We zitten inmiddels op de helft van 2016, de tijd vliegt! De ontwikkelingen in de e-commerce en online wereld staan niet stil. Het aantal webshops blijft daarmee ook groeien. Want laten we eerlijk zijn, er liggen kansen genoeg! We schreven daarom de afgelopen weken over tips en tricks om je webshop nóg beter te maken en conversie te verhogen. Toch merken we dat er nog veel vragen zijn, tijdens het opstarten van een webshop. Wat zijn cruciale zaken waar je rekening mee dient te houden en hoe start je nou een webshop? Tijd voor SendCloud om de beste tips met jullie te delen via onderstaand stappenplan!

Hoe start ik een webshop?

Wist je dat SendCloud is ontstaan vanuit drie vrienden met een eigen webwinkel? Bij SendCloud hebben we ontzettend veel geleerd van het opzetten hiervan. We delen daarom graag alle tips met je om direct van start te kunnen met het opzetten van een succesvolle webshop.

Stap 1: Bepaal de behoefte van de markt, de sleutel tot succes

Heb je nog geen idee welke producten je wil gaan verkopen? Dan kun je het best starten met uitvoerig onderzoek op het internet. Bezoek forums en Social Media kanalen, om te zien waar mensen naar op zoek zijn. Ga op zoek naar producten en dus zoekwoorden waar veel op wordt gezocht, dit kun je doen met Google Trends. Bezoek ook de webshops van potentiële concurrenten, om te zien wat zij goed en juist niet goed doen. Slim, want je leert dan van de fouten van anderen en kunt daarmee je concurrentie een stapje voor zijn. Hoe? Door je webshop gebruiksvriendelijk in te richten, door een uniek concept of met meer service op conversie te sturen. Begin juist met dat waar jij en potentiële klanten blij van worden!

Stap 2: Registreer je webshop

Klaar voor de start? Dan kun je aan de slag met de registratie van je onderneming bij de Kamer van Koophandel. Voor je jouw webshop gaat registreren, dien je natuurlijk wel nagedacht te hebben over een naam. Door het handelsregister van de KvK en de Benelux Merken Registratie te raadplegen, ben je er zeker van dat je een unieke naam hebt verzonnen. Bekijk direct of de url nog vrij is, dit kun je op de website van een hostingpartij doen. Met een unieke naam voorkom je handelsconflicten. Die kun je natuurlijk niet gebruiken in de opstartfase van je webshop!
Unieke naam gevonden? Dan dien je jouw domeinnaam te reserveren bij een hostingpartij of webshop systeem. Je handelsnaam (naam van de organisatie) dien je vervolgens te registeren bij de KvK, waarbij je automatisch wordt aangemeld bij de Belastingdienst en een BTW-nummer ontvangt. Dit heb je nodig voor het afdragen van belasting. Je bent namelijk officieel ondernemer, wanneer je producten gaat verkopen.

Tip: Zorg er ook voor dat je direct de domeinen .com, .be en .de reserveert, voor eventuele internationale ambities. Zodat iemand anders je niet voor kan zijn.

Deze domeinen worden ook vaker opgekocht door ‘handelaren’ in domeinnamen, wanneer ze merken dat er behoefte aan is. Wanneer jij er in de toekomst interesse in hebt, dan zijn ze een stuk duurder en soms zelfs onbetaalbaar. Het is dus handig om direct deze domeinen erbij te reserveren, om voor een relatief lage prijs deze domeinen in je bezit te hebben.

Stap 3: Webbouwer, open-source of webshop software? 

Wanneer je een webshop wil starten, sta je direct voor een lastige keuze. Wil je een webbouwer inhuren, een open-source software gebruiken of een kant-en-klaar softwarepakket?

Hoe start ik een webshop - SendCloud Blogpost

Webbouwer
Wanneer je kiest voor een webbouwer, heb je het voordeel dat je jouw webshop volledig zelf kunt inrichten en zonder beperkingen aan de slag kunt. Het nadeel? Het prijskaartje uiteraard. Daarnaast dien je zelf via een hostingpartij te zorgen dat jouw webshop wordt gehost.

Open-source software
Een andere mogelijkheid is je webshop maken met een open-source software, zoals Magento en Prestashop. Dit is een softwarepakket, meestal gratis te downloaden, waarbij je het design en de lay-out volledig zelf kunt bepalen. Het voordeel van een open-source software is dat je de broncode zelf beheert. Wel dien je hier enige technische kennis voor nodig te hebben. Ben je handig met HTML, CSS en PHP? Dan is open-source een goede keuze. Zo niet, dan kun je het best een open-source software gebruiken met behulp van een webbouwer. Je bent dan echter wel afhankelijk.

Webshop systeem met licentie
De laatste optie is gebruik te maken van een webshopsysteem met licentie, zoals Mijnwebwinkel, Shoptrader, Lightspeed en meer. Je bent hierin geen eigenaar van de software waar je webshop op draait, maar gebruikt een gebruiksvriendelijk systeem om je webshop in te bouwen. Dit systeem bevat templates, waardoor je zelf kunt kiezen hoe het eruit komt te zien.

Gebruik maken van een kant-en-klaar softwaresysteem kent een aantal handige voordelen: gebruiksvriendelijk zonder technische kennis, geen hoge instapkosten en er zitten vaak al koppelingen in, zoals met betaalproviders en vervoerders. We raden deze laatste optie aan, wanneer je weinig technische kennis hebt.

Stap 4: Start met inkopen

Voordat je kunt beginnen met het inrichten van je webshop, is het belangrijk dat je al een productaanbod hebt. Zonder producten immers geen webwinkel. Nu je een BTW-nummer hebt, kun je ook producten inkopen. Het kan erg lastig zijn om groothandels te vinden van producten die je wil gaan verkopen. Zoek daarom altijd op zakelijke termen op Google, zoals Groothandel aangevuld met de branche waarin je actief bent. Vergeet vooral de telefoongids niet, waarin ook zakelijke pagina’s te vinden zijn.

Het lastige van inkopen is dat producenten van producten die je wil hebben meestal niet in kleine hoeveelheden willen leveren.

Tip: Benader producenten en vraag aan welke groothandels zij hun producten verkopen. Op die manier kun je direct de juiste groothandel vinden om aan je producten te komen.

Een andere mogelijkheid is dropshipping. Je hebt daarbij geen producten op voorraad, maar verkoopt de producten direct vanuit de groothandel. De groothandel verzendt en levert de producten vervolgens rechtstreeks aan jouw klant. Het voordeel van dropshipping is dat je zelf niet hoeft na te denken over hoeveel producten je moet inkopen. Je hebt daardoor dus minder risico.

Stap 5: Stel de algemene voorwaarden op

Voordat je officieel kunt starten met je webshop, dienen je algemene voorwaarden klaar te zijn. Het is niet het leukste onderdeel van het opstarten van je webwinkel, maar wel een hele belangrijke. In de algemene voorwaarden schrijf je namelijk over de betaling, levertijden, garantie en meer. Thuiswinkel.org heeft een handig template voor het opstellen van de algemene voorwaarden. Wanneer je van plan bent om data te gaan verzamelen (een echte aanrader) van bezoekers en gebruikers van je webshop, dan kun je het best direct ook een privacy policy opstellen. Dan ben je er meteen vanaf! Wanneer je werkt met een webshop systeem, kun je deze documenten vaak handig uploaden zodat ze direct in de footer staan.

Stap 6: Richt je webshop in

Aan deze stap kunnen we een hele blog wijden, maar we zullen het kort en krachtig houden met de belangrijkste tips.

    • Het begint bij de structuur: Het allerbelangrijkste is om te starten met een goede structuur. Richt je menu helder per productcategorie in, met aparte productpagina’s per categorie. Deze pagina’s maak je aantrekkelijker door het aanbieden van een filter. Zo kun je bijvoorbeeld het soort artikel, het merk, de prijs, eventueel materiaal en de kleur van het product in filters zetten. Op deze manier vindt de bezoeker van je webshop direct waar hij of zij naar op zoek is en is de kans op conversie het hoogst. Ook verlaag je keuzestress door het aanbieden van filters. Doe het dus meteen goed en bied filters aan met duidelijke categorieën. Daarnaast kun je via een call-to-action button verwijzen naar aantrekkelijke pagina’s zoals de “sale”. Een aparte sale pagina is gebruiksvriendelijk en wekt interesse.

Webshop Structuur - SendCloud blog

    • Producten toevoegen: Wanneer je de structuur van je webshop hebt bepaalt kun je aan de slag met het toevoegen van producten. Daarbij behoort uiteraard het uploaden van productfoto’s en productomschrijvingen. Veelal krijg je productfoto’s aangeleverd door leveranciers, waar ook een omschrijving van het product bij zit. Toch kun je aan jouw webshop een unieke draai geven, door het maken van eigen productfoto’s in detail is de kans op conversie het hoogst. Je klant of bezoeker wil namelijk een zo goed mogelijk beeld krijgen van het product. Vergeet niet productfoto’s op te slaan voor het web (in photoshop) of in JPEG, zodat de afbeelding een zo klein mogelijk bestand is waardoor je webshop niet vertraagd. Een zo duidelijk mogelijk beschreven productomschrijving zal verder helpen om aan te zetten tot koop. Denk maar eens aan je eigen online winkelervaring. Op zoek naar een nieuw t-shirt? Dan wil je het liefst weten hoe dit uitvalt, omdat de maat altijd lastig is!
    • Verzendopties: Nadat je het product en de prijs hebt toegevoegd, dien je ook te denken aan eventuele verzendopties. Door op de productpagina zelf een verzendmethode toe te voegen die aantrekkelijk is voor je klant, zoals “vandaag voor 23:00 uur besteld is morgen in huis” stimuleer je conversie. Meestal kun je in het webshop systeem je verzendmethode handmatig of automatisch toevoegen. Nog gemakkelijker is het natuurlijk om een koppeling te maken via een verzend plugin, zoals met de verzendservice van SendCloud. Automatisch komen dan de verzendopties die jij wil gaan gebruiken in jouw webshop te staan. Denk ook aan de verzendkosten die je doorberekent aan je klant. We raden af om de volledige verzendkosten door te berekenen aan de klant. Geef een korting op de verzendmethode of bied gratis verzenden aan boven een bepaald bedrag om winkelwagen verlaters te voorkomen.

Verzendopties - Blogpost SendCloud

    • Betaalopties: Werk je met een webshop systeem met licentie? Dan zijn er verschillende betaalmethoden beschikbaar. Je kunt zelf kiezen welke je wilt gaan activeren voor je klanten. Werk je met een open-source webshop systeem zoals Prestashop? Dan kun je de betaalmodule installeren, om te kiezen met welke betaalmethodes jij wilt gaan werken. Heeft je webbouwer je webshop gemaakt? Dan dien je zelf een Payment Service Provider te zoeken en aan te sluiten. De betaalopties zijn een belangrijke keuze voor jouw webshop. Maak het jouw klant zo makkelijk mogelijk om een aankoop te kunnen doen. Zo geven Nederlandse consumenten de voorkeur aan elektronisch betalen via iDeal. Internationaal wint de creditcard het van andere betaalopties.
    • Wek vertrouwen: Een van de belangrijkste aspecten om bezoekers aan te zetten tot een aankoop, is het wekken van vertrouwen. PostNL en iDeal zijn inmiddels betrouwbare partijen in Nederland. Door het logo te vermelden in de footer wek je vertrouwen. Daarnaast kun je lid worden van bijvoorbeeld Webwinkel Keur of Thuiswinkel Waarborg, waarmee je aan consumenten kunt laten zien dat ze veilig bij jou kunnen winkelen. Vermeld ook dit logo in de footer van je webshop. Onbewust laten consumenten zich erdoor beïnvloeden en stimuleer je daarmee aankopen. Heb je inmiddels tevreden klanten? Vraag ze dan direct een review achter te laten. Ook dit zorgt voor verder vertrouwen van potentiële klanten.

Start een Webshop - SendCloud Blog

Stap 7: Ready, set, go

Klaar om klanten te ontvangen? Wanneer jouw webshop live gaat, verwacht je dat de klanten binnenstromen. Niets is minder waar. Veel webshophouders gaan de fout in door te denken dat ze er al zijn. Je hebt natuurlijk voor een groot deel zelf invloed op je verkopen. Voordat je klaar bent voor het grote publiek kun je het best je vrienden, familie en netwerk vragen om hun mening over je webshop. Kritiek is niet leuk, maar n.a.v. (positieve) feedback kun je jouw webwinkel verbeteren. Over je netwerk gesproken, via Social Media kun je laagdrempelig starten met het promoten van je webshop. Zo zullen de eerste bezoekers op je webshop komen.

Niet te vergeten: Optimaliseren

Het antwoord op de vraag, hoe start ik een webshop? Die beantwoorden we met een recept: een goede basis met dit stappenplan, hard werken en toewijding maar ook het constant blijven optimaliseren in iedere fase van je webshop. Vergeet je daarbij niet te houden aan de wetgeving voor webshops! Op ons blog lees je meer tips voor het optimaliseren van je webshop, de wetgeving en meer. Denk bij optimalisatie vooral aan het mobiel maken van je webshop en het toepassen van marketingtechnieken om conversie te verhogen.

We wensen je veel succes met jouw webshop en helpen je graag met de laatste tips, tricks en niet te vergeten een slimme verzendoplossing.

Leave a Reply