Skip to main content

Het coronavirus heeft zich in rap tempo over de wereld verspreid. De effecten zijn overal voelbaar, zo ook in de e-commerce logistiek. Daarom willen we je via deze blog op de hoogte houden van de status en het effect op jouw verkopen én niet minder belangrijk; de bezorging van al je pakketten.

Sinds 15 december 2020 is in Nederland een harde lockdown van kracht. Dat betekent dat bijna alles tot en met 19 januari gesloten is, waaronder ook niet-essentiële winkels. Door het sluiten van de meeste fysieke winkels doen veel consumenten hun aankopen noodgedwongen online. Daardoor heeft het coronavirus wederom een enorme impact op e-commerce.

Tijdens de eerste golf van het coronavirus deden we grootschalig onderzoek naar het effect van corona op e-commerce en logistiek. We delen de belangrijkste inzichten, zodat jij deze kennis de komende periode in je voordeel kunt gebruiken. Lees gauw verder.

Het effect van het coronavirus op e-commerce en logistiek

  • De overheid heeft een aantal maatregelen genomen. De meest ingrijpende is dat vanaf 15 december een harde lockdown geldt. Dat betekent onder andere dat niet-essentiële winkels gesloten zijn.
  • Ook veel andere landen hebben tijdens de tweede golf de maatregelen aangescherpt. Zo zijn in België niet-essentiële winkels gesloten en zit ook Duitsland in lockdown. Dit kan leiden tot vertragingen.
  • Corona leidde tot een echte voorjaarspiek en zorgt voor een blijvende stijging in e-commerce verkopen.
  • Ook de tweede golf leidt tot een enorme piek in online bestellingen. Het coronavirus leidt in combinatie met de gebruikelijke eindejaarsdrukte tot de drukste periode voor e-commerce ooit.
  • Vervoerders nemen verschillende maatregelen om veilig te bezorgen, zo werken ze voorlopig zonder handtekening voor ontvangst.
  • Drukte op gebied van pakketbezorging en lokale lockdowns kunnen voor vertraging in de bezorging van pakketten zorgen.
  • Het sluiten van niet-essentiële winkels heeft een grote impact op pakketbezorging naar afhaalpunten. Deze zijn in sommige gevallen gesloten, waardoor pakketten omgeleid moeten worden.

Positieve groei in aantal online bestellingen

Op 17 maart publiceerde Logistiek.nl positief nieuws. De verwachting is dat de e-commerce met 50% gaat groeien. De e-commerce groeit door het coronavirus en niet zo’n beetje. Logisch uiteraard, de offline winkels worden minder bezocht en we zitten meer binnen.

Bij Sendcloud zagen we sinds de eerste nationale corona maatregelen ook een flinke stijging in het aantal verzonden pakketten. Wanneer we de week van 6 april (week 15) vergelijken met de week voor de eerste maatregelen (week 11), zien we een groei van maar liefst 90%.

Ook tijdens de tweede golf zien we dat het coronavirus een enorme impact heeft op de e-commerce sector. In week 48 was het pakketvolume 88% hoger dan in een normale week. Cyber Monday was de drukste dag tot nu toe, met 253% meer pakketten dan normaal.

Uit de E-commerce Delivery Compass blijkt dat Nederlanders sinds het invoeren van de coronamaatregelen gemiddeld zo’n 2,2 producten meer bestelden dan normaal. Ook op de lange termijn is het aannemelijk dat online shoppen aan populariteit wint: maar liefst 32% van de Nederlandse consumenten is van plan om ook na de crisis meer producten online te kopen in plaats van in een fysieke winkel.

Wijzigingen coronavirus e-commerce logistiek

Elke vervoerder neemt maatregelen om de dienstverlening te kunnen blijven aanbieden, maar uiteraard zo veilig mogelijk. Belangrijkste wijzigingen die gelden voor alle vervoerders:

  • Geen enkele vervoerder hanteert nog een handtekening voor ontvangst. Ontvangers hoeven zelf geen handtekening meer te zetten om het contact tussen bezorger en ontvanger te beperken. Zo noteren bezorgers zelf namen of speciale codes op de scanner.
  • Voor sommige landen is het niet of beperkt mogelijk om te verzenden naar afhaalpunten.
  • Voor verschillende bestemmingen gelden vertragingen van pakketten.

Alle maatregelen verschillen per vervoerder. In ons artikel met updates over het coronavirus van PostNL, DHL, DPD, UPS, DHL Express en Red Je Pakketje vind je een overzicht van alle maatregelingen en wijzigingen. Dit overzicht wordt iedere dag aangepast naar aanleiding van de laatste wijzigingen.

coronavirus e-commerce bezorging

Welke veranderingen brengt het coronavirus in e-commerce?

Het coronavirus zet de wereld en daarmee ook de e-commerce logistiek flink op zijn kop. We zetten een aantal belangrijke veranderingen op het gebied van online shoppen voor je op een rij, zodat je hierop direct kunt inspelen met je webshop.

1. Vertragingen in pakketbezorging 

Als gevolg van de uiteenlopende maatregelen in landen en de toename in het aantal bestellingen, hadden veel pakketten aan het begin van de coronacrisis te maken met vertraging. Voornamelijk op internationaal vlak waren er uitdagingen om pakketten tijdig te leveren.

Gemiddeld werden pakketten in Nederland zo’n 2,1 dag later bezorgd. Maar liefst 73% van de Nederlandse consumenten had de afgelopen maanden te maken met verzendvertragingen.

Ook tijdens de tweede golf blijken vertragingen onvermijdelijk. Pakketvolumes zijn groter dan ooit, waardoor pakketvervoerders alles op alles moeten zetten om pakketten tijdig te bezorgen. Houd daarom rekening met extra levertijd.

2. Consumenten hebben meer geduld dankzij corona 

Door de piek in bestellingen en logistieke uitdagingen kwamen veel pakketten te laat aan bij hun ontvanger. Toch blijkt dit niet zo erg, consumenten kunnen in crisistijd namelijk best wat geduld opbrengen.

Voor corona wilden Nederlandse consumenten maximaal 4 dagen wachten op een bestelling. Tijdens corona is dit gestegen naar 5,4 dagen. In andere Europese landen zijn consumenten in crisistijd zelfs bereid nog langer te wachten: Fransen hebben maar liefst 7,4 dagen geduld.

3. Flexibiliteit in bezorgopties wordt belangrijker

Voor de coronacrisis waren verzendkosten de belangrijkste reden om voor een specifieke vervoerder te kiezen. Tijdens een crisis als COVID-19 lijkt echter een andere factor belangrijker te worden: flexibiliteit in bezorging.

Uit ons onderzoek blijkt dat het belang van flexibiliteit in crisistijd toeneemt van 16% naar 37%. Dat betekent dat consumenten zelf willen bepalen waar en wanneer hun pakket geleverd wordt. Wanneer het verwachte bezorgmoment minder betrouwbaar wordt, is het als consument prettig wanneer je zelf de tijd en locatie van bezorging kunt bepalen of aanpassen.

Als retailer doe je er dus goed aan meerdere bezorgopties aan te bieden. Afhaalpunten spelen hierbij een belangrijke rol.

4. Lokale webshops stijgen in populariteit

Voor de uitbraak van het coronavirus bestelde maar liefst 59% van de Nederlandse online shoppers bij internationale webshops. Tijdens de coronacrisis daalde dit percentage licht, namelijk naar 52%. Aan de andere kant geeft de helft aan meer te hebben besteld bij lokale webshops dan internationale spelers zoals Amazon. Dit kan te maken hebben met het feit dat lokale ondernemers hun deuren moesten sluiten en meer online zijn gaan verkopen.

5. Aangepaste levering naar afhaalpunten

Veel afhaalpunten zijn niet-essentiële winkels welke noodgedwongen hun deuren hebben moeten sluiten. Daarnaast meldde Radar dat vanaf maandag 21 december honderden winkels van onder andere Prima, AKO, Bruna en The Read Shop dichtgaan. Deze winkels besluiten om zich te richten op thuisbezorging van producten. Ook Albert Heijn heeft besloten een deel van de bezorgpunten van Bol.com te sluiten.

Levering naar afhaalpunten loopt daarom ook vertraging op. Er blijven steeds minder afhaalpunten over om pakketten naartoe te brengen. Daarnaast wijzigt DPD bijvoorbeeld het proces voor levering naar afhaalpunten. Mocht een afhaalpunt gesloten zijn, dan wordt een tweede bezorgpoging een thuislevering. DPD voegt daar een derde bezorgpoging op thuisadres aan toe om zoveel mogelijk pakketten te kunnen leveren.

Meer updates over de wijzigingen van vervoerders dankzij het Coronavirus? Je lees het in ons artikel met wijzigingen Coronavirus PostNL, DHL, DPD, DHL Express, UPS en Red Je Pakketje.

Benieuwd naar meer feiten en cijfers over de Nederlandse consument? Wij voerden onderzoek uit naar meer dan 1000 Nederlandse consumenten en hun voorkeuren op gebied van e-commerce en logistiek. We namen de effecten zowel voor als tijdens Corona mee. Bekijk hier de belangrijkste e-commerce statistieken voor 2020

5 COVID-19 tips voor online retailers

  1. Start een samenwerking met een offline retailer. Zij hebben het zwaar in deze tijden. Door samen te werken kun je allebei jullie verkopen verhogen en je doelgroep verbreden. Denk hierbij aan bijvoorbeeld kortingsacties op bepaalde producten van een lokale zaak, die bij jou uit te geven zijn.
  2. Communiceer en adverteer op het juiste moment. De schappen van de supermarkten worden op vaste momenten per dag gevuld. Verkoop je producten die ook in de supermarkt verkrijgbaar zijn? Zorg er dan voor dat je in de tijden van leegte je advertenties inplant.
  3. Zorg voor voldoende capaciteit in je webshop. Het kan zijn dat er meer verkeer naar je website komt. Zorg ervoor dat deze niet overbelast raakt en daardoor crasht.
  4. Zorg voor flexibiliteit in bezorging. Richt je pijlers niet op slechts één vervoerder, maar kijk naar meerdere mogelijkheden. Switch bijvoorbeeld wanneer een vervoerder de drukte niet aankan of een bepaalde bestemming niet kan bereiken.
  5. Wees voorbereid op iedere wijziging. Wat vandaag geldt, kan morgen weer anders zijn. Zorg daarom dat je zo flexibel mogelijk bent en houd je klanten proactief op de hoogte van wijzigingen en vertragingen in leveringen.

Veel succes!

Last but not least: denk aan je eigen gezondheid en die van de mensen om je heen. Zorg daarom voor goede hygiëne en luister goed naar alle maatregelen.

Heb je nog vragen over je zendingen in deze onzekere tijd? Laat gerust een reactie achter of neem contact met ons op via de live chat in je Sendcloud omgeving.

Goed voorbereid zijn op wijzigingen en kunnen switchen tussen verschillende vervoerders op ieder gewenst moment? Meld je gratis aan bij Sendcloud en start direct met het verzenden met verschillende vervoerders.

 

P.S. lees ook ons artikel met de 15 belangrijkste e-commerce trends voor 2020

Iris Dings

Iris Dings

Iris Dings is Head of Content at Sendcloud. With her great passion for online marketing, e-commerce and logistics, she is always looking for content that can help you with your online business.

Leave a Reply