Wanneer je een webshop runt, is het belangrijk om het kostenplaatje goed in de gaten te houden. Het nieuwe jaar komt eraan, dat brengt helaas altijd wijzigingen in verzendkosten met zich mee. Niet iedereen is zich daarvan bewust, maar alle vervoerders herzien hun prijzen aan het begin van het nieuwe jaar. Verzendkosten wijzigen vanwege brandstofkosten, loonkosten en de vraag van de markt. Dit wordt ook wel de NEA-index genoemd. In dit artikel willen we je graag een handje helpen, zodat jij je verzendstrategie kunt optimaliseren met de wijzigingen in je achterhoofd.

Wat is de NEA indexering?

De NEA indexering is een berekening van de kostenstijging voor het nieuwe jaar. Het onderzoek wordt jaarlijks uitgevoerd door Panteia/NEA in opdracht van de sectorraad van de NIWO. Deze indexering geldt voor al het wegvervoer en houdt onder andere rekening met de stijging van de loonkosten, brandstofkosten, tol en meer. De kostenberaming wordt jaarlijks doorgevoerd in de hele markt, om aan verwachtingen van de consumenten te kunnen voldoen en een goede service te kunnen leveren.

De gemiddelde NEA-index voor 2019 is 4,9%.

Wijzigingen tarieven 2019

De prijsstijging geldt voor de gehele markt. De aangesloten vervoerders van SendCloud hebben wijzigingen doorgegeven, waarbij we altijd proberen om de prijzen zo laag mogelijk te houden. In sommige gevallen ga je daardoor zelfs een beter tarief verkrijgen, of in ieder geval minder dan de gemiddelde 4,9% omhoog.

We geven je in dit artikel een overzicht van prijswijzigingen van PostNL, DHL, UPS, Red Je Pakketje en Sandd2me. Meer details vind je in ons helpcenter.

Wanneer je gebruik maakt van SendCloud, kun je ervoor kiezen om gebruik te maken van de kortingstarieven die wij voor je hebben onderhandeld. Mocht je zelf betere tarieven hebben onderhandeld bij een vervoerder direct, dan kun je dit contract rechtstreeks inladen in de verzendomgeving van SendCloud. Op die manier automatiseer je jouw volledige verzendproces en bespaar je tijd (en daarmee weer kosten).

Pakket verzenden binnen Nederland

Verzenden binnen Nederland

Wijzigingen DHL & DPD

De volledige prijzen voor zendingen naar het binnenland met DHL & DPD zijn herzien. Hier vind je een overzicht van de prijzen voor DHL met een pickup, via afhaalpunten en voor DPD. Hierdoor is het mogelijk dat je voordeligere tarieven verkrijgt in 2019.

Deze nieuwe prijzen gaan in op 3 januari 2019. 

Wijzigingen UPS & DHL Express

Prijzen van UPS & DHL Express zijn gebaseerd op het gewicht dat je verzendt. Voor beide vervoerders geldt een gemiddelde verhoging van 4,9% op de verzendkosten.

Deze prijzen gaan in op 3 januari 2019 en kun je dan ook terugvinden in je SendCloud account.

Wijzigingen PostNL & Sandd2me

Voor PostNL & Sandd2me blijven de standaard tarieven gelijk.

De PostNL prijzen voor “post” worden verhoogd met gemiddeld 4%. De brievenbuspakjes van PostNL behoren ook tot “post”. Je tarief voor het brievenbuspakje via PostNL wordt gebaseerd op het aantal brievenbuspakketjes dat je op jaarbasis verzendt.

Per 3 januari gelden de nieuwe prijzen, welke je terugvindt in je SendCloud omgeving

Wijzigingen Red Je Pakketje

Maak je gebruik van Same Day Delivery via Red Je Pakketje? Houd dan rekening met een tariefverhoging van €0,25.

Per 3 januari gelden de nieuwe prijzen, welke je terugvindt in je SendCloud omgeving

Nea index | Wijzigingen verzendkosten | SendCloud Blog

Internationale tarieven

Ook de internationale tarieven voor 2019 zijn herzien. Het tarief is afhankelijk van de verzendoptie, bestemming en vervoerder. Voor DHL Europlus, DPD Internationaal en UPS worden de tarieven gemiddeld met 5% verhoogd.

DHL Parcel Connect

Wanneer je binnen Europa wil verzenden naar consumenten, dan is DHL Parcel Connect een nieuwe en voordelige verzendoptie. De verzendoptie is gericht op consumenten en dat brengt extra voordelen met zich mee. Je hebt bijvoorbeeld de mogelijkheid om te leveren naar Europese afhaalpunten. Momenteel is deze verzendoptie beschikbaar in 16 Europese landen, waaronder Duitsland, Oostenrijk, Frankrijk, Spanje en meer.

De tarieven voor deze verzendoptie blijven gelijk, voor een aantal bestemmingen gelden zelfs voordeligere tarieven. De prijzen vind je terug in je SendCloud omgeving.  De nieuwe prijzen gaan in op 3 januari. 

PostNL internationaal

Wanneer je met PostNL naar onder andere de UK, Spanje, Oostenrijk of Italië verzendt, dan worden je tarieven verlaagd. Hier vind je de nieuwe tarieven die vanaf 3 januari ingaan.

Optimaliseer je verzendstrategie

Sommige tarieven worden dus verlaagd wanneer je gebruik maakt van SendCloud. Toch is het goed je huidige verzendstrategie nog eens onder de loep te nemen, zodat je probleemloos aan het nieuwe jaar begint. We zetten daarom een aantal scenario’s op een rijtje, zodat je de juiste beslissingen kunt maken en eventuele wijzigingen kunt doorvoeren aan je verzendstrategie.

Wat te doen als je gratis verzenden aanbiedt?

Je hebt een aantal opties wanneer je gratis verzenden aanbiedt. Wanneer je zelf geen wijzigingen doorvoert in je verzendstrategie, dan hebben de gewijzigde tarieven invloed op je marge. Denk goed na welk effect dit heeft op je business.

Een andere mogelijkheid is om je productprijzen ook te verhogen. De kans is groot dat terugkerende klanten dit opmerken. Hoewel je marge gelijk blijft of stijgt, kan het een negatief effect op je uiteindelijke resultaten hebben. Zet daarom altijd een A/B test op, wanneer je een dergelijke wijziging doorvoert.

Ga over op gratis verzending boven een bepaald bedrag. Dit is de middenweg. De kans bestaat wel dat terugkerende klanten het verschil gaan merken en minder vaak bij je terugkomen of wegblijven. Toch wordt het vaker gedaan. Zo kondigde Zalando zelfs aan dat ze de verzendkosten in Italië niet altijd meer gaan vergoeden. Ook zij gaan werken met een drempelbedrag. Ook hierbij kun je een A/B test opzetten om te zien wat het effect is. Bekijk daarbij niet alleen de conversie, maar ook de gemiddelde orderwaarde en dus je resultaten onder aan de streep.

 Wijzigingen verzendkosten 2019 | SendCloud Blog

Wat te doen als je vaste verzendkosten verrekent?

Wanneer je op dit moment al een vast bedrag voor bezorging rekent, dan kun je ook nu ervoor kiezen om niets te doen. Als gevolg zal je marge dalen. Het grote voordeel hiervan  is dat deze wijziging niet zichtbaar is in je webshop en dus geen effect zal hebben op je conversie.

Een andere optie is meegaan in de wijziging en de verzendkosten aanpassen in je webshop. Het kan echter een negatief effect hebben op je conversie en ook hiermee kun je terugkerende klanten afschrikken.

Je kunt er ook voor kiezen om de verzendkosten gelijk te houden en productprijzen iets te verhogen. Dit zal dan niet ten koste van je marge gaan en wanneer je niet aanwezig bent op vergelijkingswebsites, is dit wellicht het overwegen waard. Je kunt er bijvoorbeeld ook voor kiezen om alleen de prijzen te wijzigen voor nieuwe producten in je webshop.

Wanneer je verschillende producten in je webshop verzendt of bijvoorbeeld naar het binnen- en buiteland verzendt, kun je er ook voor kiezen om met meerdere vervoerders te gaan verzenden. Met de Smart Shipping Rules via SendCloud kun je volledig automatisch de meest geschikte vervoerder voor je zending en/of producten selecteren.

Gratis verzenden boven een bepaald bedrag

Wanneer je nu al een drempelbedrag hanteert voor gratis verzending, kun je ervoor kiezen om dit drempelbedrag te verhogen. De kans is daarbij groot dat de gemiddelde orderwaarde wordt verhoogd. Je kunt er ook voor kiezen om niets te doen, waardoor je minder marge overhoudt.

Jouw verzendstrategie als succesfactor voor je webshop

Nu is het moment om goed na te denken over je verzendstrategie. Het draait namelijk allemaal om keuzes maken. Of je er nu voor kiest om wijzigingen door te voeren in je verzendkosten of juist aan de slag gaat met andere vervoerders, de keuze is aan jou. Zorg er in ieder geval voor dat je zoveel mogelijk blijft testen met wijzigingen die je doorvoert. Dit leidt uiteindelijk altijd tot betere resultaten, dan wanneer je het niet doet.

We wensen je een succesvol 2019 toe!

Leave a Reply