Skip to main content

Elk jaar worden er bijna 250 miljard pakketten internationaal verzonden. En dat is niet zo gek. Want wat je ook zoekt, open je browser en je vindt een wereldwijde marktplaats die het product bij je thuis bezorgd. Waar internationaal verzenden vroeger een vermogen kostte, is kopen in het buitenland tegenwoordig niet meer iets waar je je spaarpot op hoeft stuk te slaan. Het is de dagelijkse realiteit van klanten en we plukken er allemaal de vruchten van.

Bijkomend nadeel is dat klanten verwachten dat internationale verzendingen snel en zorgeloos verlopen, terwijl het achter de schermen nog steeds niet zo eenvoudig is als we het doen lijken. Bij het internationaal verzenden zijn er meer risico’s, heb je te maken met internationale wetgevingen, douaneregels, strengere voorschriften en het beheer van verre retourzendingen. En alsof dat nog niet genoeg is, raakt naar schatting één op de tien pakketten kwijt – dus je hebt ook een goede verzekering nodig.

Elke ondernemer die serieus werk wil maken van internationaal verzenden, heeft een duidelijke strategie nodig – afgestemd op de klanten, producten en lokale voorkeuren. Als je overweegt internationaal te gaan verzenden, helpt deze complete gids voor internationale verzending je om het vanaf dag één goed te doen.

Wat is internationaal verzenden?

internationaal verzenden checklist

Internationaal verzenden houdt in dat je een pakketje buiten je eigen land verstuurt. Simpel, of toch niet?

Wanneer je een pakket in binnen Nederland verstuurt, valt deze onder de binnenlandse wetgeving. Wanneer jouw pakket de landsgrenzen overschrijdt, is het onderhevig aan veel internationale wetten, regels en voorschriften. Dat is voor iedereen een uitdaging – zelfs als je goed bent in het invullen van formulieren.

En verzenden buiten de Europese Economische Ruimte is nog weer veel lastiger. Denk aan de vertragingen en chaos sinds Brexit.

En vaak geldt: hoe verder je pakket gaat, hoe meer risico’s. Bedrijven die verzenden naar klanten in APAC, Noord-Amerika en Zuid-Amerika worden geconfronteerd met een complexe reeks douanevoorschriften en verzendcontroles waar je moeilijk doorheen komt. Daarom is het vinden van de juiste partner en het ontwikkelen van een gerichte strategie onmisbaar voor succes.

Om het niet lastiger te maken dan het al is, geven onze internationale verzendexperts de 7 basisonderdelen die je in elke verzendstrategie moet opnemen.

1. Ken je klant
2. Kies een vervoerder
3. Begrijp de wetgeving
4. Je pakket door de douane
5. Verpak en label je pakketten correct
6. Verzekeren of niet?
7. Internationale retouren afhandelen

1. Ken je klant

Je weet waar je naartoe verzendt, maar ken je jouw klant echt? Dat is de eerste vraag die elke onderneming die internationaal wil verzenden zich zou moeten stellen.

Uit ons E-commerce Delivery Compass 2023 blijkt dat online retailers uitgaan van hun klant: ze bouwen de geboden diensten rondom de wensen van hun klant op, en werken onder de voorwaarden van de klant. De gemiddelde klant geeft met plezier honderden euro’s uit en bestelt gemiddeld 1,8 producten per maand – dat zijn meer dan twintig bestellingen per jaar.

Maar elke online retailer weet dat niet elke klik tot een verkoop leidt. Wat is de belangrijkste reden dat klanten hun bestelling niet afronden? Van alle ondervraagden zegt 44% dat problemen met verzend- en leveringsopties ervoor zorgen dat ze afhaken.

internationaal verzenden klantverwachtingen

Klanten willen gemak, maar ook kosten besparen is belangrijk. 35% zegt gratis verzending te verwachten bij bestellingen van meer dan 150 euro. Ze zijn gelukkig wel realistisch: 66% begrijpt dat de pandemie de verzendkosten voor alle bedrijven heeft verhoogd.

Wat verwachten ze nog meer? De gemiddelde klant verwacht een levering binnen 3 tot 4 dagen. Ze zijn bereid maximaal 5 dagen te wachten – langer dan je misschien zou denken.

Maar je kunt niet alle consumenten over een kam scheren. Ons onderzoek laat zien dat klanten in verschillende gebieden verschillende verwachtingen hebben over verzendtijden, prijzen, bezorging en het retourbeleid.

Wat kun je daarvan leren? Door klantprofielen op te stellen met gedetailleerde verwachtingen van de lokale klant, kun je een aantrekkelijk en betaalbaar aanbod creëren.

Onderzoek je doelmarkt voordat je jouw internationale verzendstrategie opstelt. Zo kun je ook vaststellen in welke landen je aan de verwachtingen kunt voldoen en in welke niet.

Misschien klinkt dit als een uitdaging, maar hoewel het belangrijk is om de verschillen per markt vast te stellen, is er wereldwijd wel een standaard waar je van kunt uitgaan: Overal verwachten klanten een naadloos klantentraject. Van het browsen en het aankopen, tot verzending en ontvangst.

2. Kies een vervoerder voor je zendingen

vervoerder voor internationaal verzenden

Je klant heeft betaald en nu is het tijd om het pakket te verzenden. Maar door de stijgende verzendkosten, moet je bij het kiezen van een vervoerder opletten dat je een goede balans biedt tussen bezorgkosten en snelheid.

Natuurlijk willen klanten dat het artikel er zo snel mogelijk is – en al helemaal als ze ervoor betalen. Het onderzoeken van de klantverwachtingen in jouw doelmarkt, zal je helpen met het afbakenen van de opties.

Jouw ideale internationale verzendmethode kan sterk afhangen van je producten en de verwachtingen van jouw klanten. Als je de verzendmethoden niet zorgvuldig overweegt, kun je te veel uitgeven of belangrijke extra’s over het hoofd zien, zoals een goede tracking, expreslevering of dagspecifieke levering.

Over het algemeen zijn er drie verzendmethoden:

  • Postdiensten
  • Vervoerders
  • Vrachtvervoerders

Laten we ze nader bekijken.

1. Postdiensten

Postdiensten verbinden zich met lokale partners om je pakketten te bezorgen.

Voordelen: Goedkoper en over het algemeen meer vertrouwd door klanten.
Nadelen: Het pakket moet van een andere vervoerder worden overgedragen zodra het de grens over is. Er is minder controle en zichtbaarheid met tracking en claims kunnen langer duren.

2. Vervoerders

Je kunt ook gebruikmaken van internationale vervoerders met netwerken over de hele wereld zoals DHL, DPD en UPS.

Voordelen: Expresvervoerders als deze hebben sterke internationale netwerken, dus het is makkelijker om je bestellingen te volgen.

Nadelen: Ze zijn over het algemeen duurder, wat de kosten voor je klant verhoogt.

3. Expediteur (freight forwarder)

Een expediteur is een tussenpersoon die bemiddelt tussen jou (de verzender) en de vervoerder.

Voordelen: Een expediteur vermindert de rompslomp en biedt een complete oplossing.
Nadelen: De kosten kunnen hoger zijn dan wanneer je rechtstreeks met de vervoerder samenwerkt en je relatie is met de tussenpersoon, niet met de vervoerder.

Welke partij je kiest voor je verzendingen, hangt af van verschillende factoren, waaronder verzendtijd, betrouwbaarheid, tracking en andere mogelijkheden. Je keuzes moeten worden afgestemd op de wensen en verwachtingen van je klanten.

Vraag jezelf bij het kiezen vooral af: Heb ik er vertrouwen in dat het bedrijf mijn pakket snel en veilig genoeg bij de klant kan krijgen tegen een prijs die ik bereid ben te betalen?

De verzendkosten berekenen voor het buitenland

Zodra je hebt bepaald welke producten je gaat verzenden, waar ze naartoe gaan en wie verantwoordelijk is voor de levering, kun je de verzendkosten berekenen.

De kosten van een internationale verzending wordt beïnvloed door verschillende factoren, waaronder tarieven en belastingen, de waarde van het pakket, de brandstofkosten, de verzendmethode (lucht, land of zee) en snelheid, de afstand, het gewicht en afmetingen, een verzekering en de verpakking.

De meeste bedrijven en merken bieden verzendgroepen aan om het klanten gemakkelijk te maken.

Zo kunnen pakketten worden ingedeeld naar grootte:

  • Kleine artikelen kosten € 5 om te verzenden
  • Middelgrote artikelen kosten € 10 om te verzenden
  • Grote artikelen kosten € 20 om te verzenden

Het gebruik van deze groepen maakt het makkelijker voor klanten om de totale kosten te berekenen.

Wat duidelijk is, is dat klanten hun product zo goedkoop mogelijk willen. Dus als onderneming moet je er alles aan doen om de verzendkosten zo laag mogelijk te houden. Dit kun je doen door te onderhandelen over kortingen voor bulkverzending.

Hoe succesvol je hierin bent, hangt af van je omvang. In de meeste gevallen geldt: hoe groter je onderneming (en hoe meer pakketten je verstuurt), hoe groter de korting die je kunt bedingen.

Gelukkig kun je als kleinere onderneming ook profiteren van schaalvoordelen door bijvoorbeeld samen te werken met verzendplatforms zoals die van Sendcloud. Wij gebruiken onze schaal en omvang om onze bulkkortingen en voorkeurstarieven aan jou door te berekenen.

Op deze manier kun je toegang krijgen tot een eenvoudige, kosteneffectieve oplossing, waardoor jij je aandacht kunt richten op waar het voor jou om draait – tevreden klanten.

3. Begrijp de wetgeving

Er zijn strenge controles op goederen die de grens overgaan. Er zijn goederen die compleet verboden zijn (die in geen geval mogen worden verzonden), goederen waarvoor beperkingen gelden (bijvoorbeeld hout dat onder het CITES-verdrag valt) en goederen die duidelijk moeten worden gelabeld (bijvoorbeeld goederen die lithium-ionbatterijen bevatten).

Als e-commerce ondernemer is het jouw verantwoordelijkheid om te begrijpen wat je wel en niet kunt verzenden en alle relevante formulieren in te vullen. Verzeker jezelf er dus van dat je aan alle verzendvereisten voldoet.

Wat zijn verboden artikelen?

Elk land en elke vervoerder heeft andere regels over wat wel en niet mag worden verzonden. Je moet dus grondig onderzoek doen voordat je een markt betreedt of een koerier gebruikt.

Over het algemeen mag je deze producten niet internationaal verzenden:

  • Spuitbussen
  • Alcoholische dranken
  • Sigaretten
  • Bederfelijke goederen
  • Benzine of olie
  • Nagellak
  • Parfum en aftershave
  • Gif
  • Aanstekers
  • Brandblussers
  • Gasmaskers
  • Loterij tickets
  • Ruwe diamanten
  • Beschadigde batterijen
  • Magneten

Houd er bovendien rekening mee dat vervoerders steekproefsgewijs controleren op pakketten die er verdacht uitzien. Ze inspecteren pakketten die:

  • Beschadigd of verkeerd verpakt zijn
  • Lekken, vreemd ruiken of andere tekenen van ongepaste inhoud hebben
  • Slecht verpakt of verdacht zijn.

Waarom doen ze dit? Ze zijn wettelijk verantwoordelijk voor de veiligheid van hun activiteiten. Beschadigde batterijen kunnen bijvoorbeeld vlam vatten.

Als vervoerders of douaneteams producten vinden die niet mogen worden verzonden, worden ze in beslag genomen of vernietigd. Jij verliest de kosten van het product en blijft achter met een ontevreden klant.

4. Je pakket door de douane

​​Het is belangrijk dat je je klanten goed informeert over de kosten die zij moeten betalen voor de invoer van goederen. De kosten die klanten betalen voor internationale verzendingen bestaan uit invoerrechten, btw en verwerkingskosten voor vervoerders. Hoewel je het misschien niet tot op de cent nauwkeurig kunt berekenen, kun je je kopers wel een kostenindicatie geven.

Waarom zou je deze moeite doen? Als je klant geen weet heeft van deze bijkomende kosten, kan je klant het pakket weigeren. Dat betekent dat jij de douanekosten en de kosten voor het terugsturen van het pakket moet betalen. Ook kan het zijn dat je een klant kwijt raakt of je reputatie wordt beschadigd.

Bedrijven die internationaal verzenden, moeten duidelijke internationale handelsvoorwaarden (algemeen bekend als Incoterms) opstellen die naar elke klant worden gestuurd (of online beschikbaar zijn).

Incoterms hebben drie belangrijke functies:

  • Kostenverdeling: Ze geven aan wie verantwoordelijk is voor de verzend-, verzekerings-, invoer- en douanekosten van de zending.
  • Verdeling van verplichtingen: Ze geven aan wie verantwoordelijk is voor het vervoer en waarheen.
  • Risico-overdracht: Zij geven aan wie verantwoordelijk is voor de goederen bij elke stap van de verzending. Ook geen de Incoterms aan wanneer het risico en de kosten van de levering overgaan van de verkoper naar de koper.

Incoterms 2020

Welk douaneformulier heb je nodig voor je zending?

In de EU kunnen goederen vrij circuleren tussen landen. Als je daarbuiten verzendt, moet je een aantal formulieren invullen.

Afhankelijk van de vervoerder en de bestemming moet je bij internationale pakketten een CN22- of CN23-verklaring, een Handelsfactuur (Commercial Invoice), en een Certificaat van Oorsprong invullen.

  • Douaneverklaring CN22: Voeg een CN22 toe wanneer je goederen met een gewicht tot twee kilo en een waarde tot 425 euro verstuurt. Bevestig de douaneverklaring CN22 aan de buitenkant van het pakket.
  • Douaneverklaring CN23: Wanneer je goederen met een gewicht van meer dan twee kilo en/of een waarde van meer dan 425 euro verstuurt, heb je de CN23 nodig. De CN23-verklaring is groter dan de CN22-verklaring en moet in een doorzichtige envelop aan de buitenkant van het pakket worden bevestigd. Stop ook een tweede exemplaar in de doos. Het verzendingsformulier CP71 is een extra verplicht document dat bij de CN23-aangifte wordt gevoegd.
  • Handelsfactuur (commercial invoice): Voeg de handelsfactuur bij elke commerciële zending naar een land buiten de EU. De handelsfactuur is een verplicht douanedocument dat informatie bevat over de inhoud van het pakket en overeengekomen voorwaarden, zoals wie de douanekosten betaalt (de Incoterms).
  • Certificaat van Oorsprong: Het Certificaat van Oorsprong (CvO) geeft de oorsprong van een product aan en laat zien waar een product is gemaakt. Een aantal landen buiten de EU eist bij de invoer van goederen een CvO.

Klinkt dit als een hoop gedoe? Dat is het ook. Maar het kan makkelijker. Ondernemingen kunnen de rompslomp verminderen met geautomatiseerde verzendregels. Met Sendcloud kun je bijvoorbeeld eenvoudig ingevulde douaneformulieren aanmaken die aan alle wetgevingen voldoen. Hiermee voorkom je menselijke fouten en bespaar je veel tijd.

5. Verpak en label je pakketten correct

internationaal verzenden verpakkingen

Je producten verpakken klinkt misschien makkelijk. Maar wist je dat een pakket een val van 1,5 meter moet kunnen doorstaan? Onze experts geven je tips om jouw pakket zo veilig mogelijk aan te laten komen.

Doen…

  • Verstevig de hoeken van je pakket met verpakkingstape van minstens 48 mm breed.
  • Zorg voor een ruimte van zes centimeter tussen het product en de verzenddoos.
  • Vul het pakket met opvulmateriaal zoals noppenfolie of luchtkussens.
  • Gebruik dozen van tweelaags golfkarton voor breekbare goederen en voeg extra bescherming toe met noppenfolie.

Niet doen…

  • Vermijd te grote en zware dozen, want die kosten meer om te verzenden.
  • Gebruik geen touw of garen om de doos af te sluiten en bedek een pakket ook niet met folie.
  • Gebruik nooit kranten of andere media om pakketten in te pakken. Vanwege mogelijke lokale censuurregels kan je pakket om deze reden geweigerd worden.

Een duidelijk proces hebben voor het verpakken van internationale pakketten kan ervoor zorgen dat je goederen in de beste staat bij de klant aankomen. Het kost misschien wat tijd, maar het zorgt ervoor dat de pakketten beschermd blijven en je klanten tevreden zijn.

💡 Internationale adressen formatteren

In sommige landen hebben adressen geen huisnummer, postcode of zelfs geen straatnaam. Vervoerders passen specifieke opmaak toe op hun etiketten om ervoor te zorgen dat ze zonder problemen kunnen worden verzonden.

Het is aan jou om te onderzoeken welke informatie vereist is voor de landen waar je naar wilt verzenden. Ontwerp je checkout op deze manier zodat je klanten hun adres goed kunnen invullen. Pro-tip: Sommige plug-ins kunnen adressen automatisch invullen om problemen bij internationale verzending te voorkomen.

Experttips voor het juist adresseren van internationale pakketten

  • Schrijf de naam van het land en de stad in het Engels
  • ermeld geen ISO-codes bij de postcode of plaatsnaam, zoals FR, D, CH. Dit kan leiden tot vertraging of verwarring

Een adres juist opschrijven

  • Naam ontvanger
  • Straat met huisnummer/postbusnummer
  • Postcode en plaatsnaam
  • Naam van het land in hoofdletters

6. Verzekeren of niet?

We weten allemaal dat er ongelukken kunnen gebeuren en dat pakketten zoekraken. Een verzekering is daarom heel belangrijk. Het beschermt jou en je klant als er iets met je pakket gebeurt.

Bij sommige verzendopties zijn je pakketten standaard verzekerd voor een bepaald bedrag. Je kunt ook altijd een (aanvullende) verzekering afsluiten via de vervoerder of een derde partij.

De beslissing om je pakketten te verzekeren hangt af van je houding tegenover risico’s en de kosten van de artikelen die je verstuurt. Kun je de kosten voor beschadigde of verloren pakketten zelf op je nemen?

 💡  Extra bescherming met een Sendcloud Protectionsendcloud insurance

Met Sendcloud Protection kun je je pakketten beschermen tegen verlies en schade met eenvoudige schadeclaims en snelle terugbetalingen. De Sendcloud verzekering biedt een betere dekking dan een standaard vervoerdersverzekering.

En met behulp van Slimme Verzendregels kun je automatisch een verzekering toewijzen aan specifieke zendingen, zonder dat je daar verder over hoeft na te denken. Bijvoorbeeld: bestellingen van meer dan tweehonderd euro, of bestellingen met bepaalde producten of die naar bepaalde landen gaan, krijgen automatisch een verzekering toegewezen.

7. Internationale retouren afhandelen

Je hoopt dat al je klanten tevreden zullen zijn, maar we weten dat dat niet zo is. In de e-commerce is het gemiddelde retourpercentage twintig tot dertig procent. Gezien het gedoe en de kosten zullen minder mensen internationale pakketten terugsturen – maar je hebt nog steeds een proces nodig om internationale retouren af te handelen.

Focus je altijd eerst op de mogelijkheid om retouren te verminderen. Denk aan het verbeteren van de verpakking om schade te beperken, het toevoegen van klantbeoordelingen zodat klanten goed weten wat ze kopen, of het verlengen van je retourtermijn.

Vervolgens is het belangrijk om te weten wat de rechten en plichten van je klanten zijn. Moet je internationale retourzendingen accepteren? Dat is ingewikkeld. Landen hebben verschillende regels voor retourzendingen. In Europa hebben klanten volgens de regelgeving veertien dagen de tijd om een artikel terug te sturen, terwijl je in Australië hier wettelijk weer geen recht op hebt. Veel ondernemingen accepteren internationale retourzendingen echter wel – of ze daar nu wettelijk toe verplicht zijn of niet. Meestal doen ze dit omdat dit beter is voor hun bedrijfsimago.

Een andere belangrijke vraag: moet jij betalen voor de retourzending? Nee, je hoeft niet te betalen voor de retourzending, maar je moet er wel voor zorgen dat je goederen in verkoopbare staat worden geretourneerd. Als een klant besluit een product terug te sturen, moet de klant zelf kunnen kiezen hoe deze dat doet.

Met een retourportaal zoals dat van Sendcloud, houd je controle over je retouren en profiteer je van een duidelijk proces. Een andere handige tip is om een vooraf betaald retourlabel in het pakket op te nemen. Dit zorgt voor een veilige retourzending en de kosten kunnen automatisch van het restitutiebedrag worden afgetrokken.

Als je de rompslomp van internationale retouren volledig wilt wegnemen, zijn er verschillende opties waaruit je kunt kiezen:

  • Besteed retourzendingen uit aan een lokale partner: Je klanten kunnen hun bestellingen goedkoop terugsturen en je partner kan alle administratie en retouren afhandelen. Je kunt de lokale partner zelfs als magazijn laten optreden zodat je producten lokaal kunt doorverkopen.
  • Werk samen met een internationale logistieke partij: Je maakt prijsafspraken voor zowel uitgaande zendingen als retouren, en je kunt de zendingen voorzien van een kant-en-klaar retourlabel.
  • Internationale retouroplossingen: Diverse partijen bieden complete retouroplossingen op internationaal niveau. In Europa kun je gebruikmaken van je persoonlijke retourportaal via Sendcloud, beschikbaar in onze all-in-one software en via de API. Met behulp van retourregels kun je internationale retouren op je eigen voorwaarden instellen en retouren voor bepaalde producten/regio’s mogelijk maken.

Goederen die worden teruggestuurd, moeten opnieuw door de douane. Hiervoor moeten de juiste formulieren worden ingevuld. Samenwerken met een retour partner kan ervoor zorgen dat dit proces soepel verloopt, en je een retourzending makkelijk kunt afhandelen en de terugbetaling snel kunt verwerken.

Sendcloud, bijvoorbeeld, biedt bedrijven veilige en beschermde retourzendingen. Je kunt profiteren van:

  • Uitgebreide dekking: Dekking tot € 10.000 voor verloren en beschadigde pakketten, inclusief verkoopprijs en verzendkosten.
  • Snelle verwerking van claims: Eenvoudig indienen van claims en snelle afhandeling. 95% van de claims wordt opgelost.

Conclusie

Je onderneming uitbreiden en internationaal verzenden? Bureaucratie, douaneformulieren en juridische kwesties kunnen je als onderneming doen twijfelen. En ja, internationaal verzenden kan complex zijn, maar het hóeft niet zo te zijn.

Het is belangrijk dat je een doortimmerde strategie hebt waarbij je rekening houdt met de wensen van de klant, de internationale regelgeving en praktische overwegingen meeneemt zoals de verzendkosten.

Natuurlijk kun je je eigen internationale verzendproces opzetten, maar dit kost veel tijd, vergt een investering en er zijn veel voordelen verbonden aan het werken met een internationale verzendpartner.

Klanten kunnen kiezen uit meerdere vervoerders en jouw onderneming profiteert van kortingstarieven. En een gebruiksvriendelijk online portaal maakt internationale retourzendingen zo eenvoudig mogelijk voor jezelf én je klant.

Klaar om je internationale verzending naar een hoger niveau te tillen?

Wij laten je zien hoe je graag zien hoe je hiermee begint. Vraag een demo aan en ontdek hoe je je verzendprocessen kunt optimaliseren met Sendcloud.

Daniëlle Elbertse

Daniëlle Elbertse is werkzaam als Marketing Specialist bij Sendcloud. Met haar expertise op het gebied van IT en e-commerce logistiek helpt ze online retailers met het optimaliseren van hun verzendstrategie.

Begin vandaag nog met slimmer verzenden

Start gratis
Ingesteld in 5 minuten Geen technische kennis nodig Gratis support
Stars

Meer dan 2000 vijf sterren reviews

G2 Crowd Logo Trustpilot Logo Capterra Logo

33 Reacties

  • Alle Renkema schreef:

    Op 2-06-2017 is een aangetekende brief verstuurt RN370451668NL en tot op heden 11-07-2017- nog niets ontvangen heb contact gehad met de braziliaans post maar die kunnen mij niet verder helpen en zeggen wacht maar tot eind augustesHet protocol wat ik van hun heb gekregen is 27061702617455 wat moet ik doen

    • Iris - Sendcloud schreef:

      Hoi Alle,
      Bedankt voor je reactie en wat vervelend om te horen dat de aangetekende brief nog niet is aangekomen. Is de zending via Sendcloud verstuurd? Ik kan in het systeem op dat nummer niets terugvinden. Mocht je al een support ticket hebben ingeschoten, kun je dan aangeven via welke shopnaam? Mocht je dat nog niet hebben gedaan, zou je dan kunnen aangeven met welke vervoerder je de aangetekende brief hebt verstuurd? We helpen graag!

  • Mascha Ibes schreef:

    Jullie geven als 2e tip “print altijd het telefoonnummer van de ontvanger op het verzendlabel”, maar er zijn landen (waaronder Belgie en Oostenrijk) waar dit bij wet niet is toegstaan! Dat is wellicht nog een belangrijke aanvulling

    • Iris Dings schreef:

      Bedankt voor je reactie Mascha! We zijn het aan het uitpluizen. Met de GDPR gaan er ook nog een aantal zaken veranderen, dus dan zullen we het artikel weer verder updaten :).

  • D schreef:

    Mag je een goude ketting 14k van 5 gram naar america opsturen?
    Mvg

    • Mariëlle Markgraaff schreef:

      Bedankt voor je reactie! Je mag een gouden ketting versturen naar Amerika, maar je dient dit wel op de douaneformulieren aan te geven. Goed om te weten: edelmetalen kunnen via geen enkele vervoerder verzekerd worden. Mocht je nog vragen hebben, dan zijn ze altijd welkom.

      Hartelijke groeten,
      Mariëlle van Sendcloud

  • Rdammer77 schreef:

    Mag je verfspuitbussen opsturen naar Sydney Australië?

    • Mariëlle Markgraaff schreef:

      Bedankt voor je reactie! Spuitbussen vallen onder de ADR (Europese overeenkomst betreffende het vervoeren van gevaarlijke stoffen). Indien één van de logo’s die je terugvindt in dit artikel erop vermeld staat mag het niet vervoerd worden. Indien geen van de logo’s er op vermeld staan, dan valt het hoogstwaarschijnlijk onder ‘limited quantity’. Ook daarover vind je meer informatie in het ADR artikel. Mocht je nog vragen hebben, dan helpt ons customer service team je graag verder.

      Hartelijke groeten,
      Mariëlle van Sendcloud

  • mirjam schreef:

    mag je mayonaise meesturen in een pakket naar China?

    • Iris Dings schreef:

      Hi Mirjam,

      Bedankt voor je vraag. Normaal gesproken zijn brandbare en schadelijke stoffen uitgesloten. China heeft echter strengere eisen. Mayonaise lijkt geen probleem te zijn, al dien je het product wel goed te moeten verpakken, omdat het onderweg kan beschadigen. PostNL heeft een handige lijst opgesteld met goederen die uitgesloten zijn per bestemming. Je kunt ze hier terugvinden: https://www.postnl.nl/versturen/pakket-versturen/pakket-buitenland/verzendvoorwaarden/.

      Mochten er verder vragen of opmerkingen zijn, dan weet je ons te vinden. We helpen graag!

      –Iris

  • Jannemarieke van Winssen schreef:

    Ik wil extra kleding sturen naar mijn dochter in Australië. Het is haar eigen gedragen kleding. Moet zij daar invoerrechten op betalen? Id pakket van 4.5 kg. Of kan ik het beter in 2 paketten van max 2 kg versturen?

    • Iris Dings schreef:

      Hi Jannemarieke,

      Dat is een goede vraag. Aangezien het om een niet commerciële zending gaat, liggen de regels daar wat anders. Daarnaast gelden voor Australië natuurlijk andere regels dan binnen de EU. Ik heb het even opgezocht en wanneer de zending minder waarde heeft dan 1000AUD dan hoeven er geen invoerrechten of belasting betaald te worden. Op deze website vind je meer informatie: https://www.abf.gov.au/buying-online/buying-online.

      Hopelijk gaat het daarmee lukken!

      Veel succes.

      –Iris

  • raymond den heeten schreef:

    Hoi ik wil een telefoon terug sturen naar china, dit is garantie dus return item, hoe werkt dat en wat heb ik daar voor nodig.
    Raymond

    • Mariëlle Markgraaff schreef:

      Hi Raymond,

      Dankjewel voor je reactie. Kan ik uit wat je schrijft opmaken dat het om een particuliere zending gaat in plaats van om een zakelijke zending (via Sendcloud)?
      In dat geval kun je het beste contact opnemen met de verkoper, zodat zij je juist kunnen informeren over hoe je dit het beste kunt aanpakken.
      Over het algemeen bieden verkopers vaak een speciale retour pagina, waar je wellicht ook retourinformatie kunt vinden.

      Veel succes & een fijne dag!

      – Mariëlle

  • GJ schreef:

    Hallo, in uw adviezen zegt u: “Gebruik geen kranten als opvulmateriaal, in verband met bepaalde censuurregels in het buitenland”. Nu kom ik dat advies vaker tegen, maar overal lijkt men slechts het zinnetje van elkaar te kopiëren en nergens volgt een goede uitleg. Ik heb dan ook zo mijn twijfels of die regels wel bestaan. Welke landen gaat het precies om? Zijn dat veel landen? Of alleen een paar strenge communistische landen als China en Noord Korea? Is er een lijst van de landen die het betreft? En wat houden die censuurregels precies in?

    • Iris Dings schreef:

      Beste GJ,

      Bedankt voor de reactie en terechte vraag. Van communistische landen weten wij dat in het verleden pakketten retour zijn gestuurd, omdat er Nederlandse kranten zijn gebruikt als opvulmateriaal. De censuurregel is daar dat je geen buitenlandse kranten mag gebruiken als opvulmateriaal, omdat ze niet kunnen controleren wat erin staat. De regels bestaan dus wel degelijk, maar gelden inderdaad voor landen buiten de EU. Wij geven zulke tips altijd mee, omdat het mogelijk problemen kan opleveren. Je kunt beter wat “strenger” zijn voor jezelf en de strikte regels opvolgen. Anders is er een kans dat je pakket retour wordt gestuurd en dat kan je duur komen te staan. De regels verschillen per land. Mocht je naar specifieke landen versturen, dan kun je het beste even Googlen in het Engels. Voor landen als China weten wij in ieder geval dat deze regel wel degelijk bestaat en raden wij het af om kranten te gebruiken.

      Hopelijk kun je hiermee vooruit :). Heel veel succes met verzenden!

      Hartelijke groeten,
      Iris

  • TW schreef:

    Hoi,
    Ik ken iemand in Brazilie die gek is op Duo Panotti choco pasta. Er staat een houdsbaarheids datum op betekend dat dat het niet verzonden mag worden? Enige tips?

    Mvg,

    TW

    • Iris Dings schreef:

      Hi TW,

      Bedankt voor je reactie. Dit geldt uitsluitend voor een beperkte houdbaarheid, dus voornamelijk versproducten. Je kunt het altijd even navragen bij de vervoerder waarmee je gaat verzenden, maar Duo Penotti lijkt ons geen probleem. Wees alleen voorzichtig met de verpakking, hij moet tegen een val van 1.5 meter kunnen. Aangezien Duo Penotti in glas zit, kan dat nog een uitdaging zijn.

      Hartelijke groeten,
      Iris

      • TW schreef:

        Dank voor de snelle reactie Iris,

        Dat is nuttige informatie. Ik kreeg de reactie helaas niet per e-mail (wel e-mail adres opgegeven), maar gelukkig wist ik het artikel nog terug te vinden om je reactie te kunnen lezen. (feedback: Zou handig zijn als dat werkt.)

        Met vriendelijke groet,

        TW

  • Marie de Jonge schreef:

    Let inderdaad goed op de adressering wanneer je internationaal verzendt. Ook is het verstandig om te kijken naar de eisen van een pakket en welke info je moet noteren. Gelukkig kan je online alles goed vinden, maar het wijkt regelmatig af van wat we hier in Nederland gewend zijn.

    • Iris Dings schreef:

      Bedankt voor de waardevolle comment Marie! Zeker waar en we kunnen het niet vaak genoeg aankaarten.

  • Emma schreef:

    hi, I sell goods on etsy and sometimes I would like to offer to my regular customers sending directly from me to them..I don’t have kvk number or a company..can I put on custom declaration that is a gift and also value description..would that make a trouble for me? thanks in advance for your reply, kind regards, emma

    • Mariëlle Markgraaff schreef:

      Hi Emma,

      To be honest I’m not sure if that’s a good option. You might want to check this with Etsy, they will probably have heard this case earlier before. With which carrier do you (want to) ship? You can also ask them what is allowed and what isn’t. Better safe than sorry!

      Kind regards,

      Mariëlle

  • yara schreef:

    hey! Ik ben een beetje laat maar ik heb een klein bedrijfje en verkoop dus sieraden. Iemand uit Australie wilt bestellen. Maar hoe werkt het met betalen?? (ik heb een ing bank)

    • Mariëlle Markgraaff schreef:

      Hi Yara,

      Wat leuk! Als je wilt verzenden naar een ander land, dien je de betaalopties die in dat land (vaak) gebruikt worden aan te bieden in je checkout. Dit zou bijvoorbeeld in plaats van Ideal, Paypal of creditcard kunnen zijn. Verdiep je daarnaast ook goed in de beste verzendoptie voor je internationale zending! Veel succes 🙂

      Hartelijke groeten,

      Mariëlle

  • Marie schreef:

    hello !

    I want to start my own webshop selling organic soaps and beauty products, i have found a company in India that wants to work with me, There are essential oils that are used in many of their products, is this a problem, also before i start i would like to know how much it wil cost to send 20 kilo’s of products to the netherlands and will i have to pay extra charges by the douene ?thank you !

    kind regards

    Marie Buurmeester.

    • Senna Cobben schreef:

      Hi Marie,

      Thank you for your message! Unfortunately, we are not yet active in India. For that reason it is not possible at this time to create a label for a shipment from India to the Netherlands via Sendcloud. Besides that, Sendcloud doesn’t directly provide import services. I advise you to find another way to ship those products from India to the Netherlands!

      Have a nice day for now and good luck with everything!

      – Senna

  • R Philpin schreef:

    Hoi Senna,

    We send our products (handmade jewellery and merchandise) from the Netherlands to the USA, Canada and Australia. We complete the CN23 form via PostNL – do we also need to include a seperate Commercial Invoice for each shipment?

    Thanks!

    • Senna Cobben schreef:

      Hi!

      Thank you for your message. This depends a bit on what exactly is on your CN23 form. I think the CN23 doesn’t contain an EORI number nor Incoterm, while this information is needed for your international shipments. I advise you to still add a seperate commercial invoice for each shipment to avoid any problems with customs!

      Let us know if you have any further questions. Have a nice day for now! 🙂


      Senna from Sendcloud

  • SA schreef:

    Hi, Ik heb een tweetal vragen:
    1) Wij beginnen een zaak in Abu Dhabi. Ik wil thee laten importeren vanuit europa (nederland en duitsland) naar Abu Dhabi. Wij regelen het transport voor deze zendingen.
    Ik vind het moeilijk om erachter te komen welke documenten nou daadwerkelijk nodig zijn? Weten jullie wat er nodig is voor het importeren van thee?
    2) Als wij thee vanuit ons bedrijf in Nederland naar een klant in Abu dhabi willen sturen dan is een commercial invoice (factuur) een belangrijk document die toegevoegd moet worden. Wat mag er niet ontbreken op dit document?
    alvast bedankt.

    • Senna Cobben schreef:

      Hi,

      Bedankt voor je reactie! Ik begrijp dat het allemaal wat verwarrend kan zijn aangezien er zoveel informatie over te vinden is! Welke douaneformulieren nodig zijn voor je zendingen is afhankelijk van een aantal factoren zoals met welke vervoerder je je zendingen verstuurt en hoe zwaar je pakketten zijn:

      “Je vult de douaneformulieren CN22 of CN23 in wanneer je een pakket verzendt naar landen buiten de EU, met een postaal bedrijf (zoals PostNL en bpost). In deze gevallen is het verplicht omdat postale vervoerders gebruikmaken van de Wereldpostunie (UPU).

      Als je met een niet postale vervoerder verzendt (zoals DHL of DPD), dan hoef je in principe geen douaneformulier CN22 of C23 toe te voegen. Wij raden echter aan om het altijd te doen om fouten te voorkomen.”

      Lees voor mee informatie gerust onze blog omtrent douaneverklaringen CN22 en CN23. Ik raad je daarnaast sowieso aan om ons artikel omtrent de commercial invoice goed door te nemen. Hier staat eigenlijk alles in wat je moet weten! Hopelijk gaat het zo lukken 🙂

      – Senna

  • Ronald Kemfers schreef:

    Hallo,
    Weet U zo wat de HS code is voor het verzenden van een LP naar Mexico?
    Ben ik ook een CN22 0f CN23 document nodig?

    • Daniëlle Elbertse schreef:

      Beste Ronald,

      Bedankt voor je reactie! Ik raad je aan om gebruik te maken van de HS code Finder op onze webpagina. Hier kun je een beschrijving invoeren om zo bij de juiste HS code uit te komen. Kom je er niet uit of twijfel je? Neem dan altijd contact op met de douane.

      Je hebt inderdaad douanedocumenten nodig om een pakket naar Mexico te verzenden. Welke dat zijn, hangt af van verschillende factoren. In onze blog onder “Douaneregelgeving bij internationale zendingen” lees je welke formulieren je nodig hebt voor jouw zending. Ook hier raad ik je aan contact op te nemen met de douane mocht je er niet uitkomen.

      Prettige dag verder!
      – Daniëlle