Amazon, de grootste e-commerce speler van de wereld, heeft al enige tijd zijn vizier gericht op de Nederlandse markt. Tot nu toe heeft het merk de markt nog niet volledig betreden, maar dat gaat niet lang meer duren…

In 2016 vertaalde het merk de Duitse webshop naar het Nederlands en in 2017 werd Amazon Prime voor Nederlandse consumenten geïntroduceerd.

Later in 2017 werd het zelfs ook mogelijk om de spraak assistent ‘Alexa’ te downloaden.

In het eerste kwartaal van 2020 zal de échte lancering plaatsvinden. Wat zal de invloed van deze volledige marktintroductie zijn? Hoe ga je er als webshop mee om? Je leest het in dit artikel!

Over Amazon, de e-commerce gigant

De oprichter van Amazon, Jeff Bezos, is een pionier en ziet kansen in iedere markt. Het bedrijf blijft daardoor maar groeien.

Met een beurswaarde van 794 miljard dollar in 2019 is het inmiddels het meest waardevolle beursgenoteerde bedrijf ter wereld!

Amazon staat vooral bekend als een marktplaats waar bedrijven producten kunnen verkopen. In het begin werden er alleen boeken verkocht, nu is bijna alles er verkrijgbaar.

De snelheid waarmee Amazon uitbreidt naar nieuwe markten is ongekend. Ze gaan zelfs voor een online apotheek en investeren in de verzekeringsmarkt.

In de VS en Duitsland heeft de e-commerce gigant het meeste voet aan de grond en is de website de op drie na populairste website van het land (na Google, YouTube en Facebook).

In Amerika is het bedrijf zelfs zo dominant dat, van iedere dollar die wordt uitgegeven in de e-commerce sector, er 43 cent naar Amazon gaat.

Amazon prime

Van Amazon Duitsland naar Amazon Nederland

In 2014 begon Amazon al met de Nederlandse webshop Amazon.nl, waar je tot op de dag van vandaag enkel e-books kunt kopen. Maar het is ook al enkele jaren mogelijk om te shoppen bij de Duitse Amazon.

De Duitse taal vonden veel Nederlandse consumenten echter een struikelblok. Daarom besloot Amazon in 2016 de Duitse webshop (grotendeels) naar het Nederlands te vertalen.

Als Nederlandse klant word je momenteel nog steeds bediend vanuit Duitsland (o.a. Koblenz). Je hebt als Nederlandse consument alleen nog geen toegang tot het volledige aanbod.

Aandeel Amazon Nederland groeit

Steeds meer Nederlandse consumenten vinden hun weg naar Amazon.de. Volgens de Twinkle100 is het de op vijf na grootste e-commerce speler in Nederland!

Met een omzet van €350 miljoen eindigt de Amerikaanse e-commerce gigant boven H&M (€215 miljoen) en Mediamarkt (€220 miljoen).

We kunnen dus gerust stellen dat Amazon al een tijd actief is in Nederland. Er zijn zelfs kantoren in Den Haag en Amsterdam.

amazon naar nederland

Lancering Amazon Prime & Amazon Alexa

Door de jaren heen introduceerde Amazon steeds meer in ons kikkerlandje. Zo is het Amazon Prime abonnement hier sinds november 2017 beschikbaar.

Met Amazon Prime worden voor €5,99 per maand (of een bedrag van €49 per jaar) je bestelde producten binnen 1 dag gratis geleverd.

Ook de slimme spraak assistent Amazon Alexa is sinds eind 2017 te downloaden in de Nederlandse app store, maar nog niet in de Nederlandse taal.

Weet je nog niet wat Alexa inhoudt, bekijk dan de onderstaande video:

Wanneer komt Amazon naar Nederland (volledig)?

In 2018 liet Vergelijk.nl (partner van Amazon) los dat Amazon.nl en Amazon.be dat jaar nog 19 à 20 productcategorieën zouden introduceren, zoals sieraden, elektronica en fashion.

Die voorspelling kwam niet uit… Maar de volledige marktbetreding zal nu niet lang meer duren.

Inmiddels is aangekondigd dat Amazon.nl officieel gelanceerd gaat worden in het eerste kwartaal van 2020.

Volgens Cor Molenaar (hoogleraar eMarketing Erasmus Universiteit) vindt de lancering plaats in februari 2020.

Om dit te kunnen bewerkstelligen, komt er een distributiecentrum in Mönchengladbach (vlakbij de Nederlandse grens).

Amazon in Nederland bestellen

Wat is de invloed van Amazon op webshops?

Als webshop vraag je je misschien af wat de invloed is van deze volledige lancering. Het is goed om je hierin te verdiepen!

Eén ding is zeker: het marktaandeel van Amazon in Nederland zal de komende jaren dus flink gaan groeien.

Online platforms zijn razend populair: wereldwijd koopt 1,8 miljard van de consumenten via online marktplaatsen.

Amazon staat sterk vanwege de advertentiediensten, het is een waar advertentieplatform maar dan meteen mét sales dus.

Verder is het bedrijf ver met Alexa, Prime en Twitch, wat helpt om nog dichter bij de consument te komen en data te verzamelen.

Maar dat wil niet zeggen dat de gigant het makkelijk gaat krijgen met de al ver ontwikkelde e-commerce markt in Nederland.

Grote spelers als Bol.com, Coolblue en Wehkamp laten zich natuurlijk niet zomaar aan de kant zetten.

Profiteren van online marktplaatsen als webshop

Als webshop kun je ervoor kiezen om gebruik te maken van online marktplaatsen, het heeft namelijk voordelen.

Het is onder andere afhankelijk van het soort producten dat je verkoopt of het voor je webshop voordelig is.

Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om een deel van je producten te verkopen via dergelijke platforms.

Omdat we hier nog veel meer over te vertellen hebben, schreven we al een apart artikel over online marktplaatsen!

Amazon komt naar Nederland

Of… niet gebruikmaken van online marktplaatsen?

Maar je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om niet mee te gaan in de ontwikkeling van online marktplaatsen.

Zelfs sportmerk Nike heeft zich terug getrokken van Amazon, om vol voor de eigen e-commerce kanalen te gaan.

De reden hiervoor is dat ze de koop- en gebruiksbeleving niet naar hetzelfde niveau kunnen tillen als via de eigen kanalen.

Bovendien groeit het gebruik van de Nike app, een belangrijke plek voor interactie tussen klant en merk, waar Amazon niet aan gekoppeld is.

Je webshop ontwikkelen buiten online marktplaatsen om

De online retail blijft sowieso groeien en daarbij hebben kleinere spelers naast e-commerce giganten ook absoluut potentie.

Het geheim daarbij zit hem in uniek zijn, focussen op een niche en continu bezig zijn met het verbeteren van je webshop:

1. Wees uniek in wat je biedt

Uniek zijn kan op vele manieren. Je kunt natuurlijk unieke producten aanbieden, maar ook de manier waarop je producten aanbiedt kan uniek zijn.

Neem bijvoorbeeld Thirdlove.com, waar vrouwen de perfecte bh kunnen bestellen met simpele vragen over de pasvorm van hun huidige bh.

Wat in Amerika al erg populair is en wat we ook steeds vaker zien in Nederland, zijn abonnementen.

Periodieke bestellingen die via automatische incasso worden afgeschreven, zorgen dat je verzekerd bent van herhaalaankopen.

Pak je het goed aan en zorg je voor een verrassend element, dan verhoog je de klantloyaliteit en komen klanten terug voor meer producten.

2. Focus op een niche markt

Door jezelf te focussen op een specifieke markt en doelgroep, is het makkelijker om klanten voor je te winnen.

Probeer te achterhalen wat consumenten die jouw producten gebruiken belangrijk vinden aan producten en diensten.

Door passende extra diensten te creëren, positioneer je jezelf als expert in de branche en maak je jezelf onmisbaar voor je klanten.

Een goed voorbeeld hiervan is Kamera Express: een webshop met fysieke winkels die zich specialiseert in alles wat met foto en video te maken heeft.

Zij focussen zich vooral op het hogere segment van de markt, maar sluiten hobbyfotografen niet uit. Met de juiste content en diensten (bijvoorbeeld extra lange garantie) overtuigen ze klanten.

3. Werk aan een betekenisvol merk & goede klantrelatie

Een betekenisvol merk en een goede klantrelatie zorgen ervoor dat consumenten minder prijsbewust shoppen. Ze gaan minder snel prijzen vergelijken en bezoeken vaker jouw webshop.

Terugkerende klanten geven meer geld uit en het kost minder geld om ze terug te halen naar je webshop. Een goede klantrelatie onderhoud je door regelmatig contact te zoeken met je klanten.

Dit kan natuurlijk via social media en e-mail, maar je kunt klanten ook uitnodigen om deel te nemen aan een webinar of real life workshop.

Het is hierbij belangrijk dat het merendeel van je berichten niet is bedoeld om te verkopen. Bestaande klanten weten namelijk al wat je te bieden hebt.

Betekenisvolle merken leveren waarde op drie manieren: met kwalitatief goede producten, persoonlijke voordelen (service) & collectieve voordelen (voor de samenleving).

Amazon komt naar Nederland, wat nu?

Kies de juiste strategie voor jouw webshop

Het duurt dus nog even voordat Amazon echt volledig geïntroduceerd wordt in Nederland, maar voor je het weet is het zover.

Neem alvast de tijd om je te verdiepen in bestaande online marktplaatsen en houd de ontwikkelingen goed in de gaten.

Ga voor jouw webshop na wat de beste strategie zal zijn en blijf je webshop continu verbeteren!

Heb je nog vragen of tips? Laat dan gerust een reactie achter, we zijn benieuwd.

3 Comments

  • Kees van Sante schreef:

    Verkoop al jaren op Amazon Europe, maar veel functies zijn niet beschikbaar als Nederlandse verkoper..
    En de grootse kostenpost en tevens struikelblok zijn de bezorgkosten.
    Verzending vanuit Duitsland kun je als Nederlandse verkoper niet tegenop.
    Minimale prijs voor postzegel, nog niet eens track en tracé, dus ook nog klant-onvriendelijk kost gewoon € 8,40 voor brievenbuspakje naar Duitsland, Spanje, Italië etc.
    Buiten dat heb je ook hierdoor veel potentiële klanten die gewoon zeggen pakket nooit gehad te hebben.

    Verder kun je btw factuur niet instellen, omdat ze er vanuit gaan dat jouw producten in Duitsland liggen opgeslagen , in de Home of Amazon dus.

    Als de verzendkosten voor Europa standaard binnen die 8 Euro zouden liggen voor heel Europa, maar dan met track en tracé , dan heeft sendcloud er een mega omzetmarkt bij

    Denk dat sendcloud voor de Nederlandse webwinkels ook veel meer uit brievenbuspakjes en briefpost kan halen.
    Nu print ik zelf postzegels voor bestellingen onder de 9 euro, klein formaat product, maar ziu handig zijn als er gewoon een label geprint kon worden met port betaald
    Enigste optie voor verzending binnen Nederland bij jullie is direct € 5.60, via Bol.com betaal ik € 3,39 , dus dat is al ruim 2 euro duurder.
    Conclusie: zorg dat optie brievenbuspakje er komt met mooie prijzen voor zowel Nederland als België, en dan is er geen webwinkel in Nederland die niet via jullie gaat verzenden

    • Iris Dings schreef:

      Hi Kees,

      Bedankt voor je uitgebreide reactie. Amazon is nog niet met een volledige lokale strategie in Nederland, maar is dit wel het plan. Vandaar dat we dit artikel hebben geschreven. Amazon als marktplaats daarentegen kan zeker kansen opleveren, jammer om te horen dat de logistiek nog een blok aan het been is. Daar helpen wij juist graag mee. Leuk ook dat je kansen voor ons signaleert :)!

      Met de plugins van Sendcloud voor Amazon en Bol.com is het mogelijk om het brievenbuspakje via DHL te gebruiken, daarbij geldt als prijs dat het 1 euro goedkoper is dan de DHL tarieven hier: https://www.sendcloud.nl/prijzen. Deze prijs ligt dus in ieder geval al onder de €5,60 voor pakketjes binnen Nederland. Via PostNL bieden we ook brievenbuspakjes binnen Nederland aan, deze bedragen €3,90 per pakket.

      Meer over het brievenbuspakket via Sendcloud vind je in dit artikel: https://www.sendcloud.nl/moeiteloos-je-brievenbuspakket-verzenden-inclusief-track-trace/.

      Briefpost kunnen we aanbieden via Van Straaten Post en is direct gefrankeerd en kun je wereldwijd vesturen. Mocht je daar interesse in hebben, laat het gerust weten via mail of een telefoontje.

      Veel succes in ieder geval met alle verkopen. Mochten er vragen zijn Kees, laat het ons gerust weten via contact@sendcloud.nl, we denken graag met je mee!

      –Iris

  • yuaker schreef:

    Lol, het enige belangrijke als klant is de prijs van een product. Niets anders.

Leave a Reply