Fashion is de meest competitieve en veranderlijke branche die er is. Er zijn eindeloos veel winkels en merken online, maar slechts enkele slagen erin om een echt mode imperium op te bouwen. Hoe pakken ze dit aan en wat kun jij van deze bedrijven leren? In succesvolle webshops deel 4 ontleden we ASOS.com en laten we zien wat het merk doet om voorop te blijven lopen in de razendsnelle wereld van online fashion. 

Succesvolle webshops: Wie is ASOS?

ASOS.com is UK’s grootste online fashion store voor mannen en vrouwen. Ze staan bekend om de fast-fashion gericht op millenials. Naast de eigen productlijn verkoopt de webshop ook nog 900 andere merken. De webwinkel werd in 2000 opgericht onder de naam AsSeenOnScreen.com, maar het duurde niet lang voordat ze overgingen naar de makkelijker uit te spreken samenvoeging ‘ASOS’. Het idee van AsSeenOnScreen.com was een plek creëren waar mensen kleding en accessoires konden kopen die beroemdheden droegen.

Inmiddels zijn we 18 jaar verder en verkoopt ASOS meer dan 80.000 artikelen en levert aan meer dan 15 miljoen gebruikers in praktisch alle landen. ASOS is een zeer invloedrijk merk dat zich focust op modebewuste 16 tot 34-jarigen en heeft meer dan 21 miljoen volgers verspreid over diverse social media kanalen.

Wat heeft ASOS gedaan om zo groot te worden en een fanbase op te bouwen? We hebben goed nieuws: ook jij kan ermee aan de slag. Lees gauw verder!

Van uitstraling tot aan imago

ASOS als lifestyle

Een online volger krijg je niet zomaar, laat staan 21 miljoen volgers. Je moet de consument een reden geven om je te volgen. Sommige bedrijven doen dit met like & win acties (die officieel verboden zijn), maar dat gaat geen toegevoegde waarde brengen. Grote merken doen dit door volgers waarde te bieden. ASOS wil al sinds de oprichting bekend staan als een merk dat voorop loopt in de mode. De eerste strategie was het razendsnel imiteren van mode op de runway. Inmiddels bepalen ze de trends steeds vaker zelf. Ze bieden online volgers een dagelijkse dosis inspiratie en publiceren iedere maand een branded magazine.

Succesvolle webshops - ASOS.com

ASOS kent als geen ander de kracht van content marketing en is actief op ieder kanaal waar de doelgroep te vinden is. Ze zijn onder andere te volgen via Facebook, Instagram, Snapchat en hebben honderden video’s op Youtube. Wat opvalt aan de video’s en de social media posts is dat ze vrijwel nooit kleding aanprijzen. Vooral het Youtube kanaal laat zien wat ASOS voor hun doelgroep probeert te zijn. Het kanaal staat vol met fashion tips en inspiratie, allemaal verteld door werknemers van ASOS of Influencers waarmee ze samenwerken. Ofwel: personen waarmee de doelgroep van ASOS zich kan identificeren. Social media is geen direct verkoopkanaal, maar een kanaal om in contact te staan met je fans en dat is precies waarvoor ASOS het gebruikt. Bewonderenswaardig zijn de video’s waarin personen worden uitgelicht die de merkidentiteit van ASOS belichamen.

 

“Iedereen mag zijn wie die is en met genoeg passie kun je alles bereiken.”

Dit is het idee dat een groot deel van de millenials aanspreekt en precies datgene wat ASOS wil uitdragen. Door video’s te maken over persoonlijkheden en mensen met passie en talent is ASOS in staat om hun doelgroep te inspireren op een manier die veel verder gaat dan fashion. Ze begrijpen dat kleding slechts een onderdeel is van iemands persoonlijkheid en laten zien dat iedereen perfect kan zijn op zijn eigen manier. Hierdoor krijgt ASOS een menselijk karakter en krijgen consumenten vriendschappelijke gevoelens bij het merk.

De perfecte webshop inrichting

Een naadloze winkelervaring op ieder device

Met meer dan een half miljard aan internationale verkopen, kan het niet anders dan dat ASOS klanten een ideale online winkelervaring biedt. De klanten van ASOS.com zijn de eerste “digital natives” en zijn gewend om op ieder moment, waar ze ook zijn, de dingen te kunnen doen die ze willen. Dus ook online shoppen. Daarom heeft ASOS naast www.ASOS.com en 7 internationale desktop websites, ook een uitgebreid mobiel aanbod.

Zo zijn alle websites mobiel geoptimaliseerd en hebben ze een app voor Iphone en Android. Welk kanaal je ook gebruikt: de winkelervaring is nagenoeg hetzelfde. Dezelfde kleding staat bovenaan en de productpagina’s hebben dezelfde heldere opbouw. En wanneer je een account hebt, kun je via alle kanalen artikelen aan je winkelmandje toevoegen en bestellen. Ze worden ook nog eens cross-device onthouden.

Succesvolle webshops - ASOS.com

Winkelgedrag

Consumenten gaan met verschillende redenen op zoek naar nieuwe kleding. Ze kunnen bijvoorbeeld op zoek zijn naar kleding voor een speciale gelegenheid of willen gewoon een zo goedkoop mogelijke spijkerbroek hebben. Door rekening te houden met het zoekgedrag van online shoppers en ze een prettige winkelervaring te bieden, is de kans groter dat ze iets kopen en terugkomen voor meer. Ook al heeft ASOS meer dan 80.000 artikelen in haar assortiment, ze zijn toch in staat om consumenten een eenvoudige winkelervaring te bieden.

Belangrijk voor iedere webshop met veel artikelen zijn uitgebreide filteropties, maar ASOS gaat nog een stapje verder. Zo bepaalt de consument zelf of hij/zij wil shoppen op basis van:

  • Soort product
  • Activiteit
  • Merk
  • Seizoen
  • Trend
  • Nieuwste artikelen

Hierdoor kan de consument eenvoudig zijn doel behalen en hoeft hij niet te zoeken in de webshop. Onduidelijke menu’s of een niet natuurlijke gebruikerservaring zorgen er namelijk voor dat bezoekers binnen no time jouw webshop verlaten.

Succesvolle webshops - ASOS.com

Duidelijke assortimentpagina’s

Het vinden van het perfecte kledingstuk voor iedere gelegenheid kan bij ASOS zonder moeite. De assortimentpagina’s zijn namelijk overzichtelijk ingedeeld en alle overbodige informatie wordt weggelaten. De focus ligt duidelijk op de hoge kwaliteit productfoto’s. En hoewel ze allemaal dezelfde stijl hebben, zijn ze toch allemaal net even anders. Kleine houdingsverschillen zorgen ervoor dat het leuk blijft om door de eindeloze pagina te scrollen. Want waar de meeste webshops hun artikelen verspreiden over meerdere productpagina’s, heeft ASOS ervoor gekozen om alle artikelen te laden op dezelfde pagina.

Ook dit is gedaan om een uniforme en simpele winkelervaring te bieden tussen de desktopversie en de mobiele interface. Op mobiele apparaten zijn we namelijk gewend om te scrollen en het doorklikken naar andere pagina’s kan de winkelervaring onderbreken, waardoor de kans groter is dat de shopper de webshop verlaat. En aangezien 60% van de aankopen bij ASOS worden gedaan via een mobiel apparaat, is het niet zo raar dat ASOS kiest voor mobile first.

Producten opslaan

Als je gaat winkelen in de stad loop je meestal eerst langs de winkelrekken voor je besluit wat je wilt passen. Online is ons winkelgedrag niet anders en om ervoor te zorgen dat bezoekers nog weten welke leuke dingen ze hebben gezien, kun je bij ASOS producten eenvoudig opslaan terwijl je door het assortiment scrolt. Op deze manier kun je op een later tijdstip je favoriete kleding terugvinden of je shopsessie afmaken wanneer je onverwacht bent gestopt. De millenial shopt tenslotte waar en wanneer hij wil, of dit nu is terwijl er wordt gewacht op de bus of tijdens een bezoek aan de badkamer. Door producten op te slaan en de shopper te herinneren aan deze opgeslagen artikelen, zorgt ASOS ervoor dat de gemiddelde orderwaarde stijgt en de conversie toeneemt.

De perfecte productpagina

De productpagina is de plek waar online shoppers beslissen om te kopen. Het doel van deze pagina is om de online shopper een beter beeld te geven van het kledingstuk en te helpen bij het vinden van de juiste maat. Iedere productpagina is bij ASOS op dezelfde manier opgebouwd en bestaat uit:

Kwalitatief beeldmateriaal
ASOS gebruikt altijd precies vier foto’s en één video om producten te presenteren. Kleding wordt hierbij gedragen door een model om te kunnen laten zien hoe het materiaal aansluit en de shopper inspiratie te geven voor kledingcombinaties. Video zorgt ervoor dat de shopper de kleding heel anders ervaart en beter een beslissing kan maken. Hierdoor haalt ASOS twijfel weg en vermindert de kans op retouren.

Minimaal koopblok
Een simpel en duidelijk blok met daarin de naam en prijs van het kledingstuk, de optie om kleur en maat te kiezen en een grote groene knop om het artikel aan je winkelmandje toe te voegen. Wat opvalt is dat buiten de productfoto’s deze knop het enige onderdeel is met een opvallende kleur. Hierdoor oogt de webshop rustig, springt de kleding er echt uit en worden shoppers onbewust naar de koopknop gedreven.

Overzichtelijke product details
De eigenschappen van het kledingstuk staan omschreven op een manier die aanspreekt bij het publiek van ASOS. Klik je door de productpagina’s dan zie je overal wel één of twee omschrijvingen die niet per se nodig zijn, maar wel bijdragen aan de merkidentiteit van ASOS. Een paar simpele voorbeelden: In plaats van “Environmentally friendly” zeggen ze “Cos caring for the planet is cool” en in plaats van “Wash on 30 degrees” zeggen ze “Keep it cool to keep them tight and stick to 30 degrees”. En net zoals dat ze het merk ASOS een menselijke lading willen geven, doen ze dit ook met kleding door de kopjes “Look after me” en “About me” toe te voegen aan de productdetails. Deze, op het oog kleine, verschillen hebben een groot effect op de klantbeleving en zijn één van de redenen waarom ASOS zoveel fans heeft.

Shopper helpen kiezen
De productdetails worden altijd gevolgd door 3 blokken die de online shopper helpen om het juiste product te kiezen.

  • Buy the look: Een overzicht van artikelen die ook te zien zijn op de foto om de shopper te helpen om een complete outfit te kopen. Natuurlijk met als doel om meer te verkopen aan dezelfde klant.
  • You might also like: Vergelijkbare kleding om de shopper te helpen bij het vinden van het juiste kledingstuk. Twijfelen shoppers over het huidige kledingstuk, dan zorgen ze er op deze manier voor dat ze in het shopproces blijven en doorgaan tot ze iets hebben gevonden wat wel bij ze past.
  • Recently viewed: Je laatst bekeken artikelen om snel kleding te vergelijken en de online shopper te herinneren aan die ene leuke broek, zodat ze niet met lege handen de webshop verlaten.

That’s it. ASOS kiest voor een minimalistische uitstraling en laat haar modebewuste foto’s voor zichzelf spreken. Gebruiken ze wel tekst? Dan doen ze dit op een manier die de doelgroep aanspreekt.

Uitgebreide bezorgopties

Bezorging kan je webshop groot maken. ASOS biedt gratis verzending aan in bijna alle landen van de wereld en probeert zoveel mogelijk bezorgopties aan te bieden. In de UK bieden ze onder andere een premium verzendabonnement aan. Zo kunnen klanten gebruikmaken van next day delivery of zelfs “nominated day delivery” zonder beperkingen. De klant kiest dus precies wanneer en waar hij het pakket geleverd wil hebben, voor maar 9,95 pond per jaar. De ultieme trick om klanten te binden!

Internationaal bieden ze levering tussen de 3 en 7 werkdagen aan, afhankelijk van het land waar het pakketje naartoe verstuurd wordt. Dit doen ze via samenwerkingen met lokale en internationale vervoerders.

Vooruitstrevend

Een trendsetter die voorop loopt in de markt

ASOS loopt niet alleen voorop in de fashion wereld, maar ook op het gebied van e-commerce. Regelmatig komen ze met vernieuwende oplossingen om de online winkelervaring nog beter te maken. Neem bijvoorbeeld deze twee voorbeelden, waarmee ze kortgeleden nog in het nieuws kwamen:

Try before you buy

In de laatste vier maanden van 2017 introduceerde ASOS de ‘Try before you buy’ service. Deze service biedt gebruikers de mogelijkheid om kleding kosteloos te bestellen en thuis uit te proberen. De klant betaalt vervolgens alleen voor de items die hij besluit te houden. Hiermee veranderen ze als het ware de slaapkamer van hun doelgroep in een paskamer. En het is de perfecte oplossing voor een doelgroep die vaak weinig geld heeft en leeft van salarisstrook tot salarisstrook. Dit was dan ook één van de redenen dat ASOS de binnenlandse omzet in het laatste kwartaal zag stijgen met 30%.

Succesvolle webshops - ASOS.com

Image search

Bij ASOS draait het allemaal om het makkelijker maken van de winkelervaring en het inspelen op de behoeften van de modebewuste doelgroep. Daarom rolden ze deze maand hun visuele zoekoptie uit voor de hele wereld. Met de nieuwe functie in de app kun je een foto maken of een screenshot uploaden waar een kledingstuk op te zien is en vervolgens krijg je een overzicht van artikelen uit de ASOS webshop die hierop lijken. Het is een soort Shazam voor de fashion wereld en een nieuwe manier waarmee ASOS haar klanten in staat wil stellen om inspiratie direct om te zetten in een aankoop.

De succesformule van ASOS

ASOS heeft het goed voor elkaar, maar dat wil niet zeggen dat dit zo blijft. De concurrentie in de online fashion wereld is moordend. Stop je met ontwikkelen, dan is het slechts een kwestie van tijd voordat één van de kleine vernieuwende webshops marktaandeel wegkaapt. ASOS blijft de concurrentie voor, vanwege flexibiliteit en bereidheid tot aanpassen aan de veranderende winkelgewoontes van de doelgroep. Door te blijven investeren in nieuwe initiatieven, zorgt ASOS voor een continue succes van de shop.

Succesvolle webshops deel 4: ASOS.com

10 dingen die jij als webshop kunt leren van ASOS:

  1. Bouw vanaf dag één aan je merk en laat de merkidentiteit leidend zijn voor al je beslissingen.
  2. Blijf dicht bij je doelgroep en kijk wat jij kunt doen om hun leven waardevoller te maken. (Dit hoeft dus niet altijd te maken te hebben met kleding)
  3. Wees daar waar jouw doelgroep aanwezig is en doe dit op je eigen manier.
  4. Zorg ervoor dat je een uniforme winkelervaring creëert en dat je overal hetzelfde uitstraalt. Inconsistentie kan namelijk het vertrouwen schaden en de online shopper verwarren.
  5. Sta als merk echt ergens voor en concentreer je op één doelgroep. ASOS omschrijft die van hun als “Fashionable twentysomethings”.
  6. Deel je webwinkel in op een manier die past bij het winkelgedrag van jouw klanten. Verkoop je bijvoorbeeld Outdoor kleding? Deel je winkel dan in op activiteit of klimaat.
  7. Laat producten voor zichzelf spreken en zorg dat belangrijke informatie vakkundig wordt verborgen, maar makkelijk toegankelijk is. Op die manier wordt de shopper niet afgeleid en is hij slechts één klik verwijderd van een antwoord op zijn vraag.
  8. Communiceer in de spreektaal van jouw doelgroep.
  9. Focus je op het helpen van de consument. Je zult vanzelf zien dat dit een positief effect heeft op de orderwaarde en conversie.
  10. Cut the crap: beperk je pagina’s tot het noodzakelijke en laat de rest weg. Onderdelen die niet voor iedere shopper van toepassing zijn, kunnen afleiden en ervoor zorgen dat een bezoeker de webshop verlaat.
  11. Maak van bezorging jouw kracht. Het aanbieden van meerdere bezorgopties is ontzettend belangrijk voor de consument van nu. Door daarnaast gratis verzenden en retourneren aan te bieden kun je klanten aan je shop binden.

Tot slot de belangrijkste les: “perfect” is de vijand van goed en je kunt niet alles vanaf het begin aanpakken. Focus daarom op kleine verbeteringen en accepteer dat het bouwen van een online fashion store tijd kost. Wees actief, probeer anders te zijn en verbindt met je fans.

Wil je net als ASOS van bezorging je kracht maken?

Bij SendCloud kennen we de pijn van verzenden. Daarom helpt onze verzendtool je met het volledig automatisch verwerken van al je orders. Voeg meerdere bezorgopties toe in je check-out om conversie te verhogen. Combineer je eigen verzendcontract met meerdere vervoerders via SendCloud, zodat je voor ieder product en zending de meest geschikte vervoerder inzet. Vragen? We helpen graag! Laat gerust een reactie achter onder deze blogpost.

Wij wensen je veel succes. Op naar je eigen fashion imperium!

Beoordeel dit artikel en laat ons weten wat je ervan vindt

5/5 5 ratings

2 Comments

  • Cederique schreef:

    Dit wou ik net weten! Bedankt om de research voor mij te doen!

    • Iris Dings schreef:

      Hi Cederique,

      Dat is toevallig! Fijn om te horen dat het een waardevol artikel voor je was. Mocht je nog ergens naar op zoek zijn m.b.t. e-commerce of logistiek, dan horen we het graag. We gaan graag aan de slag met nieuwe content, waar we je mee kunnen helpen.

      –Iris

Leave a Reply