Skip to main content
Eindhoven, 8 juni 2021 – Slechts een kwart van de Nederlanders (24,8%) voelt zich schuldig over de gevolgen van online shoppen op het milieu. Daarmee scoort Nederland het laagst van alle landen: gemiddeld heeft 1 op de 3 Europese shoppers last van schuldgevoel. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van Sendcloud onder 6000 Europese consumenten, waaronder 1000 Nederlanders.*
Hoewel consumenten zich niet schuldig voelen over hun online shopgedrag, zijn ze zich wel bewust van de gevolgen hiervan voor het milieu. Bijna de helft van de Nederlanders (48%) zegt van mening te zijn dat de bezorging van pakketten een probleem is voor het milieu. Een meerderheid (57%) heeft zelfs behoefte aan een keurmerk voor duurzame bezorging dat de uitstoot van bezorgopties inzichtelijk maakt.

Alternatieve bezorgopties vallen in de smaak 

Er is gelukkig niet alleen slecht nieuws. Nederlanders zijn namelijk best bereid hun gedrag te veranderen als dit het klimaat ten goede komt. Zo zegt 3 op de 5 Nederlanders (58%) langer te willen wachten op een pakket als dit tot minder CO2-uitstoot leidt. Nog eens 59,1 procent is bereid een pakket op een afhaalpunt of in een pakketkluis af te halen als dit duurzamer is dan thuisbezorging.
“Duurzaamheid is een belangrijk thema in de logistieke sector. Hoewel ons onderzoek laat zien dat er nog werk aan de winkel is wat betreft de bewustwording van milieueffecten onder consumenten, zien we gelukkig ook positieve signalen,” aldus Rob van den Heuvel, CEO en Co-founder bij Sendcloud. “Veel consumenten willen bijvoorbeeld best hun steentje aan het milieu bijdragen door wat langer op een bestelling te wachten of deze zelf op te halen. Tegelijkertijd zien we dat het aantal groene bezorgopties groeit. Zo laat Budbee consumenten zelf kiezen wanneer een pakket bezorgd kan worden en bezorgd Fietskoeriers.nl orders per fiets.”

Over Sendcloud

Sendcloud is de alles-in-een verzendoplossing voor webshops die willen groeien. Het platform helpt online retailers de concurrentiestrijd aan te gaan door het volledige verzendproces, van checkout tot retouren, te optimaliseren. Veel webshops zien verzending als struikelblok, maar Sendcloud maakt hiervan een krachtig concurrentievoordeel.
Sinds 2012 is Sendcloud uitgegroeid van een eenvoudige applicatie tot een alles-in-een platform dat het volledige verzendproces automatiseert. De Eindhovense scale-up heeft inmiddels meer dan 23.000 klanten in Nederland, België, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Spanje, Italië, Duitsland en Oostenrijk. Dankzij het SaaS-platform is het overhandigen van een pakket niet langer een simpele, zakelijke transactie, maar een belangrijk onderdeel van de klantbeleving.
*Sendcloud ondervroeg in mei 2021 Europese consumenten over hun mening ten aanzien van duurzaam bezorgen. Het onderzoek werd uitgevoerd onder 6000 consumenten in Nederland, Frankrijk, Duitsland, Italië, Spanje en het Verenigd Koninkrijk. 
Daniëlle Elbertse

Daniëlle Elbertse is werkzaam als Marketing Specialist bij Sendcloud. Met haar expertise op het gebied van IT en e-commerce logistiek helpt ze online retailers met het optimaliseren van hun verzendstrategie.

Begin vandaag nog met slimmer verzenden

Start gratis
Ingesteld in 5 minuten Geen technische kennis nodig Gratis support
Stars

Meer dan 2000 vijf sterren reviews

G2 Crowd Logo Trustpilot Logo Capterra Logo