Skip to main content

Deze blog is geüpdatet op 23 december 2021.

Het is geen geheim dat fysieke winkels op dit moment moeite hebben hun online concurrenten bij te benen. Internationale spelers domineren de markt en overspoelen klanten met de beste gepersonaliseerde aanbiedingen.

De wereldwijde pandemie en de lockdowns spelen daarnaast ook een grote rol in de e-commerce boost – klanten bestellen meer dan ooit online.

Maar wat zijn de nieuwste trends voor 2022 en hoe zet je deze trends in om je te onderscheiden van je concurrentie? In dit artikel zetten we de belangrijkste e-commerce trends op een rijtje die je in 2022 in je voordeel kunt gebruiken.

11 belangrijke e-commerce trends voor 2022

Als je zorgt dat je koploper blijft in de ontwikkelingen rond e-commerce en inspeelt op de veranderende klantbehoeften, kun je niet alleen meer klanten binnenhalen, maar zorg je ook dat ze blijven. Daarnaast kun je door de juiste platforms, tools en technologieën toe te passen, je bedrijf duurzaam laten groeien.

In dit artikel bespreken we de volgende 11 trends voor 2022:

  1. Groene bezorging & duurzame verpakkingen
  2. Grotere flexibiliteit
  3. Ontwikkelingen in augmented reality (AR) en virtual reality (VR)
  4. Spraakgestuurd online shoppen
  5. Conversational AI & omnichannelstrategieën
  6. Naadloze personalisatie
  7. Social commerce
  8. Mobiele betaalmethoden
  9. Blockchain in e-commerce
  10. Veranderende verwachtingen van bezorgservices
  11. Gepersonaliseerde verpakking

1. Groene bezorging & duurzame verpakkingen

De pandemie heeft aan het licht gebracht dat de e-commerce branche een ongekende hoeveelheid CO2-uitstoot produceert. De grootste spelers worden onder een vergrootglas gelegd wat betreft hun rol bij deze stijging. Zo zetten Jeff Bezos en zijn team bij Amazon zich in voor een aantal initiatieven die hun ecologische voetafdruk verkleinen, met als doel netto nul CO2-uitstoot in 2040.

Veel andere e-commerce retailers hebben al milieuvriendelijke bezorgservices geïntroduceerd. H&M wil met behulp van fietskoeriers en FedEx 100% van zijn pickup- en bezorgwagenpark voor 2040 vervangen door accu-aangedreven voertuigen. Deze ontwikkelingen zijn geweldig nieuws voor bedrijven die voor de troepen uit willen lopen qua milieuvriendelijkheid.

In ons recente onderzoek hebben we aan het licht gebracht hoe consumenten denken over milieuvraagstukken en wat hun voorkeuren zijn:

  • 39% van de Nederlandse shoppers maakt zich zorgen over de impact van e-commerce op het milieu, maar slechts 8% van hen geeft aan een bestelling te annuleren als er geen groene bezorging beschikbaar is
  • 65% van de Nederlandse consumenten vindt dat verpakkingsmaterialen van online bestelde producten volledig recyclebaar moeten zijn
  • 61% geeft aan dat retailers vaak te veel verpakkingsmateriaal gebruiken bij de verzending van hun bestellingen

Voor ambitieuze e-commerce verkopers ligt hier een geweldige kans om aan kop te gaan bij deze trend door met bedrijven samen te werken die bezorgservices bieden die bij de verzending minder CO2 produceren, of die bezig zijn deze services te gaan bieden.

Tip: Maak indruk op je klanten met je duurzaamheidscertificaten, geef prioriteit aan het zoeken van bedrijven met groene verpakkingsmethoden en gebruik duurzame verpakkingsmaterialen bij je eigen orderverwerking. Verpakkingen moeten zo klein mogelijk blijven en waar mogelijk worden hergebruikt. Weg met de overvolle afvalbakken!

2. Meer flexibiliteit

Flexibiliteit was altijd al belangrijk voor consumenten, maar heeft nu een hogere prioriteit dan ooit tevoren. 64% van de Nederlandse klanten kiest actief voor een bedrijf dat flexibelere bezorgopties aanbiedt dan de concurrentie. Bovendien werken steeds meer online retailers samen met meerdere vervoerders om klanten meer keuze te bieden en een plan B te hebben mochten er problemen optreden.

Dus als je je verzendstrategie voor 2022 onder de loep neemt, waarom de concurrentie dan niet een stap voorblijven door het bieden van verzending door meerdere vervoerders en een breder aanbod aan bezorgservices? Je kunt allerlei verzendmethoden aanbieden en deze combineren met verschillende vervoerders, zodat je klanten kunnen kiezen hoe ze hun producten op de eenvoudigste en voordeligste manier willen ontvangen – ze zullen je er zeker dankbaar voor zijn!

Dit zijn zonder twijfel opkomende trends die in 2022 niet aan je voorbij zullen gaan. Heb je hulp nodig om met deze trends aan de slag te gaan, laat het ons dan weten. Sendcloud is een expert in het helpen van ambitieuze online retailers bij de implementatie van een strategie met meerdere vervoerders, het automatiseren van een breed scala aan verzendprocessen en het supersnel genereren van verzendlabels – zonder fouten.

3. Ontwikkelingen in augmented reality (AR) en virtual reality (VR)

De mogelijkheden met AR en VR zijn nu al behoorlijk indrukwekkend, maar bereid je maar vast voor op nog meer indrukwekkende ontwikkelingen op dit gebied. De komende 5 jaar neemt het aantal Gen Z-shoppers dat voorafgaand aan een aankoop AR gebruikt naar schatting met 57% toe.

Wat de toekomst ook in petto heeft voor consumenten en de retailwereld, nu we op weg zijn naar het ‘nieuwe normaal’ gaan we een aantal spannende ontwikkelingen zien in AR en VR.

Meer en meer online retailers bieden AR- en VR-tools aan waarmee gebruikers een bekende omgeving kunnen scannen, bijvoorbeeld hun huis of kantoor, om te zien hoe producten erin passen en ogen. Hieronder een paar voorbeelden van merken die AR en VR in hun voordeel gebruiken:

  • Sephora laat klanten make-up looks proberen en foto’s maken in de kleding die ze op dat moment aan hebben.
  • Zara biedt klanten de kans hologrammen van modellen te bekijken die hun aankopen dragen.
  • Met de AR View-app van Amazon kunnen klanten producten in hun eigen huis bekijken voordat ze een aankoop doen. Elk product wordt in het juiste formaat en op de juiste schaal weergegeven zodat klanten vol vertrouwen de juiste keuze kunnen maken.
  • Met de Studio-app van IKEA kunnen gebruikers volledig opgemeten 3D-plattegronden van ruimtes maken waarop het huidige meubilair te zien is. Klanten kunnen nieuwe wandkleuren, meubilair, kasten en schappen, accessoires en decoraties toevoegen. Deze opgefriste interieurs kunnen ze vervolgens exporteren in 2D of 3D.

4. Spraakgestuurd online shoppen

Volgens een wereldwijd onderzoek uitgevoerd door Wunderman Thompson zal spraakgestuurd online shoppen in het VK en de VS alleen al groeien tot meer dan 35 miljard euro: een marktaandeel van 18%.

Sommige technologieën voor spraakgestuurd zoeken kenden een lastige start vanwege een matige gebruikerservaring en zorgen van privacywaakhonden, maar deze technologie is nu klaar voor volledige integratie in de aankooptrajecten van je e-commerce klanten.

5. Conversational AI & omnichannelstrategieën

Conversational AI is een technologie voor menselijke interactie tussen merken en klanten. De tijden van robotachtige spraaksimulaties liggen nu echt achter ons. De chat- en voicebots van nu gebruiken geavanceerde machine learning om een probleemloze gebruikerservaring te bieden.

Shoeby en H&M zijn enkele namen die al chatbots gebruiken. Chatbots zijn ideaal om je FAQ’s te verwerken, productaanbevelingen te doen, bezorginformatie te versturen en aanbiedingen te promoten.

Ze kunnen ook van pas komen in je huidige verkoopproces. Dus zie dit als een blijvende e-commerce trend die je in 2022 zeker in de gaten moeten houden!

6. Naadloze personalisatie

Verbeteringen in machine learning, geavanceerde websitetracking en krachtige webapps bieden ongekende mogelijkheden voor personalisatie: ideaal als je een menselijk gevoel wilt overbrengen. Uit onderzoek van de Reputatiefabriek blijkt dat 78% van de klanten zegt terug te keren naar een website als er gepersonaliseerde acties aangeboden worden.

Een voorbeeld van een supersimpele maar zeer effectieve personalisatiestrategie is het gebruik van geolocalisatie. Hierbij kun je bijvoorbeeld aanbiedingen of suggesties in je app aanbieden op basis van waar je klant zich op dat moment bevindt. Zo zijn er retailers die op basis van het weer op de locatie waar de gebruiker zich op dat moment bevindt, suggesties laat zien.

Dit is een vorm van personalisatie die is ontworpen om klanten te bereiken met de meest relevante producten, precies wanneer ze deze nodig hebben.

Het resultaat? Meer conversies en tevreden klanten.

Bovendien blijkt uit onderzoek van Salesforce dat 71% van de consumenten zegt klant te willen blijven bij bedrijven die tijdens de pandemie hebben laten zien hun behoeften en voorkeuren te begrijpen. Is personalisatie nog geen vast onderdeel van je klantervaringsstrategie, dan is het dus nu het moment om hiermee aan de slag te gaan!

7. Social commerce

Wist je dat de gemiddelde gebruiker 2 uur en 24 minuten per dag doorbrengt op sociale media? Dat zijn heel wat kattenfilmpjes! Alle gekheid op een stokje, social commerce wordt steeds normaler, dus het is het overwegen waard om op deze trend in te springen voordat je concurrenten dat doen.

Een voorbeeld: op jaarbasis geven TikTok-gebruikers maar liefst 43 miljoen euro uit via de app, het meest gedownloade product in de App Store van Apple.

De andere socialemediaplatforms willen natuurlijk ook profiteren van deze opkomst van social e-commerce. Facebook en Instagram hebben live gestreamde shoppingervaringen geïntroduceerd, waar consumenten bij de presentatie van nieuwe producten of collecties interactie kunnen hebben met merken, door vragen te stellen en/of producten te kopen zonder de app te verlaten.

Instagram lanceerde in 2020 een tabblad Shopping en in 2021 voegden ze betaalde advertenties aan deze functie toe. Facebook op zijn beurt vereenvoudigde dit jaar zijn etalage-functies, waarmee het makkelijker is geworden om producten te uploaden en beheren.

Social e-commerce is een zeer krachtige tool voor retailers, omdat het het klanttraject van inspiratie tot aankoop verkort, de klantloyaliteit vergroot en het aantal conversies verhoogt.

8. Mobiele betaalmethoden

Volgens investeringsexpert LearnBond zal de wereldwijde markt voor mobiele betalingen in 2023 een record van 5,95 triljoen euro bereiken, waarbij het Europese aandeel circa 0,067% van het totaal zal uitmaken.

Consumenten genieten van het gemak van mobiele betaalmethoden als iDEAL, Apple Pay, Samsung Pay en Android Pay. Deze methoden stroomlijnen transacties en klanten hebben vertrouwen in hun veiligheidscertificaten.

Deze methoden bieden ook een aantal belangrijke voordelen voor drukke, klantgerichte e-commerce bedrijven, want ze maken het handmatig invoeren van gegevens overbodig en geven de conversies een boost door betalen voor klanten te vereenvoudigen.

9. Blockchain in e-commerce

Blockchain is een moderne technologie voor het transparant en veilig opslaan en overdragen van informatie, die werkt zonder centrale supervisor.

De voedingsindustrie was een van de eerste sectoren die blockchain ging gebruiken: in hun geval als reactie op voedselschandalen. Naar verwachting zullen ook andere sectoren (waaronder de mode) blockchain gaan gebruiken.

Blockchain is slim omdat consumenten steeds meer transparantie willen over waar hun producten vandaan komen. Dus denk goed na: hoe kan ik blockchain toepassen in mijn online shop?

10. Veranderende verwachtingen van bezorgservices

Consumenten die vragen om snelle bezorgservices voor een redelijke prijs is niets nieuws, maar de verwachtingen voor levertijden worden niet altijd ingelost.

Uit ons consumentenonderzoek blijkt dat 31% van de Nederlandse consumenten hun winkelwagentje verlaat als de verwachte levertijd onbekend of te lang is. Als consumenten standaard levering selecteren, verwachten ze levering binnen ongeveer 4 dagen, en het maximale aantal dagen dat ze bereid zijn te wachten ligt rond de 6.

Zoals bij veel onderdelen van bezorgservices is het bieden van flexibiliteit en keuze ook bij levertijden essentieel, vooral bij het bedienen van de lucratieve markt van millennials. Waar twee derde van de babyboomers de voorkeur geeft aan standaard levering aan huis, geldt dit voor slechts 51% van de millennials. Zij zien liever dat hun goederen in het weekend, overdag of ‘s avonds worden geleverd.

Als je klanten wilt overhalen iets te bestellen en verlaten winkelwagentjes wilt voorkomen, is het belangrijk dat je de klant meerdere vervoerdersopties aanbiedt. Met Sendcloud is het aanbieden van meerdere vervoerders en verzendopties bij het afrekenen simpeler dan ooit.

Wil je precies weten hoe dit werkt en hoe je bedrijf hiervan kan profiteren? Vraag dan een gratis demo aan bij een van onze verzendexperts – uiteraard zonder verplichtingen.

11. Gepersonaliseerde verpakking

Een toffe trend om in 2022 in de gaten te houden is het aanbieden van een gepersonaliseerde verpakking. Dit is zonder twijfel te wijten aan het plezier dat de meeste klanten ondervinden bij het krijgen van een gepersonaliseerd pakketje via de post, vooral in tijden van lockdowns.

Dit betekent niet dat je de eerder genoemde duurzaamheid moet vergeten, want personalisatie kan je milieucertificeringen in de schijnwerpers zetten én je pakketje er geweldig uit laten zien.

Door je goederen te verpakken in hoogwaardige materialen met een lage milieu-impact laat je zien dat je de klant een geweldige ervaring wilt bieden – en dat je onze kostbare omgeving wilt beschermen. Bovendien voelt je klant zich er speciaal door en helpt het jou om je te onderscheiden van je concurrenten.

Tot slot

Zoals je gezien hebt, zijn er een aantal spannende trends die je als e-commerce bedrijf komend jaar goed in de gaten moet houden. Het is een goed idee om op de hoogte te blijven van hoe de sector verandert, de juiste technologie te implementeren en de belangrijkste branchetrends te volgen om je bedrijf duurzaam te laten groeien.

We hopen dat dit artikel je heeft geïnspireerd om je goed voor te bereiden op het nieuwe jaar. Met de vele concurrenten die op de markt actief zijn, is het essentieel alles uit de kast halen om je succes in 2022 te garanderen, vooral nu ook grote spelers de markt betreden. Zorg dat je je strategieën een boost geeft op basis van de hierboven besproken inzichten, blijf luisteren naar je klanten en blijf ook vooral onze blog en sociale media in de gaten houden voor de nieuwste e-commerce inzichten!

Meer weten?

Ben je op zoek naar nóg meer inzichten? Download dan hier ons Consumer Research Rapport 2021/2022. Krijg meer inzicht in hoe Nederlandse en Europese consumenten denken over groene levering, internationaal shoppen, toekomstige trends en nog veel meer. Ontdek ook hoe dit per branche verschilt, de belangrijkste marktinzichten en lokale verschillen voor de grootste verkoopmarkten van Europa – en gebruik deze kennis om je concurrenten voor te blijven.

Daniëlle Elbertse

Daniëlle Elbertse is werkzaam als Marketing Specialist bij Sendcloud. Met haar expertise op het gebied van IT en e-commerce logistiek helpt ze online retailers met het optimaliseren van hun verzendstrategie.

2 Reacties

  • Lucas Milan schreef:

    Allemaal heel goede punten waar vele mensen op moeten letten. Je moet meegaan met de tijd en de klanten zullen hierop letter. Vooral hoe men steeds meer naar gemak zoekt en ervan bewust is dat we zo ook beter voor het milieu kunnen zorgen. Vooral jongeren letten hierop en zij zijn tenslotte de doelgroep die je eigenlijk het meest tegemoet moet komen.

  • Naomi schreef:

    Duidelijke trends! Zeker de ecologische bezorging en verpakking merk ik nu al veel tegen komen. Er zijn consumenten die exclusief hun producten uitzoeken op de ‘groenheid’ van het bedrijf en hun handelingen.

Laat een reactie achter