Tijdens het einde van het jaar gaan er tot wel drie keer zoveel pakketten over de band dan normaal. Zorg er daarom voor dat pakketten op tijd worden meegegeven aan vervoerders om te voorkomen dat je klanten zonder cadeaus zitten tijdens de feestdagen. 

Het is daarbij ook belangrijk om rekening te houden met gewijzigde levertijden van vervoerders. Je wilt tenslotte dat je e-commerce logistiek soepel verloopt.

We zitten daarom de levertijden en deadlines voor 2020 voor je op een rij. Bekijk wanneer je vervoerder levert en kom succesvol de decemberdrukte door! 

Gewijzigde levertijden DHL, DHL Express, PostNL, DPD, UPS & Homerr tijdens de feestdagen van 2020

Enkele weken geleden deelden we een artikel over wat je kunt verwachten tijdens de e-commerce piek. Dat is heel wat, want ook dit jaar worden de cijfers van vorig jaar weer overtroffen.

Singles Day is inmiddels voorbij, maar Black Friday, Cyber Monday, Sinterklaas en Kerst staan nog voor de deur. Door deze feestdagen gelden er gewijzigde levertijden en daarvan moet je op de hoogte zijn om al je pakketten tijdig bij je klanten te krijgen.

Daarom zetten we hieronder de levertijden van onze aangesloten vervoerders DHL, DHL Express, PostNL, DPD, UPS, en Homerr op een rij. Zo kun je hier niet alleen zelf rekening mee houden, maar ook je klanten tijdig informeren. Want ook dat vervoerders onder druk staan speelt mee. 

Levertijden feestdagen 2020

 

Aangepaste levertijden DHL tijdens de feestdagen

DHL levertijden feestdagen

  • Zaterdag 5 dec: bezorging en aanlevering via parcelshop mogelijk. Let op: geen avondlevering
  • Donderdag 24 dec: bezorging en aanlevering via parcelshop mogelijk. Pick-up tot 15:00 uur. Let op: geen avondlevering
  • Vrijdag 25 dec: aanlevering, pick-up en bezorging niet mogelijk
  • Zaterdag 26 dec: aanlevering, pick-up en bezorging niet mogelijk
  • Donderdag 31 dec: aanlevering en bezorging mogelijk, pick-up tot 15:00 uur. Let op: geen avondlevering
  • Vrijdag 1 jan: aanlevering, pick-up en bezorging niet mogelijk

Aangepaste levertijden DHL Express tijdens de feestdagen

  • Op 5, 24 en 31 december levert DHL Express wel, aanlevering en pick-ups zijn ook mogelijk.
  • Op 25 en 26 december & 1 januari levert DHL Express niet. Ook aanlevering bij parcelshops en pick-ups zijn niet mogelijk.

Deze levertijden gelden alleen voor het ophalen en afleveren van zendingen in Nederland. Het gaat hierbij om de volgende diensten: DHL Express vóór 9:00u, DHL Express vóór 12:00u,
DHL Express Worldwide en DHL Economy Select.

Aangepaste levertijden PostNL tijdens de feestdagen

PostNL levertijden feestdagen

  • Zaterdag 5 dec: aanlevering en bezorging mogelijk
  • Donderdag 24 dec: aanlevering en bezorging mogelijk 
  • Vrijdag 25 dec: aanlevering, pick-up en bezorging niet mogelijk
  • Zaterdag 26 dec: aanlevering, pick-up en bezorging niet mogelijk
  • Donderdag 31 dec: aanlevering en bezorging mogelijk. Let op: geen avondlevering en pick-up mogelijk
  • Vrijdag 1 jan: aanlevering, pick-up en bezorging niet mogelijk

Let op: afhaling van PostNL pakketten via Sendcloud is niet mogelijk op 24, 25, 26 & 31 december en 1 januari 

Aangepaste levertijden DPD tijdens de feestdagen

DPD levertijden feestdagen 2020

  • Zaterdag 5 dec: aanlevering en bezorging mogelijk
  • Donderdag 24 dec: bezorging mogelijk, geen pick-up mogelijk 
  • Vrijdag 25 dec: aanlevering, pick-up en bezorging niet mogelijk
  • Zaterdag 26 dec: aanlevering, pick-up en bezorging niet mogelijk
  • Donderdag 31 dec: bezorging mogelijk, geen pick-up mogelijk
  • Vrijdag 1 jan: pick-up, aanlevering en bezorging niet mogelijk

Aangepaste levertijden UPS tijdens de feestdagen

UPS feestdagen levertijden 2020

  • Zaterdag 5 dec: aanlevering, pick-up en bezorging mogelijk
  • Donderdag 24 dec: aanlevering mogelijk tot 15.00 uur, pick-up tot 14.30 uur en bezorging tot 15.00 uur
  • Vrijdag 25 dec: aanlevering, pick-up en bezorging niet mogelijk
  • Zaterdag 26 dec: aanlevering, pick-up en bezorging niet mogelijk
  • Donderdag 31 dec: aanlevering mogelijk tot 15.00 uur, pick-up tot 14.30 uur en bezorging tot 15.00 uur
  • Vrijdag 1 jan: aanlevering, pick-up en bezorging niet mogelijk
  • Zaterdag 2 jan: aanlevering, pick-up en bezorging niet mogelijk

Aangepaste levertijden Homerr tijdens de feestdagen

Homerr levertijden feestdagen

Bij Homerr worden pakketten normaal gesproken van dinsdag tot en met vrijdag gesorteerd, bezorgd en afgehaald.

  • Donderdag 24 dec: aanlevering, pick-up en bezorging mogelijk 
  • Vrijdag 25 december: aanlevering, pick-up en bezorging niet mogelijk 
  • Donderdag 31 december: aanlevering, pick-up en bezorging mogelijk 
  • Vrijdag 1 januari: sortering, pick-up en bezorging niet mogelijk

Er vinden echter wat extra aanpassingen plaats op de reguliere lever- en sorteerdagen rond de feestdagen:

  • Dinsdag 29 december: pakketten worden gesorteerd, geen pick-up en bezorging mogelijk
  • Woensdag 30 december: pakketten worden geleverd en opgehaald bij servicepunten
  • Dinsdag 5 januari: Pakketten worden gesorteerd, geen pick-up en bezorging mogelijk
  • Woensdag 6 januari: pakketten worden geleverd en opgehaald bij servicepunten

 

Gewijzigde levertijden Same Day Delivery tijdens de feestdagen van 2020

Dankzij Same Day Delivery kun je je klanten ‘vandaag besteld, vanavond in huis’ bieden. Deze service kan er, zeker in deze hectische decembermaand, voor zorgen dat klanten niet voor de concurrent kiezen maar voor jou.

Budbee, Trunkrs & RedJePakketje bieden deze service aan. In combinatie met een eigen contract, kun je deze verzendopties via Sendcloud gebruiken. Zij bezorgen bij consumenten van maandag tot en met vrijdag tussen 17:00u en 22:00u. Ze leveren standaard niet op zaterdag, dus ook niet op sinterklaasavond (5 december) en tweede kerstdag (26 december).

Houd daarnaast rekening met de overige aangepaste levertijden hieronder en informeer je klanten tijdig.

Levertijden feestdagen 2020 Same Day Delivery NL

Budbee – Aangepaste levertijden tijdens de feestdagen

Budbee levertijden feestdagen 2020

  • Donderdag 24 dec: aanlevering, pick-up en bezorging mogelijk 
  • Vrijdag 25 december: aanlevering, pick-up en bezorging niet mogelijk 
  • Donderdag 31 december: aanlevering, pick-up en bezorging niet mogelijk 
  • Vrijdag 1 januari: sortering, pick-up en bezorging niet mogelijk

Trunkrs – Aangepaste levertijden tijdens de feestdagen

Trunkrs levertijden feestdagen 2020

  • Donderdag 24 dec: aanlevering, pick-up en bezorging mogelijk 
  • Vrijdag 25 december: aanlevering, pick-up en bezorging niet mogelijk 
  • Donderdag 31 december: aanlevering, pick-up en bezorging niet mogelijk 
  • Vrijdag 1 januari: sortering, pick-up en bezorging niet mogelijk

Red Je Pakketje – Last Minute shoppen tijdens de feestdagen 

RedJePakketje levertijden feestdagen 2020

  • Donderdag 24 dec: aanlevering, pick-up en bezorging mogelijk 
  • Vrijdag 25 december: aanlevering, pick-up en bezorging niet mogelijk 
  • Donderdag 31 december: aanlevering, pick-up en bezorging niet mogelijk 
  • Vrijdag 1 januari: sortering, pick-up en bezorging niet mogelijk

Infographic e-commerce piekperiode feestdagen 2020

Uiterlijke besteldatum & cut-off tijd voor tijdige levering

Dankzij de bovenstaande opsomming per vervoerder wordt duidelijk tot wanneer je klanten uiterlijk kunnen bestellen, om de bestelling op tijd te ontvangen.

Sinterklaasavond

Dit jaar valt Sinterklaasavond op een zaterdag. Afhankelijk van de vervoerder en verzendmethode waarmee je verzendt, kunnen jouw pakketten wel of niet geleverd worden op 5 december. Houd hier rekening mee in de communicatie naar je klanten.

Houd ook rekening met het feit dat, vanwege de drukte, pakketten te laat aankomen. Het laatste dat je wil is dat kinderen geen cadeautjes kunnen uitpakken op pakjesavond.

Om Sinterklaascadeaus op tijd te laten leveren voor pakjesavond, kun je het beste een uiterlijke besteldatum van 2 december communiceren naar je klant. Uiteraard kun je pakketten op 3 december ook nog verwerken. De kans is dan het grootst dat deze tijdig worden afgeleverd zonder dat er zaterdaglevering voor nodig is.

Kerstmis

Om kerstcadeaus op tijd te leveren, kun je het best een uiterlijke besteldatum van maandag 21 december communiceren, zodat pakketten op dinsdag 22 december geleverd kunnen worden. Wordt het later dan wordt her riskant. Pakketten kunnen dan nog op woensdag 23 en op donderdag 24 december geleverd worden, maar dit zijn de drukste dagen van het jaar. De kans dat er pakketten vertraagd zijn wordt dan al groot. 

Voor 25 en 26 december geldt dat er bij geen enkele vervoerder pick-up, aanlevering bij parcelshops en bezorging mogelijk is.

Pakketten die je niet op tijd aflevert, worden vanaf 28 december bij je klant bezorgd. 

Oud & Nieuw

Om bestellingen voor de jaarwisseling te kunnen laten leveren, geldt over het algemeen een uiterlijke besteldatum van 28 december. 

Bij veel vervoerders is een pick-up op 31 december al niet mogelijk. Op 1 januari vindt er door geen enkele vervoerder pick-up of bezorging plaats.

Opgehaalde pakketten van 31 december worden dus vanaf 2 januari geleverd.

Tips om succesvol te verzenden in de decemberperiode

Met betrekking tot de uiterste besteldatum, cut-off tijd en het verzenden van pakketten tijdens de feestdagen in het algemeen, delen we graag nog een aantal tips:

  • Om te zorgen dat pakketten op tijd geleverd worden, is het belangrijk dat klanten al op tijd bestellen. Communiceer dus duidelijk de uiterlijke dag en tijd dat klanten kunnen bestellen. Bijvoorbeeld met een banner op de homepage en productpagina’s, een pop-up, je FAQ pagina en via social media.
  • Met afhaalpunten is de aflevergarantie bij een eerste afleverpoging 100%. Voeg deze verzendoptie, desnoods tijdelijk, toe aan je checkout. Prettig voor de klant, maar daarnaast is het vaak ook goedkoper. Door gebruik te maken van afhaalpunten verlicht je bovendien het pakketnetwerk. Via Sendcloud kies je uit een groot netwerk aan afhaalpunten van o.a. DHL, DPD, Homerr, PostNL en UPS.
  • Overtuig de last minute shopper tijdelijk met same day delivery. Niets vervelender dan op feestdagen met lege handen aankomen. 29% van de consumenten is bereid voor same day delivery te betalen. Zeker rond de feestdagen willen consumenten hun bestelling snel in huis hebben en kan dit dus een waardevolle toevoeging zijn.
  • Switch tussen verschillende vervoerders bij drukte. Bereid je voor op vertragingen bij vervoerders vanwege de stijgende volumes. Zorg er daarom voor dat je altijd een of meerdere back-up verzendopties hebt waar je op terug kan vallen.
  • Je kunt je klanten ook een speciale nieuwsbrief in Kersteditie sturen. Hierin kun je vaste klanten bijvoorbeeld bedanken voor de bestellingen in 2020 en ze fijne feestdagen wensen. Uiteraard communiceer je hierin dan ook de uiterste besteldatum. Daarnaast kun je zo om begrip vragen voor de drukte. Maar geef er vooral ook een positieve draai aan, met bijvoorbeeld korting.
  • De feestdagen bieden een mooie kans om je klanten een leuke unboxing experience te bezorgen. Dit geeft de klantervaring een extra boost en zal klanten aan je merk binden. Met een beetje geluk wordt het ook nog gedeeld op social media, wat zorgt voor meer naamsbekendheid. Denk bijvoorbeeld aan het gratis meegeven van een feestelijke verpakking of inpakpapier met jouw branding erop.
  • Doordat er zoveel pakketten over de lopende band gaan, is de kans op een beschadigd of vermist pakket helaas groter. Zorg ervoor dat je klant tevreden blijft, door snel en transparant te communiceren. Indien een pakket beschadigd of vermist raakt, stuur dan indien mogelijk direct een nieuw pakket op, zodat het hopelijk nog op tijd komt.
  • Een beschadigd of vermist pakket is niet alleen vervelend voor klanten, maar ook voor webshops. Overweeg daarom om pakketten tijdens deze drukke periode verzekerd te verzenden. Je kunt dan na de decemberdrukte een claim indienen. In de meeste gevallen (indien goed verpakt) heb je recht op een vergoeding van de vervoerder. Let op, vertraagde pakketten vallen nooit onder de verzekering!
  • Gezien er zoveel cadeaus en outfits worden besteld, neemt het aantal retouren in of direct na deze periode hoogstwaarschijnlijk ook toe. Zorg daarom dat ook je retourproces voor de feestdagen op orde is en stel het desnoods speciaal af op de decembermaand. Dat scheelt je na de feestdagen weer een hoop werk!

Tot slot: veel succes & fijne feestdagen

De decembermaand is een hectische periode, maar wel een waarin je veel orders kunt binnenhalen. Wist je dat sommige webshops zelfs 30% van hun jaaromzet behalen in deze periode?

Helaas zorgt de drukte en dus de toename van het aantal te verwerken pakketten soms voor wat vertraging. En je wilt nu meer dan in de rest van het jaar zorgen dat pakketten op tijd bij je klant bezorgd worden.

Gelukkig kun je met ons overzicht van de gewijzigde levertijden tijdens de feestdagen van 2020 je klanten informeren en dus zorgen dat dit goed verloopt. Wil je meerdere vervoerders kunnen combineren in deze periode? Maak dan gratis een Sendcloud account aan.

Veel succes en natuurlijk fijne feestdagen gewenst! 🎄🎅🏻

One Comment

Leave a Reply