Retour overzicht

2 min

Je weet al dat je met Sendcloud het verzendproces en de klantervaring optimaliseert. We laten je nu zien hoe je ditzelfde kunt doen voor je retourproces.

Met het retourportaal van Sendcloud, kunnen je klanten snel en makkelijk hun eigen retour aanvragen. Jij kunt wel kiezen aan welke voorwaarden ze moeten voldoen, zoals welke artikelen geretourneerd kunnen worden, welke verzendmethodes ze kunnen gebruiken, uit welke landen je retouren accepteert, en meer.

Laten we het retourproces stap voor stap bekijken.

Er zijn twee manieren waarop je een retour kunt starten. Je kunt het je klanten zelf laten doen via het retourportaal, of zelf, handmatig, een retour aanmaken via het retourformulier.

Via het retour portaal

Laten we ervan uitgaan dat je je retourportaal al hebt ingesteld. Heb je dat nog niet gedaan, bekijk dan onze video Retourportaal. Hierin leggen we je uit hoe je alles instelt.

Zodra je retourportaal beschikbaar is voor je klanten, kunnen ze zelf een retour aanmaken voor de bestellingen die ze willen terugsturen. Zodra ze dit hebben gedaan, ontvangen ze een e-mail met het retourlabel, of een QR-code, afhankelijk van de gekozen retour methode.

Op het einde ontvang jij nog een email waarmee we je laten weten dat er een retour is aangevraagd.

Handmatig via het retourformulier

Als je om wat voor reden dan ook, geen retourportaal wilt activeren voor je klanten, kun je retouren handmatig aanmaken via het retourformulier. Klanten kunnen hiermee alleen een retour aanvragen door eerst contact op te nemen met jou. Jij start vervolgens zelf het retourproces.

Om een retour handmatig in te stellen via het formulier, ga je naar Verzonden, en zoek je de bestelling die de klant wil terugsturen. Klik vervolgens op Acties, en dan op Retour aanmaken, om het retourformulier te openen.

Alle gegevens van de klant en de bestelling zijn al ingevuld. Het enige wat je zelf nog hoeft te doen is de verzendmethode te kiezen. Zodra je dit hebt gedaan, kies je of je het retourlabel naar de klant wilt sturen, of hem zelf wilt printen. Vervolgens klik je op Label aanmaken.

Zodra de retourzending is aangevraagd, kun je deze terugvinden onder Retouren. Hier zie je alle retouren en de status van het retour. Je kunt ze hier ook annuleren.

Als je er klaar voor bent om je klant terug te betalen, klik je hier op het oog-icoontje. Markeer de bestelling als terugbetaald.

Als je je tracking e-mails hebt ingesteld, ontvangen je klanten ook een e-mail dat hun retourlabel is aangevraagd. Vervolgens wordt er een e-mail verstuurd wanneer het pakket is afgegeven bij het servicepunt, en daarna een e-mail wanneer het pakket bij je wordt bezorgd.