De feestdagen komen steeds dichterbij. In deze tijd gaan er ontzettend veel pakketten over de lopende band, zelfs tot wel drie keer meer dan normaal. Vervoerders hebben het er maar druk mee en jij als online retailer waarschijnlijk ook. Het op tijd verzenden van pakketten is nu extra belangrijk, want je wil niet dat je klanten zonder cadeaus zitten tijdens de feestdagen. Om dit te kunnen waarmaken, zijn er een aantal zaken om op te letten. Zo gelden er gewijzigde levertijden bij vervoerders. We zetten de levertijden tijdens de feestdagen van 2018 van DHL, PostNL, DPD, UPS, Sandd, Sandd2me en Red Je Pakketje op een rij en delen tips voor verzending tijdens de feestdagen. Zo ga je goed voorbereid de decemberdrukte tegemoet.

Gewijzigde levertijden tijdens de feestdagen van 2018

Hieronder zetten we de levertijden van onze aangesloten vervoerders DHL, PostNL, DPD, UPS, Sandd2me, Sandd en Red Je Pakketje op een rij. Zo kun je hier niet alleen zelf rekening mee houden, maar ook je klanten tijdig en duidelijk informeren.

Levertijden tijdens de feestdagen PostNL, DHL, DPD, UPS en meer | Sendcloud Blog

DHL – Aangepaste levertijden tijdens de feestdagen

  • Woensdag 5 dec: bezorging, aanlevering en pick-up mogelijk. Let op, geen avondlevering
  • Maandag 24 dec: bezorging en aanlevering via parcelshop mogelijk. Pick-up tussen 13:00 en 15:00 uur. Let op, geen avondlevering
  • Dinsdag 25 dec: geen aanlevering, pick-up en bezorging mogelijk
  • Woensdag 26 dec: geen aanlevering, pick-up en bezorging mogelijk
  • Maandag 31 dec: aanlevering en bezorging mogelijk, pick-up tussen 13:00 en 15:00 uur. Let op, geen avondlevering
  • Dinsdag 1 jan: geen aanlevering, pick-up en bezorging mogelijk

Heb je een pick-up via DHL, houd er dan rekening mee dat er tot uiterlijk 15:00 uur een pick-up plaatsvindt. De pakketten zullen dan op 27 december weer geleverd worden.

PostNL – Aangepaste levertijden tijdens de feestdagen

POSTNL

  • Woensdag 5 dec: aanlevering en bezorging mogelijk
  • Maandag 24 dec: aanlevering en bezorging mogelijk
  • Dinsdag 25 dec: geen aanlevering en bezorging mogelijk
  • Woensdag 26 dec: aanlevering mogelijk, geen bezorging
  • Maandag 31 dec: aanlevering en bezorging mogelijk
  • Dinsdag 1 jan: geen aanlevering en bezorging mogelijk

DPD – Aangepaste levertijden tijdens de feestdagen

DPD

  • Woensdag 5 dec: aanlevering, pick-up en bezorging mogelijk
  • Maandag 24 dec: aanlevering en bezorging mogelijk, geen pick-up
  • Dinsdag 25 dec: geen aanlevering, pick-up en bezorging mogelijk
  • Woensdag 26 dec: geen aanlevering, pick-up en bezorging mogelijk
  • Maandag 31 dec: aanlevering en bezorging mogelijk, geen pick-up
  • Dinsdag 1 jan: geen pick-up, aanlevering en bezorging mogelijk

UPS – Aangepaste levertijden tijdens de feestdagen

UPS

  • Woensdag 5 dec: aanlevering, pick-up en bezorging mogelijk
  • Maandag 24 dec: aanlevering pick-up en bezorging mogelijk
  • Dinsdag 25 dec: geen aanlevering, pick-up en bezorging mogelijk
  • Woensdag 26 dec: geen aanlevering, pick-up en bezorging mogelijk
  • Maandag 31 dec: aanlevering, pick-up en bezorging mogelijk
  • Dinsdag 1 jan: geen aanlevering, pick-up en bezorging mogelijk

Red Je Pakketje – Last Minute shoppen tijdens de feestdagen

Red Je Pakketje website

Dankzij Same Day Delivery van Red Je Pakketje kun je je klanten ‘vandaag besteld, vanavond in huis’ bieden. Deze service kan er, zeker in deze hectische decembermaand, voor zorgen dat klanten niet voor de concurrent kiezen maar voor jou. Als je Red Je Pakketje toevoegt aan je checkout, houd dan rekening met de gewijzigde levertijden:

  • Op 5 en 24 december levert Red Je Pakketje wel
  • Op 25, 26 en 31 december en 1 januari levert Red Je Pakketje niet

Let op: voor Red Je Pakketje via Sendcloud geldt een minimum van 10 pakketten per dag, anders wordt er door de vervoerder €15 gerekend voor pick-up. Hier kom je tijdens de feestdagen sneller aan, omdat er tot wel drie keer meer bestellingen worden geplaatst. Je kunt deze verzendoptie enkel inzetten op vaste pick-up dagen die vooraf zijn afgesproken.

Sandd – Briefpost versturen tijdens de feestdagen

Sandd levertijden

Indien je producten door de brievenbus passen, relatief goedkoop zijn en maximaal 2 kg wegen, dan kun je de briefpost verzendoptie van Sandd toevoegen aan je checkout. Het fijne is dat je klant hier niet voor thuis hoeft te blijven, dus bezorging kan sowieso plaatsvinden. Sandd bezorgt normaliter binnen 24 uur, maar ook voor de feestdagen houden zij aangepaste levertijden aan:

  • Op 5 december gelden reguliere tijden, eerder afhalen is niet mogelijk
  • Op 25 en 26 december en 1 januari zijn er geen afhaal- en bezorg mogelijkheden
  • Op 24 en 31 december worden poststukken opgehaald tussen 13:00 en 16:00 uur

Uiterlijke besteldatum & cut-off tijd voor tijdige levering

Dankzij de bovenstaande opsomming per vervoerder wordt duidelijk tot wanneer je klanten uiterlijk kunnen bestellen, om de bestelling op tijd te ontvangen.

Sinterklaasavond

Om Sinterklaascadeaus op tijd te laten leveren voor pakjesavond, kun je het beste een uiterlijke besteldatum van 2 december communiceren naar je klant. Uiteraard kun je pakketten op 4 december ook nog verwerken en is er een kans dat deze tijdig worden afgeleverd. De kans is echter groot dat, vanwege de drukte, pakketten te laat aankomen. Het laatste dat je wil is dat kinderen geen cadeautjes kunnen uitpakken op pakjesavond.

Mocht je gebruik maken van Same Day Delivery, dan geldt er een cut-off tijd van 09:59 uur via Sandd en 11:59 uur via Red Je Pakketje. Dit zijn premium bezorgopties, dus je kunt wel gewoon aangeven dat klanten tot en met 5 december in de ochtend kunnen bestellen. Een extra USP voor je webshop!  

Kerstmis

Om kerstcadeaus op tijd te leveren, dien je een uiterlijke besteldatum van 21 december te communiceren, zodat pakketten op zaterdag 22 december geleverd kunnen worden. Maar wil je er zeker van zijn dat je pakketten op tijd bij jouw klanten aankomen, geef dan een extra melding weer in je webshop dat klanten het beste nog wat eerder kunnen bestellen.

Voor 25 en 26 december geldt dat er bij geen enkele vervoerder pick-up, aanlevering bij parcelshops en bezorging mogelijk is. Op één uitzondering na: via PostNL kun je jouw pakketten wel op 26 december afgeven bij een parcelshop. Alle pakketten die je in de week van kerst aanlevert, worden vanaf 27 december weer bij je klanten bezorgd.

Oud & Nieuw

Om bestellingen voor de jaarwisseling te kunnen laten leveren, geldt over het algemeen een uiterlijke besteldatum van 27 december. Mocht je gebruik maken van Same Day Delivery, dan kunnen je klanten in het weekend nog bestellen. Via Red Je Pakketje worden pakketten dan op maandag 31 december geleverd.

Bij DPD is pick-up op 31 december niet mogelijk en DHL biedt slechts pick-up tot 15:00 uur. Op 1 januari vindt er door geen enkele vervoerder pick-up of bezorging plaats. Opgehaalde pakketten op 31 december worden op 2 januari geleverd.

Tips om succesvol te verzenden in de december periode

Met betrekking tot de uiterste besteldatum, cut-off tijd en het verzenden van pakketten tijdens de feestdagen in zijn algemeenheid, delen we graag nog een aantal tips:

  • Om te zorgen dat pakketten op tijd geleverd worden, is het niet alleen belangrijk dat jij ze op tijd verstuurt, maar ook dat klanten op tijd bestellen. Communiceer dus op verschillende plekken de uiterlijke dag en tijd dat klanten kunnen bestellen. Doe dit bijvoorbeeld door een banner op de homepage en productpagina’s te plaatsen, een pop-up in te schakelen, je FAQ pagina te updaten en via social media.
  • De decembermaand is ook een geschikte periode om een speciale Kerst editie nieuwsbrief te versturen. Hierin kun je namelijk communiceren dat je klant op tijd moet bestellen om de bestelling op tijd te kunnen ontvangen. Daarnaast kun je zo om begrip vragen voor de drukte. Zowel jij als de vervoerders dienen ontzettend veel pakketten te verwerken. Daarnaast zet dit er wat meer druk achter om te bestellen en verhoog je zo jouw conversie. Maar geef er vooral ook een positieve draai aan, door bijvoorbeeld leuke producten uit te lichten en een fijne korting te geven.
  • De feestdagen bieden bovendien een mooie kans om je klanten zonder al teveel moeite een leuke unboxing experience te bezorgen. Dit geeft de ervaring die je klant heeft met je webshop een extra boost en zal hem aan je merk binden. Met een beetje geluk wordt de unboxing experience ook nog gedeeld op social media, wat zorgt voor meer naamsbekendheid. Denk daarbij bijvoorbeeld aan het gratis meegeven van een feestelijke verpakking met jouw branding erop.
  • Doordat er zoveel pakketten over de lopende band gaan, is de kans op een beschadigd of vermist pakket helaas groter. Zorg er ook in zo’n geval voor dat je klant tevreden blijft, door snel en transparant te communiceren. Indien een pakket beschadigd of vermist raakt, stuur dan indien mogelijk direct een nieuw pakket op, zodat het hopelijk nog op tijd komt. Tevreden klanten zullen eerder bij je terugkeren!
  • Een beschadigd of vermist pakket is niet alleen vervelend voor de klant, maar ook voor jou als webshop. Overweeg daarom om pakketten tijdens deze drukke periode verzekerd te verzenden. Vanwege de grote hoeveelheden pakketten zal het alleen maar een positieve ROI opleveren. Je kunt dan in ieder geval na de decemberdrukte een claim indienen. In de meeste gevallen (indien goed verpakt) heb je recht op een vergoeding van de vervoerder. Let op, vertraagde pakketten vallen nooit onder de verzekering! Jij en je klant dienen hier ten alle tijden rekening mee te houden.
  • Gezien er zoveel cadeaus en outfits worden besteld, neemt het aantal retouren in of direct na deze periode hoogstwaarschijnlijk ook toe. Zorg daarom dat ook je retourproces voor de feestdagen op orde is en stel het desnoods speciaal af op de decembermaand. Dat scheelt je na de feestdagen weer een hoop werk.

Tot slot: veel succes & fijne feestdagen

De decembermaand is een hectische periode, maar wel een waarin je veel orders kunt binnenhalen. Wist je dat sommige webshops zelfs 30% van hun jaaromzet behalen in deze periode? Helaas zorgt de drukte en dus de toename van het aantal te verwerken pakketten soms voor wat vertraging. En je wilt nu meer dan in de rest van het jaar zorgen dat pakketten op tijd bij je klant bezorgd worden. Gelukkig kun je met ons overzicht van de gewijzigde levertijden tijdens de feestdagen van 2018 je klanten informeren en dus zorgen dat dit goed verloopt. Veel succes en natuurlijk fijne feestdagen gewenst!

One Comment

Leave a Reply