De complexiteit van internationale verzending kan ontmoedigend zijn, vooral als het aankomt op het beheersen van de Incoterms regels.
Omdat er nogal wat soorten Incoterms zijn, ze allemaal net wat anders inhouden én recent gewijzigd zijn, sommen we ze voor je op in dit artikel. Om internationaal verzenden extra makkelijk te maken voor je, hebben we ook een cheat sheet voor je gemaakt die je kunt opslaan voor later. Lees snel verder!
Wat zijn Incoterms?
De Incoterms werden in 1936 ontwikkeld door de Internationale Kamer van Koophandel. Ze dienen als oplossing voor een internationaal handelsprobleem waarbij partijen uit verschillende landen transportafspraken anders kunnen interpreteren.
Het zijn letterlijk gestandaardiseerde internationale leveringsvoorwaarden, die dienen als contract tussen verkoper en koper. Ze beschrijven alle taken, risico’s en kosten die horen bij de transactie van goederen wereldwijd en zijn daarbij de belangrijkste handelsvoorwaarden.
Wanneer zijn Incoterms van toepassing?
Incoterms worden gebruikt om de belangrijkste contractuele voorwaarden en verplichtingen af te spreken voor wereldwijde handel. Denk hierbij aan de uitvoer, invoer en doorvoer van goederen.
Het transportcontract, de transportverzekering, de vaststelling van de plaats van levering en risico-overdacht, informatieverplichtingen en meer worden bepaald door de Incoterms. Ze geven antwoord op de volgende vragen:
- Welke partij is verantwoordelijk voor de verzendkosten?
- Welke partij is verantwoordelijk voor de verzekeringskosten?
- Welke partij is verantwoordelijk voor de importkosten?
- Welke partij is verantwoordelijk voor de inklaring?
- Welke partij is verantwoordelijk voor de douaneafhandeling
- Welke partij is verantwoordelijk voor het transport en waar gaat dit naartoe?
- Welke partij is aansprakelijk voor de goederen en tot wanneer?
Het vastleggen van Incoterms gebeurde voor het eerst in 1936 en sindsdien zijn ze zeven keer gewijzigd. Elke 10 jaar worden ze vernieuwd of aangepast aan nieuwe omstandigheden. De meest recente regels zijn op dit moment de Incoterms 2020. Belangrijk dus je even te verdiepen in de updates.
Hoe gebruik je incoterms?
Met Incoterms zet je afspraken zwart op wit. Wanneer je producten gaat verzenden buiten de EU, zet je de Incoterms op je commercial invoice.
Daarnaast is het belangrijk om ze te vermelden in je algemene voorwaarden. Je dient je klant namelijk te informeren over wie bijvoorbeeld verantwoordelijk is voor douanekosten. Jij als verkoper bepaalt welke incoterm je gebruikt.
Houd er wel rekening mee dat niet alle vervoerders iedere incoterm ondersteunen. Ga dit dus altijd even na bij de vervoerder waarmee je internationaal wilt verzenden.
Welke functies hebben de Incoterms?
Het moge duidelijk zijn dat Incoterms een functie hebben: ze spelen een grote rol in het internationaal verzenden van goederen. We zetten de verschillende functies voor je op een rij:
Belangrijkste functies van de Incoterms
- Kostentoerekening: welke contractpartner draagt welke kosten?
- Verdeling van de verplichtingen: welke contractpartner neemt welke verplichtingen op welke route op zich?
- Risico-overdracht: welke contractpartner dekt welk risico op welk moment in tijd?
Overige functies van de Incoterms
- Goederendocumenten: welke contractpartner koopt de benodigde goederendocumenten?
- Douane: welke contractpartner is verantwoordelijk voor de inklaring?
- Vervoersdocumenten: welke contractpartner koopt welke transportdocumenten?
- Scheepvaartverzekering: welke contractpartner verzekert de goederen voor welk gedeelte van het transport?
- Informatie: welke contractpartner informeert de ander op welk tijdstip en waarover?
- Goedereninspectie: welke contractpartner voert de goedereninspectie uit?
- Verpakking: welke contractpartner bepaalt het type en de verpakkingsmethode?
Welke Incoterms zijn er precies?
In totaal zijn er 11 verschillende Incoterms. Het belangrijkste verschil tussen deze International Commercial Terms is het punt waarop het risico verschuift van verkoper naar koper. Dus vanaf welk moment de koper verantwoordelijk is voor:
- de kosten van transport;
- het risico van verzending;
- en de verzekering
Incoterms 2020 overzicht
- EXW – Ex Works
- FCA – Free Carrier
- CPT – Carriage Paid To
- CIP – Carriage Insurance Paid To
- DAP – Delivered At Place
- DPU – Delivered at Place Unloaded
- DDP – Delivered Duty Paid
- FAS – Free Alongside Ship
- FOB – Free On Board
- CFR – Cost And Freight
- CIF – Cost, Insurance and Freight
Grofweg kun je verschil maken tussen twee soorten Incoterms: standaard Incoterms en Incoterms specifiek voor zeevracht en binnenvaart.
Standaard Incoterms
1) EXW – Ex Works
Verkoper moet koper toegang geven tot goederen op een afgesproken locatie. Vanaf dat moment draagt de koper bijna alle kosten en risico’s tijdens het verzendproces.
2) FCA – Free Carrier
De verkoper moet de goederen op eigen risico en op eigen kosten ter beschikking stellen op eigen terrein of een afgesproken plaats. In beide gevallen is de verkoper verantwoordelijk voor de uitklaring van de goederen voor export. Er kan worden overeengekomen dat de koper opdracht moet geven aan de vervoerder om een “Bill of Lading (BL) met notitie aan boord over te dragen aan de verkoper.
3) CPT – Carriage Paid To
De verkoper heeft dezelfde verantwoordelijkheden als bij FCA, maar betaalt in dit geval ook de leveringskosten.
4) CIP – Carriage Insurance Paid To
Dezelfde verkoper verantwoordelijkheden als bij CPT, alleen is de verkoper in dit geval verplicht om de verzekering met hoge dekkingsgraad te betalen. Partijen kunnen wel apart overeenkomen om een beperkte dekking te hanteren.
5) DAP – Delivered At Place
Verkoper draagt de kosten en risico’s tijdens het transport van de goederen tot een afgesproken adres. Zodra de goederen op dit adres zijn aangekomen en gereed zijn om te lossen, gaat het risico over naar de koper.
6) DPU – Delivered at Place Unloaded
De verkoper is verantwoordelijk voor de kosten en risico’s van de levering van goederen naar een afgesproken bestemming waar goederen uitgeladen kunnen worden voor verder transport. De verkopende partij regelt de douane en lost de goederen op de afgesproken plek. De koper regelt de inklaring en de eventueel hiermee verbonden rechten.
7) DDP – Deliverd Duty Paid
De verkoper draagt de kosten en het risico van het transport, voert de export- en import verantwoordelijkheden uit en betaalt de eventuele importrechten. Zodra de goederen op het adres zijn aangekomen en gereed zijn om te lossen, gaat het risico over naar de koper.
Incoterms voor zeevracht en binnenvaart
8) FAS – Free Alongside Ship
De verkoper draagt alle kosten en risico’s tot de goederen naast het schip zijn geleverd. Vanaf dat punt is het risico voor de koper en regelt hij ook de export uitklaring en import inklaring.
9) FOB – Free On Board
De verkoper draagt alle kosten en risico’s tot de goederen aan boord van het schip zijn en regelt ook de export uitklaring. Zodra de goederen geleverd zijn op het schip, draagt de koper alle verantwoordelijkheden.
10) CFR – Cost And Freight
Voor de verkoper en koper geldt hetzelfde als bij FOB, maar in dit geval moet de verkoper ook het vervoer van de goederen naar de haven betalen.
11) CIF – Cost, Insurance and Freight
De verkoper heeft dezelfde verplichtingen als bij CFR, maar betaalt ook de (minimale) verzekeringskosten. Een uitgebreidere verzekering moet de koper zelf betalen.
Verplichtingen van de koper en verkoper in één overzicht
Gewijzigde incoterms: 2020 vs 2010
Hoewel de Incoterms van 2010 van kracht blijven, gaan uiteindelijk steeds meer bedrijven over naar de Incoterms van 2020. Het is belangrijk om hier in mee te gaan om verwarring te voorkomen. Dit zijn de veranderingen per 2020 ten opzichte van 2010:
- DAT is veranderd in DPU: Delivered at Terminal is gewijzigd naar Delivered at Place Unloaded. Dit omdat goederen niet alleen geleverd kunnen worden bij een terminal of dok, maar ook op een ander punt, zoals een fabriek of magazijn.
- De optie on-board Bill of Lading (BL) is toegevoegd aan de FCA: in de verkoopovereenkomst kan worden bepaald dat er een Bill of Lading moet worden afgegeven. De Bill of Lading geeft aan dat goederen aan boord zijn geladen. De koper geeft de vervoerder daarbij de opdracht om deze ‘notitie aan boord’ aan de verkoper af te geven.
- CIF en CIP bevatten verschillende niveaus van verzekeringsdekking: bij de CIP is de verkoper verplicht om een uitgebreide transportverzekering af te sluiten. Voor CIF geldt een verplichting voor een verzekering met minimale dekking.
- FCA, DAP, DPU en DPP optie tot eigen vervoermiddelen: voor deze Incoterms is het mogelijk om met eigen vervoermiddelen het vervoer van goederen te regelen.
Incoterms 2020 cheat sheet
Mocht je dit alles in één overzichtelijke PDF willen bekijken of misschien wel delen? Download de cheat sheet en ontvang alle Incoterms van 2020 in een volledig overzicht.
Meest gebruikte Incoterm in e-commerce
Voor webshops die internationaal verkopen is DAP (Delivered At Place) de meest gebruikte Incoterm. In dit geval draag je als verkoper de kosten en risico’s totdat het pakket is aangekomen op de plaats van bestemming. Worden er invoer- of douanekosten geheven? Dan zijn deze voor rekening van de koper.
Houd er rekening mee dat je alleen de Incoterms gebruikt die staan vermeld in de algemene voorwaarden van je webwinkel. Ook is het belangrijk dat de vervoerder waarmee jouw pakketten worden verzonden deze Incoterms ondersteunt.
Internationaal verzenden met Sendcloud
Ben je van plan om internationaal te verzenden? Of wil je je internationale verzendstrategie optimaliseren? Dan hebben we goed nieuws voor je! Met Sendcloud verbind je je webshop in één keer met alle grote vervoerders, zoals PostNL, DHL, DPD en UPS.
Je automatiseert gemakkelijk elk onderdeel van je verzendproces: van het afdrukken van verzendlabels tot het verzenden van gepersonaliseerde tracking meldingen en het afhandelen van retouren.
Benieuwd wat dit jou als webshop gaat opleveren? Ontdek hoe Sendcloud je kan ondersteunen bij je internationale verzendproces.