Toenemende globalisering zorgt ervoor dat de wereldwijde import en export razendsnel toeneemt. Importeer of exporteer je goederen van of naar het buitenland? Dan heb je te maken met internationale commerciële voorwaarden (International Commercial Terms), ook wel Incoterms genoemd. In dit artikel vertellen we je alles over de Incoterms die in 2019 geldig zijn en vatten we de belangrijkste informatie samen in een handige infographic!

Wat zijn Incoterms?

Incoterms (International Commercial Terms) werden in 1936 ontwikkeld door de Internationale Kamer van Koophandel. Het is de oplossing voor een internationaal handelsprobleem waarbij partijen uit verschillende landen transportafspraken anders kunnen interpreteren.

Incoterms zijn letterlijk gestandaardiseerde internationale leveringsvoorwaarden, welke dienen als contract tussen verkoper en koper. Ze beschrijven alle taken, risico’s en kosten die horen bij de transactie van goederen wereldwijd en zijn daarbij de belangrijkste handelsvoorwaarden.

Wanneer zijn Incoterms van toepassing? 

Incoterms worden gebruikt om de belangrijkste contractuele voorwaarden en verplichtingen af te spreken voor wereldwijde handel. Denk hierbij aan de uitvoer, invoer en doorvoer van goederen.

Het transportcontract, de transportverzekering, de vaststelling van de plaats van levering en risico-overdacht, informatieverplichtingen en meer worden bepaald door de Incoterms. Incoterms geven antwoord op de volgende vragen:

  • Welke partij is verantwoordelijk voor de verzendkosten?
  • Welke partij is verantwoordelijk voor de verzekeringskosten?
  • Welke partij is verantwoordelijk voor de importkosten?
  • Welke partij is verantwoordelijk voor de inklaring?
  • Welke partij is verantwoordelijk voor de douaneafhandeling
  • Welke partij is verantwoordelijk voor het transport en waar gaat dit naartoe?
  • Welke partij is aansprekelijk voor de goederen en tot wanneer?

Kortom, Incoterms zijn de oplossing voor een internationaal handelsprobleem waarbij partijen uit verschillende landen transportafspraken anders kunnen interpreteren. Het vastleggen hiervan gebeurde voor het eerst in 1936 en sindsdien zijn de Incoterms zeven keer gewijzigd. Elke 10 jaar worden ze vernieuwd of aangepast aan de nieuwe omstandigheden. De meest recente regels zijn op dit moment de Incoterms 2010.

Houd daarom de website van de Internationale Kamer van Koophandel voor het einde van dit jaar in de gaten. In 2020 kun je namelijk enkele wijzigingen verwachten, dan gaan de Incoterms van 2020 in.

 

Hoe gebruik je incoterms?

Met Incoterms zet je dus afspraken zwart op wit. Wanneer je producten gaat verzenden buiten de EU, dan zet je de Incoterms op je commercial invoice. Daarnaast is het belangrijk om ze te vermelden in je algemene voorwaarden. Je dient je klanten namelijk op de hoogte te stellen of ze verantwoordelijk zijn voor de douanekosten bijvoorbeeld. Jij als verkoper bepaalt welke incoterm je gebruikt. Houd er wel rekening mee dat niet alle vervoerders, iedere incoterm ondersteunen.

Ga dit dus altijd even na bij de vervoerder waarmee je internationaal wil gaan verzenden.

Incoterms voor webshops

Welke functies hebben de Incoterms?

Het moge duidelijk zijn dat Incoterms een functie hebben, ze spelen een grote rol in het internationaal verzenden van goederen. We zetten de verschillende functies overzichtelijk voor je op een rij:

Belangrijkste functies van de Incoterms

  • Kostentoerekening: welke contractpartner draagt welke kosten?
  • Verdeling van de verplichtingen: welke contractpartner neemt welke verplichtingen op welke route op zich?
  • Risico-overdracht: welke contractpartner dekt welk risico op welk moment in tijd?

Overige functies van de Incoterms

  • Goederendocumenten: welke contractpartner koopt de benodigde goederendocumenten?
  • Douane: welke contractpartner is verantwoordelijk voor de inklaring?
  • Vervoersdocumenten: welke contractpartner koopt welke transportdocumenten?
  • Scheepvaartverzekering: welke contractpartner verzekert de goederen voor welk gedeelte van het transport?
  • Informatie: welke contractpartner informeert de ander op welk tijdstip en waarover?
  • Goedereninspectie: welke contractpartner voert de goedereninspectie uit?
  • Verpakking: welke contractpartner bepaalt het type en de verpakkingsmethode?

Welke Incoterms zijn er precies?

In totaal zijn er 11 verschillende Incoterms. Het belangrijkste verschil tussen deze International Commercial Terms is het punt waarop het risico verschuift van verkoper naar koper. Dus vanaf welk moment is de koper verantwoordelijk voor:

  • de kosten van transport;
  • het risico van verzending;
  • en de verzekering?

Alle Incoterms van 2010 tot en met 2019 overzichtelijk op een rij

Drie meest voorkomende Incoterms

1) EXW – Ex Works (af fabriek): verkoper moet koper toegang geven tot goederen op een afgesproken locatie. Koper draagt bijna alle kosten en risico’s tijdens het gehele verzendproces.

2) DAP – Delivered At Place (franco ter plaatse): verkoper draagt de kosten en risico’s tijdens het transport van de goederen tot een afgesproken adres. Zodra de goederen op dit adres zijn aangekomen en gereed zijn om te lossen, gaat het risico over naar de koper.

3) DDP – Deliverd Duty Paid (franco inclusief rechten): de verkoper draagt de kosten en het risico van het transport, voert de export- en importverantwoordelijkheden uit en betaalt de eventuele importrechten. Zodra de goederen op het adres zijn aangekomen en gereed zijn om te lossen, gaat het risico over naar de koper.

Overige Incoterms (voor alle vormen van transport)

4) FCA – Free Carrier (vrachtvrij tot vervoerder): de verkoper moet de goederen op eigen risico en op eigen kosten afleveren aan de vervoerder op een afgesproken plaats. De verkoper is ook verantwoordelijk voor de uitklaring van de goederen voor export.

5) CPT – Carriage Paid To (vracht betaalt tot): de verkoper heeft dezelfde verantwoordelijkheden als bij FCA, maar betaalt in dit geval ook de leveringskosten.

6) CIP – Carriage Insurance Paid To (vrachtvrij inclusief verzekering tot): dezelfde verkoper verantwoordelijkheden als bij CPT, alleen is de verkoper in dit geval verplicht om de minimaal mogelijke verzekeringsdekking te betalen. Een uitgebreidere verzekering moet de koper zelf regelen.

7) DAT – Delivered At Terminal (franco terminal): de verkoper is verantwoordelijk voor de kosten en risico’s van de levering van goederen naar een afgesproken terminal. Dit kan een luchthaven, magazijn, weg- of containerdepot zijn. De verkopende partij regelt de douane en lost de goederen bij de terminal. De koper regelt de inklaring en de eventueel hiermee verbonden rechten.

Incoterms voor zeevracht en binnenvaart

8) FAS – Free Alongside Ship (vrij langszij schip): de verkoper draagt alle kosten en risico’s tot de goederen naast het schip zijn geleverd. Vanaf dat punt is het risico voor de koper en regelt hij ook de export uitklaring en import inklaring.

9) FOB – Free On Board (vrij aan boord): de verkoper draagt alle kosten en risico’s tot de goederen aan boord van het schip zijn en regelt ook de export uitklaring. Zodra de goederen geleverd zijn op het schip draagt de koper alle verantwoordelijkheden.

10) CFR – Cost And Freight (kosten en vracht): voor de verkoper en koper geldt hetzelfde als bij FOB, maar in dit geval moet de verkoper ook het vervoer van de goederen naar de haven betalen.

11) CIF – Cost, Insurance and Freight (kosten, verzekering en vracht): de verkoper heeft dezelfde verplichtingen als bij CFR, maar betaalt ook de (minimale) verzekeringskosten. Een uitgebreidere verzekering moet de koper zelf betalen.

Om de verschillen duidelijk te maken, hebben we de 11 Incoterms naast elkaar gezet in één overzicht. In de onderstaande tabel zie je precies welke partij voor welk onderdeel van het transport verantwoordelijk is:

Overzicht van alle Incoterms

Vier groepen binnen de Incoterms

Om de grootste verschillen tussen de Incoterms beter inzichtelijk te maken, zijn ze onder te verdelen in vier groepen:

Groep E: EXW is de enige ‘afhaal’ Incoterm, waarbij bijna alle kosten en risico’s tijdens het gehele verzendproces worden gedragen door de koper.

Groep F: FCA, FAS en FOB zijn de drie Incoterms waarbij de verkoper de kosten en risico’s van het hoofdtransport niet op zicht neemt. Zodra de goederen worden overhandigd aan de vervoerder, gaan de kosten en het risico van het hoofdtransport over op de koper.

Groep C: CPT, CIP, CFR en CIF zijn de vier Incoterms waarbij de verkoper alle kosten van het hoofdtransport moet dragen. Zodra de goederen aan de vervoerder worden overhandigd, gaat alleen het risico van het transport over op de koper. De kosten en een eventuele verzekering blijft het risico van de verkopende partij.

Groep D: DAP, DAT en DPP zijn de drie Incoterms waarbij de verkopende partij alle kosten en risico’s draagt tot de aankomst van de goederen op een overeengekomen bestemming.

Welke Incoterms zijn geldig?

Op het moment van schrijven van dit artikel (maart 2019) zijn de hierboven beschreven Incoterms 2010 nog steeds geldig. Deze zijn op 1 januari 2011 als 7e herziening geïmplementeerd. Ondanks enkele aanpassingen komen de Incoterms 2010 grotendeels overeen met die uit 2000.

Incoterms 2010 v.s. Incoterms 2000

Wijzigingen in de laatste versie van de Incoterms:

  • 11 Incoterms in plaats van 13 varianten
  • Afschaffing van Incoterms DAF, DES, DEQ en DDU
  • Incoterms DAP en DAT zijn toegevoegd
  • Incoterms nu ook nationaal geldig
  • Herdefinitie van de risico-overdacht van FOB, CFR en CIF
  • Elektronische en papieren communicatie zijn gelijk aan elkaar
Meest gebruikte incoterms

Meest gebruikte Incoterm in e-commerce

Voor webshops die internationaal verkopen is DAP (Delivered At Place) de meest gebruikte Incoterm. In dit geval draag je als verkoper de kosten en risico’s tot het moment dat het pakket is aangekomen op de overeengekomen plaats van bestemming. Dit kan bijvoorbeeld een huisadres of afhaalpunt zijn. Worden er invoer- of douanekosten geheven? Dan zijn deze voor rekening van de koper.

Houd er rekening mee dat je alleen de Incoterms gebruikt die staan vermeld in de algemene voorwaarden van je webwinkel. Ook is het belangrijk dat de vervoerder waarmee jouw pakketten worden verzonden deze Incoterms ondersteunt.

Internationaal verzenden met Sendcloud

Ben je van plan om internationaal te gaan verzenden? Of wil je jouw internationale verzendstrategie optimaliseren? Dan hebben we goed nieuws voor je! Met Sendcloud verbind je jouw webshop in één keer met alle grote vervoerders, zoals PostNL, DHL, DPD, UPS en Sandd. Je automatiseert gemakkelijk ieder onderdeel van je verzendproces: van het afdrukken van verzendlabels tot het verzenden van gepersonaliseerde Track & Trace meldingen en het afhandelen van retouren.

Daarnaast profiteer je direct van de gunstige internationale verzendvoorwaarden die Sendcloud onderhandeld heeft met de vervoerders. Benieuwd wat dit jou als webshop gaat opleveren? Ontdek hoe Sendcloud werkt en meld je gratis aan!

Incoterms 2010 infographic

Mocht je dit allemaal in één overzichtelijke infographic willen bekijken of misschien wel delen? Check dan onze Incoterms 2010 infographic!

Infographic Incoterms 2010 voor webshops

Beoordeel dit artikel en laat ons weten wat je ervan vindt

5/5 2 ratings

Leave a Reply