Skip to main content

Het succes van je webshop is van een heleboel factoren afhankelijk. Eén van de belangrijkste factoren is natuurlijk je assortiment.

En laat het vinden van een goed productaanbod nu tegelijkertijd ook één van de grootste uitdagingen binnen de e-commerce logistiek zijn.

Wil je een webshop starten of wil je je huidige assortiment uitbreiden? En wil je weten hoe je de beste keuzes hiervoor kunt maken?

In dit artikel lees je hoe nieuwe productkansen ontdekken heel makkelijk is met de 5 onmisbare manieren die we noemen.

Zo zorg je voor een relevant én up to date productaanbod!

Nieuwe productkansen ontdekken (5 slimme manieren)

Om nieuwe productkansen te ontdekken, kun je tegenwoordig een adviesbureau inschakelen of dure tools aanschaffen.

Maar met een online onderzoek kom je ook al ontzettend ver, zonder er geld aan uit te hoeven geven.

Via websites als Reddit, social media kanalen en marktplaatsen kun je eenvoudig achterhalen wat mensen bezighoudt.

Op Reddit kun je bijvoorbeeld zoeken naar ‘product trends’ of ‘products to sell’. Ook door te kijken naar welke onderwerpen populair zijn, kun je productideeën opdoen.

Houd je je zoektocht liever dichter bij huis? Productnieuws.nl schrijft over nieuwe producten op de Nederlandse markt.

1. Kijk af bij influencers

Wat betreft social media kun je het beste de accounts van influencers in de gaten houden. Zij spelen vaak al vroeg in op trends.

Bovendien hebben influencers een grote aanhang, die met een beetje geluk deze producten willen hebben.

Welke influencers jou aan productideeën kunnen helpen, hangt sterk af van de niche waarin je opereert.

Een zoektocht naar ‘bekende influencers’ in combinatie met jouw niche levert al snel interessante resultaten op.

Ook zijn er inmiddels talloze marketingbureaus die werken met influencers, zoals Linkpizza, Juulr, Join en Hulc.

Wanneer je je verdiept in de influencers die bij hen zijn aangesloten, is de kans groot dat je een aantal matches zult vinden.

Voordat je de aangeraden producten groots inslaat, zul je wel moeten bedenken of het artikel niet té trendgevoelig is. Op kortstondige hypes kun je maar even meeliften.

Als je op het juiste moment weet in te springen op een nieuwe trend, kun je hiermee voor langere tijd een leuke omzet binnenhalen.

Influencers

2. Struin marktplaatsen af

Steeds meer retailers verkopen hun producten via platformen als Marktplaats, Amazon of Bol.com.

Vanwege dit enorme aanbod én de consumentenvoorkeur van gemak beginnen steeds meer mensen hun online zoektocht op deze marktplaatsen.

Heb je een productidee, dan kan het geen kwaad om eens te kijken of deze (soortgelijke) artikelen al worden verkocht op dergelijke platformen.

Is dit het geval en is het product nog trending ook, dan weet je dat er in ieder geval voldoende vraag naar is. Dit kan interessant zijn!

Als het aanbod op de platformen al groot is – en de prijzen ook nog eens concurrerend zijn – zul je via deze kanalen waarschijnlijk niet rijk worden.

Maar er zijn vele andere kanalen waar je de producten kunt slijten. Naast je eigen webshop kunnen social media kanalen, pop-upstores en marktkramen interessante inkomstenbronnen vormen.

Wordt het artikel nog weinig verkocht, maar signaleer je dat er wel veel vraag naar is, dan is dit hét moment om de artikelen aan te bieden op de verschillende platformen.

3. Check Google Trends

Wanneer je een nieuw productidee hebt opgedaan, is het verstandig om te kijken hoe het met de vraag naar het product zit.

Google Trends is een fijne tool om te achterhalen hoe vaak mensen zoeken naar een artikel. Ook laat de gratis tool zien of het zoekvolume toeneemt of juist afneemt.

Via Keyword Planner (ook van Google) kun je zien welke zoekwoorden potentiële klanten gebruiken in hun zoektocht, zodat je gerichte advertenties kunt opzetten.

Google Trends

4. Breng een (online) bezoek aan je concurrent

De kans dat je in deze tijd een onontdekte niche vindt is vrij klein, maar een beetje concurrentie helemaal niet zo slecht.

In de eerste plaats betekent het dat er vraag is naar de producten, anders had je competitie de categorie wel opgedoekt. Laat je dus niet afschrikken door andere aanbieders.

Bedenk wel dat het in een competitieve markt vaak draait om schaalvoordelen, gezien de marges hier doorgaans niet zo hoog zijn.

Wil je de strijd aangaan met grote retailers, die vanwege hun hoge ordervolume scherp kunnen inkopen, dan is het waarschijnlijk verstandig om verder te zoeken.

Tenzij jij zó veel waarde kunt toevoegen aan het product of het serviceniveau dat mensen bereid zijn om daarvoor naar jou over te stappen.

Soms kun je met kleine aanpassingen het product verbeteren, waardoor je een voordeel hebt op de concurrent.

Een voorbeeld: stel dat je ziet dat er veel vraag is naar kwalitatieve fietstassen. Dan kun je dezelfde tassen inkopen als je concurrent. Maar je kunt je ook onderscheiden door te zorgen dat jouw tassen niet alleen stevig en waterdicht zijn, maar ook op meerdere manieren kunnen worden bevestigd waardoor het gebruiksgemak toeneemt.

5. Onderzoek de pijnpunten van anderen

Een minder originele, maar vaak succesvolle methode om te bepalen waarin je een webwinkel kunt beginnen of laten groeien, is door te kijken naar de pijnpunten van huidige aanbieders.

Spit eens door verschillende reviewsites om te achterhalen of consumenten ergens ontevreden over zijn. Dit kan betrekking hebben op de producten of op de service.

Misschien zijn het items die consumenten zo snel mogelijk in huis willen hebben en bieden de huidige spelers geen same day delivery aan. Dan kun jij hierop inspelen door dit wel te doen!

Ook laten huidige aanbieders vaak nog kansen onbenut. Zo is het in de wat traditionelere markten niet ongebruikelijk dat spelers pas laat inspringen op online mogelijkheden.

Het gebeurt bijvoorbeeld nog vaak dat aanbieders de afbeeldingen van leveranciers direct overnemen, terwijl goede productfoto’s een expertise op zich zijn.

Met meer productvariaties, een betere belichting en een uitgebreide(re) productomschrijving onderscheid je je, ook al is het met dezelfde producten.

Ook zijn er nog genoeg spelers die social media niet (optimaal) inzetten, ondanks dat een steeds grotere doelgroep shopt via deze kanalen.

Tot slot kun je ervoor kiezen om producten die vaak samen worden gekocht te combineren tot een set, waardoor je de orderwaarde verhoogt.

Zodra je door schaalvoordelen betere winstmarges krijgt, kun je je producten eventueel goedkoper aanbieden om nóg een streepje voor te hebben op je concurrent.

Nieuwe productkansen ontdekken

Tot slot: nieuwe productkansen zijn er genoeg

Hopelijk heeft dit artikel je geholpen om nieuwe productkansen te ontdekken! Zoals je ziet zijn er meerdere mogelijkheden om dit te doen.

En zoals je kunt lezen is het het beste om meerdere manieren met elkaar te combineren, zoals influencer content bekijken én keyword research doen.

Hoewel e-commerce op dit moment al booming is, zijn er nog ontzettend veel kansen die benut kunnen worden.

De behoeftes van consumenten qua producten én service veranderen door de tijd heen, evenals de e-commerce en logistieke mogelijkheden!

Hoe doe jij nieuwe productkansen op als (aankomende) online retailer? Laat het ons weten via een reactie.

dirkjan-ecommercenews-200x200

Over de auteur: Dirkjan Vis

Dirkjan Vis is oprichter en eigenaar van Eurolutions.nl, een internetuitgeverij uit Utrecht. Maandelijks bereikt hij zo’n 300.000 zakelijke bezoekers op websites als Ecommercenews.nl, Ondernemeneninternet.nl en Investeerders.nl.

PS. Lees ook ons artikel met 15 belangrijkste e-commerce trends voor 2020 waar je niet omheen kunt.

Gastblog

Onze gastbloggers delen onze passie voor e-commerce en logistiek. Ze delen graag de laatste tips en tricks met je, zodat jij je webshop op alle vlakken kunt optimaliseren.

Begin vandaag nog met slimmer verzenden

Start gratis
Ingesteld in 5 minuten Geen technische kennis nodig Gratis support
Stars

Meer dan 2000 vijf sterren reviews

G2 Crowd Logo Trustpilot Logo Capterra Logo