Skip to main content

Met slimme verzendregels van Sendcloud kunnen we per land automatisch het juiste verzendlabel uitdraaien

Megan | Logistics Manager ByNouck

Checkout-icon-final

ByNouck in het kort

De online shop voor unieke, handgemaakte sieraden

Tracking-icon-final-case study

Internationaal actief

Wereldwijd actief: van Duitsland tot de Verenigde Staten

Shipping icon case study

Grootste logistieke uitdaging

Snel en voordelig naar verschillende landen verzenden

By Nouck verzendoplossing

ByNouck: “Handmade with love”

ByNouck.com is een van de grootste online sieraden shops van het moment. Met meer dan 650.000 volgers op Instagram en nog eens 68.000 op Facebook spreekt de webwinkel klanten over de hele wereld aan. Hoewel Nederland, België, Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk de voornaamste markten zijn, verzendt de webwinkel namelijk ook naar Scandinavië, Italië en zelfs de VS. Een kleine blik op de webshop en je begrijpt waarom ByNouck zo succesvol is: de sieradencollectie is enorm en bovendien binnen een paar klikken te personaliseren.

Van Curaçao naar de VS: hoe het allemaal begon

ByNouck werd in 2017 geboren in het tropische Curaçao, waar eigenaresse Anouck Goudsmit werd geïnspireerd door de witte stranden en de prachtige schelpen. De van oorsprong Haarlemse verwerkte de schelpen tot unieke sieraden, en al snel ontstond er vraag naar haar ontwerpen.

Dat was het begin van een succesvolle webwinkel. Waar ByNouck in 2017 per dag misschien zo’n 4 tot 5 orders verstuurde, zijn dat er inmiddels meer dan 500 per dag. Niet alleen in Nederland zijn de sieraden in trek, ook buiten de landgrenzen van ons koude kikkerlandje vallen de sieraden in de smaak.

Vanuit de winkel en het magazijn in Haarlem worden dagelijks orders naar landen in heel Europa verzonden en ook de vraag vanuit de Verenigde Staten groeit. Aan de basis van het internationale succes staat – naast de unieke ontwerpen – een succesvolle marketingstrategie.

Middels verschillende social kanalen weet ByNouck klanten over de hele wereld te bereiken. Naast dagelijkse posts adverteert de webwinkel actief in het buitenland om zo haar doelgroep te verbreden. Statistieken vanuit onder andere Instagram helpen om groeikansen in nieuwe markten, zoals de VS, te signaleren.

Volledig automatiseren voor een gestroomlijnd verzendproces

We zijn klein begonnen met een paar pakketten per dag, maar verzenden inmiddels dagelijks honderden pakketten over de hele wereld. Onze grootste uitdaging is dan ook om al die pakketten snel en efficiënt te verzenden, of een zending nu naar het Verenigd Koninkrijk moet of in Nederland blijft.

Voordat we met Sendcloud werkten verzonden we al onze orders nog in envelopjes in plaats van brievenbusdoosjes en werkten we met een kleine labelprinter. We printten de adreslabels zelf uit en werkten met postzegels voor binnen- of buitenland. Het was hierbij niet mogelijk de zendingen te volgen.

Inmiddels werken we met verschillende vervoerders per land. Met Sendcloud kunnen we eenvoudig al onze verzendlabels printen. Die plakken we in een keer op alle brievenbusdoosjes en dan kan het orderpicken beginnen. Sendcloud kiest per zending de juiste vervoerder en daarnaast krijgen klanten automatisch track & trace notificaties.

Wereldwijd verzenden met een multi-carrier strategie

Toen we in het buitenland steeds harder gingen groeien, zijn we met onze partner We Grow Webshops op zoek gegaan naar een passende internationale verzend strategie. We hebben voor de landen waar we het grootst zijn vervoerders gekozen op basis van snelheid, betrouwbaarheid en kosten.

Klanten willen hun pakket graag zo snel mogelijk in huis hebben, maar tegelijkertijd wil je voorkomen dat klanten 6 euro betalen voor een brievenbusdoosje in Nederland. Daarom is het goed om te kijken welke vervoerder lokaal het beste is, hierbij kon We Grow Webshops ons erg goed helpen.

De meest geschikte vervoerder per land

Uiteindelijk hebben we gekozen voor een mix van vervoerders. In Nederland werken we bijvoorbeeld met Budbee, maar in het Verenigd Koninkrijk met Hermes, in Amerika met USPS en in Duitsland dan weer met DHL. PostNL gebruiken we in markten waar we nog niet zo groot zijn.

Next level verzenden met slimme verzendregels

Klinkt ingewikkeld, maar aan de achterkant van je webwinkel kun je dit heel eenvoudig automatiseren. Met de slimme verzendregels van Sendcloud zorgen we dat per land het juiste verzendlabel met de goede vervoerder wordt uitgedraaid.

Door de combinaties van vervoerders hebben we nu scherper door wie welke order vervoert en komen pakketten veel beter aan. In het verleden werkten we met een vervoerder voor alle pakketten en dan ging er nog wel eens iets mis. Juist de combinatie van vervoerders zorgt voor hogere betrouwbaarheid, flexibiliteit en een kostenbesparing.

By Nouck Brexit

Succesvol in de UK, post-Brexit

Het Verenigd Koninkrijk is voor ons een belangrijke markt. Voor zendingen naar het VK werkten we lange tijd gewoon met PostNL. Toen kwam Brexit om de hoek kijken en werd alles ineens een stuk ingewikkelder, door de nieuwe regelgeving.

Waar je voorheen een pakket gewoon op de post kon doen, moeten we onze zendingen nu voormelden en voorzien van de juiste douaneformulieren. Als je dat per order moet doen, wordt het een erg ingewikkeld en moeizaam proces.

In 2 dagen naar het VK

In samenwerking met We Grow Webshops hebben we daarom gekozen voor een oplossing waarbij we alle orders naar het VK apart verwerken. We voorzien elke order van een adreslabel van Hermes, maar verzenden ze in bulk naar het VK. Dat heeft als voordeel dat je alles in een keer kan aanmelden en de douaneformulieren in een keer kan doen.

We Grow Webshops haalt alle orders dagelijks bij ons op en verzorgt een directe injectie in de lokale depots van onder andere Hermes in het Verenigd Koninkrijk. Hierdoor hebben we de lead time per pakket kunnen beperken tot slechts 2 dagen, en kunnen we zeer competitief zijn in deze interessante e-commerce markt.

Klantvraag nummer 1 is ‘Waar blijft mijn order?’ Dankzij de tracking mails weten klanten nu waar ze aan toe zijn.

SuzanneCustomer Service Manager | ByNouck
By Nouck logo

Verzending en vertrouwen

Als klantenservice merken we soms dat er vanuit het buitenland een soort aarzeling is om bij een Nederlandse webwinkel te bestellen. Er is helaas veel scam en daarom is het belangrijk om het vertrouwen van je doelgroep te winnen. Verzending speelt daar een belangrijke rol bij.

Je wilt dat de levering snel is en je track en trace goed op orde. Dan weten mensen waar ze aan toe zijn en worden ze niet onnodig ongerust over hun bestelling. Voor we met Sendcloud werkten hadden we nog geen track en trace en dat leidde tot een hoop klantvragen.

Klantvraag nummer 1 is ‘Waar blijft mijn order?’. Sinds we tracking mails gebruiken wordt deze vraag aanzienlijk minder gesteld, omdat de klant weet waar ‘ie aan toe is. Dat leidt tot minder druk op de klantenservice, maar zorgt vooral ook voor een positieve klantervaring.

By Nouck verzending

Kleine verbeteringen om nog meer tijd te besparen

Het is heel fijn dat Sendcloud een foutmelding geeft als een adres niet aan de eisen voldoet. Alleen wanneer je een adres aanpast in Shopify, wordt dit op dit moment niet automatisch overgenomen door Sendcloud. Dat is jammer, want daarmee zou je verzendfouten nog meer kunnen beperken. 

De gouden tip

Ons advies als je internationaal wilt groeien is je goed voorbereiden. Bel je boekhouder en zorg dat je weet waar je aan begint. Wij hebben gaandeweg uitgevonden hoe je om moet gaan met buitenlandse zendingen en de douane, maar dat was een hoop vallen en opstaan.

Zeker als je wilt verzenden naar landen buiten de Europese Unie is het van belang goed op de hoogte te zijn van alle regelgeving. Zorg daarnaast voor een goede klantenservice zodat je de stroom aan vragen kunt opvangen, mocht er toch een kink in de kabel zijn.

Voordelen

  • Flexibiliteit met gebruiksvriendelijke interface 
  • Overzichtelijke weergave van alle verzendlabels
  • Makkelijk filteren op vervoerder 
  • Klant altijd op de hoogte met branded track & trace 
  • Slimme verzendregels maken automatiseren eenvoudig

ByNouck ❤ Sendcloud ❤ We Grow Webshops

Met Sendcloud kun je heel eenvoudig verschillende vervoerders aanbieden. Daardoor kunnen we per land de vervoerder kiezen die het meest betrouwbaar is en de beste prijs biedt. Dankzij We Grow Webshops hebben we de perfecte vervoerdersmix gekozen en kunnen we met 1 dagelijkse pick-up letterlijk over de hele wereld bezorgen – op de snelste en voordeligste manier.

Net als ByNouck je verzendproces naar een hoger niveau tillen?