Retourregels

2 min

We zagen al dat je met Verzendregels het verzendproces kunt automatiseren. Onze retourregels doen hetzelfde, maar dan voor het retour. Maak je eigen voorwaarden, helemaal afgestemd op de behoeften van jouw onderneming. Hiermee bespaar je tijd en geld.

Waar vind je de retourregels? Ga naar Instellingen, en klik vervolgens op Retourregels.

Het werkt precies hetzelfde als Verzendregels, dus we bespreken niet alle details, maar bekijken alleen een paar van de meestgebruikte regels.

Een verzendmethode instellen en een toeslag rekenen voor internationale retourzendingen

Internationale zendingen kosten meer, dus dit kun je ook terug laten komen in je Retourportaal. Met Retourregels kun je kiezen welke verzendmethode je wilt aanbieden voor internationale retouren, en je klanten laten weten wat de kosten zijn voor hun internationale retour.

Als je vanuit Nederland verzendt, kun je kiezen voor een voorwaarde als Van land, is niet, Nederland. Hiermee wordt de regel toegepast voor alle klanten die niet in Nederland wonen. Vervolgens voeg je de actie toe: Verzenden met en hier selecteer je de juiste verzendmethode. Tot slot klik je op Return fee, om een retourbedrag in te vullen.

Bij Verzenden met kun je alleen kiezen uit vervoerders waar je al mee werkt.

Retourzendingen uitschakelen voor specifieke landen

Als je geen internationale retouren wilt ontvangen, of bijvoorbeeld geen retour wilt accepteren uit landen buiten de EU, kun je dit makkelijk instellen met retourregels.

Klik hier weer op Van land, is niet, Nederland. En bij Actie, klik je op Unable to return order.
Als een klant uit het buitenland een retour wil aanvragen, verschijnt er een bericht dat het niet mogelijk is voor hun pakket.

Retourzendingen uitschakelen voor specifieke items

Sommige producten zoals eten of bloemen zijn niet geschikt om te retourneren. Als jij producten verkoopt die niet retour kunnen, kun je dit makkelijk instellen.

Gebruik de voorwaarde Item naam. Vul bijvoorbeeld, Roos, in, en klik op de actie, Unable to return item. Als een klant het retourproces start, wordt het specifieke product grijs gemaakt, en kunnen ze dit product niet selecteren bij het retourproces.

Resources