Groen bezorgen staat steeds hoger in het vaandel bij consumenten. Bedrijven die actief bezig zijn met duurzaamheid bezorgen presteren op de lange termijn daarom beter dan concurrenten die niets doen met duurzaam ondernemen.
In dit artikel lees je wat je als webshop kunt doen met groen bezorgen in e-commerce logistiek.
- Wat betekent groen bezorgen in e-commerce?
- Groen bezorgen: duurzaam transport
1. Maak gebruik van groene verzendopties
2. Compenseer je CO2-uitstoot - Groen bezorgen: duurzame verpakkingen
3. Gebruik minder (groot) verpakkingsmateriaal
4. Gebruik duurzaam verpakkingsmateriaal - Groen bezorgen: duurzaam assortiment
5. Breng de keten van je huidige producten in kaart
6. Doe onderzoek naar opties voor duurzame artikelen
7. Communiceer duidelijk over de duurzaamheid van je assortiment - De toekomst van groen bezorgen
- Conclusie
Wat betekent duurzaamheid in e-commerce?
Duurzame of groene bezorging in de context van e-commerce verwijst naar de transportmethoden die worden gebruikt voor het vervoeren van orders met zo min mogelijk ecologische impact.
Duurzaamheid is niet langer meer een trend
Duurzaamheid of MVO was ooit een trend, maar is nu de standaard. Ons E-commerce Delivery Compass rapport toont aan dat 46% van de consumenten bezorgd is over de impact van online winkelen op het milieu. 50% van de Nederlandse shoppers verwacht zelfs dat webshops in 2023 groene bezorgopties aanbieden.
Bedrijven realiseren zich dat duurzaamheid loont, niet alleen in de portemonnee, maar ook in klantvertrouwen. Hoewel consumenten bewuster consumeren, is het nog steeds moeilijk om hen meer te laten betalen voor duurzame alternatieven. Toch groeit het bewustzijn, worden er creatieve oplossingen gevonden en verschijnen er betaalbare opties.
Hoe kun je als e-commerce bedrijf groen bezorgen?
Als webwinkeleigenaar zijn er verschillende die je kunt ondernemen om groener te bezorgen. In dit artikel bespreken we drie onderdelen van verduurzaming in e-commerce, namelijk transport, verpakkingen en assortiment. Daarnaast delen we 7 praktische tips die je helpen jouw ecologische voetafdruk en die van jouw klanten te verkleinen.
Groen bezorgen: duurzaam transport
Transport wordt gezien als een van de meest vervuilende onderdelen van de e-commerce. Pakketten worden internationaal verzonden via vluchttransport, scheepvaart, en via trucks en bestelbusjes. Wat kun je doen om dit onderdeel van je verzendproces te verduurzamen?
1. Maak gebruik van groene verzendopties
Eén van de manieren om als webshop duurzaamheid te promoten, is het bieden van groenere verzendopties. De meeste vervoerders hebben een duurzaamheidsbeleid en werken op hun eigen manier toe naar een groenere manier van bezorgen. We hebben een aantal Nederlandse vervoerders voor je op een rijtje gezet.
Cycloon (Fietskoeriers)
Cycloon, voorheen bekend als Fietskoeriers, is de eerste en enige bezorgservice die zoveel mogelijk op fiets bezorgt. Deze bezorger bezorgt in 75+ fietssteden in Nederland en biedt tevens flexibele avondbezorging. Door met Cycloon te verzenden, bespaar je tot wel 99% CO2eq-uitstoot. Benieuwd hoeveel uitstoot jij kunt besparen door met Cycloon te verzenden? Maak dan gebruik van de impactmeter.
Homerr
Homerr is een van de groenste vervoerders door enkel en alleen van en naar servicepunten te verzenden. Dankzij de X HomerrPunten bespaart Homerr ongeveer 55% op kilometers, wat resulteert in een besparing van tot wel 432 ton CO2 uitstoot per jaar.
Trunkrs
Trunkrs is een same en next day delivery vervoerder die dit jaar volledig uitstootvrij wil bezorgen. Dit doen zij door optimaal gebruik te maken van bestaande middelen, bijvoorbeeld door een sorteerband te huren die ze alleen ‘s nachts gebruiken. Zo hoeft er geen nieuwe locatie gebouwd te worden. Ook werken zij met steeds meer partijen die met elektrische bussen rijden.
Budbee
Budbee is een vervoerder die zich volledig inzet voor duurzaamheid. Zo zijn ze altijd op zoek naar manier om de organisatie via innovatieve oplossingen duurzamer te maken. Budbee werkt aan het verlagen van hun CO2-voetafdruk door actief te werken aan de overgang naar duurzamere brandstofopties, alsmede het gebruik van groene energie in hun vestigingen en het optimaliseren van hun routes voor minder uitstoot.
PostNL
PostNL is de bekendste vervoerder van Nederland, maar wist je dat deze vervoerder er ook alles aan doet om zo groen mogelijk te bezorgen? Naast dat PostNL-bezorgers natuurlijk al jaren de post te voet bezorgen, maakt deze bezorgdienst nu ook steeds meer gebruik van elektrische voertuigen en groene brandstoffen. Waar dit nog niet mogelijk is, zorgt PostNL ervoor dat de uitstoot gecompenseerd wordt.
DHL
Wist je dat DHL kampioen elektrisch rijden is? Daarnaast investeert deze vervoerder in natuurherstel in Europa en voorkomen ze CO2-uitstoot in ontwikkelingslanden. Het doel van DHL is dan ook om in 2023 volledig fossielvrij te kunnen bezorgen.
Tip: Kijk naast groene vervoerders ook eens specifiek naar de verzendmethoden die zij bieden. Servicepuntlevering en bezorging naar pakketkluizen is een groener alternatief voor thuisbezorging.
Wil je graag groene bezorgopties aan kunnen bieden? Maak dan gebruik van directe integraties met verschillende (groene) vervoerders via Sendcloud. Meld je gratis aan!
2. Compenseer je CO2-uitstoot
Naast het gebruik van groene vervoerders kun je natuurlijk ook zelf de mogelijkheid tot CO2-compensatie aanbieden. Om dit te kunnen doen is het belangrijk om eerst je eigen CO2-uitstoot te (laten) berekenen.
DHL heeft in 2022 berekend dat je met het bezorgen van één pakje via DHL ongeveer 340 gram CO2 uitstoot.
Zodra je deze cijfers voor jezelf berekend hebt, kun je kijken hoeveel je een klant extra wil laten betalen om deze uitstoot te compenseren. Webshops die dit nu al doen, laten de klant vaak een gemiddelde toeslag van 1-2% betalen en doneren deze extra kosten vervolgens aan een groen doel. Je kunt je ook aansluiten bij organisaties die jou helpen je CO2-uitstoot te compenseren, zoals GreenTix. Kijk dus goed naar wat voor jou werkt.
Groen bezorgen: duurzame verpakkingen
Het goed verpakken van zendingen is belangrijk in groene e-commerce, maar te grote verpakkingen en opnieuw verpakken van producten veroorzaken afval. Toch is bescherming van producten is essentieel om retourzendingen te voorkomen. En door retourzendingen te voorkomen, voorkom je ook meer uitstoot.
3. Gebruik minder (groot) verpakkingsmateriaal
Een groene manier van verzenden is door minder verpakkingsmateriaal te gebruiken. Vaak wordt er meer materiaal gebruikt dan nodig is en is de doos te groot, waardoor veel ruimte onbenut blijft en er ‘extra lucht’ wordt vervoerd. Volgens onderzoek van Thuiswinkel bestaat bijna 50% van de inhoud van verpakkingen uit lucht. Dit is niet alleen slecht voor het milieu, maar consumenten ergeren zich er ook aan. Gemiddeld 65% van de Nederlandse consumenten vindt dat er te veel verpakkingsmateriaal wordt gebruikt bij het verzenden van bestellingen.
Om dit te verminderen, kiezen steeds meer online retailers voor een verzendzak. Het is belangrijk om het formaat en soort verpakking aan te passen aan de producten die worden verzonden, binnen de eisen van veilig verzenden. Via Sendcloud kun je eenvoudig verzendregels instellen om specifieke dozen of zakken automatisch toe te wijzen aan orders van een bepaald formaat of gewicht. Zo voorkom je dat je te grote verpakkingen gebruikt.
4. Gebruik duurzaam verpakkingsmateriaal
Uit ons consumentenonderzoek blijkt dat 62% van de consumenten graag zou zien dat verpakkingsmateriaal van pakketten volledig recyclebaar is. Steeds meer verpakkingsspecialisten bieden producten van gerecyclede materialen of die biologisch afbreekbaar zijn, zoals de producten van Packoorang, Repack of de Ecobox van Omoda.
Groen bezorgen: duurzaam assortiment
Vanwege het feit dat de productieketen van artikelen het meeste bijdraagt aan milieuvervuiling, is het waarschijnlijk een kwestie van tijd voordat hier ook regels voor worden ingevoerd door de Europese Unie. Daarom is het verduurzamen van jouw assortiment belangrijker dan ooit. Maar hoe doe je dit?
5. Breng de keten van je huidige producten in kaart
Om erachter te komen hoe duurzaam je huidige assortiment is, is het belangrijk om de keten van producten in kaart te brengen. Waar komt de meeste vervuiling vandaan? Ligt dit bij de productie van je assortiment of bijvoorbeeld bij het transport?
Zodra je dit in kaart hebt gebracht, kun je na gaan denken over in hoeverre je assortiment verduurzaming nodig heeft.
6. Doe onderzoek naar opties voor duurzame artikelen
Zodra je weet welke producten in je assortiment verduurzaming nodig hebben, kun je onderzoek gaan doen naar hoe je deze verduurzaming door kunt zetten. Ga in gesprek met andere e-commerce ondernemers voor inspiratie en neem contact op met je leveranciers om te kijken welke opties zij bieden.
7. Communiceer duidelijk over de duurzaamheid van je assortiment
Heb je je assortiment verduurzaamd? Zorg er dan voor dat je dit duidelijk communiceert met je klanten. Geef ook aan welke maatregelen je hebt genomen om deze producten duurzaam te maken, zoals:
- Het gebruik van gerecyclede materialen
- Het verminderen van CO2-uitstoot
- Het ondersteunen van duurzame landbouwpraktijken
Daarnaast kun je ook aangeven welke duurzaamheidslabels de producten hebben, zoals: het OKOE-TEX ‘standaard 100’ of GOTS keurmerk voor kleding, of het Fairtrade- of het Biologisch keurmerk voor levensmiddelen.
Je kunt zelfs een stapje verder gaan en je klanten motiveren duurzamere keuzes te maken. Hang bijvoorbeeld een leuke actie aan je duurzame assortiment of biedt gratis verzending met een groenere verzendoptie.
De toekomst van groen bezorgen
De toekomst van groen bezorgen is veelbelovend. Steeds meer bedrijven erkennen de noodzaak om hun impact op het milieu te verminderen en werken aan duurzame oplossingen voor de logistiek en bezorging van hun producten.
Zo worden er al elektrische vrachtwagens en fietsen ingezet om de uitstoot van CO2 te verminderen en worden er experimenten gedaan met drones en zelfrijdende voertuigen om de efficiëntie te verhogen.
Daarnaast zijn er ook nieuwe initiatieven zoals de deel-economie, waarbij verschillende bedrijven samenwerken om het aantal bezorgvoertuigen op de weg te verminderen. Ook wordt er steeds meer aandacht besteed aan de verpakkingen van de producten om zo het gebruik van plastic en ander milieuvervuilend materiaal te verminderen.
Conclusie: start vandaag nog met verduurzamen
Het mag duidelijk zijn dat er wat móet veranderen (in de e-commerce sector) om de aarde minder te belasten. Groen bezorgen is daarom niet langer meer een trend, maar de standaard.
Kijk niet alleen naar met welke vervoerders je verzendt, maar ook naar het verpakkingsmateriaal dat je gebruikt en naar hoe je je assortiment kunt verduurzamen.
Begin vandaag nog met verduurzamen en wordt zo telkens een stapje groener!
Heb jij nog (makkelijke) duurzame tips voor online retailers? Laat dan gerust een reactie achter.
P.S. lees ook ons artikel over hoe je de klantverwachting in 2023 kunt overtreffen.