Het coronavirus heeft al een hele tijd grote gevolgen voor de hele samenleving. De logistieke sector, waaronder pakketbezorging, heeft hierin een belangrijke functie.

Naar aanleiding van het oplopende aantal besmettingen is in Nederland sinds 15 december een harde lockdown van kracht. Dat betekent dat bijna alles tot en met 19 januari dicht gaat: van scholen tot niet-essentiële winkels en restaurants en musea.

Ook voor de pakketbezorging heeft een harde lockdown vergaande impact. De sluiting van fysieke winkels en de gebruikelijke eindejaarsdrukte leidt naar verwachting tot een enorme stroom aan pakketten.

Zo zal een groot deel van de pakketpunten sluiten en is vertraging vanwege drukte onvermijdelijk. Houd daarom rekening met wijzigingen, welke iedere dag kunnen veranderen. We ontvangen dagelijks nieuwe updates van vervoerders en volgen alle ontwikkelingen op de voet.

In dit artikel nemen we de impact van het coronavirus op pakketbezorging onder de loep en delen we wat je kunt verwachten van deze lockdown:

Effecten van het coronavirus op pakketbezorging voor e-commerce

Nederland heeft voor het eerst ooit te maken met een harde lockdown. Naast de horeca zijn nu dus ook niet-essentiële winkels gesloten. Een nieuwe situatie voor iedereen, ook voor de pakketbezorgers.

Gelukkig gaat de bezorging van pakketten gewoon door. Wel dienen vervoerders flexibel te handelen om te kunnen blijven bezorgen. Dit zijn de belangrijkste effecten van het coronavirus op pakketbezorging:

Piek aan online bestellingen

In april leidde het coronavirus al tot een piek aan online bestellingen, met dagen met 175% meer pakketten dan gebruikelijk. Nu niet-essentiële winkels de deuren moeten sluiten is de verwachting dat online bestellingen wederom door het dak gaan. Zeker in combinatie met de gebruikelijke eindejaarsdrukte.

In week 48 nam het aantal pakketten als gevolg van Black Friday en Cyber Monday al een vlucht. Het pakketvolume lag toen 88% hoger dan in een normale week. Op Cyber Monday werden zelfs 253% meer pakketten verzonden dan normaal. Naar verwachting zal de lockdown opnieuw leiden tot een piek aan online bestellingen. Zeker nu veel consumenten hun kerstaankopen online doen.

Vertraging in pakketbezorging

Afgelopen maanden hebben vervoerders alles op alles gezet om hun capaciteit te vergroten. Vertraging is echter onvermijdelijk. De pakketvolumes die we nu zien zijn namelijk ongekend. Schep heldere verwachtingen bij de consument en houd hen goed op de hoogte via track & trace.

Tijdens de coronapiek in het voorjaar meldde zo’n 73% van de Nederlandse consumenten pakketvertraging, zo blijkt uit de E-commerce Delivery Compass. Gelukkig bleef dit gemiddeld beperkt tot zo’n 2 dagen. Nederlanders zijn in crisistijd gemiddeld bereid zo’n 5,4 dagen op hun bestelling te wachten. Over het algemeen zijn consumenten dus relatief geduldig!

Wijzingen op het gebied van afhaalpunten

Veel servicepunten van vervoerders zijn gevestigd in fysieke winkels. Dat betekent dat afhaalpunten in veel gevallen gesloten zijn. Je moet hierdoor rekening houden met wijzigingen als het gaat om servicepunten.

Wanneer een pakket op dit moment op een gesloten locatie ligt gaat het retour. Bij pakketten die onderweg zijn naar een afhaalpunt wordt geprobeerd deze om te leiden naar een andere locatie. Wanneer dit niet lukt gaat een zending alsnog retour. Dit proces verschilt echter per vervoerder.

Veel bezorgdiensten kiezen ervoor om pakketten bij een tweede bezorgpoging opnieuw aan huis aan te bieden, in plaats van via een afhaalpunt. Op deze manier blijft de druk op de afhaalpunten die nog geopend zijn beperkt. Verderop in het artikel vind je de wijzigingen per vervoerder.

Wijzigingen in pakketbezorging

Pakketvervoerders nemen tijdens de coronacrisis maatregelen om contactloos te kunnen bezorgen. Daardoor is het niet meer mogelijk voor de ontvanger om zelf te tekenen voor de ontvangst van het pakket.

Capaciteitstekorten bij vervoerders

Het aantal pakketten is hoger dan ooit. Pakketvervoerders zijn daardoor extra belast. Om te voorkomen dat netwerken overbelast raakt nemen een aantal vervoerders extra maatregelen. Zo is er bij sommige vervoerders een beperking van het aantal pakketten dat zij per pick-up aannemen. Houd hier rekening mee. Overweeg bijvoorbeeld je pakketten te spreiden over verschillende bezorgdiensten.

Problemen voor retourzendingen

Het is mogelijk dat je klanten verplicht thuis in quarantaine zitten. Daarnaast kunnen vervoerders indien nodig consumenten oproepen pakketten later te retourneren. Dat kan helpen om het pakketnetwerk te verlichten.

Als gevolg van de verschillende maatregelen is het voor consumenten moeilijker om pakketten te retourneren. Houd er daarom rekening mee dat de 14 dagen retourtermijn niet gehaald wordt. Veel webwinkels kiezen er daarom voor hun retourtermijn tijdelijk te verlengen.

coronavirus e-commerce bezorging

Wijzigingen pakketbezorging coronavirus

Als gevolg van de lockdown en het coronavirus ziet pakketbezorging er voorlopig iets anders uit. Elke vervoerder neemt maatregelen om de dienstverlening te kunnen blijven aanbieden, maar uiteraard zo veilig mogelijk. We zetten de wijzigingen per vervoerder graag voor je op een rij:

Bij Sendcloud werken we samen met PostNL, DHL, DPD, UPS, DHL Express, Red Je Pakketje en meerdere internationale vervoerders om je ook in deze onzekere tijd te helpen efficiënt te verzenden.

Wijzigingen PostNL coronavirus

PostNL pakketbezorging

PostNL zet de bezorging van post en pakketten door. Houd wel rekening met mogelijke vertragingen door een tekort aan personeel.

Daarnaast worden er maatregelen getroffen om het directe contact tussen bezorger en ontvanger te beperken.

  • Ontvangers hoeven geen handtekening meer te zetten voor ontvangst van een pakket of aangetekende zending. Als alternatief doet de bezorger dit door middel van het noteren van de laatste drie tekens van het nummer op het paspoort of rijbewijs.
  • In de meeste landen en bij de meeste afhaalpunten kan gewoon weer geleverd worden, maar vertraging komt nog steeds voor.
  • PostNL vraagt consumenten retourzendingen te bewaren en pas na 7 januari terug te sturen naar de webshop.
  • Voor zendingen naar Italië geldt dat Post Italiane stopt met leveren in bepaalde postcodegebieden: Camastra (CAP 92020) – in het Caltanissetta gebied; Misilmeri (postcode 90036) en Ciminna (90023) – in het Palermo gebied; Vittoria (CAP 97019) en Acate (97011) – in het Ragusa gebied; Cesarò (98033), Bronte ( 95034), Maniace (95030) en San Teodoro (98030) – in het Catania gebied; Pallagorio (88818) – in het Cosenza gebied; Cotronei (88836), Isola Capo Rizzuto (88841) en Mileto (89852) – in het Catanzaro gebied; Bagnara Calabra (89011), Platì , Bruzzano Zeffiro (89030) en Cardeto (89060) – in het Reggio Calabria gebied.
  • Het is momenteel niet mogelijk om pakketten te leveren in: Bhutan, Brunei, Ecuador, Guyana, Grenada, Guinee Bissau, Guinee, Honduras, Kaaiman Eilanden, Laos, Libië, Montserrat, Nicaragua, Papua Nieuw Guinea, Seychellen, Saint Kitts en Nevis, Saint Lucia, Syrië, Saint Vincent and the Grenadines, Tajikistan, Turkmenistan, Yemen, Zuid Soedan.

PostNL vertraging corona

Voor verzending naar de volgende landen geldt vertraging met de volgende indicatie:

  • Australië: 1 – 21 dagen
  • Brazilië: 20 dagen
  • China: 7 – 14 dagen
  • Duitsland: 4 – 7 dagen
  • Dominicaanse republiek: 3 – 6 dagen
  • Finland: 1 – 6 dagen
  • Frankrijk: 1 – 8 dagen
  • Ierland: 1 – 11 dagen
  • Japan: 7 – 12 dagen
  • Kroatië: 4-7 dagen
  • Marokko: 8 dagen
  • Nieuw Zeeland: 10 – 14 dagen
  • Portugal: 1 – 7 dagen
  • Spanje: 6 – 14 dagen
  • Slovenië: 8 dagen
  • Verenigd Koninkrijk: 1 – 6 dagen
  • Verenigde Staten: 9 – 27 dagen

De vertraging komt bovenop de standaard levertijden van zendingen met deze bestemmingen. Houd er rekening mee dat je ook bij andere bestemmingen te maken kunt krijgen met vertragingen.

Blijf via deze pagina op de hoogte van de laatste updates van PostNL per bestemming

Wijzigingen DHL coronavirus

DHL pakketbezorging
Ook bij DHL gaat de pakketbezorging ondanks het coronavirus door. Wel gelden er een aantal maatregelen:

  • Geen handtekening voor ontvangst op de scanners van de bezorger. De bezorger tekent zelf onder zicht van de ontvanger op 1,5 meter afstand.
  • Door de lockdown is een beperkt aantal DHL ServicePoints dicht. Ligt een pakket op een gesloten locatie? Dan gaat het retour naar de afzender. Wanneer een pakket onderweg is naar een gesloten locatie wordt geprobeerd deze bij een ander punt af te geven. Lukt dit niet, dan gaat het alsnog retour.
  • Pakketten die tijdens de eerste afleverpoging niet afgeleverd kunnen worden, worden doorgestuurd naar het dichtstbijzijnde open ServicePoint. De ontvanger krijgt hiervan een notificatie.
  • Bij reguliere DHL punten kun je nu maximaal 25 pakketten per dag afgeven, dit om overbelasting van het pakketnetwerk te voorkomen. Bij XL DHL ServicePoints is het wel mogelijk meer pakketten af te leveren.
  • Verstuur je een pakket naar een zakelijke ontvanger in Duitsland? Wanneer deze gesloten is door corona, gaat de zending retour naar afzender. Daarnaast moet je rekening houden met een extra bezorgduur van minimaal een dag meer.
  • België heeft door de extra COVID-19 maatregelen extra veel zendingen te verwerken. Je moet daarom rekening houden met vertragingen van 4 tot 6 dagen.
  • In Frankrijk is een deel van de afhaalpunten gesloten. Pakketten worden in dat geval doorgestuurd naar een ander servicepunt in de buurt of gaan retour naar de afzender. Houd rekening met een aantal dagen vertraging in de bezorging.
  • Geen levering naar de UK en Ierland
  • Voor zendingen naar Griekenland is de pakketgrootte voorlopig beperkt tot 40x40x40 cm.

Blijf hier op de hoogte van de DHL maatregelen

Wijzigingen DPD coronavirus

DPD
De belangrijkste maatregelen van DPD op een rij:

  • Geen handtekening voor ontvangst.
  • Bij particuliere adressen vindt een tweede afleverpoging voortaan plaats via thuislevering in plaats van via de Pickup parcelshop. Daarnaast introduceert DPD een derde afleverpoging naar huis. Pas wanneer de ontvanger de derde keer niet thuis is, gaat het pakket retour afzender.
  • Voor alle zakelijke adressen (bedrijven/scholen/winkels) zal er geen tweede afleverpoging plaats vinden. Pakketten gaan retour afzender.
  • Via de predict service van DPD kunnen ontvangers de bezorger toestemming geven om het pakket op een aangewezen plek neer te leggen. Zodra het pakket daar is afgeleverd, ontvangt de ontvanger hier een melding van.
  • Geen levering naar de UK en Ierland.
  • Duitsland gaat op 16 december in lockdown, waardoor niet-essentiële winkels zijn gesloten tot 10 januari. Dit heeft mogelijk impact de Services 2Shop en Shop Return.
  • In Italië gaat de pakketbezorging in principe gewoon door, een aantal gebieden uitgezonderd. In de postcodegebieden 90036 Misilmeri (Palermo) en 95034 Bronte (Catania) mogen alleen goederen bezorgd worden gerelateerd aan primaire behoeften (voedsel en gezondheidsproducten). Daarnaast is het in de volgende depots niet mogelijk zendingen af te halen: 0836 Catanzaro, 0834 Napoli Marcianise, 0858 Napoli Centro, 0857 Napoli Ovest, 0861 Napoli Noord, 0856 Napoli Casandrino, 9867 Bolzano, 9868 Bressanone en 9869 Merano.
  • In Portugal moet je rekening houden met vertraging bij een aantal postcodes.
  • Vanwege extreme weersomstandigheden kunnen er extra vertragingen zijn voor zendingen naar Oostenrijk.
  • Voor Duitsland, Oostenrijk, Ierland en Nederland is het advies zo veel mogelijk rechtstreeks aan de ontvanger te adresseren. Controleer daarom vooraf of de ontvanger geopend is.
  • Het is vooralsnog niet mogelijk om pakketten te versturen naar: Cuba, Zuid Soedan, Noord Korea, Myanmar en Syrië.

Levering naar DPD afhaalpunten

Levering naar afhaalpunten is nog altijd mogelijk, mocht het DPD servicepunt gesloten zijn vanwege Corona maatregelen dan volgen er twee pogingen tot thuislevering naar de ontvanger. Op die manier probeert DPD er alles aan te doen om pakketten succesvol af te leveren.

Bekijk de specifieke gevolgen van het coronavirus per land in dit overzicht van DPD

Wijzigingen UPS coronavirus

UPS
De belangrijkste wijziging van UPS geldt voor zendingen naar UPS Access Points. Het grootste deel van het UPS Access Point-netwerk is gewoon beschikbaar. In landen waar niet-essentiële winkels gesloten zijn kan de verzending naar UPS Access Points echter worden beïnvloed. Daarnaast gelden de volgende wijzigingen:

  • Geen handtekening voor ontvangst: er wordt gewerkt met de code UPSID plus cijfers van de naam van de ontvanger.
  • In België, Duitsland, Finland, Frankrijk, Griekenland, Italië, Nederland, Oostenrijk, Slovenië, Slowakije, Tsjechië, Verenigd Koninkrijk en Zwitserland kunnen pick-ups en bezorging worden beïnvloed als gevolg van mogelijke lockdowns.
  • In België en Luxemburg zijn rembourszendingen tijdelijk niet mogelijk. De ontvanger kan voor de levering betalen via een banktransactie of kan het openstaande bedrag betalen bij een UPS service punt.
  • In Italië accepteert UPS geen UPS Standard-zendingen meer met een bezorgadres op de volgende postcodes: 20010-20900 Milano-Monza; 26010 – 26900 Cremona-Lodi; 27010 – 27100 Pavia; 29010 – 29122 Piacenza; 21010 – 21100 Varese; 22010 – 22100 Como; 23010 – 23900 Sondrio – Lecco.

Meer informatie vind je op de speciale pagina met alerts van UPS

Wijzigingen Red Je Pakketje coronavirus

Red Je Pakketje
Red Je Pakketje probeert zoveel mogelijk contactloos te werk te gaan. Houd rekening met:

  • Wanneer mogelijk worden pick-ups contactloos gedaan door de pakketten buiten neer te zetten op een rolcontainer of pallet. Lukt dan niet, dan geldt een afstand van twee meter.
  • Geen handtekening voor ontvangst. Bezorgers schrijven een R voor aflevering, waarbij de GPS-stamp de exacte locatie en tijdstip van bezorging aangeeft.
  • De bezorger zet het pakket voor de deur bij de ontvanger en neemt twee meter afstand tot het pakket is aangenomen. Wanneer dit niet lukt wordt hetzelfde gedaan bij de buren.

Houd de maatregelen van Red Je Pakketje in de gaten via de corona update pagina

Coronavirus update DHL Express

DHL Express
Ook DHL Express heeft maatregelen getroffen:

  • Koeriers houden gepaste afstand en zorgen voor een optimale hygiëne.
  • De “road service” van DHL Express (DHL Express Economy Select, DDI) is niet beschikbaar vanwege de gesloten reisverbindingen.
  • Klanten kunnen zendingen versturen of ontvangen zonder fysiek contact met een scanner of ander apparaat.
  • Zendingen worden niet meer bij buren afgeleverd zodat de geadresseerde het pakket daar niet hoeft op te halen.
  • Wanneer invoerrechten en/of BTW betaald moeten worden voor een zending, dient dit te worden gedaan vóór de levering. Dit kan makkelijk via de DHL Express Mobile App of On Demand Delivery.

Blijf hier op de hoogte van de DHL Express maatregelen

Meer weten over de verschillende vervoerders. We schreven een handig artikel over PostNL, DHL, DPD, UPS en meer en hun verzendvoorwaarden. Zo ontdek je gemakkelijk welke vervoerder een handig alternatief kan zijn bij problemen.

Corona piektoeslagen: PostNL & UPS

Het coronavirus heeft gezorgd voor een grote vermindering van de beschikbare luchtvaartcapaciteit. Dat heeft ook invloed op pakketbezorging.

Hierdoor moeten vervoerders op zoek naar alternatieven, waar vaak extra kosten aan verbonden zijn. Als gevolg hiervan voeren zowel PostNL als UPS een corona piektoeslag in.

PostNL corona toeslag

Vanaf 13 april 2020 rekent PostNL een tijdelijke toeslag voor zendingen naar alle bestemmingen buiten Europa. In onderstaande tabel kan je de toeslagen (in €/kg) terugvinden:

Land

Toeslag (€/kg)

Canada €4,20
Verenigde Staten €1,95
Australië €4,10
Nieuw Zeeland €3,40
Hong Kong €3,30
Japan €4,10
Brazilië €3,40
Zuid-Afrika €4,10
Overige landen wereldwijd €3,60

UPS corona toeslag

Vanaf 12 april 2020 rekent ook UPS een toeslag. Deze toeslag zal €0,22/kg bedragen en zal gelden voor alle UPS Express en Express Saver zendingen binnen én buiten Europa.

Wat verandert er voor pakketbezorgers door het coronavirus?

Het virus kan niet worden overgedragen via poststukken of pakketten. Toch worden maatregelingen genomen om pakketbezorgers en uiteraard ook je klanten te beschermen.

Zo schreven we per vervoerder al dat de service van een handtekening voor ontvangst niet meer wordt uitgevoerd.

In de meeste gevallen noteert de bezorger gegevens van de ontvanger en geldt dit als de handtekening voor ontvangst.

Soms zetten bezorgers pakketten ook voor de deur neer en wachten ze op minimaal 1,5 meter afstand tot de ontvanger het pakket zelf heeft opgepakt.

Flexibel je bestellingen verzenden in onzekere tijden

Samen staan we sterk! Heb je vragen over je zendingen? Laat gerust een reactie achter.

Goed voorbereid zijn op veranderingen? We staan voor je klaar: switch op elk moment tussen verschillende vervoerders via het Sendcloud platform!

Meld je gratis, koppel je online verkoopkanalen en start direct. Veel succes en blijf gezond, ons team staat voor je klaar.

Sendcloud Team Eindhoven 2019

9 Comments

  • R. Klop schreef:

    Ondanks de vele informatie op deze website kan ik er niet uithalen wat ik graag wil weten, dus ik ben benieuwd of iemand een antwoord voor me heeft.
    Op 15 december j.l. is er een boek vanuit het Verenigd Koninkrijk naar mij toegestuurd. Ik ben benieuwd op welke termijn ik het boek kan verwachten.

    • Iris Dings schreef:

      Bedankt voor je reactie!

      Normaal gesproken duren zulke zendingen gemiddeld 3 dagen. Maar dankzij de ongekende piek in pakketzendingen door Covid-19, Black Friday acties en Kerst zijn er veel vertragingen opgelopen. Het handigste is als je contact opneemt met de verzender van het boek. Door te achterhalen met welke vervoerder en verzendmethode het boek is verstuurd, kun je bij de vervoerder nagaan wat de huidige status van de zending is.

      Hopelijk kun je wat met deze informatie en ontvang je het boek snel.


      Iris van Sendcloud

  • Roos schreef:

    Ook ik heb 10 pakjes die sinds 20 december in Amsterdam liggen en al ingeklaard zijn door de douane.
    Sindsdien geen move/progress gemerkt. Deze zouden binnen de 52ste week geleverd worden.

    • Iris Dings schreef:

      Hi Roos,

      Ten eerste, gelukkig nieuwjaar!

      Verschillende vervoerders hadden te maken met een overvol netwerk in de laatste weken van 2020, daardoor zijn er vertragingen opgelopen. Het beste kunt je contact opnemen met de vervoerder waarmee je ze verzonden hebt. Mocht je de verzendlabels via Sendcloud hebben aangemaakt, dan kun je het beste via de chat even contact met ons opnemen en aangeven om welke trackingnummers het gaat. Dan kunnen wij nog eens voor je checken of er voortgang zit in de zending.

      Hopelijk zijn ze inmiddels wel aangekomen!

      Iris van Sendcloud

  • Anne Marie schreef:

    Ik heb een retourzending naar de webshop. Het DHL service point is een niet essentiele winkel, dus gesloten. Waar kan ik in Rotterdam dan mijn pakket kwijt?

    • Senna Cobben schreef:

      Hi Anne Marie,

      Bedankt voor je reactie!

      Indien je een DHL label hebt aangemaakt, kun je het pakket bij elk DHL Servicepunt inleveren. Als het goed is zijn er zeker servicepunten in Rotterdam waar je nog steeds terecht kan. Ik raad je aan via de volgende link je postcode in te vullen: https://www.dhlparcel.nl/nl/consument/dhl-servicepoints. Je krijgt dan alle servicepunten in de buurt te zien. Hopelijk gaat het zo lukken.

      Mocht je verder nog vragen hebben, laat het dan gerust even weten!

      – Senna

  • Nadine schreef:

    Ik heb een retourzending naar een webshop. Ik moet het via UPS versturen. Zitten in Den Bosch in niet essentiele winkels…Is er nog een andere mogelijkheid om mijn pakketje kosteloos te retourneren?

    • Senna Cobben schreef:

      Goedemorgen Nadine,

      Bedankt voor je bericht!

      Op de website van UPS staat het volgende beschreven:
      “Sommige bedrijven die een UPS Access Point®-locaties zijn, sluiten hun deuren of passen hun openingstijden aan vanwege het coronavirus. De UPS Global Locator wordt in realtime bijgewerkt om de dichtstbijzijnde beschikbare actieve locaties weer te geven. Houd er rekening mee dat lokale regelgeving kan vereisen dat u een gezichtsmasker of andere gezichtsbedekking moet dragen wanneer u een UPS Access Point™-locatie binnengaat.”

      De UPS servicepuntzoeker wordt dus bijgewerkt als het gaat om de openingstijden van de servicepunten. Via de volgende link moet je dus een servicepunt in de buurt kunnen vinden waar je het pakketje kunt inleveren: https://www.ups.com/dropoff/?loc=nl_NL.

      Mocht het echt niet lukken om het pakketje bij een UPS punt af te geven, dan raden we je aan contact op te nemen met de webshop om op zoek te gaan naar een oplossing. Hopelijk gaat het zo lukken.

      – Senna

Leave a Reply