Skip to main content

Artikelen over e-commerce trends voor het nieuwe jaar duiken overal op. Als ondernemer heb je waarschijnlijk niet de tijd om al die artikelen één voor één te lezen om op de hoogte te blijven. Zeker nu niet!

Daarom hebben we dit volledige overzicht voor je gemaakt met de 10 essentiële e-commerce trends en vijf trending producten voor 2021. Covid-19 heeft gezorgd voor een sneltreinvaart aan ontwikkelingen. Het is tijd voor het commerciële tijdperk 3.0! Dus bereid je gauw voor op het nieuwe jaar.

In dit artikel lees je daarom de 10 grootste e-commerce trends voor 2021 en de vijf meest winstgevende producttrends. Lees gauw verder!

10 belangrijke e-commerce trends voor 2021

De e-commerce markt groeit al jaren. Covid-19 heeft gezorgd voor een stroomversnelling. Uit de E-commerce Delivery Compass van Sendcloud blijkt dat 36% van de Europese consumenten verwacht ook na Covid-19 meer online te bestellen. Steeds meer consumenten raken gewend aan het gemak van online bestellen.

De e-commerce markt verandert snel en juist nu nog sneller. Door ervoor te zorgen dat je op de hoogte bent van de grootste e-commerce trends voor 2021, zal je webshop de komende twaalf maanden concurrerend blijven terwijl de markt blijft groeien.

In dit artikel vertellen we je daarom meer over de volgende 10 e-commerce trends voor 2021:

    1. Omnichannel: Stenen winkels versus e-commerce
    2. ReCommerce
    3. Groene bezorging
    4. Voice commerce 2.0
    5. Augmented reality: de status quo
    6. Artificial intelligence
    7. Abonnementen
    8. Progressieve Web Apps (PWA)
    9. Marketplaces en e-commerce
    10. Flexibele bezorging: belangrijker dan ooit

1. Omnichannel: Stenen winkels versus e-commerce

Door de Covid-19 pandemie is de e-commerce omzet dit jaar geëxplodeerd. Stenen winkels hebben het moeilijk en merken die zowel online als offline verkopen zagen hun offline omzet achterblijven.

In 2021 dienen retailers het gat tussen offline en online kleiner te maken. Beide kanalen dienen tegelijkertijd benut te worden. Voorbeelden hiervan zijn e-commerce kiosken en pop-ups winkels om voorraden kwijt te raken en mensen te binden.

Daarnaast zagen we in 2020 de DTC-trend opkomen. Steeds meer producenten verkopen direct aan de eindconsument. Zowel online, als in eigen stenen winkels.

De gegevens van de digitale kanalen kunnen helpen om een gepersonaliseerde in-shop ervaring op te zetten.

Een goed voorbeeld hiervan is Nordstrom. Het bedrijf biedt klanten de mogelijkheid om producten online te reserveren en in de winkel uit te proberen. 80% van de shoppers kwam terug naar de winkel om producten opnieuw uit te proberen. Daarnaast kunnen online bestellingen in de winkel opgehaald worden én versturen ze ook producten vanuit de winkelvoorraad om online orders zo snel mogelijk te leveren.

Consumenten dienen geen verschil te ervaren tussen het offline en online winkelen. Zodra de kanalen naadloos samenwerken kunnen resultaten flink verhoogd worden.

Want één ding is zeker. Zodra Covid-19 een minder grote invloed heeft op ons leven, dan willen mensen er weer op uit!

E-commerce trends 2021: voorbeeld omnichannel Nordstrom.

2. ReCommerce

ReCommerce stijgt ook in populariteit in 2021. ReCommerce is de afkorting voor reverse commerce. Het is het proces van het huren, doorverkopen, of het verkopen van tweedehands kleding die afkomstig is uit online of offline winkels.

De lockdown heeft de interesse voor duurzaam consumeren versneld. Van kleding tot aan refurbished producten (opgeknapte technische goederen zoals telefoons), de populariteit stijgt. Consumenten kiezen sneller voor een tweedehands aankoop om te besparen op hun uitgaven. De toekomst is onzeker en recommerce speelt daarop in.

In het verleden werd er niet gedacht aan het aanschaffen van producten die al gebruikt waren. De economie piekte en daarmee zijn tweedehands producten minder aantrekkelijk. Dankzij de pandemie is ReCommerce in populariteit gestegen. E-commerce winkels die zich richten op tweehands mode of andere producten zijn tussen 2019 en 2021 naar schatting met 69% gegroeid.

Analisten voorspellen dat de trend naar ReCommerce zich in 2021 zal voortzetten.

Populaire e-commerce als voorbeeld van ReCommerce:

  • Vinted 
  • Refurbished.nl
  • Pre-owned van Zalando

E-commerce trends 2021: ReCommerce
Bron afbeelding: Yieldify

3. Groene bezorging

Het werd jaren geleden al voorspeld. Groene bezorging wordt belangrijker.

Dankzij Covid-19 zijn consumenten meer en meer bewust van de impact van e-commerce op het milieu. We bestellen tenslotte allemaal meer producten online. 82% van de consumenten geeft aan dat het milieu belangrijker voor ze is dankzij de Covid-19 uitbraak. 3 op de 4 bedrijven geven aan dat ze een grotere verantwoordelijkheid voelen om zich duurzaam te gedragen.

Vervoerders zoeken naar steeds groenere oplossingen voor minder CO2 uitstoot of het compenseren van deze uitstoot.

Zo staat groene bezorging voorop bij relatief nieuwe vervoerders zoals Budbee, Red Je Pakketje, Fietskoeriers.nl, Homerr en Trunkrs. Ook grote partijen als PostNL en DHL zetten elektrische busjes in om steeds meer pakketten te vervoeren.

E-commerce giganten doen ook mee. Zalando neemt het voortouw en zet zich in om CO2 uitstoot volledig te elimineren.  Dit wil het bedrijf realiseren voor alle zendingen en retouren. Daarnaast geeft het bedrijf consumenten de kans om €0,25 te doneren bij de bestelling van een order om daarmee de CO2-voetafdruk te compenseren.

E-commerce trends 2021: Groene bezorging

 

Ondanks de wens van de consument voor groene verzending, blijkt uit de laatste e-commerce statistieken dat slechts 13% bereid is extra te betalen. Mensen willen een groene verzending, maar ze vinden ook dat de financiële verantwoordelijkheid bij de retailer ligt.

Als e-commerce merk betekent dit dat je de kosten van groene verzending moet afwegen tegen het concurrentievoordeel dat het in de ogen van je klanten oplevert.

Aangezien veel webshops terughoudend zijn in  het maken van extra kosten, kun je met groene verzending wel het verschil maken als merk door groene bezorgopties aan te bieden in je checkout.

4. Voice Commerce

Vorig jaar werd de opkomst van voice search genoemd. Voice Commerce is een andere trend die in 2021 zal exploderen. Steeds meer mensen omarmen spraakgestuurde systemen zoals Alexa van Amazon en Google home.

Deze systemen worden niet alleen gebruikt om informatie te ontvangen, maar ook om producten te kopen.

De studie “2020 How We Will Pay” schat dat 23 miljoen consumenten het afgelopen jaar een aankoop hebben gedaan met behulp van voice assistants – een stijging van 45% sinds 2018. Om in te spelen op de trend, zullen meer e-commerce winkels dit jaar hun online winkel optimaliseren voor voice search.

De belangrijkste vraag voor webwinkeliers is, hoe? Het is belangrijk om top-of-funnel content te optimaliseren zodat antwoorden op veelgestelde vragen beantwoord worden. Op die manier kan ook een webshop meer voice-search verkeer aantrekken en daarmee klanten voor zich winnen.

Daarnaast kunnen webshops er ook voor zorgen dat producten en diensten met spraakbediening kunnen worden gekocht.

ecommerce trends 2021

5. Augmented Reality

In 2021 zal de augmented reality zijn bereik in de e-commerce wereld verder uitbreiden. Augmented Reality biedt consumenten een meeslepende ervaring waarin zij zich kunnen voorstellen hoe een aankoop wordt gebruikt.

51% van de consumenten zegt de AR-technologie te willen gebruiken om producten te beoordelen. AR wordt vaak gekoppeld aan meubel e-commerce winkels, waardoor klanten zich een bureau of een fauteuil in hun appartement kunnen voorstellen.

Verbeteringen in de AR-technologie zullen de toegankelijkheid voor consumenten thuis verbeteren, die nu toegang hebben tot een meer boeiende winkelervaring via hun smartphone.

Holografische displays, die geen extra benodigdheden vereisen, zullen de keuze zijn van verschillende retailers voor het creëren van meeslepende winkelervaringen. Zulke displays helpen om de ultieme online ervaring te creëeren.

Hierin komt de eerder genoemde trend ook weer terug, de digitale kanalen laten versmelten met de offline retail.


6. Artificial Intelligence

E-commerce winkels zullen meer gebruik maken van AI-gebaseerde technologieën om een betere, meer gepersonaliseerde klantervaringen te bieden en hun conversies te stimuleren in 2021.

Net als bij AR zal AI online en offline kanalen samenbrengen. Amerikaans onderzoek voorspelt dat e-commerce winkels in 2022 ongeveer $7,3 miljard besteden aan AI.

Toch klinkt het als een trend die nog even duurt voordat hij daadwerkelijk veelvuldig wordt ingezet.

Het hoeft niet intimiderend of duurt te zijn. Er zijn zelfs geen tech-wizards nodig om te profiteren van de meest populaire technologieën in 2021. Er zijn momenteel al verschillende betaalbare en intuïtieve platforms op de markt.

Platforms zoals Lily AI, die gebruik maken van klantgegevens, deep-tagging en geavanceerde psychografie om gepersonaliseerde, productaanbevelingen en geavanceerde productfilters te helpen maken, zullen in 2021 aan populariteit winnen.

E-commerce trends 2021: Artificial Intelligence

7. E-commerce abonnementen

Het abonnementsmodel zal in 2021 de nieuwe norm worden. Consumenten kunnen zich abonneren op een verrassingsdoos. Bekende e-commerce abonnementsvoorbeelden zijn Bloomon, Goodiebox, Parfumado en meer.

In de afgelopen drie jaar is het aantal bezoeken aan sites voor abonnementsdiensten met 3000% gestegen!

Er zijn verschillende voordelen aan het abonnementsmodel als je een webwinkelier bent. Denk daarbij aan:

  • Een gegarandeerd aantal verkopen per maand
  • De mogelijkheid om je voorraad en logistiek beter te plannen en te beheren voor de komende maand
  • Een boost aan hoge klantwaarde, aangezien je klanten weinig moeite doen om terug te keren naar uw winkel

8. Progressieve Web Apps (PWA)

Er wordt voorspeld dat het gebruik van mobiele telefoons om te winkelen zal toenemen in populariteit bij alle leeftijdsgroepen in 2021. Dit komt doordat meer en meer consumenten uit alle leeftijdscategorieën steeds meer vertrouwen op smartphones.

Met een opleving in mobiel winkelen, zijn e-commerce winkels op zoek naar manieren om het winkelen op mobiel makkelijker dan ooit tevoren te maken.

Apps hebben in het verleden een veel betere gebruikerservaring geboden dan desktop-sites die door een mobiele telefoon worden bezocht.

Progressieve Web Apps zijn de nieuwe oplossing voor een naadloze mobiele winkelervaring die niet onderdoet voor de desktop variant. PWA’s zijn websites die zich gedragen als een app. Voor developers zijn ze makkelijker te maken. Het hele scherm van het mobiele apparaat wordt gebruikt om de website op te tonen, net als bij een app. Daarnaast hebben ze dezelfde snelheid en geoptimaliseerde gebruikservaring zoals een native app.

In het verleden vertrouwden eigenaren van e-commerce winkels op native apps en websites om een gevarieerde, optimale winkelervaring te bieden. Steeds meer e-commerce bedrijven omarmen PWA’s in 2021.

9. Marketplaces en e-commerce

Marktplaatsen vervullen een steeds belangrijkere rol binnen de e-commerce. De trend zelf wordt al een aantal jaren genoemd. Maar marktplaatsen worden groter dan ooit, voornamelijk vanwege Covid-19 welke heeft gezorgd voor een grote stroom aan nieuwe webshops.

Het verkopen op marktplaatsen is voor zulke partijen laagdrempelig en een goede opstap naar de eerste online verkopen.

De grootste voordelen voor webshops van verkopen op marktplaatsen:

  • De kracht van overkoepelende marketing van de marktplaats zelf
  • Warehousing service
  • Goedkoop pakketten kunnen verzenden en uitgebreide bezorgopties bieden
  • Retourmanagement
  • Klantenservice
  • Financiële afhandelijk
  • Goede klantervaring

Het grootste voordeel voor consumenten is dat online marktplaatsen een aantrekkelijke service, een uitgebreid aanbod en betaalbare prijzen bieden. Daarnaast wordt een stijging in populariteit gezien in de niche markten en marktplaatsen. Zoals kunst via Etsy en mode via Vinted en The Next Closet.

E-commerce trends 2021: Marktplaatsen

10. Flexibele bezorging belangrijker dan ooit

Een lange tijd was gratis bezorging een trend waar geen enkele webshop omheen kon. Dat beeld is veranderd door Covid-19. Voor het eerst sinds lange tijd is flexibiliteit belangrijker geworden dan prijs.

Consumenten willen het heft in eigen handen nemen en de bestelling ontvangen waar en wanneer zij dat willen. 31% is zelfs bereid extra te betalen voor verzending, als het pakket dezelfde dag nog in huis kan zijn.

Same day delivery werd lang geleden als een trend gezien. Daarop volgde een periode waarop de populariteit van deze bezorgoptie weer verdween. Dankzij de enorme groei van e-commerce en het aantal online bestellingen is dat gewijzigd. Consumenten willen gemak en in tijden van nood zijn ze zelfs bereid wat langer te wachten op hun pakket.

Last but not least heeft de grootste piek in e-commerce in 2020 tijdens Black Friday en Cyber Monday wederom aangetoond dat gebruik maken van een multi-carrier strategie van groot belang is. Enerzijds om risico’s te spreiden, maar anderzijds ook om consumenten een keuze te geven. Uit de E-commerce Delivery Compass blijkt namelijk dat er verschillende voorkeuren zijn in vervoerders en dit bepalend is voor het doen van een aankoop.

Zorg daarom minimaal voor voldoende keuze in tijdvak, een goede cut-off tijd voor levering op de volgende dag en de locatie waar het pakket geleverd wordt.

Zelf ook flexibel verzenden? Probeer Sendcloud nu gratis en krijg toegang tot meer dan 25 (inter)nationale vervoerders.

 

E-commerce product trends 2021: welke producten kun je het best online verkopen?

Je 2021 e-commerce strategie zou niet compleet zijn zonder een blik op de beste producten om te verkopen in 2021. Hieronder hebben we vijf populaire producten uitgelicht om in de gate te houden en te verkopen in 2021.

    1. Sportkleding
    2. Smartwatches
    3. Huidverzorging
    4. Smart speakers
    5. Waterflessen

Product trend 1: Sportkleding

Wie heeft zijn werkkleding in 2020 niet ingeruild voor het huispak? Van hoodies tot leggings, actieve kleding als alledaagse outfit is een trend die in 2021 zal groeien.

Veel consumenten zijn gewend geraakt aan het comfort van de sport en zijn van plan om hun meest comfortabele garderobe-kleding vast te houden.

Daarnaast hebben populaire merken als Gymshark en Stronger ervoor gezorgd dat er online verder wordt gekeken dan de sportmerken die al jaren bestaan.

Je doelgroep voor deze producten? Jongeren zoals Millennials en Gen Z. Target ze op de populaire media waar deze doelgroep te vinden is zoals SnapChat en Instagram.

Product trends 2021: sportkleding

Product trend 2: Smartwatches

Horloges vertellen je misschien wel de tijd, maar tegenwoordig doen ze veel meer dan dat. Er is bijna geen ander product te bedenken dat zij is veranderd door de hedendaagse technologie.

Smartwatches geven gehoor aan alle technische ontwikkelingen in de markt zoals het luisteren van muziek on-demand. Het krijgen van een melding van de Ring deurbel. Maar ook het feit dat we allemaal zo gezond mogelijk willen blijven. Smartwatches maken het mogelijk je hartslag en zuurstofgehalte in je bloed te meten.

Er komen steeds meer varianten op de markt, de een wat meer betaalbaar dan de ander.

Omdat smartwatches nog niet zo lang verkrijgbaar zijn, stijgt de vraag naar dit product en dat zal ook nog even zo blijven. Mocht je op zoek zijn naar een nieuw product om aan je assortiment toe te voegen of überhaupt online te verkopen, zet dan vooral smartwatches op je wishlist.

Product trends 2021: smartwatch

Product trend 3: Huidverzorging

Meestal is de cosmetica-industrie een van de weinige markten die bestand is tegen een economische terugval. Met de naam ‘The Lipstick Effect’ hebben veel vrouwen het gevoel dat ze het zich kunnen veroorloven om zichzelf te trakteren op kleine luxes, zoals lippenstift, terwijl ze de duurdere aankopen opgeven.

Maar omdat consumenten in hun huiskamers en in een afgesloten ruimte werken, is de verkoop van make-up in 2020 gedaald.

In vergelijking daarmee zijn huidverzorgingsproducten des te populairder geworden, omdat consumenten zich wenden tot maskers en vochtinbrengende crèmes voor betaalbare zelfzorg.

Aangezien de stress en de onzekerheid van Covid-19 ook in 2021 blijft bestaan, zullen consumenten hun huidverzorgingskasten blijven vullen.

Er wordt met name voorspeld dat de huidverzorgingsapparaten in 2021 meer klanten voor zich zullen winnen.

In Nederland werken veel influencers al met de apparaten van Foreo. Dit is een gezichtverzorgingsapparaat dat kan worden bediend met een app. Het bedrijf komt officieel uit Zweden.

NuFace is een andere aanbieder en zorgt voor zachte elektrische stroom van gezichtsverzorging. Het bedrijf heeft sinds het begin van de pandemie een ongekende stijging in verkopen gekend. Overweeg om te investeren in huidverzorgingsproducten en gadgets om de groeiende trend in 2021 te verzilveren.

Product trends 2021: Huidverzorgingsproducten en devices

Product trend 4: Smart speakers

Smart speakers zijn een andere producttrend om te overwegen om in 2021 in te investeren.

Smart speakers zijn de afgelopen jaren steeds populairder geworden. Er wordt voorspeld dat in 2025 ongeveer 75% van alle huishoudens in het bezit zal zijn van ten minste één smart speaker.

Dit gaat gepaard met de aanhoudende trends van voice search and voice commerce. Voor 2021 zijn smart speakers daarom zeker upcoming products die veelgevraagd zullen zijn.

product trends 2021: smart speakers

Product trend 5: Waterflessen

Een duurzaam en minimalistisch leven wint aan populariteit. Zeker ook onder de jongeren. Zij zetten zich steeds meer in voor een schonere planeet en minder plastic-gebruik. Consumenten denken ook meer na over de gevolgen van de producten die ze kopen.

Herbruikbare waterflessen worden daarmee steeds populairder. De Dopper werd ongekend populair in de afgelopen jaren, maar het bedrijf ziet de concurrentie groeien.

De groeiende vraag komt voornamelijk doordat we steeds meer op zoek zijn naar gemaksproducten, de toenemende bedreigingen voor het milieu en de toenemende neiging van mensen naar een gezonde levensstijl.

Wil je dus gemakkelijk flink wat producten verkopen, dan zijn waterflessen een slimme zet voor 2021!

Product trends 2021: waterflessen

E-commerce trends en ontwikkelingen voor het nieuwe jaar

Al met al zijn er voor het komende jaar dus heel wat trends om rekening mee te houden als webshop.

Waarschijnlijk zullen niet alle trends even relevant of toepasbaar zijn voor jouw webshop. Dit is natuurlijk afhankelijk van de grootte van je webshop en het soort producten dat je biedt.

We hopen in ieder dat we je met dit artikel hebben kunnen inspireren om je goed voor te bereiden op het volgend jaar.

Mocht je nog vragen hebben, laat dan gerust een reactie achter. En wil je nog een trend delen? Laat het ons weten!

Iris Dings

Iris Dings

Iris Dings is Head of Content at Sendcloud. With her great passion for online marketing, e-commerce and logistics, she is always looking for content that can help you with your online business.

Leave a Reply