Stel je voor: je stapt een kledingwinkel binnen voor een rood leren jasje. De verkoopster luistert aandachtig naar je wens en gaat aan de slag. Een kwartier later komt ze terug. In haar armen: een rode trenchcoat, twee zwarte leren jassen en twee paar sokken: witte met rode stippen en rode. Verbaasd kijk je haar aan. ‘Ik vroeg om een rood leren jasje’. Haar respons: ‘sorry, ik kon geen rood leren jasje vinden, daarom heb ik dit maar meegenomen.’ Wanneer je dit doortrekt naar je webshop, begrijp je dat een geoptimaliseerde zoekfunctie van groot belang is. In dit artikel lees je hoe je de zoekbalk optimaliseert!

Het belang van een geoptimaliseerde zoekfunctie

Als het hierboven beschreven voorval daadwerkelijk zou gebeuren, kwam je waarschijnlijk nooit meer in die winkel. Als je überhaupt al een kwartier geduld op had kunnen brengen om te wachten op de verkoopster.

Toch gebeurt dit regelmatig online. Tegenwoordig zijn we natuurlijk gewend aan Google: in een oogwenk oneindig veel zoekresultaten op je beeldscherm.

Maar eenmaal op een website zijn snelle, relevante zoekresultaten niet onbelangrijk; onmisbaar zelfs. Wanneer consumenten niet binnen luttele seconden kunnen vinden waar ze naar zoeken, zullen ze de site verlaten.

Met elke seconde wachttijd klikt zelfs meer dan 30% van de bezoekers weg en zonder blijvende bezoekers geen verkoop!

De oplossing? Geoptimaliseerde site search, ofwel het verbeteren van de zoekfunctie binnen je webshop. Zeker geen nieuw onderdeel van conversie optimalisatie, maar nog altijd een ondergeschoven kindje binnen de e-commerce.

Zoeken omvat veel meer dan een zoekterm intoetsen en wachten op resultaten: een geoptimaliseerde zoekbalk laat consumenten direct vinden waar ze naar zoeken en meer.

sooqr-shore-example

Het optimaliseren van de zoekbalk: zo doe je dat

Niets is irritanter dan je weg niet kunnen vinden in een winkel. Of het nu een fysieke zaak of een webshop is: met een grote hoeveelheid producten is het als zoeken naar een speld in een hooiberg.

Dit is precies waar een geoptimaliseerde zoekfunctie om de hoek komt kijken. Deze maakt de zoektocht kort en laat bezoekers in een oogwenk ‘de speld’ vinden.

Maar waar voldoet een goede zoekfunctie nu aan? We zetten de belangrijkste elementen voor je op een rij!

1. Autocorrectie om spellingfouten op te lossen

Niet iedereen is een ster in spelling. Tel daar ingewikkelde productnamen bij op en ‘typos’ zijn onvermijdelijk. Met het verkeerd spellen van ‘Iphone’ geeft een standaard zoekfunctie waarschijnlijk geen resultaat.

Een geoptimaliseerde zoekmachine wel: wanneer er een tikfout gemaakt wordt, zal de spellingcorrector ingrijpen. Zodat ook bij het intoetsen van ‘Ifoon’ de Iphone als resultaat naar voren komt en bij ‘Zamsnug’ gewoon Samsung.

2. Relevantie om ergernissen te voorkomen

Wanneer je op zoek bent naar een groene sjaal, wil je een groene sjaal kunnen vinden en geen blauwe. Of helemaal geen sjaal… Zoekresultaten zouden altijd overeen moeten komen met de zoekvraag.

En dat is exact wat een geoptimaliseerde zoekfunctie doet: direct relevante resultaten geven.

3. Synoniemen voor een uitgebreid zoekresultaat

In elke taal gebruiken we andere woorden voor dezelfde dingen. Zoals een fiets. Rijwiel, tweewieler en stalen ros; allemaal hetzelfde toch? Stel dat je op zoek bent naar een nieuwe spijkerbroek. Je tikt in jeans. Geen zoekresultaten.

Jeans is toch echt hetzelfde als spijkerbroek, maar deze zoekmachine gebruikt geen synoniemen. Een geoptimaliseerde zoekfunctie doet dit wel, zodat je gewoon jeans kunt vinden wanneer je een spijkerbroek zoekt en andersom.

4. Meten is weten 

Zero-hit management is vaak een vergeten punt binnen de zoekfunctie. Waar zoeken consumenten op, maar vinden ze geen resultaten? Wanneer je wilt optimaliseren, is meten ook in dit geval weten.

Sla ook deze informatie op, zodat je daar lering uit kunt trekken. Vul bijvoorbeeld synoniemen aan of neem een veelgevraagd product of merk op in het assortiment.

Maak gebruik van (Google) Analytics. Door gegevens in de gaten te houden kom je veel te weten over de consument en wat hij of zij wil. Gebruik deze gegevens en speel er op in.

5. Product én content zoeken

Soms ben je binnen een webshop op zoek naar meer dan alleen producten, zoals informatie over levering, verzendkosten, openingstijden of FAQ. Een geoptimaliseerde zoekfunctie laat ook deze informatie zien.

Zoeken naar producten en content in één zoekmachine.

6. Lazy loading = snel vinden

Wanneer iets lui is, wordt dit meestal niet gezien als een goede eigenschap. Binnen e-commerce echter wel. Met ‘lazy loading’ hoeft een website niet in één keer te laden.

De pagina laadt terwijl hij gebruikt wordt; wanneer je naar beneden scrolt. Zo hoef je niet lang te wachten tot een site alle content heeft geladen. Of in het geval van een zoekfunctie: bij de weergave van alle resultaten.

7. Optimaal zoeken op desktop, mobiel & tablet

Tegenwoordig zijn we altijd online: achter een scherm, op een tablet of mobiel, thuis of onderweg. Hoe frustrerend is het om niet te kunnen vinden wat je zoekt, omdat een zoekmachine alleen op desktop werkt?

Een responsive zoekmachine maakt het mogelijk om ook onderweg te kunnen zoeken.

sooqr-siebel-example

Maak van een conversie booster geen conversie killer

Zoekers zijn boekers, maar dan moeten ze wel kunnen vinden wat ze zoeken.  Het optimaliseren van je webshop zoekfunctie zorgt niet alleen voor een tevreden bezoeker, maar ook voor een verbetering van je conversie.

Uit onderzoek blijkt namelijk dat zoekende bezoekers tot wel 5 keer meer kopen, meer pagina’s bezoeken, langer op de site blijven, een hogere orderwaarde hebben én vaker terugkomen.

De meeste e-commerce platforms zorgen wel voor een fijne webshop, maar de standaard zoekfunctie is niet ideaal. Hij is moeilijk te optimaliseren en heeft er moeite mee als een webshop veel producten heeft.

En daarmee laat je kansen liggen! Bezoekers die gebruikmaken van je zoekbalk hebben namelijk al een koopintentie en wanneer zij niet kunnen vinden wat ze zoeken, belanden ze in no-time bij de concurrent.

Making site search awesome met Sooqr

Het implementeren van Sooqr kan hierbij helpen. Sooqr Search is een SaaS oplossing voor optimale site search, die zoekt in elk relevant veld en daarmee ‘instant’ en vooral relevant resultaat geeft. Ze is implementeerbaar op elk (e-commerce) platform en neemt de gehele zoekfunctie over.

Het biedt onder andere de hierboven genoemde elementen, maar bijvoorbeeld ook de functie ‘Ranking Rules’. Hiermee bepaal je welke producten in de resultaten hoger mogen scoren, zoals een merk met een actie.

Met ‘Promotion Rules’ kan er in combinatie met een bepaalde zoekterm een banner op de resultatenpagina getoond worden, om er meer nadruk op te leggen.

Heb je vragen over Sooqr? Neem dan hier een kijkje of stuur ze een mailtje!

Dit artikel is geschreven door Kylie Fletcher van onze partner Sooqr. 

Leave a Reply