Het coronavirus verspreidt zich in een rap tempo over de hele wereld. Dat heeft grote gevolgen voor de hele samenleving. Logistiek heeft hierin een ontzettend belangrijke functie. Maar de levering van pakketten gaat niet zonder slag of stoot. Corona heeft een flinke invloed op de bezorging van pakketten. Wat is er gewijzigd?

Wij ontvangen dagelijks nieuwe updates van vervoerders en volgen alle ontwikkelingen op de voet.

Daarom delen we in dit artikel de laatste vervoerders updates en wat je kunt verwachten wanneer de situatie verandert. Wat kun je doen bij een volledige lockdown? Hoe zorg je ervoor dat je webshop kan blijven draaien? Lees gauw verder!

Effecten van het coronavirus op pakketbezorging voor e-commerce

Grenscontroles en volledige lockdowns maken het niet makkelijk om pakketten te blijven bezorgen. Er ligt een grote druk op logistiek. Vervoerders dienen flexibel te handelen om te kunnen blijven bezorgen. Wat is het effect van het coronavirus op de pakketbezorging van online bestellingen?
  • Capaciteittekorten bij vervoerders: het virus zorgt voor grote volumes en daarmee een enorme piek in het aantal verzonden pakketten. Vervoerders zijn daardoor overbelast en kunnen de pakketten op dit moment niet meer verwerken. Houd er daarom rekening mee dat zendingen vertraagd zullen zijn. Dit gaat om enkele dagen of soms zelfs langer.
  • Vertraging in levering: Door de corona maatregelingen van verschillende landen  en de strenge grenscontroles kunnen pakketten vertraagd zijn. Houd er daarbij ook rekening mee dat claims of onderzoeken langer kunnen duren.
  • Wijzigingen in pakketbezorging: Vervoerders nemen maatregelingen om contactloos te kunnen bezorgen. Daardoor is het niet meer mogelijk voor de ontvanger om zelf te tekenen voor de ontvangst van het pakket.
  • Wijzigingen op gebied van afhaalpunten: Veel servicepunten van vervoerders zijn reguliere winkels, welke op dit moment genoodzaakt zijn om te sluiten. Hierdoor is het in verschillende landen beperkt of niet mogelijk om te verzenden naar afhaalpunten.
  • Problemen voor retourzendingen: Het is mogelijk dat je klanten verplicht thuis in quarantaine zitten. Daardoor is het moeilijker voor hen om producten te retourneren. Het kan zijn dat de 14 dagen retourtermijn niet gehaald wordt.
Bij Sendcloud werken we samen met PostNL, DHL, DPD, UPS, DHL Express, Red Je Pakketje en meerdere internationale vervoerders om online retailers te helpen efficiënt te verzenden. Dat is niet anders in tijden van een crisis. We staan graag voor je klaar.
In dit artikel vind je daarom een overzicht van alle updates van vervoerders omtrent Corona. Zo blijf je ten alle tijden up-to-date om negatieve verassingen te voorkomen.
Wil je nu meer weten over de impact van corona op de online retail? Thuiswinkel deelt de laatste updates.

 

Wijzigingen pakketbezorging coronavirus

Elke vervoerder neemt maatregelen om de dienstverlening te kunnen blijven aanbieden, maar uiteraard zo veilig mogelijk. Houd er in ieder geval rekening mee dat verzenden naar afhaalpunten in landen met een lockdown niet meer mogelijk is, totdat de lockdown wordt ingetrokken.

Wijzigingen PostNL coronavirus

PostNL vervoerder Sendcloud

PostNL zet de bezorging van post en pakketten door. Houd wel rekening met mogelijke vertragingen door een tekort aan personeel. Daarnaast worden er maatregelen getroffen om het directe contact tussen bezorger en ontvanger te beperken.

  • Ontvangers hoeven geen handtekening meer te zetten voor ontvangst van een pakket of aangetekende zending. Als alternatief doet de bezorger dit door middel van het noteren van de laatste drie tekens van het nummer op het paspoort of rijbewijs.
  • Vanwege het sluiten van non-essentiële winkels in Belgie, Duitsland en Frankrijk, zijn er slecht een beperkt aantal afhaalpunten beschikbaar.
  • Voor buitenlandse zendingen geldt vertraging door beperkte transportmogelijkheden. Op de website van PostNL vind je een overzicht per bestemming, de vertraging en de reden van de vertraging.
  • De volgende postcodes in Spanje zijn tijdelijk niet bereikbaar voor het ophalen of bezorgen van pakketten. De zendingen worden lokaal vastgehouden totdat ze kunnen worden geleverd:
    • 10900, 10374, 24763.
  • Vooralsnog is het niet meer mogelijk pakketten te leveren in: Antigua & Barbuda, Barbados, Bermuda, Brunei, Bahamas, Belize, Bolivia, Botswana, Centraal Afrikaanse Republiek, Dominicaanse Republiek, Ecuador, Fiji, Guinee Bissau, Guinee, Honduras, Irak, Jamaica, Kaapverdië, Koeweit, Sint Lucia, Libië, Mauretanië, Monaco, Moldavië, Nepal, Peru, Papua Nieuw Guinea, Solomon Eilanden, Seychellen, Sierra Leone, Sint Maarten, Swaziland, Samoa, Saint Kitts en Nevis, en Yemen.

Wijzigingen DHL coronavirus

DHL logo
De servicepunten en pakketkluizen van DHL zullen geopend blijven, wel gelden er een aantal andere maatregelen:

  • Geen handtekening voor ontvangst op de scanners van de bezorger. De bezorger tekent zelf onder zicht van de ontvanger op 1,5 meter afstand.
  • Houd rekening met vertragingen in Nederland en België door het grote pakket volume en de vermindering van contactmomenten tussen de DHL punten en bezorgers. Daarnaast kunnen tijdelijk geen pakketten langer dan 120 cm verstuurd worden naar België.
  • Door de hoge toename in pakjes aan consumenten en de coronamaatregelen is de bezorgduur van je zendingen minimaal een dag meer in Duitsland. Daarnaast is het is op dit moment niet mogelijk om pakketten langer dan 120 cm te versturen naar consumenten en zakelijke ontvangers.
  • Het is tijdelijk niet mogelijk om pakketten langer dan 120 cm en pakketten die niet automatisch sorteerbaar zijn te versturen naar consumenten en zakelijke ontvanger in Frankrijk.
  • Aangezien de winkels in Frankrijk en Spanje gesloten zijn, is het tijdelijk niet mogelijk om pakketten naar een DHL punt te versturen. Mocht je nog een pakket verstuurd hebben naar een DHL punt, dan wordt deze geretourneerd naar de afzender.
  • De volgende postcodes in Oostenrijk zijn niet bereikbaar voor het ophalen of bezorgen van zendingen. De pakketen worden lokaal vastgehouden totdat ze kunnen worden geleverd:
    • 6553, 6555, 6561, 6562, 6563, 6580.
  • Houd rekening met vertraagde zendingen in verschillende Europese landen vanwege grenscontroles.

Blijf hier op de hoogte van de DHL maatregelen

Wijzigingen DPD coronavirus

dpd
De belangrijkste maatregelen van DPD op een rij:

  • Geen handtekening voor ontvangst.
  • Via de predict service van DPD kunnen ontvangers de bezorger toestemming geven om het pakket op een aangewezen plek neer te leggen. Zodra het pakket daar is afgeleverd, ontvangt de ontvanger hier een melding van.
  • Houd rekening met vertragingen van 1 dag in Duitsland door de verschillende grenscontroles.
  • Door het hoge volume van zendingen in België, kan je pakket iets vertraagd zijn. Houd vooral rekening met vertraging in je retourpakketten.
  • In Portugal wordt niet langer een tweede afleverpoging gedaan. De pakketten zullen na de eerste afleverpoging retour worden gestuurd naar de afzender.
  • Het is vooralsnog niet mogelijk om pakketten te versturen naar: Cuba, Zuid Soedan, Noord Korea, Myanmar en Syrië.

Bekijk de gevolgen van het coronavirus per land in dit overzicht van DPD.

Wijzigingen UPS coronavirus

UPS
De belangrijkste wijziging van UPS geldt voor zendingen naar UPS Access Points. Door lockdowns in verschillende landen is het niet mogelijk te verzenden naar afhaalpunten. Bekijk per bestemming of het mogelijk is om je zending te versturen en te laten bezorgen in dit corona-overzicht van UPS.

Verder gelden er nieuwe wijzigingen:

  • Geen handtekening voor ontvangst maar er wordt gewerkt met de code UPSID plus cijfers van de naam van de ontvanger.
  • Sinds 26 Maart 2020 is de UPS-servicegarantie (geld-terug-garantie) opgeschort voor alle zendingen.
  • Zaterdagleveringen in Italië zijn niet meer mogelijk.
  • In België zijn rembourszendingen niet langer mogelijk. De ontvanger kan voor de levering het bedrag betalen via een banktransactie of kan het openstaande bedrag betalen bij een UPS service punt.

Meer informatie vind je op de speciale pagina met alerts van UPS.

Wijzigingen Red Je Pakketje coronavirus

Red Je Pakketje vervoerder Sendcloud
Red Je Pakketje probeert zoveel mogelijk contactloos te werk te gaan. Houd rekening met:

  • Wanneer mogelijk worden pick-ups contactloos gedaan door de pakketten buiten bij de pick-up neer te zetten op een rolcontainer of pallet. Lukt dan niet, dan geldt een afstand van twee meter.
  • Geen handtekening voor ontvangst. Bezorgers schrijven een R voor aflevering, waarbij de GPS-stamp de exacte locatie en tijdstip van bezorging aangeeft.
  • De bezorger zet het pakket voor de deur bij de ontvanger en neemt twee meter afstand tot het pakket is aangenomen. Wanneer dit niet lukt wordt hetzelfde gedaan, maar dan bij de buren.

Red Je Pakketje ontvangt veel nieuwe aanvragen voor bezorging vanwege het grote aantal online bestellingen. Houd de maatregelen van Red Je Pakketje in de gaten via de corona update pagina.

Zelf verzenden met Red Je Pakketje? Neem dan contact met ons op, zodat we deze vervoerder voor je kunnen activeren.

Coronvirus update DHL Express

dhl express
Vooralsnog probeert DHL Express de dienstverlening zo goed mogelijk door te laten lopen. De belangrijkste maatregelen zijn:

  • Koeriers houden gepaste afstand.
  • Extra schoonmaak van materialen zoals scanners, voertuigen en andere middelen.
  • Om fysiek contact te beperken is een handtekening voor ontvangst vanaf 23 maart 2020 niet meer nodig. De ontvanger kan dit aangeven via het DHL on Demand Delivery platform (dit geldt enkel voor business-to-consumer zendingen).
  • Zendingen worden niet meer bij de buren afgeleverd wanneer je niet thuis bent.
  • Wanneer invoerrechten en/of BTW betaald moeten worden voor een zending, dient dit te worden gedaan vóór de levering. Dit kan makkelijk via de DHL Express Mobile App of On Demand Delivery.

Blijf hier op de hoogte van de DHL Express maatregelen.

Overzicht logistiek rondom coronavirus

Onderstaand overzicht geeft aan welke zendingen wel en niet meer mogelijk zijn vanwege het coronavirus.

Houd er rekening mee dat de situatie iedere dag anders kan zijn. Wij doen ons uiterste best om je zo goed mogelijk op de hoogte te houden van alle wijzigingen. Heb je twijfels? Neem dan altijd even contact met je vervoerder, of wanneer je gebruik maakt van ons platform, met ons op!
Coronavirus logistiek

 

Corona piektoeslagen: PostNL & UPS

Het coronavirus heeft gezorgd voor een grote vermindering van de beschikbare luchtvaartcapaciteit. Hierdoor moeten vervoerders opzoek naar alternatieven om er toch voor te kunnen zorgen dat alle pakketten op hun bestemming aankomen, waar vaak extra kosten aan verbonden zijn. Als gevolg hiervan voeren zowel PostNL als UPS een corona piektoeslag in.

PostNL corona toeslag

Vanaf 13 April 2020 rekent PostNL een tijdelijke toeslag voor zendingen naar alle bestemmingen buiten Europa. In onderstaande tabel kan je de toeslagen (in €/kg) terug vinden:

Land

Toeslag (€/kg)

Canada€4,20
Verenigde Staten€1,95
Australië€4,10
Nieuw Zeeland€3,40
Hong Kong€3,30
Japan€4,10
Brazilië€3,40
Zuid-Afrika€4,10
Overige landen wereldwijd€3,60

UPS corona toeslag

Vanaf 12 April 2020 rekent ook UPS een toeslag. Deze toeslag zal €0,22/kg bedragen en zal gelden voor alle UPS Express en Express Saver zendingen binnen én buiten Europa.

Wat verandert er voor pakketbezorgers door het coronavirus?

Het virus kan niet worden overgedragen via poststukken of pakketten en dat is goed nieuws. Toch worden maatregelingen genomen om pakketbezorgers en uiteraard ook jouw klanten te beschermen.

Zo schreven we per vervoerder al dat een handtekening voor ontvangst niet meer wordt uitgevoerd. In de meeste gevallen noteert de bezorger gegevens van de ontvanger en geldt dit als de handtekening voor ontvangst. Soms zetten bezorgers pakketten ook voor de deur neer en wachten ze op minimaal 1,5 meter afstand tot de ontvanger het pakket zelf heeft opgepakt.

Wat doen vervoerders bij een volledige lockdown?

Wanneer een land op slot gaat geldt voor iedereen hetzelfde: niemand mag de straat meer op, tenzij hier een geldige reden voor is.

Als dit gebeurt dien je in ieder geval rekening te houden met vertragingen in de bezorging van pakketten, en zeker in de afhandeling van claims.

Wanneer een deel van een land afgesloten wordt, betekent het dat vervoerders dit deel van het land niet meer kunnen bereiken en daarbij pick-ups en afleveringen niet meer kunnen plaatsvinden.

Iedere vervoerder kan andere maatregelen nemen. Zorg daarom voor flexibiliteit in vervoerders, zodat je altijd kunt schakelen. Hetzelfde geldt voor je leveranciers. Voldoende voorraad is van belang.

Wanneer je de inkopen kunt spreiden over meerdere leveranciers, ben je niet afhankelijk van één leverancier en of deze producten bij je geleverd kunnen worden. Zo voorkom je een ‘nee’ verkoop aan webshop bezoekers.

Post- en pakketbezorging naar het buitenland met het coronavirus

In het overzicht van PostNL kon je al zien dat zij vertragingen aankondigen. Er zijn voor nu twee belangrijke ontwikkelingen waar je rekening mee moet houden.

Aller eerst: het feit dat zendingen vertraging op kunnen lopen, omdat de situatie in ieder land anders is. Neem contact op met je vervoerder wanneer je nu van plan bent pakketten naar het buitenland te verzenden.

Houd er daarnaast rekening mee dat verzenden naar afhaalpunten niet mogelijk is in verschillende landen. Dit geldt in ieder geval voor Frankrijk, Italië, Spanje en beperkt voor Duitsland.

Hier kunnen meer landen aan toegevoegd worden, afhankelijk van nieuwe maatregelingen in een land. Houd daarom de website van de vervoerder(s) waar je mee verzendt in de gaten via bovenstaand overzicht.

Flexibel al je online orders verzenden in onzekere tijden

Samen staan we sterk! Heb je vragen over je zendingen? Laat gerust een reactie achter of neem contact met ons op. Goed voorbereid zijn op veranderingen? We staan voor je klaar! Switch op ieder gewenst moment tussen verschillende vervoerders via het Sendcloud platform! Meld je gratis, koppel je online verkoopkanalen en start direct.

P.S. Veel succes en blijf gezond! Dat doen wij ook. Ons team staat voor je klaar en werkt gewoon door vanuit huis.

Sendcloud Team Eindhoven 2019

Leave a Reply