Skip to main content

De feestdagen zijn gebruikelijk drukke dagen voor pakketbezorgers. Niet alleen gaan tijdens het einde van het jaar tot wel drie keer zoveel pakketten over de band als normaal, ook is er sprake van afwijkende bezorgtijden.

Zowel tijdens de kerstdagen als andere nationale feestdagen als Pasen en Hemelvaart moet je daarom rekening houden met gewijzigde bezorgtijden van vervoerders. Het is daarbij ook belangrijk om rekening te houden met gewijzigde bezorgtijden van vervoerders. Je wilt tenslotte dat je e-commerce logistiek soepel verloopt.

We zetten daarom de bezorgtijden en deadlines voor 2022 voor je op een rij. Bekijk wanneer je vervoerder levert en kom succesvol de feestdagen door! 

Gewijzigde bezorgtijden DHL, DHL Express, PostNL, DPD, UPS & Homerr tijdens de feestdagen van 2022

Singles Day, Black Friday en Cyber Monday én de kertsdagen komen weer steeds dichterbij. Het is belangrijk om tijdens het najaar rekening te houden met de feestdagen. Tijdens Sinterklaas en Kerst kun je namelijk te maken krijgen met gewijzigde bezorgtijden.

Daarom zetten we hieronder de bezorgtijden van onze aangesloten vervoerders DHL, DHL Express, PostNL, DPD, UPS, en Homerr op een rij. Zo kun je hier niet alleen zelf rekening mee houden, maar ook je klanten tijdig informeren. Want ook dat vervoerders onder druk staan speelt mee. 

DHL Parcel feestdagen | aangepaste bezorgtijden

DHL feestdagen

  • Sinterklaas (maandag 5 december): geen avondbezorging, pick-up tot 15.00 uur
  • Kerstavond (zaterdag 24 december): geen avondbezorging, pick-up tot 15.00 uur
  • Kerst (zondag 25 en maandag 26 december): sortering, pick-up en bezorging niet mogelijk
  • Oudjaarsdag (zaterdag 31 december): geen avondbezorging, sortering en pick-up niet mogelijk
  • Nieuwjaarsdag (zondag 1 januari): sortering, pick-up en bezorging niet mogelijk

DHL Express feestdagen | aangepaste bezorgtijden

DHL Express feestdagen

  • Sinterklaas (maandag 5 december): reguliere dienstverlening
  • Kerstavond (zaterdag 24 december): reguliere dienstverlening, laatste ongeplande pick-up uiterlijk om 15.00 uur
  • Kerst (zondag 25 en maandag 26 december): sortering, pick-up en bezorging niet mogelijk
  • Oudjaarsdag (zaterdag 31 december): reguliere dienstverlening, laatste ongeplande pick-up uiterlijk om 15.00 uur
  • Nieuwjaarsdag (zondag 1 januari): sortering, pick-up en bezorging niet mogelijk

Deze bezorgtijden gelden alleen voor het ophalen en afleveren van zendingen in Nederland. Het gaat hierbij om de volgende diensten: DHL Express vóór 9:00u, DHL Express vóór 12:00u, DHL Express Worldwide en DHL Economy Select.

PostNL feestdagen | aangepaste bezorgtijden

PostNL feestdagen

  • Sinterklaas (maandag 5 december): sortering en bezorging wel mogelijk, pick-up via Sendcloud niet mogelijk
  • Kerstavond (zaterdag 24 december): sortering en bezorging wel mogelijk, pick-up via Sendcloud niet mogelijk
  • Kerst (zondag 25 en maandag 26 december): sortering, pick-up en bezorging niet mogelijk
  • Oudjaarsdag (zaterdag 31 december): sortering en bezorging wel mogelijk, pick-up via Sendcloud niet mogelijk
  • Nieuwjaarsdag (zondag 1 januari): sortering, pick-up en bezorging niet mogelijk

DPD feestdagen | aangepaste bezorgtijden

DPD feestdagen

  • Sinterklaas (maandag 5 december): sortering, pick-up en bezorging alleen mogelijk indien specifiek bevestigd door DPD
  • Kerstavond (zaterdag 24 december): sortering, pick-up en bezorging alleen mogelijk indien specifiek bevestigd door DPD
  • Kerst (zondag 25 en maandag 26 december): sortering, pick-up en bezorging niet mogelijk
  • Oudjaarsdag (zaterdag 31 december): sortering, pick-up en bezorging alleen mogelijk indien specifiek bevestigd door DPD
  • Nieuwjaarsdag (zondag 1 januari): sortering, pick-up en bezorging niet mogelijk

UPS feestdagen | aangepaste bezorgtijden

UPS feestdagen

  • Sinterklaas (maandag 5 december): aanlevering tot 15.00 uur, pick-up tot 14.30 uur, bezorging tot 15.00 uur
  • Kerstavond (zaterdag 24 december): aanlevering tot 15.00 uur, pick-up tot 14.30 uur, bezorging tot 15.00 uur
  • Kerst (zondag 25 en maandag 26 december): sortering, pick-up en bezorging niet mogelijk
  • Oudjaarsdag (zaterdag 31 december): aanlevering tot 15.00 uur, pick-up tot 14.30 uur, bezorging tot 15.00 uur
  • Nieuwjaarsdag (zondag 1 januari): sortering, pick-up en bezorging niet mogelijk

Homerr feestdagen | aangepaste bezorgtijden

Homerr feestdagen

Bij Homerr worden pakketten normaal gesproken van dinsdag tot en met vrijdag gesorteerd, bezorgd en afgehaald.

  • Kerstavond (zaterdag 24 december): sortering, pick-up en bezorging niet mogelijk
  • Kerst (zondag 25 en maandag 26 december): sortering, pick-up en bezorging niet mogelijk
  • Oudjaarsdag (vrijdag 31 december): sortering, pick-up en bezorging wel mogelijk
  • Nieuwjaarsdag (zaterdag 1 januari): sortering, pick-up en bezorging niet mogelijk

Gewijzigde bezorgtijden Same Day Delivery tijdens de feestdagen van 2022

Dankzij Same Day Delivery kun je je klanten ‘vandaag besteld, vanavond in huis’ bieden. Deze service kan er, zeker tijdens hectische feestdagen, voor zorgen dat klanten niet voor de concurrent kiezen maar voor jou.

Budbee, Trunkrs & RedJePakketje bieden deze service aan. In combinatie met een eigen contract, kun je deze verzendopties via Sendcloud gebruiken. Zij bezorgen bij consumenten van maandag tot en met vrijdag tussen 17:00u en 22:00u. Ze leveren standaard niet op zaterdag.

Houd daarnaast rekening met de overige aangepaste bezorgtijden hieronder en informeer je klanten tijdig.

Budbee feestdagen | aangepaste bezorgtijden

Budbee feestdagen

  • Kerstavond (zaterdag 24 december): sortering, pick-up en bezorging wel mogelijk
  • Kerst (zondag 25 en maandag 26 december): sortering, pick-up en bezorging niet mogelijk
  • Oudjaarsdag (zaterdag 31 december): sortering, pick-up en bezorging niet mogelijk
  • Nieuwjaarsdag (zondag 1 januari): sortering, pick-up en bezorging niet mogelijk

Instabox feestdagen | aangepaste bezorgtijden

Instabox feestdagen

  • Kerstavond (zaterdag 24 december): sortering, pick-up en bezorging wel mogelijk
  • Kerst (zondag 25 en maandag 26 december): sortering, pick-up en bezorging niet mogelijk
  • Oudjaarsdag (zaterdag 31 december): sortering, pick-up en bezorging niet mogelijk
  • Nieuwjaarsdag (zondag 1 januari): sortering, pick-up en bezorging niet mogelijk

Trunkrs feestdagen | aangepaste bezorgtijden

Trunkrs feestdagen

  • Kerstavond (zaterdag 24 december): sortering, pick-up en bezorging wel mogelijk
  • Kerst (zondag 25 en maandag 26 december): sortering, pick-up en bezorging niet mogelijk
  • Oudjaarsdag (zaterdag 31 december): sortering, pick-up en bezorging niet mogelijk
  • Nieuwjaarsdag (zondag 1 januari): sortering, pick-up en bezorging niet mogelijk

Verzend automatisch met meer dan 25 (inter)nationale vervoerders en switch wanneer nodig. Probeer het nu gratis!

Uiterlijke besteldatum & cut-off tijd voor tijdige levering

Dankzij de bovenstaande opsomming per vervoerder wordt duidelijk tot wanneer je klanten uiterlijk kunnen bestellen, om de bestelling op tijd te ontvangen.

Sinterklaasavond

Dit jaar valt Sinterklaasavond op een maandag. Pakketten die vrijdag verzonden worden, worden normaal gesproken uiterlijk op maandag geleverd.

Houd rekening met het feit dat, vanwege de drukte, pakketten te laat aankomen. Het laatste dat je wil is dat kinderen geen cadeautjes kunnen uitpakken op pakjesavond.

Om Sinterklaascadeaus op tijd te laten leveren voor pakjesavond, kun je het beste een uiterlijke besteldatum van 1 december communiceren naar je klant. Uiteraard kun je pakketten op 2 december ook nog verwerken, maar het wordt op zaterdag 3 december en maandag 5 december waarschijnlijk wel extra druk. 

Kerstmis

Om kerstcadeaus op tijd te leveren, kun je het best een uiterlijke besteldatum van woensdag 21 december communiceren, zodat pakketten op donderdag 22 december geleverd kunnen worden. Wordt het later dan wordt het riskant. Pakketten kunnen dan nog op vrijdag 23 en op zaterdag 24 december geleverd worden, maar dit zijn de drukste dagen van het jaar. De kans dat er pakketten vertraagd zijn wordt dan al groot. 

Voor 25 en 26 december geldt dat er bij geen enkele vervoerder pick-up, aanlevering bij parcelshops en bezorging mogelijk is.

Pakketten die je niet op tijd aflevert, worden vanaf 28 december bij je klant bezorgd. 

Oud & Nieuw

Om bestellingen voor de jaarwisseling te kunnen laten leveren, geldt over het algemeen een uiterlijke besteldatum van 28 december. 

Bij veel vervoerders is een pick-up op 31 december al niet mogelijk. Op 1 januari vindt er door geen enkele vervoerder pick-up of bezorging plaats.

Opgehaalde pakketten van 31 december worden dus vanaf 2 januari geleverd.

Tips om succesvol te verzenden tijdens de feestdagen 

Met betrekking tot de uiterste besteldatum, cut-off tijd en het verzenden van pakketten tijdens de feestdagen in het algemeen, delen we graag nog een aantal tips:

    • Om te zorgen dat pakketten op tijd geleverd worden, is het belangrijk dat klanten al op tijd bestellen. Communiceer dus duidelijk de uiterlijke dag en tijd dat klanten kunnen bestellen. Bijvoorbeeld met een banner op de homepage en productpagina’s, een pop-up, je FAQ pagina en via social media.
    • Met afhaalpunten is de aflevergarantie bij een eerste afleverpoging 100%. Voeg deze verzendoptie, desnoods tijdelijk, toe aan je checkout. Prettig voor de klant, maar daarnaast is het vaak ook goedkoper. Door gebruik te maken van afhaalpunten verlicht je bovendien het pakketnetwerk. Via Sendcloud kies je uit een groot netwerk aan afhaalpunten van o.a. DHL, DPD, Homerr, PostNL en UPS.
    • Overtuig de last minute shopper tijdelijk met same day delivery. Niets vervelender dan op feestdagen met lege handen aankomen. 29% van de consumenten is bereid voor same day delivery te betalen. Zeker rond de feestdagen willen consumenten hun bestelling snel in huis hebben en kan dit dus een waardevolle toevoeging zijn.
    • Switch tussen verschillende vervoerders bij drukte. Bereid je voor op vertragingen bij vervoerders vanwege de stijgende volumes. Zorg er daarom voor dat je altijd een of meerdere back-up verzendopties hebt waar je op terug kan vallen.
    • Je kunt je klanten ook een speciale nieuwsbrief in Kersteditie sturen. Hierin kun je vaste klanten bijvoorbeeld bedanken voor de bestellingen in 2021 en ze fijne feestdagen wensen. Uiteraard communiceer je hierin dan ook de uiterste besteldatum. Daarnaast kun je zo om begrip vragen voor de drukte. Maar geef er vooral ook een positieve draai aan, met bijvoorbeeld korting.
    • De feestdagen bieden een mooie kans om je klanten een leuke unboxing experience te bezorgen. Dit geeft de klantervaring een extra boost en zal klanten aan je merk binden. Met een beetje geluk wordt het ook nog gedeeld op social media, wat zorgt voor meer naamsbekendheid. Denk bijvoorbeeld aan het gratis meegeven van een feestelijke verpakking of inpakpapier met jouw branding erop.
    • Doordat er zoveel pakketten over de lopende band gaan, is de kans op een beschadigd of vermist pakket helaas groter. Zorg ervoor dat je klant tevreden blijft, door snel en transparant te communiceren. Indien een pakket beschadigd of vermist raakt, stuur dan indien mogelijk direct een nieuw pakket op, zodat het hopelijk nog op tijd komt.
    • Een beschadigd of vermist pakket is niet alleen vervelend voor klanten, maar ook voor webshops. Overweeg daarom om pakketten tijdens deze drukke periode verzekerd te verzenden. Je kunt dan na de decemberdrukte een claim indienen. In de meeste gevallen (indien goed verpakt) heb je recht op een vergoeding van de vervoerder. Let op, vertraagde pakketten vallen nooit onder de verzekering!
    • Gezien er zoveel cadeaus en outfits worden besteld, neemt het aantal retouren in of direct na deze periode hoogstwaarschijnlijk ook toe. Zorg daarom dat ook je retourproces voor de feestdagen op orde is en stel het desnoods speciaal af op de decembermaand. Dat scheelt je na de feestdagen weer een hoop werk!

Tot slot: veel succes & fijne feestdagen

Helaas zorgen de huidige pakketdrukte en de gewijzigde bezorgtijden tijdens de feestdagen soms voor wat vertraging. Zorg daarom dat je je klanten goed op de hoogte houdt van hun levering. 

Gelukkig kun je met ons overzicht van de gewijzigde bezorgtijden tijdens de feestdagen van 2022 je klanten informeren en dus zorgen dat dit goed verloopt. Wil je meerdere vervoerders kunnen combineren in deze periode? Maak dan gratis een Sendcloud account aan.

Veel succes en natuurlijk fijne feestdagen gewenst! 

Senna Cobben

Senna is werkzaam als e-commerce specialist bij Sendcloud. Na jarenlange ervaring als Customer Service medewerkster weet zij maar al te goed met welke uitdagingen online retailers dagelijks te maken krijgen. Door haar kennis te delen via relevante content helpt zij online retailers graag hun e-commerce verzendproces te optimaliseren!

Een reactie

Laat een reactie achter