso groeien en daarbij hebben kleinere spelers naast e-commerce giganten ook absoluut potentie. Het geheim zit hem in uniek zijn, focussen op een niche en continu bezig zijn met het verbeteren van je webshop. 

Houd deze drie punten in je achterhoofd bij het maken van je bedrijfsstrategie, en je zult blijven groeien, ook zónder op Amazon te verkopen!

1. Wees uniek in wat je biedt

Uniek zijn kan op vele manieren. Je kunt unieke producten aanbieden, maar ook de manier waaróp je producten aanbiedt kan uniek zijn. Neem bijvoorbeeld Thirdlove.com, waar vrouwen de perfecte bh kunnen bestellen met simpele vragen over de pasvorm van hun huidige bh.

Bij cadeauartikelen is bijvoorbeeld de afwerking de kers op de taart. Zorg voor een mooi pakket, een persoonlijke note en een warm gevoel.

Wat in Amerika al erg populair is en wat we ook steeds vaker zien in Nederland, zijn abonnementen. Periodieke bestellingen die via automatische incasso worden afgeschreven zorgen ervoor dat je verzekerd bent van herhaalaankopen.

2. Focus op een nichemarkt

Door je te focussen op een specifieke markt en doelgroep is het makkelijker om klanten voor je te winnen. Probeer te achterhalen wat je klanten belangrijk vinden aan je producten en diensten. Met passende extra diensten, positioneer je jezelf als expert en maak je jezelf onmisbaar.

Een goed voorbeeld hiervan is Kamera Express: een webshop met fysieke winkels die zich specialiseert in alles wat met foto en video te maken heeft. Zij focussen zich vooral op het hogere segment van de markt, maar sluiten hobbyfotografen niet uit. 

Onderscheid jezelf als vakman in een nichemarkt en je klanten zullen naar jou komen voor advies en aankopen. De prijs maakt dan minder uit.

3. Werk aan een betekenisvol merk en bouw aan een goede klantrelatie

Een betekenisvol merk en een goede klantrelatie zorgen ervoor dat consumenten minder prijsbewust shoppen. Ze gaan minder snel prijzen vergelijken en bezoeken vaker jouw webshop.

Terugkerende klanten geven meer geld uit en het kost minder geld om ze terug te halen naar je webshop. Een goede klantrelatie onderhoud je door regelmatig contact te zoeken met je klanten.

Dit kan natuurlijk via social media en e-mail, maar je kunt klanten ook uitnodigen om deel te nemen aan een webinar of reallife-workshop. Dit kan Amazon niet zo makkelijk bieden, want het is geen mens of merk, maar een marktplaats.

Het is hierbij belangrijk dat het merendeel van je berichten niet is bedoeld om te verkopen. Bestaande klanten weten al wat je te bieden hebt. Betekenisvolle merken leveren waarde op 3 manieren: met kwalitatief goede producten, persoonlijke voordelen (service) en collectieve voordelen (voor de samenleving).

Amazon komt naar Nederland, wat nu?

Kies de juiste strategie voor jouw webshop

Wordt Amazon de wolf in het e-commerce bos? Niemand weet het zeker. Maar het is mede afhankelijk van jouw productaanbod. Of het interessant is om te verkopen op Amazon, is ook afhankelijk van jouw toekomstvisie en aanbod.

Verkoop je unieke producten, dan kan Amazon jouw afzetmarkt vergroten. Verkoop je producten die je overal kunt vinden? Dan is er een grote kans dat Amazon jouw producten goedkoper kan aanbieden – niet ideaal voor je marges.

Houd je ogen goed open en volg de ontwikkelingen. Ga voor jouw webshop na wat de beste strategie is en wat je ook doet: blijf je webshop continu verbeteren!

Heb je nog vragen of tips? Laat dan gerust een reactie achter, we zijn benieuwd.

Lees ook ons artikel over de meest populaire e-commerce platformen voor de juiste strategie van jouw webshop.

Daniëlle Elbertse

Daniëlle Elbertse is werkzaam als Marketing Specialist bij Sendcloud. Met haar expertise op het gebied van IT en e-commerce logistiek helpt ze online retailers met het optimaliseren van hun verzendstrategie.

Begin vandaag nog met slimmer verzenden

Start gratis
Ingesteld in 5 minuten Geen technische kennis nodig Gratis support
Stars

Meer dan 2000 vijf sterren reviews

G2 Crowd Logo Trustpilot Logo Capterra Logo

3 Reacties

  • Kees van Sante schreef:

    Verkoop al jaren op Amazon Europe, maar veel functies zijn niet beschikbaar als Nederlandse verkoper..
    En de grootse kostenpost en tevens struikelblok zijn de bezorgkosten.
    Verzending vanuit Duitsland kun je als Nederlandse verkoper niet tegenop.
    Minimale prijs voor postzegel, nog niet eens track en tracé, dus ook nog klant-onvriendelijk kost gewoon € 8,40 voor brievenbuspakje naar Duitsland, Spanje, Italië etc.
    Buiten dat heb je ook hierdoor veel potentiële klanten die gewoon zeggen pakket nooit gehad te hebben.

    Verder kun je btw factuur niet instellen, omdat ze er vanuit gaan dat jouw producten in Duitsland liggen opgeslagen , in de Home of Amazon dus.

    Als de verzendkosten voor Europa standaard binnen die 8 Euro zouden liggen voor heel Europa, maar dan met track en tracé , dan heeft sendcloud er een mega omzetmarkt bij

    Denk dat sendcloud voor de Nederlandse webwinkels ook veel meer uit brievenbuspakjes en briefpost kan halen.
    Nu print ik zelf postzegels voor bestellingen onder de 9 euro, klein formaat product, maar ziu handig zijn als er gewoon een label geprint kon worden met port betaald
    Enigste optie voor verzending binnen Nederland bij jullie is direct € 5.60, via Bol.com betaal ik € 3,39 , dus dat is al ruim 2 euro duurder.
    Conclusie: zorg dat optie brievenbuspakje er komt met mooie prijzen voor zowel Nederland als België, en dan is er geen webwinkel in Nederland die niet via jullie gaat verzenden

    • Iris Dings schreef:

      Hi Kees,

      Bedankt voor je uitgebreide reactie. Amazon is nog niet met een volledige lokale strategie in Nederland, maar is dit wel het plan. Vandaar dat we dit artikel hebben geschreven. Amazon als marktplaats daarentegen kan zeker kansen opleveren, jammer om te horen dat de logistiek nog een blok aan het been is. Daar helpen wij juist graag mee. Leuk ook dat je kansen voor ons signaleert :)!

      Met de plugins van Sendcloud voor Amazon en Bol.com is het mogelijk om het brievenbuspakje via DHL te gebruiken, daarbij geldt als prijs dat het 1 euro goedkoper is dan de DHL tarieven hier: https://www.sendcloud.nl/prijzen. Deze prijs ligt dus in ieder geval al onder de €5,60 voor pakketjes binnen Nederland. Via PostNL bieden we ook brievenbuspakjes binnen Nederland aan, deze bedragen €3,90 per pakket.

      Meer over het brievenbuspakket via Sendcloud vind je in dit artikel: https://www.sendcloud.nl/moeiteloos-je-brievenbuspakket-verzenden-inclusief-track-trace/.

      Briefpost kunnen we aanbieden via Van Straaten Post en is direct gefrankeerd en kun je wereldwijd vesturen. Mocht je daar interesse in hebben, laat het gerust weten via mail of een telefoontje.

      Veel succes in ieder geval met alle verkopen. Mochten er vragen zijn Kees, laat het ons gerust weten via [email protected], we denken graag met je mee!

      –Iris

  • yuaker schreef:

    Lol, het enige belangrijke als klant is de prijs van een product. Niets anders.