De artikelen met e-commerce trends voor 2020 vliegen je om de oren. Logisch, want het nieuwe jaar komt steeds dichterbij. Maar als ondernemer heb je waarschijnlijk helemaal geen tijd om al die artikelen stuk voor stuk te lezen om op de hoogte te zijn.

Wij geven je daarom een volledig overzicht van de 15 belangrijkste e-commerce trends voor 2020 die je niet mag missen. Van een steeds verder gepersonaliseerde klantervaring tot Augmented Reality: volgens de laatste onderzoeken zal de sector grote veranderingen ondergaan.

Het is tijd voor het commerciële tijdperk 3.0, en om je dus zo snel mogelijk voor te bereiden op het komende jaar!

15 belangrijke e-commerce trends voor 2020

De e-commerce markt groeit al jaren. Uit onderzoek van Capterra blijkt dat de gemiddelde online shopper in 2019 tussen de €100 en €250 per 3 maanden uitgaf.

Maar de e-commerce markt verandert ook snel, dus het is van groot belang om op de hoogte te blijven van ontwikkelingen, zodat je hier op in kunt spelen.

In dit artikel vertellen we je daarom meer over de volgende 15 e-commerce trends voor 2020:

  1. Augmented Reality en Virtual Reality
  2. Machine learning en Artificial Intelligence
  3. Research Online Purchase Offline (ROPO)
  4. Voice search en de impact op SEO
  5. Mobile first & de komst van 5G
  6. Chatbots (conversational commerce)
  7. Ultra-personalisatie (big data)
  8. Social commerce
  9. Marktplaatsen vs unieke kleine spelers
  10. Direct to consumer (D2C)
  11. Blockchain in e-commerce
  12. Betaalmethoden (virtuele valuta)
  13. Robotisering in de logistieke sector
  14. Veranderingen in verzendopties
  15. Stappen tot meer duurzaamheid

E-commerce trends voor 2020

1. Augmented Reality en Virtual Reality

Volgens het laatste onderzoek van Gartner zullen in 2020 zo’n 100 miljoen consumenten in winkels én online kopen met behulp van Augmented Reality (AR).

Deze technologie stelt je in staat om een bekende omgeving te scannen, waar nieuwe producten worden geïntegreerd en bijna fysiek worden voorgesteld.

Zo kun je als consument een stuk makkelijker beoordelen of producten naar wens zullen zijn. Enkele voorbeelden van grote merken die hier al mee werken:

  • Sephora laat klanten make-up looks proberen en foto’s nemen met de outfit die de klant draagt
  • Lenskart, een Indiaas brillen platform, stelt gebruikers in staat om honderden 3D‑beelden te bekijken
  • Amazon laat bezoekers bijvoorbeeld meerdere producten of apparaten met een app proberen
  • IKEA biedt de Place app om items rechtstreeks te scannen, zodat je je huis kunt ‘proef inrichten’

Augmented Reality & Virtual Reality (VR) hebben een mooie toekomst voor de boeg en behoren zeker tot de trends op het gebied van e-commerce voor 2020!

2. Machine learning en Artificial Intelligence

Naast AR en VR zal ook de invloed van Machine learning en Artificial Intelligence (AI) gaan toenemen.

Machine learning maakte al eerder een intrede in de e-commerce. Maar de verwachting is dat het meer wordt toegepast om een betere gebruikerservaring te bieden.

Op basis van eerder geraadpleegde of bestelde producten en productcombinaties die een vorige klant kocht, worden andere producten getoond. En wordt ieder online bezoek dus gepersonaliseerd.

Uiteraard heeft dit alleen maar positieve gevolgen voor het conversiepercentage van webshops.

3. Research Online Purchase Offline (ROPO)

Uit onderzoek blijkt dat meer dan 70% van de consumenten online onderzoek doet, om vervolgens te kopen in een fysieke winkel.

Dat online zoeken geregeld tot een offline aankoop blijkt te leiden (Research Online Purchase Offine, ook wel ROPO), is een trend om in de gaten te houden.

Met de vele contactmomenten, zoals mobiele apparaten, sociale netwerken, CRM en betaalmodules, zullen digitale campagnes in 2020 een belangrijke factor zijn om de ROPO strategie te verfijnen.

4. Voice search en de impact op SEO

Uit meerdere onderzoeken, waaronder één van ComsCore, blijkt dat in 2020 meer dan 50% van de zoekopdrachten op basis van voice search technologie zal plaatsvinden.

Als webshop zul je je aan moeten passen aan deze ontwikkeling in e-commerce, aangezien zoekmachines radicale veranderingen aankondigen.

Google wil garanderen dat gebruikers optimale resultaten krijgen op basis van voice search, wat voor ingrijpende veranderingen gaat zorgen voor SEO en het ontwerp van websites.

Dominos, Lyft en Walmart hebben dit al serieus aangepakt en bieden hun klanten al voice search aan. Een trend om dit jaar al op te anticiperen dus!

Google voice search

5. Mobile first & de komst van 5G

Consumenten kopen steeds vaker via hun mobiel in plaats van via een desktop. Volgens Criteo zal de ‘m-commerce markt’ komend jaar nog verder groeien.

Volgens onderzoek van ShoppingTomorrow geeft 65% van de shoppers aan zijn mobiele telefoon te gebruiken tijdens het online shoppen.

De komst van 5G versterkt dit alleen nog maar meer. Het is nu dus meer dan ooit van groot belang dat websites mobile responsive zijn.

6. Chatbots (conversational commerce)

Conversational commerce (de interactie tussen klant en bedrijf via chatberichten of voice) groeit in aandeel.

Volgens Frankwatching blijkt 65% van de consumenten het acceptabel te vinden om door een chatbot geholpen te worden. Een chatbot kan chatten dankzij automatische suggesties, zonder dat je zelf aanwezig hoeft te zijn.

Uit onderzoek van Hubspot blijkt zelfs dat 47% van de consumenten een product zou kopen via een chatbot. Het is dus een efficiënte én conversieverhogende manier om te ontdekken wat je klanten zoeken of willen weten.

Sephora, Ebay, SnapTravel en H&M zijn enkele voorbeelden van bedrijven die al gebruikmaken van chatbots.

Lees ook zeker ons artikel over Facebook Messenger vs e-mail

7. Ultra-personalisatie (big data)

45% van de klanten geeft de voorkeur aan bij een webshop kopen die gepersonaliseerde aanbevelingen geeft. En 56% van de online shoppers keert in dat geval graag terug.

Amazon heeft dit heel goed begrepen: klanten krijgen aanbevelingen te zien op basis van aankoopgeschiedenis. Op basis van ‘your wishlist’ en ‘your collection’ biedt Amazon personalisatie.

Dat is natuurlijk allang niet meer nieuw. Dankzij big data die je aankoopgedrag analyseert, stuurt Amazon verschillende e-mails met aanbiedingen die zijn aangepast aan je profiel.

Hoewel de GDPR niet vergeten mag worden, neemt de invloed van big data voor steeds meer shops enorm toe. Hoog tijd om in 2020 een stap verder te gaan in persoonlijke aanbiedingen en slimme marketing.

Social commerce 2020

8. Social commerce

Gezien we uren per dag op social media doorbrengen komt social commerce steeds vaker voor.

Steeds meer verkopen vinden plaats via Facebook, Instagram of Pinterest. Het hangt natuurlijk af van de producten die je verkoopt welk kanaal het meest geschikt is.

Social commerce maakt de customer journey (van inspiratie tot aankoop) korter. Met 10,1 miljoen gebruikers op Facebook en 4,9 miljoen op Instagram, is dit een trend om op in te spelen.

9. Marktplaatsen vs unieke kleine spelers

Ondanks de groei van social commerce kunnen we niet om online marktplaatsen heen: 40% van de online aankopen verloopt via marktplaatsen.

Amazon komt naar Nederland, maar er zijn al grote én succesvolle e-commerce spelers in Nederland zoals Bol.com & Coolblue. Toch kiezen vele (kleine) webshops er bewust voor om niet actief te zijn op marktplaatsen.

Onlangs is zelfs naar buiten gekomen dat Nike afscheid neemt van Amazon. Ook dit gebied is er dus veel gaande: ontwikkelingen om in de gaten te houden.

10. Direct-to-consumer (D2C)

Online marktplaatsen zijn booming business dus. Tegelijkertijd stijgt het aandeel van ‘direct-to-consumer‘ (van leverancier naar consument).

Transparantie wordt steeds belangrijker en consumenten bestellen het liefst zo makkelijk mogelijk. Het D2C model kan een oplossing zijn.

Het direct-to-consumer heeft invloed op consumenten, leveranciers en de logistieke sector. Tevens een trend om te blijven volgen dus.

11. Blockchain in e-commerce

Blockchain is een moderne technologie voor de transparante, veilige opslag en overdracht van informatie die werkt zonder centraal controleorgaan.

De voedingsindustrie is één van de eerste sectoren die blockchain gebruikt, om voedselschandalen tegen te gaan. De verwachting is dat ook andere sectoren (zoals mode) hiermee zullen starten.

Slim, want consumenten vinden transparantie over waar producten vandaan komen steeds belangrijker. Ga dus eens na: hoe kun jij dit toepassen binnen jouw webshop?

blockchain tendance e commerce - sendcloud

12. Betaalmethoden (virtuele valuta)

Een decennia geleden leek online betalen nog verwarrend en zelfs onmogelijk. Klanten vreesden een gebrek aan controle en dus een risico op fraude. Maar, wie heeft vandaag de dag nog niets online gekocht?

Uit onderzoek van Thuiswinkel blijkt dat 96% van alle Nederlandse consumenten online bestelt. In 2018 besteedden Nederlandse consumenten maar liefst €23,7 miljard online.

In het gebruik van betaaldiensten zoals Apple Pay, Samsung Pay en Android Pay is een sterke groei te zien. De ‘wallets’ (ofwel digitale portemonnees) maken transacties makkelijk, snel en veilig.

Volgens Capterra is 39% van de online shoppers van plan om in 2020 een mobiele betaal app te gebruiken. En er zijn zelfs steeds meer webshops die betalen via Tikkie aanbieden.

Met de introductie van al deze ‘virtuele valuta’ opent zich een geheel nieuwe dimensie voor e-commerce.

13. Robotisering in de logistieke sector

Met de groeiende e-commerce sector moeten verschillende partijen maatregelen nemen. Online retailers en fulfillment partijen moeten steeds harder werken om bestellingen verzendklaar te maken.

Daar komt bij dat het moeilijk is om werknemers te vinden, dus robotisering biedt uitkomst. Er wordt al veel onderzoek naar gedaan en zelfs in geïnvesteerd.

Ook wat betreft de bezorging van pakketten, er wordt al veel geëxperimenteerd met drones. UPS heeft al toestemming in de VS voor sommige ‘zendingen’. Wie weet wat voor ontwikkelingen er gaan plaatsvinden.

14. Veranderingen in verzendopties

Niet alleen distributiecentra krijgen het steeds moeilijker, ook vervoerders staan onder druk (niet alleen tijdens de piek). De grote hoeveelheid pakketten die vervoerd moet worden, dwingt logistieke partijen om maatregelen te nemen.

PostNL heeft nu besloten om geen tweede bezorgpoging meer te bieden. Niet thuis = direct naar een afhaalpunt. Sowieso worden afhaalpunten steeds populairder en dat is voor vervoerders ook efficiënt.

Om klanten over te halen tot bestellen, kun je als webshop het beste meerdere verzendopties kiezen. Via Sendcloud kun je eenvoudig meerdere vervoerders en verzendopties bieden in de checkout.

Wil je weten hoe dit precies werkt? Vraag dan vrijblijvend een demo aan!

15. Stappen tot meer duurzaamheid

Hoewel volgens Capterra 67% van de shoppers nog altijd kiest voor goedkope bezorging in plaats van duurzame bezorging, wordt dit topic wel steeds belangrijker.

Achter de schermen worden al maatregelen genomen. Zo kiest Bol.com voor een andere manier van verpakken en is de keuze van PostNL voor nog maar één bezorgpoging ook deels voor meer duurzaamheid.

Er zijn ook duurzame opties als een fietskoerier en het hergebruiken van verpakkingsmateriaal.

Lees ook ons artikel over duurzaamheid in de e-commerce sector

Tot slot voor de e-commerce trends voor 2020

Al met al zijn er voor het komende jaar dus heel wat trends om rekening mee te houden als webshop.

Waarschijnlijk zullen niet alle trends even relevant of toepasbaar zijn voor jouw webshop. Dit is natuurlijk afhankelijk van de grootte van je webshop en het soort producten dat je biedt.

We hopen in ieder dat we je met dit artikel hebben kunnen inspireren om je goed voor te bereiden op de e-commerce trends voor 2020.

Mocht je nog vragen hebben, laat dan gerust een reactie achter. En wil je nog een trend delen? Laat het ons weten!

Leave a Reply