PostNL heeft recentelijk aangekondigd dat het niet meer mogelijk is voor webwinkeliers om goederen als briefpost te verzenden naar wereldwijde bestemmingen. Hoe zit het precies, wat verandert er en wat zijn je alternatieven? In deze blog brengen we je op de hoogte!

Gewijzigde regelgeving voor internationale briefpost

De Wereldpostunie is een organisatie die het postbeleid wereldwijd coördineert. Per 1 januari 2020 wijzigt de regelgeving en dient er een onderscheid te worden gemaakt tussen het verzenden van documenten en goederen.

Verzend je wereldwijd goederen die door de brievenbus passen en verzond je ze normaal gesproken met briefpost (zonder Track & Trace). Houd er dan rekening mee dat dit niet meer is toegestaan vanaf 01-01-2020. Alle goederenzendingen die buiten de EU worden verzonden moeten namelijk voorzien zijn van een verzendlabel met barcode.

Daarnaast moet er volgens de regels van het internationaal verzenden, ook informatie over deze zendingen gedeeld worden.

Waarom zijn er nieuwe internationale regels?

Landen controleren steeds strenger op goederen die binnenkomen. Het grootste probleem met briefpostzendingen of enveloppen met postzegels is dat goederen niet geregistreerd werden. Daarom dient er vanaf nu vooraf informatie gedeeld te worden over goederen die je wereldwijd verzendt.

Deze regels waren er natuurlijk al voor pakketten, maar geldt vanaf nu ook voor wereldwijde postbedrijven.

CN23 voor wereldwijde zendingen

Wat is wel en wat is niet toegestaan voor internationale zendingen?

Goederenzendingen mogen dus vanaf volgend jaar niet meer als brief gefrankeerd worden. Verzond je wereldwijd producten via briefpost of frankeerde je ze zelf met postzegels? Dan kon je kiezen voor “unstamped letter” of Sandd via Sendcloud. Dit is vanaf 2020 dus niet meer toegestaan. Je dient dan te kiezen voor een pakketzending via PostNL, DHL Express of UPS. Je dient daardoor ook douaneformulieren mee te sturen.

Verstuur je slechts een brief of een kaart, dan mag deze uiteraard wel nog als brief gefrankeerd worden.

Wat zijn de alternatieven voor het wereldwijd verzenden van kleine goederen?

Voor alle Sendcloud gebruikers blijft het ongefrankeerde label en Sandd beschikbaar, omdat je deze wel nog kunt gebruiken binnen Nederland en de rest van de EU.

Je dient in het nieuwe jaar een reguliere pakketzending aan te maken, wanneer je deze buiten de EU wil verzenden. Je hebt daarin de keuze om te verzenden met PostNL Globalpack, DHL Express of UPS.

Benieuwd naar de meest voordelige optie? Maak dan gebruik van onze prijscalculator om direct de beschikbare verzendopties en prijzen in te zien.

Het voordeel van het aanmaken van een reguliere zending via DHL Express of UPS is dat er dankzij paperless trade direct douaneformulieren worden doorgezet. Je hoeft ze daardoor niet meer uit te printen. Daarnaast gaan we aan de slag met een alternatieve verzendoptie via PostNL, waardoor ook via PostNL automatisch douaneformulieren doorgezet kunnen worden voor goederen die voorheen als briefpost werden verstuurd.

Twijfel? Neem contact op!

Heb je twijfel over de verzendoptie die je nu het best kunt gebruiken, neem dan contact met ons op! Via de support button in je Sendcloud omgeving start je direct een live chat. Nog geen klant van Sendcloud en interesse in de mogelijkheden? Bezoek dan onze contactpagina en laat ons weten waarmee we je kunnen helpen. We denken graag met je mee!

Leave a Reply