Eindhoven, 31 oktober 2024 – Nu het netwerk van pakketkluizen en afhaalpunten blijft groeien, zien Nederlandse consumenten out-of-home (OOH) bezorging steeds vaker als een aantrekkelijk alternatief voor levering aan huis. Uit nieuw onderzoek van Sendcloud onder 1.000 Nederlanders blijkt dat het gemak en de flexibiliteit van OOH-opties in de smaak vallen, vooral onder frequente online shoppers en in steden.
Hoewel thuisbezorging voor een meerderheid (58,2%) nog steeds de eerste keuze is, wint bezorging via afhaalpunten en pakketkluizen snel aan populariteit. Bijna twee op de vijf consumenten (43,3%) zou graag een pakketkluis zien als optie tijdens het afrekenen, en bijna een derde (28,7%) geeft aan eveneens gebruik te willen maken van afhaalpunten. Een flinke stijging vergeleken met twee jaar eerder, toen respectievelijk 9% en 27% deze opties overwogen.
Consumenten die wekelijks meerdere online aankopen doen – de zogeheten ‘serial shoppers’ – geven een duidelijke voorkeur aan out-of-home (OOH) bezorgopties. Bij het afrekenen kiest bijna twee derde van hen graag voor levering via een afhaalpunt (64,3%) of pakketkluis (62,1%). Ook in stedelijke gebieden is OOH-bezorging bovengemiddeld populair: de helft van de consumenten (50,4%) wil de optie voor een afhaalpunt, en meer dan een derde (36,3%) waardeert de mogelijkheid om te kiezen voor levering via een pakketkluis.
Meer keuzes betekent meer gemak
Gemak blijkt de voornaamste reden om voor levering buiten de deur te kiezen; bijna tweederde (63,9%) van de consumenten noemt dit als doorslaggevende factor. Daarnaast hechten consumenten waarde aan controle over hun bezorgervaring:
- 57.6% wil de mogelijkheid om de bezorglocatie of -tijd te wijzigen zodra het pakket onderweg is;
- 67,7% wil zelf de leveringsdag en -tijd kunnen kiezen;
- 73.9% wil zelf beslissen wat er gebeurt als de eerste bezorgpoging mislukt.
Flexibiliteit is essentieel om te concurreren
Met de stijgende vraag naar flexibele leveringsopties voorspelt Sendcloud dat de populariteit van out-of-home bezorging verder zal toenemen. Voor retailers wordt het aanbieden van OOH-opties steeds belangrijker; een derde van de consumenten (34,1%) geeft nu al aan elders te shoppen als OOH-bezorging niet beschikbaar is.
“Consumenten hechten steeds meer waarde aan flexibiliteit en controle over hun leveringen. Ze willen bepalen waar, wanneer en hoe hun pakket aankomt. De vraag naar flexibiliteit stijgt, en retailers die meerdere bezorgopties aanbieden, zoals afhaalpunten en pakketkluizen, kunnen zich onderscheiden in de competitieve e-commerce markt. Een sterk alternatief voor thuisbezorging is niet langer een luxe, maar essentieel om relevant te blijven” – Sabi Tolou, Co-founder bij Sendcloud.
About Sendcloud
Sendcloud is het complete verzendplatform voor e-commerce – waarmee retailers, marketplaces en fulfillmentbedrijven hun activiteiten kunnen schalen en een geweldige verzendervaring kunnen leveren.
De consument van vandaag wil zelf bepalen waar, wanneer en hoe hij een bestelling ontvangt. Aan hun behoeftes voldoen en toch winst te maken wordt door Sendcloud opgelost door het hele verzendproces te centraliseren en te automatiseren. Van het afdrukken van labels tot branded tracking en het retourbeheer – met Sendcloud ben je eigenaar van je verzendproces, van checkout tot retour.
Gesteund door Softbank en vertrouwd door 25.000 bedrijven in Europa, is Sendcloud op een missie om verzendproblemen wereldwijd op te lossen.