Skip to main content
Eindhoven, 28 februari 2022 – 2021 was wederom een druk jaar voor pakketbezorgers. Toch leken zij geen moeite te hebben met de terugkerende pakketdrukte: maar liefst 83 procent van de pakketten werd binnen 24 uur geleverd. Daarnaast konden bezorgers goed omgaan met de toenemende klanteis: de vraag naar same day delivery steeg namelijk met 69 procent, zo blijkt uit cijfers van de Sendcloud Shipping Index.
  • December was de drukste maand met pieken op 20 december (327%), 13 december (258%) en 27 december (220%)
  • Cyber Monday was goed voor een pakketvolume van 320 procent
  • Gemiddeld werden pakketten binnen 1,3 dag afgeleverd bij de consument
  • De gemiddelde Nederlander ontving 24 pakketten

Pakketdrukte bereikte opnieuw recordhoogtes in 2021 

Eerder vandaag maakte PostNL bekend in 2021 een recordaantal van 384 miljoen pakketten te hebben bezorgd. Sendcloud, het alles-in-een verzendplatform voor e-commerce, ziet een spreiding in de drukte: in januari, maart, november en december werden aanzienlijk meer pakketten bezorgd dan de andere maanden. Dit heeft alles te maken met de aangescherpte coronamaatregelen en lockdowns waar Nederland mee te maken kreeg. Het jaar werd gestart in een lockdown en het sluiten van de fysieke winkels op 18 december leidde, vlak voor kerst, tot een verdriedubbeling (+227%) van het pakketvolume.

4 op de 5 pakketten binnen één dag geleverd

Hoewel het aantal pakketten voor het tweede jaar op rij explosief toenam, werd het merendeel de volgende dag geleverd. Pakketbezorgers hebben bovendien geleerd van de drukste piekmomenten in 2020. Gemiddeld werd 83 procent van de pakketten in 2021 binnen 24 uur geleverd. Zelfs in december, de drukste maand, kon 81 procent van de pakketten binnen één dag bezorgd worden. De gemiddelde levertijd van een pakket lag op 1,3 dag: een goed resultaat, aangezien niet voor alle pakketten een levertijd van één dag geldt. Dat leverde een hoop tevreden consumenten op, aangezien Nederlanders bereid zijn om 4,2 dagen te wachten op een pakket.

De populariteit van same day delivery 

Een opvallende trend van het afgelopen jaar is de stijging in same day delivery met 69 procent. Uit eerder onderzoek van Sendcloud bleek dat 18 procent van de Nederlanders behoefte heeft aan levering op dezelfde dag, de cijfers bevestigen nu dat die trend inderdaad doorzet. De meerderheid (58%) van de Nederlandse consumenten verwacht daarbij dat levering dezelfde dag mogelijk is wanneer een bestelling vóór 12.00 uur wordt gedaan. Nieuwe pakketbezorgers als Instabox en Trunkrs spelen hier goed op in.
“Consumenten worden steeds veeleisender als het gaat om pakketbezorging en willen zelf beslissen waar, wanneer en hoe een pakket bezorgd wordt. Ondanks de toenemende pakketvolumes is het pakketbezorgers in 2021 gelukt hier goed mee om te gaan. Niet alleen werd de meerderheid van de pakketten op tijd geleverd, ook zien we dat de vraag naar premium bezorgopties zoals same day delivery is gestegen. Onze verwachting is dat de vraag naar same day delivery en groene bezorgopties in 2022 verder toenemen. Het is dan ook een uitkomst voor webwinkels om in te spelen op de vraag naar flexibele bezorging door meer opties aan te bieden”, aldus Rob van den Heuvel, CEO en Co-founder bij Sendcloud.

Over Sendcloud

Sendcloud is de alles-in-een verzendoplossing voor webshops die willen groeien. Het platform helpt online retailers de concurrentiestrijd aan te gaan door het volledige verzendproces, van checkout tot retouren, te optimaliseren. Veel webshops zien verzending als struikelblok, maar Sendcloud maakt hiervan een krachtig concurrentievoordeel.
Sinds 2012 is Sendcloud uitgegroeid van een eenvoudige applicatie tot een alles-in-een platform dat het volledige verzendproces automatiseert. De Eindhovense scale-up heeft inmiddels meer dan 23,000 klanten in Nederland, België, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Spanje, Italië, Duitsland en Oostenrijk.
Iris Delmee

Iris Delmee is werkzaam als e-commerce specialist bij Sendcloud. Vanuit haar rol houdt ze de laatste trends en ontwikkelingen op het gebied van e-commerce en logistiek goed in de gaten. Iris is expert op het gebied van internationale verzendingen, maar kan je ook alles vertellen over de meest effectieve verzendstrategie. Met data en relevante content helpt ze retailers hun verzendstrategie naar een hoger niveau te tillen!