Skip to main content
Eindhoven, 22 november 2021 – De koopjesgekte is officieel van start. Onder het mom van ‘Black Friday’ bieden webwinkels de hele week scherpe kortingen en acties aan. Dat consumenten daar gretig gebruik van maken, blijkt uit cijfers van Sendcloud. Het alles-in-een verzendplatform voor webwinkels verwacht op Cyber Monday de drukste verzenddag van het jaar, met maar liefst 242 procent meer pakketten dan normaal.

Pakketvolumes verdriedubbelen in week van Black Friday

Veel webwinkels hebben dit jaar hun Black Friday-acties gespreid over een week, om zo de drukte te verdelen. De pakketvolumes zijn daardoor de hele week bovengemiddeld, met uitschieters op maandag 22 en 29 november. Op maandag 22 november verwacht Sendcloud al 161 procent meer zendingen dan normaal.
Cyber Monday wordt echter de drukste verzenddag van 2021, dan worden meer dan drie keer zoveel pakketten verzonden (+ 242 procent). De zaterdag en zondag zijn daarentegen wat rustiger. Dat komt doordat veel webwinkels hun orders pas na het weekend verwerken en vervoerders in het weekend slechts beperkt bezorgen.

Pakketvolume Black FridayConsumenten vervroegen sint- en kerstinkopen vanwege aanbiedingen 

De populariteit van Black Friday en Cyber Monday is de afgelopen jaren flink toegenomen en inmiddels zijn de koopjesdagen niet meer weg te denken uit de Nederlandse winkelstraten. Uit onderzoek van Sendcloud onder 1,002 Nederlanders blijkt dat 1 op de 5 consumenten (18 procent) hun sint- en kerstinkopen al tijdens Black Friday en Cyber Monday doet. Voor 38 procent van de consumenten zijn de aanbiedingen een reden om aankopen te vervroegen.
Rob van den Heuvel, CEO en Co-founder van Sendcloud, zei in de aanloop naar de feestdagen eerder al: “Goede voorbereiding is het halve werk. Vorig jaar werden zowel retailers als vervoerders verrast door de enorme pakketdrukte. Hoewel we dit jaar beter weten wat we kunnen verwachten en de sector alles op alles zet om orders op tijd te leveren, blijven Black Friday en Cyber Monday een inspanningstest. We raden aan pakketten te verspreiden over meerdere vervoerders zodat we de last kunnen verdelen en webwinkels flexibeler zijn in het geval van vertragingen.”

Over Sendcloud

Sendcloud is de alles-in-een verzendoplossing voor webshops die willen groeien. Het platform helpt online retailers de concurrentiestrijd aan te gaan door het volledige verzendproces, van checkout tot retouren, te optimaliseren. Veel webshops zien verzending als struikelblok, maar Sendcloud maakt hiervan een krachtig concurrentievoordeel.
Sinds 2012 is Sendcloud uitgegroeid van een eenvoudige applicatie tot een alles-in-een platform dat het volledige verzendproces automatiseert. De Eindhovense scale-up heeft inmiddels meer dan 23,000 klanten in Nederland, België, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Spanje, Italië, Duitsland en Oostenrijk.
Iris Delmee

Iris Delmee is werkzaam als e-commerce specialist bij Sendcloud. Vanuit haar rol houdt ze de laatste trends en ontwikkelingen op het gebied van e-commerce en logistiek goed in de gaten. Iris is expert op het gebied van internationale verzendingen, maar kan je ook alles vertellen over de meest effectieve verzendstrategie. Met data en relevante content helpt ze retailers hun verzendstrategie naar een hoger niveau te tillen!