Promotie, conversie, verzending en de psychologie omtrent het overtuigen van consumenten: het zijn allemaal topics waar je je als webshop mee bezig dient te houden. Er is echter nog een groot pijnpunt: webwinkel verlaters. Wie zijn ze? Waarom verlaten ze je? En hoe behoud je ze? Niet geheel onbelangrijk, omdat je veel moeite en tijd stopt in bezoekers genereren.

We helpen je graag en behandelen daarom in dit artikel:

– Hoe je bezoekers binnenhoudt en je bounce rate verlaagt
– Hoe goede content eruit ziet en de aandacht van shoppers grijpt
– Hoe intern linken ervoor zorgt dat je webshop beter top of mind blijft
– Waarom je niet zonder zoek- en filterfunctie kunt
– Wat de geheimen zijn van het perfecte webshop design
– Hoe je webwinkel verlaters op een vriendelijke manier terughaalt

Leestijd: 12 minuten
SCA tittelbanner-06

Het begint allemaal bij de ‘bounce rate’

Webshop verlaters zijn vervelend, maar nog vervelender zijn zogenaamde ‘webwinkel weigeraars’. Weigeraars zijn mensen die slechts één pagina bezoeken en zonder actie te ondernemen weer weggaan.

Het weigeringspercentage van je website vertelt veel over de kwaliteit van je shop. In de online wereld is dit percentage bekend als de ‘bounce rate’. Wat is die van jouw webshop?

Normaal ligt dit percentage tussen de 20 en 40 procent. Wat betekent dat 20 tot 40% van je bezoekers je website zonder enige actie weer verlaat.

De reden? Mogelijk is de pagina waar de bezoeker op uitkomt niet relevant genoeg of deze voldoet niet aan de wensen van je bezoeker. Het kan ook zijn dat je webshop nét niet goed genoeg in elkaar zit om de bezoeker te kunnen overtuigen.

Daarom moet je webwinkel verlaters net een stapje voor zijn, zodat in plaats van het kruisje, je CTA of product wordt gekozen en de consument tot aankoop overgaat.

Waarom de bounce rate verlagen?

Een hoog bounce percentage staat gelijk aan een lage conversie en dat betekent dat je omzet en winst misloopt. Als bezoekers doorklikken, is de kans natuurlijk groter dat er producten worden gekocht.

Maar minstens net zo belangrijk: je Google ranking. Een hoge bounce rate is voor Google een indicatie dat je webshop niet het juiste zoekresultaat is voor de gebruiker. Dit geldt voor zowel organische resultaten als advertenties.

Google zal je nog eens extra afstraffen als iemand die op zoek is naar een bepaald product op je website landt en binnen enkele seconden deze weer verlaat en teruggaat naar de zoekpagina van Google.

Dit is voor Google een indicatie dat er iets niet pluis is in je shop.

De bounce rate verlagen begint bij design

Ken je de 3 seconden test? In 3 seconden beoordeelt een bezoeker of ze in je webshop willen blijven om te shoppen. Slaag je niet voor deze test? Dan is je bouncepercentage waarschijnlijk erg hoog.

Nog voordat een consument je webshop echt gaat beoordelen is de eerste mening al gevormd. Gemiddeld duurt dit slechts 2/10 e van een seconde en deze mening is volledig gebaseerd op looks.

Een slechte start maak je niet makkelijk goed en daarom is je webdesign het eerste dat aandacht verdient, als je het bouncepercentage wilt verlagen.

Er zijn verschillende technieken die je kunt toepassen om met je webdesign een positieve indruk te creëren.

Kleur

Elke kleur roept bepaalde gevoelens op. Zo roept rood een gevoel van gevaar op, maar ook van opwinding en verhoging van de eetlust. Slim van Mac Donalds hè!

De kleuren oranje en geel zorgen voor positieve gevoelens en blauw geeft kalmte en rust. Zorg daarom voor één overheersende kleur in je webshop, die inspeelt op het gevoel dat je wilt overbrengen.

Verkoop je planten en tuinartikelen? Dan is groen voor de hand liggend. Groen zorgt voor de associatie organisch en groei.

Met call-to-action buttons kun je contrasten toepassen om de aandacht te vestigen op de button en doorklikken te stimuleren. Meer tips voor call-to-action buttons vind je in Academy deel 3.

Suggestieve kracht van het oog

Trigger jij bezoekers al om te kijken naar wat jij wilt? Foto’s van personen en dieren kunnen hierbij helpen. Wij mensen zijn er namelijk op getraind om naar gezichten te kijken.

Niet voor niets zien wij in allerlei rotsen, wolken en dagelijkse objecten gezichten terug.

Open je een webpagina met een foto van een persoon of dier? Dan is dus het eerste wat we zien het gezicht. Omdat we ook nog van nature nieuwsgierig zijn, kijken we als tweede naar het punt waar zij naartoe kijken.

Zie je iemand op straat naar boven staren, dan kun je het niet laten om ook even te kijken.

Onderstaand eye tracking onderzoek geeft dit effect goed weer. In het voorbeeld waar de baby naar de tekst kijkt zie je dat de tekst veel vaker en aandachtiger wordt bekeken.

Eyetracking

Elimineer afleiding

Teveel keuzes zorgen voor verwarring en vooral keuzestress. Versimpel je design om afleidingen op je homepage te voorkomen. Zorg dus voor beperkte call-to-actions en een goede indeling van je webshop.

Categorieën dienen goed van elkaar gescheiden te zijn.

Zorg voor filters om consumenten te laten bepalen wat er wordt weergegeven op je pagina’s. Op die manier ben je ‘to the point’ en bied je precies waar je klant naar op zoek is.

Optimaliseer de belangrijkste pagina van je webshop

Weet jij wat de belangrijkste pagina is van je webshop? Het is niet je homepage, maar de productpagina. Hier bepaalt een bezoeker namelijk of hij een product wel of niet wil hebben.

Lukt het om de bezoeker op de koopknop te laten drukken? Dan heb je het commitment dat ze het product gaan kopen en hoef jij alleen nog maar een zorgeloze checkout en verzending te regelen.

Hoe ziet de perfecte productpagina eruit?

Perfectie bestaat niet, maar er zijn wel een aantal dingen waar elke webshop rekening mee zou moeten houden.

Content is king

De kwaliteit van de content op je productpagina’s heeft een grote invloed op je bouncepercentage. Maar wat is goed? Dat is eigenlijk heel eenvoudig: kwalitatieve foto’s en makkelijk leesbare teksten die zijn afgestemd op je doelgroep.

Hopelijk is dit niet nieuw voor je, maar in veel webshops zien we productomschrijvingen die afkomstig zijn van fabrikanten. Als je de bounce rate wil verlagen, is dat een echte no go!

Kwalitatieve foto’s

Afbeeldingen verwerkt ons brein sneller dan tekst, dus het eerste dat opvalt zijn product foto’s. Zorg ervoor dat dit kwaliteit foto’s zijn en probeer unieke producteigenschappen over te brengen.

Onderstaand voorbeeld laat bijvoorbeeld zien dat de koptelefoon een aanraak gestuurde oorschelp heeft.

Kwalitatieve content

P.S. wist je dat een combinatie van miniatuurafbeeldingen en pijlen bij de foto de klikratio verhogen en ervoor zorgen dat bezoekers langer op je website blijven?

Productomschrijvingen

Het lijkt een klein onderdeel van je webshop, maar goede en unieke productomschrijvingen leveren meer op dan je denkt.

Ze helpen je klant namelijk om een product te beoordelen en een keuze te maken. Een goede tekst wijst consumenten op hun behoeften en trekt ze zo over de streep.

Tips voor een goede producttekst:

Maak het kort en bondig, maar volledig. Schets een zo goed mogelijk beeld van het product. Het is lastig een nog niet tastbaar product te beoordelen. Dus maak de beschrijving zo duidelijk mogelijk.

Verwerk de USP’s van het product. Benoem alleen de USP’s van het product. Wat maakt het product uniek ten opzichte van andere producten uit dezelfde categorie? Hiermee help je consumenten vergelijken en zijn ze eerder overtuigd.

Geeft antwoord op veelgestelde vragen. Beschrijf materialen, kleuren en zaken zoals de pasvorm. Zo schets je een goed beeld en verminder je retouren.

Schrijf beeldend en geeft suggesties. Dat een koptelefoon achtergrondgeluiden wegfiltert is leuk, maar je moet mensen vertellen waarom ze dit zouden willen. Door te schrijven “hierdoor reis je in alle rust of elimineer je storende geluiden op kantoor”, creëer je een echte reden om het product te kopen.

Schrijf voor je bezoeker, maar vergeet de zoekmachine niet! Verwerk altijd de belangrijkste zoektermen in de producttekst en URL van de productpagina.

Afgestemd op je doelgroep

Bedenk welke doelgroep je product zou kopen en pas je content daarop aan. Iemand die zoekt naar een koptelefoon van meer dan €300, zal meer onderzoek doen en dus meer specificaties willen weten, dan iemand met een budget van €30.

Door na te denken over de manier waarop consumenten het product zouden gebruiken, kun je gerichtere en persoonlijkere productomschrijvingen maken.

Bekijk bijvoorbeeld onderstaande productomschrijving van een koptelefoon voor kinderen. De belangrijkste behoefte voor ouders is de angst dat kinderen gehoorschade oplopen. Het enige dat ze daarnaast nog belangrijk vinden, is dat hun kind hem ook leuk vindt. Beide behoeften worden in de eerste twee zinnen benoemd.

Productomschrijving Kinder koptelefoon

Helaas verliest de tekst in de laatste zin geloofwaardigheid. Deze had deze beter gepast bij een koptelefoon van €300, dan bij een product van €17 voor kinderen. Zo zie je maar weer dat zelfs de grootste e-commerce bedrijven niet perfect zijn.

Intern linken, de weg naar klikken

Je webshop staat of valt met de juiste interne links, omdat ze interesse opwekken en conversie stimuleren. Vergeet daarbij niet om te werken met pakkende koppen.

Interne links linken door naar andere pagina’s in je webshop. Het is belangrijk dat je homepage zo overzichtelijk mogelijk is ingericht, waardoor de bezoeker altijd kan doorklikken naar dat waar hij of zij naar op zoek is.

Speel slim in op het moment. Vaderdag? Maak een aparte pagina in je webshop met inspiratie en help de shopper bij het vinden van een leuk vaderdag cadeau.

Combineer dit met schaarste en urgentie zoals een dagdeal en voor je het weet is men aan het afrekenen!

Linken helpt om bezoekers te binden

We hadden het eerder al over de oriëntatiefase van consumenten: de fase waarin ze aan het verkennen zijn en dus nog geen koopintentie hebben.

Door gebruik te maken van interne links, kun je dit type bezoeker langer op je website houden en je bounce rate verlagen.

Wil je shoppers ervan overtuigen dat ze bij jou op het juiste (web)adres zijn? Link ze dan intern door naar blogartikelen, inspiratie magazines of how-to videos.

Bedenk welk type content interessant is voor de oriënterende shopper en gebruik dit om ze al in de eerste fase aan je merk te koppelen. Een goede manier is op je homepage doorlinken naar een artikel over de laatste trends.

Snel het juiste resultaat

Mensen zijn van nature lui. Houd dat altijd in je achterhoofd als je aan je webshop werkt. Het is daarom belangrijk om snel te kunnen vinden wat je zoekt. Een zoek- en filterfunctie kan hierbij helpen.

Om ervoor te zorgen dat je bezoekers niet afhaken, dien je antwoord te geven op iedere vraag die de bezoeker aan je stelt. De belangrijkste reden waarom bezoekers je webshop verlaten, is omdat ze niet kunnen vinden wat ze zoeken.

Het is dus handig om zo min mogelijk stappen tussen je bezoeker en de content te bouwen. Zeker in een tijd waarin chatbots en voicesearch steeds vaker gebruikt worden, kan een intuïtieve zoekfunctie niet meer ontbreken.

Webwinkel verlaters terughalen

De winkelwagen is één van de belangrijkste onderdelen van je webshop. Je kunt webshop verlaters tegengaan, maar dat is wat anders dan winkelwagen verlaters tegengaan.

Shop verlaters wil je niet, maar mocht het gebeuren, dan is het belangrijk dat de producten in de winkelwagen opgeslagen blijven. Op die manier kan een online shopper namelijk altijd later terugkomen om de bestelling alsnog af te ronden.

Hoe haal je winkelwagen verlaters terug?

De beste oplossing om winkelwagen verlaters terug te halen is retargeting. Zo kun je bezoekers namelijk opnieuw bereiken, via beeld of tekst advertenties, op websites van derden of social media.

Door bezoekers te segmenteren op bepaalde pagina’s die ze hebben bezocht, kun je de relevantie van een retargeting campagne verhogen.

Je homepage, productpagina’s en het winkelmandje kun je bijvoorbeeld onderscheiden. Door dynamische banners (met eerder bekeken producten) kunnen advertenties gericht worden op individuele bezoekers.

Je kunt je hierbij het beste focussen op de winkelwagen verlaters voor een zo hoog mogelijke ROI. Beperk wel het aantal vertoningen om je bezoekers niet te irriteren. De kracht van herhaling werkt, maar niet tot in den treure.

6

Vraag feedback

Als laatste kan het ook handig zijn om bijvoorbeeld met een tool als Hotjar of Usabilla feedback te vragen aan bezoekers van je webshop. Zo voeg je eenvoudig op een bepaalde pagina een tekst bubbel toe met de vraag ‘feedback?’.

Zodra bezoekers erop klikken kunnen ze aangeven of er iets onduidelijk is op de pagina. Op die manier kun je eenvoudig (product)pagina’s optimaliseren en de bounce rate verlagen.

Samengevat

Je bounce rate is een goede indicatie om de kwaliteit van je website te meten. Maar onthoud wel dat het verre van heilig is, omdat er nog veel meer factoren een rol spelen.

Ook is het afhankelijk van de manier waarop Google Analytics is geïntegreerd in jouw webshop. Meer informatie over het bouncepercentage vind je op deze pagina van Google.

Om je bounce rate te verlagen kijk je eerst met kritisch naar het design van je webshop en doe je de 3 seconden test.

Vervolgens optimaliseer je je productpagina’s met kwalitatieve afbeeldingen en makkelijke productteksten, die zijn afgestemd op je doelgroep.

Vergeet ook niet om een goede zoek- en filterfunctie toe te voegen en besteed tijd aan het intern linken van pagina’s.

Verlaten bezoekers alsnog je webshop? Haal ze dan terug met gerichte en persoonlijke retargeting en vraag proactief feedback in je shop!

Beoordeel dit artikel en laat ons weten wat je ervan vindt

0/5 0 ratings

Leave a Reply