Skip to main content

“Met Sendcloud kunnen we klanten altijd op de hoogte houden van de verzendstatus van hun pakket: of deze nou aan huis of in de winkel geleverd wordt”

Adrie | Project & Process Improvement Manager Shoeby

Shoeby header
Checkout-icon-final

Shoeby in het kort

Al 40 jaar actief met vandaag de dag 240 fysieke winkels, een webshop én een app.

Tracking-icon-final-case study

Internationaal actief

Naast Nederland ook vanaf voorjaar 2022 actief in Duitsland en via internationale marktplaatsen.

Shipping icon case study

Grootste logistieke uitdaging

Het supersnel genereren van labels in het magazijn en de winkels om zo efficiënt mogelijk te verzenden.

Shoeby verzendoplossing

Het verhaal achter Shoeby

Shoeby verkoopt trendy en goed geprijsde fashion en onderscheidt zich van andere brands met haar focus op verbluffende service en persoonlijke aandacht. Dit motto wordt niet alleen in de winkels, maar ook online en in de app met veel passie uitgedragen. Zo nemen ruim 700.000 klanten deel aan het klantenprogramma en zorgen de 800 personal stylists ervoor dat iedere klant de aandacht krijgt die hij of zij verdient.

Logistieke uitdaging

Na de introductie van de Shoeby webshop in 2008 en de app in 2016, kwam de focus steeds meer te liggen op het genereren van nieuwe klanten via de online kanalen. Dit ging tevens gepaard met een extra uitdaging op het gebied van logistiek; zo verzendt Shoeby niet alleen naar mensen thuis, maar kunnen mensen hun bestelling ook gratis in de winkel ophalen. Handig is dat Shoeby winkels ook als DHL-punt fungeren. Naast Shoeby orders kunnen klanten dus ook andere bestellingen ophalen. Slim, want op die manier biedt Shoeby extra service en kunnen ze nieuwe klanten aantrekken.

Hoe online en offline elkaar versterken

Bij Shoeby kunnen klanten kiezen of ze hun bestelling thuis laten bezorgen of gratis ophalen in de winkel. Om dat te faciliteren is het belangrijk dat al onze systemen, zowel in de winkel als in het magazijn goed samenwerken. Daarvoor werken we met de Omnichannel Integration Suite (OIS) van onze partner Divide. 

Wanneer een klant kiest voor ophalen in de winkel kijkt de OIS met behulp van algoritmes eerst of de volledige order in de betreffende winkel op voorraad is. Zo niet, dan wordt er gecheckt of de order vanuit ons magazijn of één van de andere winkels verzameld kan worden. Op die manier fungeren al onze winkels als kleine magazijnen en kunnen de winkels die minder presteren een hogere prioriteit krijgen, zodat ze makkelijker van hun voorraad komen.

Ook voor het thuis laten bezorgen van bestellingen werken we met een zelfde set-up om te kijken of de order vanuit het magazijn óf vanuit een van de winkels verstuurd worden. De uitdaging hierbij is dat orders niet alleen in het warehouse, maar ook in winkels gepickt moeten worden en het dus voor al het personeel makkelijk moet zijn om een order te picken en het verzendlabel uit te draaien.

Shoeby verzendoplossingen
Shoeby verzenden

Van handmatig labels printen naar een eenvoudige API

Met de OIS van Divide wordt het voorraadbeheer tussen winkels en het magazijn afgestemd om een soepel proces voor online- en offline aankopen te bewerkstelligen. De OIS is een suite met verschillende apps die zowel voor het personeel in winkels als het magazijn makkelijk te gebruiken zijn.

Dit systeem werkt top, maar we merkten dat er nog meer winst te behalen viel op het gebied van verzendingen. Samen met Divide zijn we daarom op zoek gegaan naar een verzendplatform waarmee we het verzendproces konden optimaliseren.

Voorheen ging elke order namelijk door de hele keten van systemen (van OIS tot ERP) en moest iemand uiteindelijk een order handmatig opzoeken om vervolgens een verzendlabel uit te draaien. Die tijd wil je zowel in de winkel als warehouse niet missen. Met het gebruik van de API van Sendcloud in de OIS kunnen we nu snel een eenvoudig de labels voor onze bestellingen printen om onze pakketjes zo efficiënt mogelijk te verzenden.

Samenwerking met Divide en Sendcloud

Op het gebied van digitalisatie werken wij samen met onze technische en strategische partner Divide. Zij hebben voor ons een gepersonaliseerde Omnichannel Integration Suite (OIS) geïmplementeerd. Dit is een koppellaag waarop Divide een Retail Suite met apps heeft gebouwd die vervolgens gebruikt worden in onze winkels en het magazijn. Zo wordt via de OIS onder andere het voorraadbeheer tussen winkels en magazijn afgestemd om een soepel proces voor online- en offline aankopen te bewerkstelligen. Echter merkten we dat er nog meer winst te behalen viel op het gebied van verzendingen. Daarom zijn we op zoek gegaan naar een verzendplatform waarmee we het verzendproces konden optimaliseren. Zo zijn we bij Sendcloud uitgekomen.

Het mooie van Sendcloud is dat je eenvoudig de juiste vervoerders voor verschillende verzendopties en markten kunt kiezen."

AdrieProject & Process Improvement Manager | Shoeby

De klantervaring staat voorop

De kracht van Shoeby ligt bij het feit dat we de klant voorop stellen, zowel in de winkel als online. We proberen er dan ook voor te zorgen dat de klant zo snel mogelijk zijn of haar pakket ontvangt en updates ontvangt over de status van de verzending. Bij thuisbezorging pusht Sendcloud de verzendstatussen via de eenvoudig te koppelen API naar de OIS. Vanuit de OIS wordt de informatie naar Salesforce Marketing Cloud gepusht, waarvanuit de gepersonaliseerde klantcommunicatie verzorgd wordt. Ook bij pick-up in de winkel krijgen klanten updates. Hiervoor gebruikt winkelpersoneel de ‘unstamped feature’ in Sendcloud, daarmee wordt een pakketnummer gegenereerd zonder tussenkomst van een commerciële vervoerder. Op die manier zijn er geen kosten verbonden aan de track & trace, maar kunnen we klanten wel op de hoogte houden van de verzendstatus.

Shoeby zendingen

Sneller labels genereren en printen met Sendcloud

Voordat we de samenwerking aangingen met Divide en Sendcloud, kostte het ons 25 seconden om in ons magazijn één label te printen. Het inpakken van een order kost ons gemiddeld 10 seconden, waardoor we nog 15 seconden stonden te wachten totdat het etiket geprint was. Met de Sendcloud integratie wordt een label nu in 9 seconden geprint. Vermenigvuldig deze besparing met de honderdduizenden orders en je ziet vanzelf hoeveel tijd ons dat bespaart. In totaal is dat nu al 1 FTE. De investering is het dubbel en dwars waard, en we zijn nog maar net begonnen!

Een toekomstbestendige oplossing voor internationale ambities

We zijn recentelijk gestart met de verkoop van Shoeby op verschillende marketplaces die ook in het buitenland opereren. Daarnaast verzenden we ook naar België en Duitsland, maar hebben zonder twijfel de ambitie om onze winkels en webshop ook naar andere landen uit te breiden. Het was voor ons dan ook belangrijk om met een partij in zee te gaan die het mogelijk maakt om die internationale uitbreiding te faciliteren. Sendcloud biedt de optie om per land met verschillende lokale vervoerders te integreren. Ook met het oog op de toekomst is Sendcloud dus een goede keuze.

Voordelen

  • Integratie door middel van API
  • Snel en eenvoudig labels genereren en printen
  • Klant altijd op de hoogte met de unstamped feature voor track & trace
  • Flexibiliteit om internationale vervoerders in te schakelen
  • Optie om een retourportaal op te zetten

Shoeby ❤ Sendcloud ❤ Divide

Sendcloud en Divide helpen ons bij het efficiënt en foutloos verzenden van pakketten. Dankzij Sendcloud kunnen we snel etiketten genereren en printen, zowel in onze winkels als in ons magazijn. Met de OIS van Divide en de API van Sendcloud besparen we niet alleen tijd, maar zorgen we er ook voor dat we onze klanten én medewerkers de best mogelijke ervaring bieden.

Wil je net als Shoeby geen onnodige kosten maken op het verzendproces?