Retourportaal
3 min
Het retourportaal van Sendcloud maakt je retourproces makkelijk. Niet alleen voor jou, maar ook voor je klant. En daarmee verbetert het automatisch de algehele klantervaring. Als een klant iets wil retourneren, kun je je voorstellen dat ze niet heel blij zijn. Als je deze onaangename ervaring zo soepel en simpel mogelijk maakt, is de kans groot dat ze toch een positief gevoel aan je merk overhouden.
Een soepel retourproces laat zien dat je merk te vertrouwen is, je zaken op orde hebt, en dat je om ze geeft. Perfect voor de mond-tot-mondreclame en het vergroot de kans dat ze bij je terugkomen.
Laten we eens kijken hoe ons retourportaal werkt.
Om een order terug te sturen, moet de klant het tracking nummer en de postcode invullen. Zo herkent Sendcloud de order, en kunnen we de benodigde informatie automatisch invullen.
Vervolgens kiezen de klanten welke producten ze willen retourneren. Als je gebruikmaakt van Retourregels, kun je selecteren welke items niet geretourneerd kunnen worden, of retouren uit bepaalde landen uitschakelen.
Als het item dat een klant wil retouren niet staat uitgeschakeld, en niet uit een land komt van waaruit je geen retouren accepteert, ziet de klant hier alle items uit de order.
Vervolgens vult de klant de reden van retour in. Je kunt deze informatie later bekijken in Sendcloud Analytics. Hiermee krijg je een goed overzicht van waarom klanten items terugsturen, en kun je dit in de toekomst zoveel mogelijk vermijden.
De volgende stap? De terugbetaling. Laat je klant kiezen tussen de 3 terugbetaalopties: Artikel ruilen, geld terug, of winkeltegoed. Het is aan jou of je al deze opties wilt aanbieden, of niet. Je kunt er ook gewoon één of twee aanbieden.
De laatste stap is de retourzending.
Als je bijvoorbeeld een afleverpunt als retourmethode hebt ingeschakeld, zien je klanten automatisch de suggestie voor een servicepunt dicht bij huis. Als ze willen kunnen ze altijd een ander punt kiezen. Klanten zien ook de retourkosten. Deze heb jij zelf ingesteld in je instellingen.
De klant controleert vervolgens alle gegevens, en bevestigt het retour. Hierna ontvangen ze een e-mail of een QR-code om het retour verder af te handelen.
Nu weet je hoe het werkt voor de klant. Laten we verder kijken hoe het retourportaal voor Sendcloud er voor jou uitziet, en wat je moet doen.
Bij Instellingen, adressen, vul je eerst je retouradres in. Het retouradres is het adres waar je retourpakketten naartoe worden gestuurd. Als je deze gegevens niet invult, kunnen we je retourportaal niet activeren.
Zodra je je adres hebt ingevuld, ga je naar het Retourportaal. Hier selecteer je rechts het retouradres, en het e-mailadres waar je de meldingen over retouren wilt ontvangen. Als je geen meldingen wilt ontvangen, laat je het veld op Geen staan.
Vervolgens vul je in hoe lang je klanten hebben om een bestelling te retourneren. Let er op dat dit termijn overeenkomt met het aantal dagen dat je in je retourbeleid hebt beschreven.
Als je klanten betalen voor de retourzending, vul je vervolgens de kosten in. Dit is het bedrag wat de klanten zien in het retourportaal, waar we al eerder naar keken.
Je kunt hier ook een link naar je Retourbeleid en Klantenservice-pagina toevoegen. Zo kunnen klanten makkelijk antwoord krijgen op eventuele vragen.
Bij Sendcloud kun je kiezen uit vier retour methodes. Niet alle opties zijn beschikbaar in alle landen. Als je je klanten een pick-up wilt aanbieden op locatie, moet je hiervoor een eigen contract hebben met GLS. Deze optie is alleen beschikbaar voor retours binnen Nederland. En een retour zonder label, bij een servicepunt, bijvoorbeeld, is alleen van toepassing voor DHL Duitsland. Voor beide opties werken we aan het toevoegen van nieuwe vervoerders.
Nu is het tijd om je retour methode te selecteren en te kiezen welke redenen voor retour van toepassing zijn voor jouw bedrijf. Onthoud dat je deze redenen kunt terugzien in Sendcloud Analytics. Dit is dus een goede manier om meer te weten te komen over waarom je klanten hun bestelling terugsturen.
Het laatste wat je nog moet doen is de vervoerders selecteren voor je retouren. Als je een direct contract hebt met een vervoerder, moeten retouren in het contract staan om er gebruik van te maken.