Skip to main content

De e-commerce markt blijft groeien en er komen steeds meer vervoersbedrijven bij. Één daarvan is het Zweedse Budbee, sinds kort actief in Nederland. Budbee bezorgt jouw producten snel en makkelijk bij je klant thuis. In dit artikel vertellen we je alles over deze nieuwe vervoerder en de nieuwe integratie met Sendcloud.

Budbee Sendcloud

Wat is Budbee?

Budbee is een same én next day delivery verzendoptie voor het thuisbezorgen van webshop pakketten binnen Nederland.

Het bedrijf is al marktleider in Denemarken, Finland en Zweden. 

Vorig jaar ontving Budbee een investering van 4,8 miljoen euro van de H&M-Group en Kinnevik (mede-eigenaar van Zalando) en in het derde kwartaal startte het verzendbedrijf in Nederland.

Waarom zou je Budbee gebruiken, hoe werkt de Budbee-tracking, wat zijn de voorwaarden voor het verzenden van pakketten, en hoe werkt deze verzendoptie via Sendcloud?

Hieronder leggen we het graag voor je uit, zodat jij er je voordeel mee kunt doen!

Moderne last-mile delivery met Budbee

Budbee onderscheidt zich als klantvriendelijke bezorgdienst. De consument is de baas en bepaalt daarom de bezorgtijd en -plek.

Fijn als jouw klant bijzondere wensen heeft. Wil je klant het pakketje voor de deur afgeleverd hebben?

Of moet de bezorger kloppen in plaats van aanbellen? Je klant geeft dit makkelijk aan via de trackinglink of de Budbee-app.

Budbee bezorgt in de avond, tussen 17.00 en 22.00 uur, wanneer de meeste mensen thuis zijn.

En dat legt ze geen windeieren: 98% van de pakketten wordt bezorgd bij de eerste afleverpoging.

Budbee bezorgt in Nederland momenteel van maandag tot en met vrijdag. In Zweden wordt er in geselecteerde steden ook in het weekend bezorgd.

Budbee Nederland

Verzenden en ontvangen met Budbee

Budbee richt zich op het thuisbezorgen van kleinere pakketten. De langste zijde van het pakket mag maximaal 120 cm zijn en de omtrek van het pakket samen met de langste zijde mag maximaal 300 cm zijn. 

In Nederland heeft het bedrijf inmiddels 6 sorteercentra. Budbee bezorgt door heel Nederland, behalve op de Waddeneilanden. 

Hoe meer verzendopties je bij de checkout aanbiedt, hoe groter de kans is dat er een passende tussen zit voor jouw klant.

Het is dus altijd goed om meerdere bezorgdiensten toe te voegen aan je checkout!

Tracking tot op de minuut

Als je klanten voor Budbee kiezen voor de bezorging van jouw product, ontvangen ze meerdere berichten waarmee ze het pakket kunnen volgen.

In alle berichten wordt de trackinglink vermeldt. Je klanten kunnen ook de Budbee-app downloaden, dan ontvangen ze pushberichten in plaats van sms’jes.

  1. Het eerste bericht ontvangt de klant zodra jij het label voor het pakket print.
  2. Het tweede bericht ontvangt de klant wanneer Budbee de eerst mogelijke bezorgdatum boekt. Vanaf dit moment tot 13.00 uur op de geboekte bezorgdag kan de klant de bezorgdag en -tijd nog wijzigen. 
  3. Het derde bericht ontvangt de klant tussen 13.00 en 14.00 uur op de dag van de levering. Hiermee kunnen ze hun 1-uur tijdframe van bezorging voor die avond inzien. De klant kan het tijdstip van bezorging op dat moment nog wijzigen of het tijdvak kleiner maken. Voor het vernauwen van het tijdvak vraagt Budbee een extra vergoeding direct aan de klant, omdat de bezorgroute hierdoor minder optimaal wordt. De klant kan ook zien hoeveel stops de bezorger nog moet maken voordat het pakket wordt afgeleverd.
  4. De klant ontvangt nog een laatste herinnering over de aankomende levering, 7 minuten voor aankomst. 

Volg de driver live op de kaart

Met de tracking van Budbee volgt jouw klant de driver live op de kaart. Hiermee weten ze precies wanneer de pakketbezorger er is, tot op de minuut nauwkeurig.

Op deze manier hoeven ze niet meer te wachten op een pakketje. En net als bij foodbezorging apps, ziet de klant ook een foto van de bezorger.

Na de levering kan de klant een beoordeling achterlaten over de pakketbezorger.

Retourneren via Budbee

Een makkelijk retourproces is belangrijk voor de consument. Het is een lastig knelpunt voor de meeste webshops, maar wel heel belangrijk voor de klanttevredenheid.

Met Budbee kan je klant makkelijk een retour aanvragen via de trackinglink. 

Door op ‘plan een retour’ te klikken, geeft jouw klant aan dat het artikel terug moet. Budbee verzorgt het retourlabel. 

Budbee haalt het pakketje op wanneer de klant dat wenst. Ook hierbij kan de klant de chauffeur weer live volgen. 

Jij als online retailer ontvangt een notificatie en je product wordt bij je afgeleverd bij de volgende pick-up. 

De kosten voor een retourpick-up zijn hetzelfde als die van een bezorging.

Budbee verzendopties

De voordelen van Budbee op een rij

  • Same day of next day delivery tussen 17.00 en 22.00 uur 
  • Klimaatgecompenseerde bezorging
  • Bezorging met real-time tracking op de kaart
  • Makkelijk retourneren
  • Pick-up vanaf 20 pakketten per dag
  • Bij 5 tot 20 pakketten per dag drop-off mogelijk bij Budbee hubs of één van de 350 drop-off punten
  • Volledig automatisch Budbee verzendlabels aanmaken via Sendcloud
  • Voordelig aanvullend verzekerd via de Sendcloud Insurance
  • Een Merchant Success Team dat altijd voor je klaar staat
  • Een klantenservice die direct meedenkt met jouw klanten

Waaraan moeten mijn Budbee zendingen voldoen?

Het is belangrijk goed op de hoogte te zijn van de voorwaarden van de vervoerder. Ben je dit niet, dan is er een kans dat je toeslagen moet betalen.

We zetten de belangrijkste pakketvoorwaarden van Budbee voor je op een rij:

  • Maximaal gewicht: 20 kg
  • Langste zijde: 120 cm
  • Maximale afmetingen: langste lengte + omtrek = max. 300 cm

Houd altijd rekening met de voorwaarden en zorg dat je ze niet overschrijdt. Twijfel je over een zending? Neem dan gerust contact op met onze salesafdeling.

Budbee voor webshops

De verzendopties van Budbee

 Budbee werkt met 3 verzendopties. Afhankelijk van je voorkeur kies je één van de 3: 

  • Budbee Flex
  • Budbee Flex met handtekening
  • Budbee Flex met een identiteitscontrole

Budbee Flex is de standaarddienst van Budbee. Voor deze zending is geen speciale handeling vereist.

Voor Budbee Flex met handtekening moet de klant – zoals de naam het al aangeeft – tekenen voor ontvangst.

Bij Budbee Flex met identiteitscontrole, geeft de bezorger het pakketje alleen af aan de persoon op wiens naam het pakket staat. Zelfs een familielid mag het pakket niet aannemen.

Tot slot kun je een leeftijdscontrole (18+) voor ontvangst inschakelen. Dit is handig bij producten waarvoor de ontvanger een bepaalde leeftijd moet hebben, maar verplicht bij producten zoals bijvoorbeeld alcohol.

Service Handtekening? Identiteitscontrole? Bezorging Gewicht Max. lengte Max afmetingen
Budbee Flex Nee Nee Zelfde of volgende dag tussen 17:00 en 22:00 uur 20 kg 120 cm Langste lengte + omtrek = max. 300 cm
Budbee Flex handtekening Ja Nee Zelfde of volgende dag tussen 17:00 en 22:00 uur 20 kg  120 cm Langste lengte + omtrek = max. 300 cm
 

Budbee Flex identiteitscontrole

Nee Ja Zelfde of volgende dag tussen 17:00 en 22:00 uur 20 kg 120 cm Langste lengte + omtrek = max. 300 cm

Hoe werkt de pick-up service van Budbee?

Als online retailer kun je jouw pakketten laten ophalen door Budbee. De service voor vaste pick-ups is beschikbaar vanaf 20 pakketten per dag. 

Eenmalige pick-ups zijn beschikbaar vanaf 100 pakketten. Bij 5 tot 20 pakketten per dag kun je gebruikmaken van de drop-off service van Budbee.

Je levert je pakketten dan af bij een van de hubs of 350 drop-off punten in Nederland.

Hoe werkt Budbee met Sendcloud?

Budbee is via Sendcloud enkel te gebruiken via een eigen contract.  

Laad jouw Budbee contract eenvoudig in bij Sendcloud en maak gebruik van je eigen (prijs)afspraken. Bij ‘Mijn contracten’ activeer je je huidige credentials en kun je direct aan de slag.

P.S. Benieuwd naar alle andere vervoerders die Sendcloud aanbiedt? Wij maakten een volledig overzicht van onder andere PostNL, DHL, DPD, Budbee, Homerr, Red Je Pakketje en meer. Zo bepaal jij zelf welke vervoerders het best bij jouw producten passen. 

Daniëlle Elbertse

Daniëlle Elbertse is werkzaam als Marketing Specialist bij Sendcloud. Met haar expertise op het gebied van IT en e-commerce logistiek helpt ze online retailers met het optimaliseren van hun verzendstrategie.

Begin vandaag nog met slimmer verzenden

Start gratis
Ingesteld in 5 minuten Geen technische kennis nodig Gratis support
Stars

Meer dan 2000 vijf sterren reviews

G2 Crowd Logo Trustpilot Logo Capterra Logo

6 Reacties

  • N. Hoffman schreef:

    Hoe werkt het om een pakket te verzenden tegen betaling van de besteller? Kan er contant betaald worden?

    • Senna Cobben schreef:

      Hi,

      Bedankt voor je reactie! Cash on Delivery bestaat helaas nog niet in Nederland. We hebben hier momenteel geen verzendmethodes voor beschikbaar aangezien de vervoerders deze optie niet aanbieden. Indien je de verzendkosten wil laten betalen, zul je dit op de factuur moeten verwerken.

      Mocht je verder nog vragen hebben, neem dan gerust contact met ons op. Fijn weekend alvast 🙂

      – Senna

  • Wiel Hecker schreef:

    Ik ben nu 3 keer thuisgebleven voor aannemen van een pakje van bol.com. De volgende heer gaat het weer fout denk ik omdat mijn adres waarschijnlijk zeer slecht te vinden is. De chauffeur is mijn woning tot op 500 meter genaderd. Ik kreeg om 19:00 een bericht dat ik de laatste klant was en toch heeft de chauffeur niet afgeleverd.

    Hoe kan dat????

    • Daniëlle Elbertse schreef:

      Beste Wiel,

      Bedankt voor je reactie! Vanwege privacyredenen hebben we je adres even uit je bericht verwijderd.

      Helaas kunnen wij je hier niet bij helpen. We raden je in dit geval aan om contact op te nemen met Bol.com (of de Bol.com verkoper) zodat zij dit met Budbee kunnen checken.

      Hopelijk krijg je je pakje toch nog snel geleverd!
      – Daniëlle

  • Harrie Hoek schreef:

    Als het een brievenbus pakje is, doen jullie het dan ook in de brievenbus of moet er perse iemand thuis zijn

    • Daniëlle Elbertse schreef:

      Beste Harrie,

      Bedankt voor je reactie!

      Op de website van Budbee staat het volgende:

      Via de settings in je trackinglink of app kan je de ‘leave outside door’ optie selecteren. Voeg een opmerking toe dat het pakket in de brievenbus geleverd moet worden. Aangezien dit een verzoek is kunnen wij niet garanderen dat het pakket in de brievenbus wordt achtergelaten. Er bestaat een kans dat het pakket voor de deur wordt neergezet. Je hebt ook de mogelijkheid om Budbee Box te selecteren, dan wordt het pakket in een Budbee Box naar keus geleverd.

      Voor vragen hierover kun je het beste contact opnemen met Budbee zelf via https://budbee.com/nl/klantenservice/.

      Fijne dag verder!
      – Daniëlle