Het coronavirus heeft grote gevolgen voor de hele samenleving. De logistieke sector heeft hierin een belangrijke functie.

Maar corona heeft een flinke invloed op de bezorging van pakketten. Waar dien je rekening mee te houden?

Wij ontvangen dagelijks nieuwe updates van vervoerders en volgen alle ontwikkelingen op de voet.

Daarom delen we in dit artikel de laatste vervoerders updates en wat je kunt verwachten wanneer de situatie verandert!

Effecten van het coronavirus op pakketbezorging voor e-commerce

Grenscontroles en lockdowns maken het niet makkelijk om pakketten te blijven bezorgen. Er ligt een grote druk op logistiek.
Vervoerders dienen flexibel te handelen om te kunnen blijven bezorgen. Wat is het effect van het coronavirus op de pakketbezorging van online bestellingen?
  • Capaciteitstekorten bij vervoerders: het virus zorgt voor grote volumes en daarmee een enorme piek in het aantal verzonden pakketten. Vervoerders zijn daardoor extra belast. Houd er daarom rekening mee dat zendingen vertraagd kunnen zijn. Dit gaat om enkele dagen of soms zelfs langer.
  • Vertraging in levering: door de corona maatregelingen van verschillende landen en de strenge grenscontroles kunnen pakketten vertraagd zijn. Houd er daarbij ook rekening mee dat claims of onderzoeken langer kunnen duren.
  • Wijzigingen in pakketbezorging: vervoerders nemen maatregelingen om contactloos te kunnen bezorgen. Daardoor is het niet meer mogelijk voor de ontvanger om zelf te tekenen voor de ontvangst van het pakket.
  • Wijzigingen op gebied van afhaalpunten: veel servicepunten van vervoerders zijn reguliere winkels, welke genoodzaakt kunnen zijn om te sluiten. Hierdoor is het verzenden naar afhaalpunten in bepaalde landen beperkt of niet mogelijk.
  • Problemen voor retourzendingen: het is mogelijk dat je klanten verplicht thuis in quarantaine zitten. Daardoor is het moeilijker voor hen om producten te retourneren. Het kan zijn dat de 14 dagen retourtermijn niet gehaald wordt.
Bij Sendcloud werken we samen met PostNL, DHL, DPD, UPS, DHL Express, Red Je Pakketje en meerdere internationale vervoerders om online retailers te helpen efficiënt te verzenden.
Dat is niet anders in tijden van een crisis. We staan graag voor je klaar. In dit artikel vind je daarom een overzicht van alle updates van vervoerders omtrent Corona.

Wijzigingen pakketbezorging coronavirus

Elke vervoerder neemt maatregelen om de dienstverlening te kunnen blijven aanbieden, maar uiteraard zo veilig mogelijk.

Wijzigingen PostNL coronavirus

PostNL vervoerder Sendcloud

PostNL zet de bezorging van post en pakketten door. Houd wel rekening met mogelijke vertragingen door een tekort aan personeel.

Daarnaast worden er maatregelen getroffen om het directe contact tussen bezorger en ontvanger te beperken.

  • Ontvangers hoeven geen handtekening meer te zetten voor ontvangst van een pakket of aangetekende zending. Als alternatief doet de bezorger dit door middel van het noteren van de laatste drie tekens van het nummer op het paspoort of rijbewijs.
  • In de meeste landen en bij de meeste afhaalpunten kan gewoon weer geleverd worden, maar vertraging komt nog steeds voor.
  • Uitzondering: in de Italiaanse postcoderegio’s 24XXX en 25XXX  momenteel geen pakketten bezorgd worden. Deze worden geretourneerd aan de verzender.
  • Het is momenteel niet mogelijk om pakketten te leveren in: Antigua & Barbuda, Barbados, Bermuda, Brunei, Bahamas, Belize, Bolivia, Ecuador, El Salvador, Grenada, Guatemala, Guinee Bissau, Guinee, Haiti, Honduras, Jamaica, Kaapverdië, Kaaiman Eilanden, Koeweit, Sint Lucia, Libië, Mauritanië, Mongolië, Nepal, Niger, Peru, Papua Nieuw Guinea, Seychellen, Sierra Leone, Saint Kitts en Nevis, Syrië, Turkmenistan, Yemen, Zuid Soedan.

Blijf via deze pagina op de hoogte van de laatste updates van PostNL per bestemming

Wijzigingen DHL coronavirus

DHL logo
De servicepunten en pakketkluizen van DHL zullen geopend blijven, wel gelden er een aantal maatregelen:

  • Geen handtekening voor ontvangst op de scanners van de bezorger. De bezorger tekent zelf onder zicht van de ontvanger op 1,5 meter afstand.
  • Grote drukte in Duitsland zorgt voor vertraging van pakketten naar consumenten via Duitsland naar Oostenrijk, Denemarken, Hongarije, Slovenië, Slowakije, Kroatië, Roemenië, Bulgarije en Griekenland.
  • In de Benelux zijn alle gebieden bereikbaar voor het bezorgen en ophalen van zendingen. De openingstijden van sommige DHL ServicePoints kunnen wel anders zijn.
  • Voor Tsjechië en Polen geldt geen bezorging aan consumenten op zaterdag en een aantal gesloten DHL punten.

Blijf hier op de hoogte van de DHL maatregelen

Wijzigingen DPD coronavirus

dpd
De belangrijkste maatregelen van DPD op een rij:

  • Geen handtekening voor ontvangst.
  • Via de predict service van DPD kunnen ontvangers de bezorger toestemming geven om het pakket op een aangewezen plek neer te leggen. Zodra het pakket daar is afgeleverd, ontvangt de ontvanger hier een melding van.
  • Houd rekening met mogelijk vertragingen van 1 tot 2 dagen voor zendingen naar België, Spanje en Zwitserland.
  • Zendingen naar de volgende postcodes in Tsjechië lopen mogelijk vertraging op: 78321, 78324, 78391, 78401
  • Het is vooralsnog niet mogelijk om pakketten te versturen naar: Cuba, Zuid Soedan, Noord Korea, Myanmar en Syrië.

Bekijk de specifieke gevolgen van het coronavirus per land in dit overzicht van DPD

Wijzigingen UPS coronavirus

UPS
De belangrijkste wijziging van UPS geldt voor zendingen naar UPS Access Points. Door lockdowns in verschillende landen is het niet mogelijk te verzenden naar afhaalpunten.

  • Geen handtekening voor ontvangst: er wordt gewerkt met de code UPSID plus cijfers van de naam van de ontvanger.
  • Zaterdagleveringen in Italië zijn tijdelijk niet meer mogelijk.
  • In België zijn rembourszendingen tijdelijk niet mogelijk. De ontvanger kan voor de levering betalen via een banktransactie of kan het openstaande bedrag betalen bij een UPS service punt.

Meer informatie vind je op de speciale pagina met alerts van UPS

Wijzigingen Red Je Pakketje coronavirus

Red Je Pakketje vervoerder Sendcloud
Red Je Pakketje probeert zoveel mogelijk contactloos te werk te gaan. Houd rekening met:

  • Wanneer mogelijk worden pick-ups contactloos gedaan door de pakketten buiten neer te zetten op een rolcontainer of pallet. Lukt dan niet, dan geldt een afstand van twee meter.
  • Geen handtekening voor ontvangst. Bezorgers schrijven een R voor aflevering, waarbij de GPS-stamp de exacte locatie en tijdstip van bezorging aangeeft.
  • De bezorger zet het pakket voor de deur bij de ontvanger en neemt twee meter afstand tot het pakket is aangenomen. Wanneer dit niet lukt wordt hetzelfde gedaan bij de buren.

Houd de maatregelen van Red Je Pakketje in de gaten via de corona update pagina

Coronvirus update DHL Express

dhl express
Ook DHL Express heeft maatregelen getroffen:

  • Koeriers houden gepaste afstand en zorgen voor een optimale hygiëne.
  • Klanten kunnen zendingen versturen of ontvangen zonder fysiek contact met een scanner of ander apparaat.
  • Zendingen worden niet meer bij buren afgeleverd zodat de geadresseerde het pakket daar niet hoeft op te halen.
  • Wanneer invoerrechten en/of BTW betaald moeten worden voor een zending, dient dit te worden gedaan vóór de levering. Dit kan makkelijk via de DHL Express Mobile App of On Demand Delivery.

Blijf hier op de hoogte van de DHL Express maatregelen

Corona piektoeslagen: PostNL & UPS

Het coronavirus heeft gezorgd voor een grote vermindering van de beschikbare luchtvaartcapaciteit.

Hierdoor moeten vervoerders op zoek naar alternatieven, waar vaak extra kosten aan verbonden zijn. Als gevolg hiervan voeren zowel PostNL als UPS een corona piektoeslag in.

PostNL corona toeslag

Vanaf 13 april 2020 rekent PostNL een tijdelijke toeslag voor zendingen naar alle bestemmingen buiten Europa. In onderstaande tabel kan je de toeslagen (in €/kg) terugvinden:

Land

Toeslag (€/kg)

Canada€4,20
Verenigde Staten€1,95
Australië€4,10
Nieuw Zeeland€3,40
Hong Kong€3,30
Japan€4,10
Brazilië€3,40
Zuid-Afrika€4,10
Overige landen wereldwijd€3,60

UPS corona toeslag

Vanaf 12 april 2020 rekent ook UPS een toeslag. Deze toeslag zal €0,22/kg bedragen en zal gelden voor alle UPS Express en Express Saver zendingen binnen én buiten Europa.

Wat verandert er voor pakketbezorgers door het coronavirus?

Het virus kan niet worden overgedragen via poststukken of pakketten. Toch worden maatregelingen genomen om pakketbezorgers en uiteraard ook je klanten te beschermen.

Zo schreven we per vervoerder al dat de service van een handtekening voor ontvangst niet meer wordt uitgevoerd.

In de meeste gevallen noteert de bezorger gegevens van de ontvanger en geldt dit als de handtekening voor ontvangst.

Soms zetten bezorgers pakketten ook voor de deur neer en wachten ze op minimaal 1,5 meter afstand tot de ontvanger het pakket zelf heeft opgepakt.

Wat doen vervoerders bij een volledige lockdown?

Wanneer een land op slot gaat geldt voor iedereen hetzelfde: niemand mag de straat meer op, tenzij hier een geldige reden voor is.

Als dit gebeurt dien je in ieder geval rekening te houden met vertragingen in de bezorging van pakketten, en zeker in de afhandeling van claims.

Wanneer een deel van een land afgesloten wordt, betekent het dat vervoerders dit deel van het land niet meer kunnen bereiken en daarbij pick-ups en afleveringen niet meer kunnen plaatsvinden.

Iedere vervoerder kan andere maatregelen nemen. Zorg daarom voor flexibiliteit in vervoerders, zodat je altijd kunt schakelen.

Hetzelfde geldt voor je leveranciers. Voldoende voorraad is dus van belang, houd hier rekening mee om een ‘nee’ aan je klant te voorkomen.

Meer weten over het effect van het coronavirus op e-commerce? We delen 5 tips voor online retailers om deze periode probleemloos door te komen.

Flexibel je bestellingen verzenden in onzekere tijden

Samen staan we sterk! Heb je vragen over je zendingen? Laat gerust een reactie achter of neem contact met ons op.

Goed voorbereid zijn op veranderingen? We staan voor je klaar: switch op elk moment tussen verschillende vervoerders via het Sendcloud platform!

Meld je gratis, koppel je online verkoopkanalen en start direct. Veel succes en blijf gezond, ons team staat voor je klaar.

Wil je weten welke vervoerder het beste bij je webshop past, ook in deze tijd? Check dan ons artikel daarover.

Sendcloud Team Eindhoven 2019

Leave a Reply