2022 was een bewogen jaar voor webshopeigenaren. Van het einde van de pandemie tot de economische gevolgen van de oorlog in Oekraïne, het is een zeer uitdagend jaar geweest voor iedereen in de e-commerce-industrie.
Om succesvol te blijven in e-commerce is het belangrijker dan ooit om voorop te blijven en de nieuwe trends te volgen.
In dit artikel hebben we 20 experts gevraagd de veranderingen in de industrie te bespreken en hun gedachten te delen over de e-commerce trends die we in 2023 terug zullen zien.
10 belangrijke e-commerce trends voor 2023
Als je zorgt dat je koploper blijft in de ontwikkelingen rond e-commerce en inspeelt op de veranderende klantbehoeften, kun je niet alleen meer klanten binnenhalen, maar zorg je ook dat ze blijven. Daarnaast kun je door de juiste platforms, tools en technologieën toe te passen, je bedrijf duurzaam laten groeien.
In dit artikel bespreken we de volgende 10 trends voor 2023:
- Focus op waarde met het oog op een recessie
- Duurzame vs Fast E-commerce
- Stel je merk voorop
- Focus op de effectiviteit van online marketing
- Zeg hallo tegen Live Shopping op sociale media
- Korte video’s zijn de toekomst
- Toenemende adoptie van augmented reality
- De kracht van AI
- Samenvoegen van je tech stack
- Wees minder afhankelijk van marktplaatsen
1. Groene bezorging & duurzame verpakkingen
Martin Macmillan, YOUWE: “E-commerce in 2023 zal wereldwijd lijden onder politieke onzekerheid en stijgende kosten voor levensonderhoud, wat impact heeft op de supply chain, de bedrijfskosten en het uitgavenpatroon van consumenten. De twijfel bij de consument moet weggenomen worden door een een uitzonderlijke shopervaring en klantenservice te bieden. Consumenten zijn op zoek naar een een eenvoudig retourproces en verwachten zowel sterke omni-channel integraties met winkels, als de mogelijkheid om hun pakket op te halen en af te geven bij servicepunten om zo hun ecologische voetafdruk te verkleinen.
Greg Zakowicz, Omnisend: “Ik verwacht dat e-commerce brands naar een value-first messaging strategie zullen overstappen. Dit zullen we op verschillende manieren terugzien. Ten eerste zullen bedrijven hun concurrentievoordeel verstevigen door een gebruiksvriendelijk verzend- en retourbeleid, verbeterde klantenservice, loyaliteitsprogramma’s, klantverhalen en top-rated producten te bieden. Daarnaast zullen ze de favoriete marketingkanalen van consumenten toevoegen, waaronder SMS. Door via deze kanalen te communiceren, kunnen bedrijven een betere connectie vormen met hun klanten.
2. Duurzame vs Fast E-commerce
Rob van den Heuvel, Sendcloud: “Duurzaamheid staat al jaren hoog op de agenda, maar blijkt in de praktijk nog geen topprioriteit voor consumenten. Slechts 8% zegt een bestelling te annuleren wanneer er geen groene levering beschikbaar is. Gelukkig heeft het ondertekenen van de Europese Green Deal bedrijven ertoe gedwongen actie te ondernemen en meer te investeren in groene verzending en duurzame verpakkingsmaterialen.
Nu is het tijd om ook bij consumenten een duurzame gedragsverandering te weeg te brengen. Pakketbezorging is één manier waarop klanten hun uitstoot kunnen verminderen en milieubewustere beslissingen kunnen nemen. Door op productpagina’s en bij het afrekenen steeds vaker te wijzen op duurzame verzendopties, kunnen we consumenten aanmoedigen om voor duurzaamheid in plaats van snelheid te kiezen.”
3. Stel je merk voorop
Massimo Fattoretto, Fattoretto Agency: “”Een van de grootste e-commerce trends in 2023 zal, ook gezien de stijging van de advertentiekosten, het versterken van je brand zijn. Google zal ons steeds minder gegevens verstrekken vanwege privacyregels. Daarom zullen e-commerce merken hun brand centraal moeten stellen in al hun activiteiten: het platform, SEO, UX, content, eigen video content, live streaming om een unieke en memorabele ervaring te creëren.”
Stefanie Konkel, Eshop Guide: “In 2023 zullen we brands en de mensen erachter beter leren kennen. De bereidheid om transparant, authentiek en benaderbaar te zijn is er al en zal blijven groeien. We zien de aanwezigheid van persoonlijke video’s op LinkedIn, Instagram, Youtube of TikTok, of pop-up stores en samenwerkingen met andere grote merken. Zich openstellen voor een breder publiek, klanten eerst online en dan offline ontmoeten, een persoonlijk niveau opbouwen door transparantie moedigt de groei alleen maar aan.”
4. Focus op de effectiviteit van online marketing
Chloë Thomas, eCommerceMasterPlan: “Reclamebudgetten van retailers gaan verdeeld worden over een steeds diversere lijst van reclameplatforms. In plaats van het grootste deel te besteden aan Facebook en Google, gaan we zien dat merken op zoek gaan naar ‘blauwere oceanen’ waar ze een beter rendement op hun investeringen kunnen behalen dan wanneer ze het met iedereen op de gebruikelijke platforms uitvechten. Qua attributie zal het een nachtmerrie worden – maar het zal de algehele effectiviteit van reclame verbeteren.”
Florian Ibe, Pictibe: “De concurrentie om kopers zal in 2023 groter zijn door de wereldwijde crisis. Eén ding zal echter hetzelfde blijven: de mogelijkheid om snel en sterk te groeien door gerichte online marketing. SEO is nog nooit zo belangrijk geweest. SEA + Social Ads voor snelverkeer en een zeer goede landingspagina zorgen voor de omzetgroei en succes op lange termijn.”
5. Zeg hallo tegen Live Shopping op sociale media
Doone Roisin, Female Startup Club: “Live shopping gaat de groei van DTC-merken in 2023 verder doen exploderen. Hoewel we het wiel niet opnieuw hebben uitgevonden (we zijn allemaal opgegroeid met live winkelen op tv!), heeft de evolutie van live winkelen de Gen Z consumenten op grote schaal aangeboord.”
Steve Hutt, eCommerce Fastlane: “Live selling is een krachtig instrument dat wordt gevoed door sociale media. Je kunt uitzenden naar je publiek om aankoopbeslissingen te versnellen, de betrokkenheid van kopers te vergroten en de productervaring te verbeteren met real-time productdemo’s.”
Carl Walker, Fluidcommerce: “Live commerce belooft spannende omzetcijfers en conversiepercentages te genereren. Met sommige merken die nu al recordomzetten en conversiepercentages van meer dan 30% melden, is het zeker een trend om de komende 12 maanden in de gaten te houden.”
Shannon Fitzsimmons, UK Curly Girl: “Als je een TikTok gebruiker bent, ben je je zeer bewust van de live shopping trend in 2023. Bovenaan de TikTok-feed vind je meestal retailers van alle niches die artikelen live verkopen aan kijkers met speciale kortingen. TikTok is slechts een van de vele sociale platforms die live winkelen heeft geïntroduceerd. Je kunt ook naar klanten streamen via Amazon Live, wat een goede indicatie is van waar e-commerce naartoe gaat.”
6. Korte video’s zijn de toekomst
Doone Roisin, Female Startup Club: “In 2023 gaan we steeds vaker zien hoe websites een ‘TikTok’ gevoel adopteren. TikTok veranderde de manier waarop we korte video content consumeren en nu lanceren veel apps functies waarmee e-commerceverkopers Stories als onderdeel van hun website kunnen gebruiken.”
Chris Fil, ChrisFil: “TikTok, Instagram Reels en YouTube Shorts hebben de weg vrijgemaakt voor korte, snelle en makkelijk te consumeren video content. Aangezien deze platforms dergelijke video’s blijven pushen – kunnen e-commercemerken deze trend benutten om de merkbekendheid en het bereik gemakkelijk te vergroten.”
7. Toenemende adoptie van augmented reality
Fernando Angulo, Semrush: “Experts schatten dat het implementeren van augmented reality (AR) in een webshop de verkoop kan verhogen met maximaal 71%. Omdat deze ervaring vergelijkbaar is met wat een klant in een fysieke winkel ervaart, zorgt deze technologie voor meer interactie met de consument en voor een unieke ervaring. Bovendien opent het tonen van producten voorafgaand aan het aankoopproces een wereld van mogelijkheden.”
Melissa Dixon, Bigcommerce: De augmented reality-markt zal tegen 2028 naar schatting 78 miljard dollar bereiken. Een grote aanjager van deze voorspelde groei is de toepassing van AR door zowel online als offline retailers om de winkelervaring te verbeteren. Het visualiseren van verschillende stijlen en kleuren van een kledingstuk of accessoire zonder deze fysiek in hadden te hebben, was vroeger science fiction, maar zal nu de e-commerce winkelervaring van de veeleisende consument bepalen. Het vermogen van sites om de winkelervaring te personaliseren voor de consument in real time wordt een van de de grootste e-commerce trends in 2023.”
8. De kracht van AI
Derric Haynie, EcommerceTech: “Ik geloof dat 2023 het jaar wordt waarin we 80 of 90% meer merken zien die AI op significante manieren gebruiken om hun bedrijf te versterken. Hoewel split testen al een tijdje bestaan, leek het enkel aan marketeers op “expertniveau” om hiermee te testen. Ik denk dat dit in 2023 ook ingezet zal worden aan de hand van slimme split/multi-variate testtools waarvoor geen ontwikkelaars of marketeers op expertniveau nodig zijn. De e-commerce trend borrelt al een tijdje op, en veel merken gebruiken AI nu in een of andere vorm in hun bedrijf. Wie dat niet doet, blijft zeker achter.”
Matt Edmundson, eCommerce Podcast: “Het grootste gebied waarop AI een impact zal hebben, is het vermogen van sites om de winkelervaring voor de consument in realtime te personaliseren. Er zal ook veel ‘opvulling’ in deze trend zitten die verkopers zal afleiden, dus het beste is om de ’trucjes’ te vermijden en je te concentreren op wat werkt voor je bedrijf.”
9. Samenvoegen van je tech stack
Shane Forster, REVIEWS.io: De grootste e-commerce trend die ik zie aankomen in 2023 is consolidatie. Nu de inflatie blijft stijgen en er bij veel bedrijven golven van ontslagen vallen, moeten merken ervoor zorgen dat ze verstandig omgaan met de middelen die ze hebben. Merken kunnen niet langer investeren in tools voor niche-doeleinden en zullen verder streven naar het versimpelen van hun tech stack om nog efficiënter te worden. Dit zal zo blijven omdat merken de druk voelen van veranderende economische omstandigheden, terwijl consumenten meer waarde eisen.”
Francois Lanthier Nadeau, DUDA: “Veel ondernemers & KMO’s zien het niet zitten om tientallen platforms, SaaS en apps bij elkaar te voegen om hun bedrijf goed te laten draaien. Ik verwacht dat we nog meer verticale all-in-one platforms (“the one stop shop voor zorgverleners”) en horizontale all-in-one platforms (“the one stop shop voor het MKB”) zullen zien.”
10. Wees minder afhankelijk van marktplaatsen
Jordi Ordóñez, JordiOb: Een van de trends die ik al enige tijd zie (en die volgens mij in 2023 zal aanhouden) is dat verkopers proberen hun Amazon-afhankelijkheid te verminderen. De diversificatie van inkomstenstromen via verschillende marktplaatsen zal het belangrijkste element van succes zijn voor Amazon verkopers in 2023.
Rafa Olano, Trusted Shops: “Amazon’s commissies op verkopen via de marktplaats blijven stijgen. Daarom zullen in 2023 veel merken zich verzetten en zich richten op hun eigen online winkels. Met veel betaalbare oplossingen op de markt kunnen merken snel starten en concurrerend worden. Enkele van deze oplossingen zijn: betaalmethoden (waaronder veel “buy now pay later”-bedrijven); logistiek (aanbieden van levering de volgende dag); conversieoptimalisatie (slimme zoekmachines, CRM’s) en natuurlijk e-commerce platforms.”
Tot slot
Wij hopen dat deze deskundige inzichten je zullen helpen je e-commerce strategie te verbeteren en als bedrijf te groeien. Op een gelukkig en succesvol 2023!
Zijn er nog andere e-commerce trends die we niet in het artikel hebben behandeld? Laat het ons weten in de comments!
Op zoek naar meer inzichten en e-commerce trends?
Ben je op zoek naar nóg meer inzichten? Download dan hier ons Consumer Research Rapport 2023. Krijg meer inzicht in hoe Europese en Amerikaanse consumenten denken over groene levering, internationaal shoppen, toekomstige trends en nog veel meer. Ontdek ook hoe dit per branche verschilt, de belangrijkste marktinzichten en lokale verschillen voor de grootste verkoopmarkten van Europa – en gebruik deze kennis om je concurrenten voor te blijven.
Allemaal heel goede punten waar vele mensen op moeten letten. Je moet meegaan met de tijd en de klanten zullen hierop letter. Vooral hoe men steeds meer naar gemak zoekt en ervan bewust is dat we zo ook beter voor het milieu kunnen zorgen. Vooral jongeren letten hierop en zij zijn tenslotte de doelgroep die je eigenlijk het meest tegemoet moet komen.
Duidelijke trends! Zeker de ecologische bezorging en verpakking merk ik nu al veel tegen komen. Er zijn consumenten die exclusief hun producten uitzoeken op de ‘groenheid’ van het bedrijf en hun handelingen.