Skip to main content

Je webshop groeit, je hebt ambitieuze doelen en niets kan je stoppen. Maar wát je ook verkoopt, een klantvriendelijke en snelle levering van je producten is een van de pijlers van het succes van jouw webshop. Omdat consumenten graag kiezen uit meerdere verzendopties, is het verstandig verschillende vervoerders aan te bieden in je checkout. Bovendien kan jouw webshop consumenten aantrekken vanuit landen wereldwijd, een vervoerder die snel in heel Europa of wereldwijd kan leveren is dan een onmisbare toevoeging.

In deze gids vertellen we je alles over het verzenden met FedEx, nu beschikbaar via Sendcloud. We delen onder andere actuele en gedetailleerde informatie over de verschillende verzendopties en bezorgtijden die FedEx aanbiedt. Zo kun je zelf bepalen of verzenden met FedEx een slimme optie is voor jouw webshop.

Waarom het belangrijk is te kiezen voor passende vervoerders

Het succes van jouw webshop staat of valt met een passende en betrouwbare vervoerder. Waarom?

  1. Klanten zijn op zoek naar de beste deal. Hoge verzendkosten zijn een van de meest voorkomende redenen waarom klanten hun winkelwagentje verlaten. Door de verzendkosten laag te houden, verhoog je de kans op verkopen en dus je conversieratio. Een scherp tarief helpt ook om de loyaliteit van klanten te verbeteren.
  2. Klanten verwachten een snelle en nauwkeurige service. Vertraagde of mislukte zendingen hebben een negatieve invloed op de klanttevredenheid. Het kan ook slechte recensies op websites als Trustpilot betekenen.
  3. Klanten willen dat hun bestelling perfect aankomt. Als je een onzorgvuldige leverancier kiest die jouw artikelen niet met zorg verwerkt of bezorgt, kun je klanten verliezen of slechte recensies krijgen.
  4. De levering is een van de eerste contactmomenten die je hebt met je klant. De eerste indruk is belangrijk en kan je maar één keer maken, dus zorg ervoor dat deze goed is.

Vragen om jezelf te stellen bij het kiezen van een vervoerder

Waar baseer je de keuze van een vervoerder eigenlijk op? Dit is afhankelijk van je producten, bedrijfsprofiel, budget, klanten en meer persoonlijke voorkeuren. Hier zijn een aantal punten om rekening mee te houden als je een vervoerder kiest:

  1. Waar zitten je klanten en waar wil je groeien? Oftewel, verzend je lokaal, nationaal of ook internationaal?
  2. Wat heb je nodig om te kunnen verzenden?
  3. Wat is het gemiddelde gewicht en de grootte van je producten?
  4. Hoe snel moet de vervoerder kunnen leveren?
  5. Hoe volg je de zending?
  6. Hoe handel je retouren af?
  7. Welke aanvullende diensten bied je, zoals realtime tarieven van vervoerders?
  8. Hoe belangrijk vind je duurzaamheid?
  9. Hoe belangrijk is de klantenservice voor jou als bedrijf? 

FedEx bezorgen
Over FedEx

FedEx is een van de bekendste bezorgers wereldwijd. Er zijn maar weinig mensen die de grote paars-oranje letters op hun bestelbusjes niet herkennen. 

De FedEx Corporation is een multinationaal bezorgbedrijf dat zich richt op zowel B2B- als B2C-markten. FedEx heeft eigen lucht- en grondnetwerken wereldwijd en een luchtvloot van meer dan 650 vliegtuigen.

Al vijftig jaar actief

Het bedrijf is al vijftig jaar actief in de vervoersbranche nadat het in 1971 werd opgericht door Frederick W. Smith, nog steeds de CEO. FedEx was een pionier op het gebied van verzendservices, waaronder tracking en real-time updates die vandaag de dag een industriestandaard zijn.

FedEx had in 2019 een jaaromzet van 69,7 miljard dollar. FedEx is actief in meer dan 220 landen wereldwijd en de expressdienst bezorgt elke werkdag meer dan zes miljoen zendingen.

Duurzaamheid

FedEx zet zich in om haar impact op het milieu te verminderen. De afgelopen jaren realiseerde het bedrijf bijvoorbeeld een verbetering van de brandstofefficiëntie van 22 procent in het wagenpark van FedEx Express.

Tussen 2009 en 2019 verminderde het haar CO2-uitstoot met veertig procent. FedEx zet zich in voor een goede bedrijfsethiek en maatschappelijk verantwoord ondernemen, inclusief het bestrijden van slavernij en mensenhandel. 

In 2016 heeft het bedrijf FedEx Cares opgericht, een wereldwijd donatiefonds. Het fonds heeft toegezegd tweehonderd miljoen dollar te investeren in gemeenschapsprojecten over de hele wereld.

Begin 2021 heeft FedEx het streven aangekondigd in 2040 klimaatneutraal te zijn. Dat wil de pakketbezorger realiseren door de komende decennia te investeren in zero-emissie technologie in de eigen transportvloot en wetenschappelijk onderzoek naar het verminderen van de CO2-uitstoot in de luchtvaart. 

FedEx eenvoudig koppelen aan je webwinkel? Probeer Sendcloud nu gratis!

Internationaal verzenden met FedEx®

Maar liefst 53% van de Europese e-shoppers bestelt wel eens over de grens. Door internationaal te verzenden ligt de wereld dus letterlijk aan je voeten. Nederlandse retailers laten zich dan ook allang niet meer tegenhouden door grenzen. 

FedEx is een goede optie wanneer je veel internationale zendingen hebt. Er is namelijk een ruime keuze aan internationale verzenddiensten. Bovendien kan FedEx je de nodige support geven bij het afhandelen van Douaneformaliteiten.

FedEx International First®

FedEx International First® is een premium, door de douane ingeklaarde deur-tot-deur express-service met een leveringsverplichting in de vroege ochtend voor zendingen tot 68 kg per pakket.

FedEx International Priority

Wil je een pakket met spoed bij de klant hebben? Dan is FedEx International Priority® het overwegen waard. Met deze service profiteer je van late ophaaltijden en kun je internationale klanten tegelijkertijd next-day delivery bieden. 

FedEx International Economy

Heb je wat minder haast, dan is FedEx International Economy een goede keuze. Met deze service kun je belangrijke maar minder urgente zendingen upgraden naar een betrouwbare levering op een bepaalde dag. 

Transittijd voor exportzendingen binnen Europa*

FedEx International First FedEx International Priority FedEx International Economy
Kies voor deze premiumdienst als je zending ’s ochtends vroeg moet aankomen. Je zending wordt tussen 9.00 uur en 10.00 uur afgeleverd in grote steden in heel Europa.* Kies deze expresdienst om je documenten en pakketten de volgende dag aan de deur te laten afleveren.* Kies voor deze dienst als tijd minder belangrijk is. Je pakket wordt in 2 tot 3 dagen bezorgd.*

 

Transittijd voor exportzendingen wereldwijd*

Bestemming FedEx International First FedEx International Priority FedEx International Economy
Verenigde Staten Volgende morgen voor 8.00 uur of 8.30 uur Levering op de volgende dag om 10.30 uur voor Amerikaanse bedrijven, en rond 12.00 uur voor de meeste privéadressen (rond 17.00 uur voor de meer afgelegen gebieden). Bekijk hier de transittijden. 4 dagen
Canada Volgende ochtend voor 10.00 uur Volgende dag voor 12.00 uur of voor het einde van de werkdag. 4 dagen
Latijns-Amerika n.v.t. 1 tot 3 dagen 4 tot 6 dagen
Midden-Oosten/​India n.v.t. 2 tot 3 dagen 4 tot 6 dagen
Azië n.v.t. 2 dagen 4 tot 6 dagen
Afrika en Oceanië n.v.t. 2 tot 4 dagen 4 tot 6 dagen

*De beschikbaarheid van deze service en de transittijden zijn afhankelijk van de postcodes van herkomst en bestemming.

Waardevolle pakketten met FedEx Priority Alert

Wanneer je regelmatig kostbare of vertrouwelijke pakketten verzendt is FedEx een goede keuze. De bezorgdienst snapt de behoefte aan extra zorg voor waardevolle goederen en biedt daarom een gespecialiseerde service voor hoogwaardige zendingen: FedEx priority alert.

Er zijn twee soorten waardevolle zendingen:

  • Je zending is waardevol omdat het documenten bevat met bijvoorbeeld gevoelige informatie.
  • Je zending is waardevol omdat de goederen kostbaar zijn.

FedEx Priority Alert zorgt ervoor dat je artikelen continu worden gecontroleerd en gedurende de hele reis zichtbaar zijn. Je ontvangt ook up-to-date, gepersonaliseerde notificaties. Met deze verzendwijze beperk je vertragingen en kun je je waardevolle goederen met een gerust hart verzenden. 

De belangrijkste punten van FedEx Priority Alert:

  1. FedEx Priority Alert is beschikbaar in meer dan zeventig landen, waaronder Nederland.
  2. Zendingen worden 24/7/365 gemonitord.
  3. Gepersonaliseerde notificaties houden je up-to-date.
  4. Voor dit soort zendingen krijg je een gespecialiseerde FedEx Priority Accountmanager toegewezen om samen met jou je bezorg- en meldingsbehoeften te bepalen. De Accountmanager helpt ook bij het coördineren van herstelprocedures.
  5. Zendingen met FedEx Priority Alert krijgen voorrang bij het inladen in FedEx-vliegtuigen.

Gevaarlijke goederen verzenden met FedEx

Verkoop je explosieve goederen zoals vuurwerk of bijtende stoffen als gootsteenontstopper, dan is een standaard bezorgdienst vaak geen optie. Je moet je dan goed verdiepen in de verschillende verzendmogelijkheden. 

Gevaarlijke goederen vormen een risico voor de gezondheid, veiligheid, of het milieu. Daarom moeten gevaarlijke goederen correct verpakt, zorgvuldig afgehandeld en met de vereiste kennis verzonden worden.

FedEx is expert in het verzenden van gevaarlijke goederen. Ze hebben meer dan veertig jaar ervaring en zijn ISO 9001-2008-gecertificeerd. De ideale partner dus wanneer je gevaarlijke goederen op een veilige manier wilt verzenden. 

Safety data Sheet

Als je niet zeker weet of je product onder de gevaarlijke goederen valt, neem dan contact op met de fabrikant en vraag naar een Safety Data Sheet (SDS). Als er in hoofdstuk 14 een UN-nummer staat, is of bevat jouw product een gevaarlijk goed.

In sommige gevallen is het mogelijk dat FedEx zendingen niet accepteert op basis van het type gevaarlijke goederen. De grootte van de zending, het gewicht en de bestemming kunnen ook van invloed zijn op het al dan niet accepteren van de zending.

Classificatie gevaarlijke goederen

Gevaarlijke goederen worden ingedeeld in verschillende klassen. Hieronder vind je een overzicht van de classificatie:

Toegankelijke gevaarlijke goederen

Klasse 1 Explosieven zoals vuurwerk of lichtkogels. Kan alleen geaccepteerd worden in bepaalde markten en voor bepaalde subklassen.
Klasse 2.1 Ontvlambare gassen zoals spuitbussen of campinggas.
Klasse 2.2 Niet-ontvlambare gassen/niet-giftige gassen zoals samengeperste zuurstof.
Klasse 2.3 Giftig gas zoals koolstofmonoxide. Wordt niet geaccepteerd door FedEx .
Klasse 3 Brandbare vloeistoffen zoals oplosmiddel of verf.
Klasse 4.1 Brandbare vaste stoffen zoals lucifers.
Klasse 4.2 Voor zelfontbranding vatbare stoffen zoals fosfor.
Klasse 4.3 Stoffen die in contact met water brandbare gassen ontwikkelen zoals calciumcarbide.
Klasse 5.1 Verbranding bevorderende (oxiderende) stoffen zoals mest.
Klasse 5.2 Organische peroxiden zoals reparatiesets voor glasvezel.
Klasse 8 Bijtende (corrosieve) stoffen zoals bleekmiddel of gootsteenontstopper.

Niet-toegankelijke gevaarlijke goederen

Klasse 6.1 Giftige stoffen zoals pesticiden.
Klasse 6.2 Besmettelijke stoffen zoals bloedtests of medische resten.
Klasse 7 Radioactief materiaal zoals rookmelders. In slechts enkele markten geaccepteerd.
Klasse 9 Diverse gevaarlijke goederen, stoffen en artikelen zoals airbags, magneten, telefoons of laptops.

Wil je weten of jouw gevaarlijke goederen kunnen worden verzonden door FedEx? Neem dan contact met ze op voor meer informatie. 

Verzenden met FedEX

Ontvangst met handtekening

Wanneer je kiest voor ontvangst met handtekening heb je net iets meer zekerheid dat je pakket in goede handen aankomt. FedEx biedt verschillende opties voor bezorging met handtekening voor ontvangst. Hiermee kun je bewijzen dat je pakketten veilig zijn aangekomen. Je kunt kiezen uit de volgende opties: 

Geen handtekening vereist

Als je voor deze optie kiest is een handtekening voor ontvangst niet verplicht. FedEx probeert wel altijd om een handtekening te krijgen van iemand op het afleveradres. Niemand aanwezig? Dan wordt het pakket op een veilige plek geleverd, zonder een handtekening te ontvangen. 

Indirecte handtekening vereist

Bij deze optie is een handtekening een vereiste, maar dit hoeft niet van een specifiek persoon te zijn. FedEx vraagt een handtekening van iemand op het afleveradres, van de buren of bijvoorbeeld de conciërge. Als er niemand beschikbaar is om te tekenen, probeert FedEx het pakket later opnieuw af te leveren.

Rechtstreekse handtekening vereist

Bij deze optie wordt er specifiek gevraagd naar een handtekening van iemand op het afleveradres. Als er niemand beschikbaar is om te tekenen, vindt er op een later moment een nieuwe afleverpoging plaats. 

Handtekening van een volwassene vereist

Deze optie is hetzelfde als bovenstaande. Het enige verschil is dat in dit geval een meerderjarige moet tekenen. De bezorger controleert de leeftijd door naar een geldig identiteitsbewijs te vragen. Als er geen meerderjarige aanwezig is, wordt het pakket op een later moment opnieuw aangeboden. 

De wettelijke meerderjarige leeftijd is afhankelijk van het land van bestemming. De wettelijke leeftijd voor volwassenen geldt, níet de wettelijke leeftijd om specifieke producten te mogen kopen.

Hoe werkt FedEx met Sendcloud?

FedEx is vanaf nu beschikbaar via Sendcloud, in combinatie met een eigen contract. Verzend je al via FedEx met je eigen contract? Dan kun je jouw contract makkelijk inladen bij Sendcloud en gelden je eigen (prijs)afspraken. Doe dit bij Mijn contracten.

Wil je gebruikmaken van FedEx, maar heb je nog geen contract met ze? Neem dan eerst contact met ze op.

Conclusie

We hopen dat deze gids voor zenden met FedEx nuttig en informatief is. Zoals we in het begin al zeiden, is het kiezen van de juiste vervoerder een belangrijke beslissing. Zorg ervoor dat je hiervoor de tijd neemt. Doe je onderzoek, bekijk beoordelingssites en praat met je concullega’s over hun voorkeuren en ervaringen. 

Daniëlle Elbertse

Daniëlle Elbertse is werkzaam als Marketing Specialist bij Sendcloud. Met haar expertise op het gebied van IT en e-commerce logistiek helpt ze online retailers met het optimaliseren van hun verzendstrategie.

Begin vandaag nog met slimmer verzenden

Start gratis
Ingesteld in 5 minuten Geen technische kennis nodig Gratis support
Stars

Meer dan 2000 vijf sterren reviews

G2 Crowd Logo Trustpilot Logo Capterra Logo

2 Reacties

  • Danienke Hageman schreef:

    Ik krijg steeds emails met een link om een bezorg afspraak te maken. Klopt het dat jullie zo’n email versturen als je een pakket verwacht uit Polen / buitenland om een afspraak te maken voor het afleveren? Het gaat niet om een groot pakket.

    • Daniëlle Elbertse schreef:

      Beste Danienke,

      Bedankt voor je reactie.

      Deze e-mails versturen wij niet via Sendcloud. Graag raad ik je aan om contact op te nemen met FedEx. Zij kunnen je verder helpen.

      Prettige dag verder!

      – Daniëlle