De e-commerce-industrie bereikt een belangrijk kantelpunt. Bezorgvolumes blijven stijgen, waardoor online retailers en vervoerders geconfronteerd worden met nieuwe uitdagingen waaronder hoge operationele kosten en strengere duurzaamheidsvereisten. Daarnaast stijgen de klantverwachtingen steeds verder.
Wat verwachten klanten precies? Veel consumenten wensen snellere, flexibelere en duurzamere bezorging. Om hier als online retailer aan te kunnen voldoen, is het belangrijk dat je je verzendopties verbreedt, met bijvoorbeeld out-of-home-bezorging. Zo kun je de winstgevendheid verbeteren, de uitstoot tijdens de last mile delivery verminderen en het aantal succesvolle bezorgpogingen verhogen.
Out-of-home-bezorging verhoogt de winstgevendheid
Klanten verwachten nog steeds snelle en gratis verzending, maar deze manier van werken is niet langer vol te houden voor online retailers – behalve voor de echte grote webshops. Voor de meeste e-commerce ondernemingen, is het verhogen van de efficiëntie uiteindelijk de enige manier om de krappe verzendmarges te verbeteren.
Deze toenemende verwachtingen rondom snelle en flexibele bezorging vanuit de consumenten, vragen om een nieuwe aanpak. De traditionele last mile delivery moet daarom met hun tijd meegaan.
Door out-of-home bezorging (OOH, bezorging bij een servicepunt of locker) aan te moedigen, kunnen retailers de klantervaring verbeteren, hun marges vergroten en een duurzamer alternatief bieden voor traditionele bezorging aan huis. Zoals we verder zullen onderzoeken in deze blog, zijn de voordelen van het gebruik van out-of-home methodes veel breder dan simpelweg een kostenbesparing – en kunnen ze de toekomst van de last mile opnieuw vormgeven.
Dit is wat je kunt verwachten in dit artikel:
- Wat drijft de groei in OOH bezorging?
- Out-of home bezorging als efficiënte last mile oplossing
- Hoe duurzaam is out-of-home bezorging?
- Meer succesvolle bezorgpogingen met OOH-bezorging
- De last mile efficiënter maken
- Waarom online retailers out-of-home bezorging zouden moeten aanbieden
Wat drijft de groei in OOH bezorging?
OOH-bezorging is een bezorgmethode waarbij een bestelling niet naar een huisadres wordt gestuurd, maar naar een ander punt, zoals PUDO-punten (Pick-Up Drop-Off, ook wel bekend als pakketpunten) en pakketkluizen (APM’s). De afgelopen jaren is het gebruik van OOH-bezorging toegenomen. Alleen al bij Sendcloud hebben we een stijging van 28% op jaarbasis gezien.
Om deze trend beter te begrijpen, hebben we onder vierduizend Europese consumenten een Out-of-Home Bezorg Onderzoek afgenomen. Uit deze resultaten blijkt dat een meerderheid van de online consumenten minimaal één keer gebruik heeft gemaakt van een bezorging bij een pakketkluis of servicepunt:
- Servicepunten worden veel gebruikt in Frankrijk (77%) en Nederland (75%). Beide landen zijn het meest bekend met OOH-bezorging.
- Duitse consumenten zijn meer vertrouwd met pakketkluizen (46%) dan met servicepunten (30%).
- Klanten in het Verenigd Koninkrijk zijn bijna even bekend met pakketkluizen (44%) als met servicepunten (46%).
Om deze trend te begrijpen, moeten we eerst leren hoe de verwachtingen van klanten zich hebben ontwikkeld:
“Ik denk dat het de consumenten zijn geweest die eigenlijk de hele OOH-verschuiving zijn begonnen. We zagen dat ze meer controle wensten over hun pakketbezorging, maar ook flexibiliteit wensen. Vooral na covid kozen consumenten vaker voor OOH-bezorging.”
– Matthijs Pluimers, Lead Parcel Lockers at PostNL
Klanten willen bezorging op hun voorwaarden
Op de vraag wat de drijfveer is in de overstap naar OOH-bezorging, wijzen vervoerders, net als Matthijs Pluimers, naar de veranderende wensen van online consumenten. Enkele jaren geleden nam de vraag naar e-commerce toe, maar nu, post-covid, zoeken consumenten vooral naar bezorgopties die aansluiten bij hun drukke agenda’s en behoefte aan gemak.
In 2025 willen online consumenten meer controle over hoe, waar en wanneer ze hun pakketten ontvangen. Opties voor OOH-bezorging, zoals in pakketkluizen of bij PUDO-punten, geven consumenten de flexibiliteit om hun bestelling op te halen wanneer het hun uitkomt.
“In de Benelux geeft ongeveer 20 tot 30% van de consumenten de voorkeur aan een bezorging bij een PUDO-punt. Waarom? Omdat de meeste mensen die werken, geen tijd hebben om thuis op een bestelling te wachten. Er heerst een ‘altijd-en-overal’-mentaliteit, waarbij consumenten hun bestelling willen ontvangen wanneer het hen uitkomt.” – Jorin Aardoom, Director Out of Home BeNeLux for DPD
Volgens ons klantenonderzoek geeft 55% van de consumenten aan dat het gemak van niet thuis te hoeven wachten op een bestelling, de belangrijkste reden is om te kiezen voor OOH bezorging.
Meer bezorgopties geven klanten controle over hun ervaring
Consumenten die gewend zijn om online aankopen te doen, verwachten altijd en overal een soepele ervaring. En nu de nieuwere generatie meer koopkracht krijgt, zien we deze ’altijd-en-overal’-mentaliteit ook terug in de e-commerce. Gemak en flexibiliteit in e-commerce worden steeds belangrijker, vooral als het gaat om het ontvangen van een bestelling.
Door bij het betalen te kiezen voor OOH-bezorging, hebben consumenten controle over hun ervaring vanaf het moment dat ze een aankoop doen. Voor online retailers is het belangrijk om te voldoen aan de verwachtingen van hun klanten, en meer succesvolle leveringen te garanderen.
“Meer bezorgopties is beter voor de klanttevredenheid. We zien dat klanten blij zijn als ze een bestelling ergens anders kunnen afhalen, onderweg van of naar hun werk, of in de supermarkt – we zien hier een groeiende trend. En als duurzaam bedrijf past out-of-home bezorging heel goed bij onze doelstellingen.” – Maarten Brondijk, Supply Chain Manager at Jimmy Joy
Het aanbieden van flexibele bezorgopties lijkt zelfs een belangrijke manier om meer klanten aan te trekken. In ons Out-of-Home Bezorg Onderzoek vroegen we online consumenten welke factoren de meeste invloed hebben op hun beslissing om bij de ene webshop een aankoop te doen in plaats van bij de andere. Uit de antwoorden bleek dat 67% van de online consumenten graag een specifieke bezorgdag en -tijd wil kunnen kiezen bij het betalen. En 58% van de klanten wil de locatie of het tijdstip van bezorging kunnen aanpassen wanneer hun bestelling al onderweg is.
Tot slot heeft 82% van de online consumenten graag inspraak in waar een pakket wordt afgeleverd als het tijdens de eerste bezorgpoging niet wordt bezorgd. Dit laat zien hoe belangrijk het is dat online retailers hun klanten meer mogelijkheden geven om de bezorging op hun voorwaarden te regelen.
Pakketkluizen worden steeds populairder omdat ze 24/7 toegankelijk zijn
Als we het hebben over meer controle in de bezorgervaring, dan zijn pakketkluizen die 24/7 beschikbaar zijn, de ideale bezorgoptie. Als de pakketkluis op een handige locatie staat en goed toegankelijk is, is het de ultieme oplossing voor selfservice-bezorging. Tegelijkertijd helpt het vervoerders snel te voldoen aan de toenemende vraag naar een uitgebreid OOH-bezorgnetwerk:
Om de toegenomen vraag naar OOH-bezorging te faciliteren, zien we pakketkluizen als de beste oplossing, vanwege hun focus op selfservice. Pakketkluizen scoren hoger op klanttevredenheid dan onze bemande servicepunten. Ze hebben ook extra voordelen, zoals 24/7 toegankelijkheid. Pakketkluizen voldoen aan de grootste drijfveer om te kiezen voor bezorging buitenshuis: meer controle over de bezorging.” – Matthijs Pluimers, Lead Parcel Lockers at PostNL
Zoals we eerder al schreven, wensen klanten meer controle over hun bezorgervaring: ze willen niet dat het bezorgen van hun bestelling hun agenda bepaalt. En hoewel pakketkluizen dit probleem oplossen, hebben pakketkluizen wel beperkingen, zoals een maximale capaciteit en de afmetingen van de pakketkluizen.
Daarom spelen servicepunten nog steeds een belangrijke rol in het versterken van het OOH-netwerk. Dat is de reden waarom vervoerders zowel in servicepunten als pakketkluizen investeren, om zo het perfecte alternatief voor thuisbezorging te creëren.
“We werken aan een hybride netwerk, omdat we denken dat beide opties – pakketkluizen en servicepunten – elkaar kunnen versterken. Een pakketkluis kan bijvoorbeeld een servicepunt ondersteunen, omdat het ruimere openingstijden heeft of een teveel aan bestellingen kan opvangen. Aan de andere kant missen pakketkluizen de persoonlijke benadering. Stel, je bestelt een fles wijn. Dan moet de leeftijd gecontroleerd worden bij het ophalen, en een pakketkluis kan dat nog niet. Dit zijn redenen waarom servicepunten elkaar ondersteunen bij het creëren van het optimale out-of-home netwerk.” – Matthijs Pluimers, Lead Parcel Lockers at PostNL
Out-of-home bezorging als efficiënte last mile oplossing
Naarmate de vraag naar e-commerce toeneemt, investeren vervoerders flink in het uitbreiden van hun OOH-netwerk. In 2023 nam het aantal pakketkluizen in Europa toe met 29% en het aantal servicepunten met 6%.
Hoewel het de consument is geweest die de verschuiving in gang heeft gezet, omarmen vervoerders out-of-home als dé manier om de last mile bezorging efficiënter te maken. OOH-bezorgopties helpen vervoerders om economische- en duurzaamheidsuitdagingen aan te gaan en er tegelijkertijd voor zorgen dat een bezorger minder stops hoeft te maken om bestellingen af te leveren.
“We zien dat e-commerce nog steeds groeit en we verwachten dat dit zo zal blijven. Als vervoerder is het onze taak om het efficiëntste netwerk op te bouwen en ervoor te zorgen dat we alle pakketten ook in de toekomst kunnen blijven bezorgen. Tegelijkertijd moeten we ook rekening houden met krapte op de arbeidsmarkt, stijgende kosten en het streven naar meer duurzaamheid. Pakketkluizen kunnen helpen om deze uitdagingen op te lossen, want uiteindelijk is levering in lockers efficiënter dan thuisbezorging.” – Matthijs Pluimers, Lead Parcel Lockers at PostNL
Lagere CO2-uitstoot tijdens de last mile
Het gebruik van out-of-home oplossingen maakt de last mile bezorging efficiënter omdat een bezorger minder stops hoeft te maken. In plaats van vijftig stops te maken om vijftig pakketten aan huis te bezorgen, maakt een bezorger maar één stop bij een PUDO-punt of pakketkluis, omdat de bezorger alle bestellingen in één keer kan afleveren.
“Als we de last mile kunnen versterken door bijvoorbeeld vijftig pakketten af te leveren bij een out-of-home servicepunt, kunnen we 25% van de CO2-uitstoot verminderen.” – Sem Geurten, Account Manager Strategic Partners DHL
Er is nog een bijkomend voordeel, namelijk dat de opties buitenshuis meteen een oplossing zijn voor een mislukte bezorgpoging. Hierdoor wordt er geen extra uitstoot gecreëerd.
Er zijn verschillende manieren om de totale uitstoot van bezorging te benaderen. Maar er kan met zekerheid worden gezegd dat de uitstoot van de vervoerder tijdens de last mile flink wordt verminderd als out-of-home oplossingen op grote schaal worden toegepast. Hoewel het niet het complete plaatje zal laten zien, gaf ons consumentenonderzoek aan dat 53% van de klanten vindt dat online retailers OOH-bezorging moeten aanbieden als onderdeel van hun inspanningen om hun CO2-uitstoot te verminderen.
“Of out-of-home bezorging de uitstoot daadwerkelijk aanzienlijk vermindert, moet nog verder worden onderzocht. Wat we wel weten, is dat het vervoerders meer efficiëntie biedt doordat zij meerdere pakketten tegelijk kunnen bezorgen, terwijl het consumenten meer flexibiliteit geeft in hoe zij hun bestellingen ontvangen.” – Sabi Tolou – Co-founder and COO at Sendcloud
Minder verkeer in de stad en een duurzaam bezorgalternatief
Naast de strenger wordende klimaatregelgeving hebben veel grote Europese steden te maken met extreme drukte – en het toenemend aantal bestelbusjes maakt het er niet beter op. Het is waar dat fietsbezorging en andere minder belastende vormen van vervoer de drukte in de stad verlichten – maar out-of-home-bezorging is een schaalbaardere oplossing.
Minder stops betekent minder bestelbusjes in de stad – goed voor zowel het milieu als voor gemeenten die het stadsverkeer willen terugdringen:
“Pakketkluizen zijn belangrijk voor steden omdat er op deze manier minder verkeer in- en uitrijdt. Als een bezorger alle pakketten op één plek kan afleveren, is dat goed voor de steden en het milieu.” – Sem Geurten, Account Manager Strategic Partners DHL
De efficiëntie en het gemak van OOH-bezorging maakt het dat deze manier van bezorgen vooral in grote steden wordt omarmd. Volgens onze enquête over OOH-bezorging, kiezen consumenten in steden vaker voor bezorging bij een servicepunt en pakketkluis dan hun tegenhangers in niet-stedelijke gebieden.
“In grotere steden is het voor bezorgers steeds lastiger om te parkeren. Ik denk dat vooral in de grotere steden OOH-bezorging in de toekomst een grotere rol zal spelen.” – Sem Geurten, Account Manager Strategic Partners DHL
Duurzame e-commerce groei met out-of-home bezorging
Duurzaamheid is een steeds belangrijkere factor voor online retailers, zowel voor de klant als vanwege de regelgeving.
Uit ons onderzoek blijkt dat 41% van de consumenten vindt dat online winkelen een milieuprobleem is. Ook blijkt dat bijna 45% van de ondervraagden bezorging bij een servicepunt of pakketkluis duurzamer vindt dan bezorging aan huis.
“Consumenten worden zich steeds bewuster van de impact van hun koopgewoontes op het milieu. Hoewel de duurzaamheid van OOH-bezorging afhankelijk is van de bezorgmethoden en de manier waarop bestellingen worden opgehaald, is het duidelijk dat mensen steeds vaker kiezen voor opties die ze als groener en handiger beschouwen.”- Sabi Tolou – Co-founder and COO at Sendcloud
Wat de regelgeving betreft, zal OOH-bezorging een grote rol spelen bij het terugdringen van de uitstoot van de e-commerce. Dit blijkt al uit de nieuwe Belgische wet die e-commerce retailers verplicht om minimaal een out-of-home alternatief aan te bieden. Het doel van deze wet is de duurzaamheid in de e-commerce-industrie te versnellen en de klantervaring te verbeteren.
OOH-bezorging zal in de toekomst een steeds grotere rol spelen wanneer online retailers en vervoerders hun activiteiten duurzamer maken. Vooral omdat goedkopere bedrijven met hoge volumes, zoals Temu en Shein, steeds meer voet aan de grond krijgen op de wereldmarkt. Met minuscule marges en enorme volumes is het maximaliseren van efficiënte en duurzame bezorging belangrijk om de groei van e-commerce te blijven ondersteunen.
“Temu verzendt in de Benelux één tot twee miljoen pakketten per jaar. Maar de bestelwaarde en de winstgevendheid per pakket zijn laag – ongeveer drie euro. Het is onmogelijk om deze marges te handhaven met alleen bezorging aan huis. Pakketkluizen en pakketpunten worden hierdoor belangrijker.” – Jorin Aardoom, Director Out of Home BeNeLux for DPD
Hoe duurzaam is OOH-bezorging eigenlijk?
Is OOH-bezorging een duurzamere oplossing? Het antwoord is: dat hangt ervan af. Zoals we eerder schreven, heeft het onder andere te maken met hoe klanten hun pakket ophalen.
Thuisbezorging kan de uitstoot aan de kant van de vervoerders verminderen, maar hoe zit het met de manier waarop klanten hun pakketten ophalen? Uit ons onderzoek blijkt dat 61% van de klanten hun bestelling met de auto ophaalt. 45% haalt hun pakket lopend op als het afhaalpunt dichtbij genoeg is, wat betekent dat de dichtheid van het OOH-netwerk een rol speelt in de totale impact van OOH-bezorging.
“Als je je pakket met de fiets ophaalt, is dat veel groener dan onze bestelwagens – of ze nu elektrisch zijn of op diesel gaan – maar je moet hiervoor wel dicht bij de consument kunnen bezorgen.”- Jorin Aardoom, Director Out of Home BeNeLux for DPD
Echte duurzaamheid gaat verder dan de last mile
Hoewel het gebruik van OOH-bezorging de impact op het milieu tijdens de last mile kan verminderen, is het waar dat de last mile slechts een klein deel is van de totale e-commerce uitstoot.
De manier waarop mensen consumeren, speelt een grote rol in de totale uitstoot. Klanten retourneren meer dan 30% van de producten die ze online kopen en kopen vaak meerdere maten of kleuren – de overigen sturen ze terug. Maar een retourpakket verdubbelt de uitstoot en het afval.
“Het gemiddelde pakket dat we in Nederland bezorgen, heeft een CO2-uitstoot van ongeveer 295 gram. Als je vijf spijkerbroeken bestelt in verschillende maten en kleuren, en je er één houdt en de overige vier terugstuurt, veroorzaakt dit nóg meer uitstoot. En het maken van een spijkerbroek veroorzaakt alleen al 32 kilo CO2-uitstoot. We moeten dus niet alleen rekening houden met de uitstoot tijdens het bezorgen, maar ook mensen consumeren. Het is belangrijk dat consumenten bewust zijn van wat ze bestellen en waarom ze het terugsturen.” – Sem Geurten, Account Manager Strategic Partners DHL
Om de e-commerce duurzamer te maken, is het belangrijk dat consumenten, vervoerders én online retailers hun manier van werken veranderen. Consumenten moeten bewuster kopen, vervoerders hun activiteiten efficiënter maken en online retailers duurzame alternatieven aanbieden.
Meer succesvolle bezorgpogingen met OOH-bezorging
Een van de grootste voordelen van OOH-bezorging is de mogelijkheid om de eerste bezorgpoging succesvol te maken, iets wat online retailers anders veel geld kost. Alleen al in 2022 kostten mislukte leveringen Britse online retailers £ 68.084 en Duitse retailers € 144.354.
Met OOH-bezorgopties zoals pakketkluizen en servicepunten, hebben online retailers een betrouwbare plek waar pakketten bewaard kunnen worden tot ze worden opgehaald, met een slagingspercentage van bijna 100%. Dit betekent dat bijna elke bestelling de klant bereikt, zonder dat er hiervoor een tweede bezorgpoging nodig is. Dit verlaagt niet alleen de kosten en uitstoot van een tweede bezorgpoging, maar geeft ook een betere klantervaring.
“Vroeger deden we tot wel drie bezorgpogingen. Lukte het dan nog niet, dan ging een pakket naar het dichtstbijzijnde servicepunt. Maar in die tijd kon dat wel vijf of tien kilometer verderop zijn. Nu is het meestal aan het einde van de straat, in het centrum van een stad of dorp of ergens onderweg naar huis. Je kunt je pakket ophalen wanneer je dat wilt – en deze klantgerichte benadering is belangrijk.” – Jorin Aardoom, Director Out of Home BeNeLux for DPD
De voordelen van een geslaagde eerste bezorgpoging
Iedereen heeft er baat bij als een pakket meteen wordt bezorgd; vervoerders besparen tijd, verkopers vermijden onnodige kosten en ‘waar is mijn bestelling’-vragen, en klanten krijgen de ervaring die ze wensen.
“Het is voor niemand gunstig als een bestelling niet tijdens de eerste bezorgpoging wordt afgeleverd. Het kost ons meer geld, het is meer gedoe voor de ontvanger, en belastender voor het milieu. Dus als we een bestelling tijdens de eerste poging kunnen bezorgen, is dat altijd beter.” – Sem Geurten, Account Manager Strategic Partners DHL
Als klanten bij het betalen kiezen voor OOH-bezorging, kunnen ze hun bestelling ophalen wanneer het hen uitkomt en hoeven ze niet te wachten op een nieuwe bezorgpoging. Door een bestelling bij een pakketkluis of servicepunt te bezorgen, verminder je niet alleen de CO2-uitstoot, maar dus ook de frustratie van klanten.
De last mile efficiënter maken
De voordelen van OOH-bezorging zijn duidelijk, maar wie is verantwoordelijk voor het verbeteren van de efficiëntie van de last mile? Uit ons onderzoek over OOH-bezorging blijkt dat 50% van de online consumenten vindt dat online verkopers en vervoerders gezamenlijk verantwoordelijk zijn om OOH-bezorging toegankelijker te maken.
Zowel online retailers als vervoerders hebben dus een taak te vervullen om OOH-bezorging toegankelijker te maken. Vervoerders moeten investeren in efficiënte manieren om hun netwerk van pakketkluizen en servicepunten uit te breiden, terwijl online retailers out-of-home bezorgopties moeten aanbieden bij het betalen.
Vervoerders moeten manieren vinden om hun OOH-netwerken efficiënt uit te breiden
Als we het hebben over duurzaamheid en een verhoogde efficiëntie, is de dichtheid van het netwerk van pakketkluizen en servicepunten – en dan vooral opties in de buurt van de klant – de manier om de impact van out-of-home bezorgopties te verbeteren en vergroten.
“We zien dat consumenten een pakket niet ergens onderweg willen ophalen. Ze willen vooral gebruikmaken van een pakketkluis dichtbij hun huis.” – Matthijs Pluimers, Lead Parcel Lockers at PostNL
Uit ons onderzoek blijkt dat 59% van de online consumenten zou kiezen voor bezorging bij een servicepunt of pakketkluizen als deze opties dichter bij huis zouden zijn. En hoe dichtbij is dichtbij? Gemiddeld willen consumenten maximaal één kilometer reizen om hun pakket op te halen.
Om aan de vraag te kunnen voldoen, bundelen veel Europese vervoerders hun krachten om hun out-of-home aanbod uit te breiden. Dit is vooral te zien bij pakketkluizen, waar vervoerders samenwerken of of gebruikmaken van neutrale, merkloze oplossingen die door meerdere partijen kunnen worden gebruikt. Zo worden pakketkluizen toegankelijker voor hun klanten.
“Er zijn plaatsen waar je acht blokken met pakketkluizen in acht verschillende kleuren ziet. Als je bedenkt dat ze waarschijnlijk allemaal slechts voor 30% gevuld zijn, is dat economisch gezien gewoon niet logisch. We zagen een mogelijkheid om de klanttevredenheid te vergroten door samen te werken met GLS. Nu kunnen klanten hun pakketten ophalen bij pakketkluizen van zowel PostNL als GLS. We willen klanten een fantastische ervaring bieden waarbij ze altijd op één plek terechtkunnen, dicht bij hun huis.” – Matthijs Pluimers, Lead Parcel Lockers at PostNL
OOH-bezorgopties aanbieden bij het betalen
Hoewel vervoerders hun netwerken van servicepunten en pakketkluizen blijven uitbreiden, kunnen klanten hier alleen voor kiezen als online retailers ze daadwerkelijk aanbieden. Feit is dat volgens onze bevindingen 48% van de consumenten vaker gebruik zou maken van out-of-home bezorging als webshops dit aanbieden bij het betalen.
Het aanbieden van out-of-home bezorging is onmisbaar om ervoor te zorgen dat meer mensen het gebruiken, maar veel online retailers vinden het lastig om deze optie te implementeren.
“Niet alle webwinkels bieden PUDO-bezorgopties aan bij het afrekenen – veel webshops bieden alleen bezorging aan huis. Het is goed om te bedenken dat online retailers technische aanpassingen moeten implementeren om OOH-bezorging überhaupt te kunnen aanbieden. Dus hoewel het percentage klanten dat voor OOH-bezorging kiest hoog is, zou het veel meer kunnen zijn als we een slimmere of eenvoudigere oplossing maken voor kleinere webshops om deze opties te integreren.” – Niels Schouten, Strategic Lead Resellers at PostNL
Out-of-home bezorging over het hoofd zien, betekent ook dat je belangrijke voordelen misloopt. OOH-opties aanbieden helpt meer klanten tevreden te stellen, de bezorgkosten te verlagen en de bezorging soepel te laten verlopen.
“Er kunnen meerdere redenen zijn waarom een webwinkel OOH-bezorging wil gebruiken, denk aan bijvoorbeeld duurzaamheid. Maar ook kosten, omdat we op die manier kortingen op OOH bezorging kunnen bieden. Verder biedt OOH-bezorging het gemak, omdat het de eerste bezorgpoging vergroot: Als we rechtstreeks bij een servicepunt afleveren, is een tweede bezorgpoging niet nodig, omdat een bestelling altijd kan worden afgeleverd.” – Sem Geurten, Account Manager Strategic Partners DHL
Waarom online retailers out-of-home bezorging zouden moeten aanbieden
Out-of-home bezorging helpt online retailers concurrerend te blijven in een veranderend e-commerce landschap. Nu klanten vaker kiezen voor duurzamere, flexibelere bezorgopties, zullen online retailers die OOH-opties aanbieden, loyale consumenten aantrekken.
“Online retailers die OOH-opties aanbieden bij het afrekenen, zijn goed gepositioneerd om concurrerend te blijven, omdat de voorkeuren van de consument blijven veranderen.” – Sabi Tolou – Co-founder and COO at Sendcloud
Hoewel er geen pasklare oplossing is om aan de doelstellingen rondom duurzaamheid te voldoen, biedt out-of-home bezorging een meetbaar en efficiënt alternatief voor traditionele bezorging aan huis. Door out-of-home opties toegankelijker te maken voor klanten en het te stimuleren bij het afrekenen, kunnen online retailers voldoen aan veranderende wensen van klanten, hun impact op het milieu verminderen en bezorging betrouwbaarder maken.
Meer lezen over OOH-bezorging? Lees onze blog over hoe out-of-home-bezorging de toekomst vormgeeft.