PostNL kondigde eind 2019 aan dat het niet meer mogelijk is voor webwinkeliers om goederen als briefpost te verzenden naar wereldwijde bestemmingen. Hoe zit het precies, wat is er veranderd en wat zijn de alternatieven? In deze blog brengen we je op de hoogte!

Gewijzigde regelgeving voor internationale briefpost

De Wereldpostunie is een organisatie die het postbeleid wereldwijd coördineert. Per 1 januari 2020 is de regelgeving gewijzigd en dient er een onderscheid te worden gemaakt tussen het verzenden van documenten en goederen.

Het wereldwijd verzenden van goederen die door de brievenbus passen met briefpost is niet meer toegestaan sinds 01-01-2020. Alle goederenzendingen die buiten de EU worden verzonden moeten namelijk voorzien worden van een verzendlabel met barcode.

Daarnaast moet er volgens de regels van het internationaal verzenden, ook informatie over deze zendingen gedeeld worden.

Waarom zijn er nieuwe internationale regels?

Landen controleren steeds strenger op goederen die binnenkomen. Het grootste probleem met briefpostzendingen of enveloppen met postzegels is dat goederen niet geregistreerd werden. Daarom dient er vanaf nu vooraf informatie gedeeld te worden over goederen die je wereldwijd verzendt.

Deze regels waren er natuurlijk al voor pakketten, maar dit geldt nu dus ook voor wereldwijde postbedrijven.

CN23 voor wereldwijde zendingen

Wat is wel en niet toegestaan voor internationale zendingen?

Verzond je wereldwijd producten via briefpost of frankeerde je ze zelf met postzegels? Dan kon je kiezen voor ‘unstamped letter’ via Sendcloud. Maar per 2020 mogen goederenzendingen dus niet meer als brief gefrankeerd worden.

Je kunt de PostNL Packets opties gebruiken om internationaal te verzenden, voor pakjes met een maximale grootte van een schoenendoos. Deze worden via het postale netwerk verzonden en zijn daardoor aantrekkelijk qua prijs. De opties op een rij:

  • PostNL Priority Letterbox Packet
  • PostNL Priority Packet
  • PostNL Priority Packet Tracked
  • PostNL Priority Packet Extra
  • Registered Letter

De PostNL Packets opties zijn via Sendcloud beschikbaar wanneer je een eigen contract hebt met PostNL. Ze kunnen binnen de EU gebruikt worden, maar zijn dus ook een interessant alternatief voor wereldwijde briefpost.

Goed om te weten: bij zendingen buiten de EU via het postale netwerk is een CN22 formulier verplicht. Dit is bij PostNL packets automatisch in het verzendlabel geïntegreerd. Bij zendingen met een waarde van meer dan €425 dien je voor een pakketzending te kiezen.

Voor het verzenden van goederen in een pakketzending kun je bijvoorbeeld kiezen uit PostNL, DHL Express en UPS. Je dient daarbij dan ook douaneformulieren mee te sturen.

Wat zijn de alternatieven voor het wereldwijd verzenden van kleine goederen?

Voor alle Sendcloud gebruikers blijft het ongefrankeerde label beschikbaar, omdat je deze wel nog kunt gebruiken binnen Nederland en de rest van de EU. Voor kleine internationale zendingen kun je kiezen voor één van de PostNL Packets opties.

Kies je voor een pakketzending buiten de EU, dan heb je de keuze uit PostNL Globalpack, DHL Express of UPS. Benieuwd naar de meest voordelige optie? Gebruik dan onze prijscalculator om de via Sendcloud beschikbare verzendopties en prijzen te zien.

Het voordeel van het aanmaken van een reguliere zending via DHL Express of UPS is dat er dankzij paperless trade direct douaneformulieren worden doorgezet. Je hoeft ze daardoor niet meer uit te printen.

Twijfel? Neem contact op!

Heb je twijfel over de verzendoptie die je nu het best kunt gebruiken, neem dan contact met ons op! Via de support button in je Sendcloud omgeving start je direct een live chat. Nog geen klant van Sendcloud en interesse in de mogelijkheden? Bezoek dan onze contactpagina en laat ons weten waarmee we je kunnen helpen. We denken graag met je mee!

Wil je een compleet overzicht van vervoerders en verzendopties bekijken? Lees dan: Welke vervoerder past bij jouw shop?

Leave a Reply