Het nieuwe jaar is aangebroken en wat was 2018 een jaar! Bij SendCloud houden we van releases en daarom kijken we terug op een geweldig jaar met nieuwe ontwikkelingen en mijlpalen. Van nieuwe integraties met vervoerders zoals Sandd2me en DHL Express, nieuwe integraties zoals Magento 2 tot aan een volledig nieuwe manier van tracking notificaties. Het enige dat telt? Jouw verzendproces zo gemakkelijk en efficiënt mogelijk maken. Zo kun jij je focussen op het laten groeien van je webshop. In dit artikel nemen we je mee terug in de tijd, delen we de hoogtepunten van 2018 en geven we je een sneak peak van wat je van ons kunt verwachten in het nieuwe jaar.

2018 in vogelvlucht

De tijd vliegt! Daarom vinden we het bij SendCloud belangrijk om terug te kijken op het afgelopen jaar, zodat we nieuwe plannen kunnen uitstippelen voor 2019. Dit delen we graag met je, want mede dankzij jouw feedback kunnen we SendCloud namelijk verder verbeteren.

Productontwikkeling SendCloud

In 2018 hebben we een flink aantal nieuwe features ontwikkeld om het verzendproces en alles dat daarbij komt kijken efficiënter te maken.

Volledig automatisch verzenden met meerdere vervoerders via SendCloud Plus
De eerste en misschien wel één van de grootste releases van 2018 was SendCloud Plus. Na maandenlange voorbereidingen waren we blij met de lancering van onder andere Smart Shipping Rules, pakbonnen en picklijsten. Vooral wanneer je meerdere werknemers in dienst hebt, gebruikmaakt van verschillende verzendopties en/of vervoerders en meerdere shops of afzendadressen hebt, kun je veel tijd besparen met SendCloud Plus. We hebben verschillende webshops bezocht voordat we de nieuwe features hebben uitgerold.

Er is altijd ruimte voor verbetering. Daarom hebben we door het jaar heen de features van SendCloud Plus doorontwikkeld, zodat het mogelijk is om de volgorde van binnenkomende orders te wijzigen in je Pack & Go overzicht. Daarnaast hebben we het mogelijk gemaakt om het afzendadres toe te voegen aan de Smart Shipping Rules. Op die manier is het mogelijk om automatisch de juiste verzendinstellingen toe te passen op basis van het afzendadres of merk. Daardoor wordt je verzendproces minder foutgevoelig en vooral een stuk sneller. Last but not least zijn ook de pakbonnen scanbaar gemaakt. Je kunt nu gebruikmaken van picklijsten en pakbonnen, volledig afzonderlijk van elkaar.

Meer over SendCloud Plus lees je in dit artikel.

Op tijd klaar voor de GDPR
Op 25 mei 2018 is de nieuwe privacy wetgeving ingegaan. Iedereen die ook maar een klein beetje te maken heeft met data en de verwerking ervan dient hieraan te voldoen. We willen er ten alle tijden voor zorgen dat zowel onze klanten als consumenten zich geen zorgen hoeven te maken over hun data en wat daarmee gebeurt. Daarom zijn wij volledig GDPR proof. SendCloud is een verwerker van data. Alle nodige maatregelen die daarbij komen kijken, hebben wij tijdig gereleased om de wet volledig na te leven. Hoe we dat doen, vind je op deze pagina.

Nieuwe tracking pagina’s en e-mails
Basic track & trace e-mails in de huisstijl van vervoerders kunnen anno 2018 eigenlijk echt niet meer. Consumenten zijn het meest betrokken bij je e-mails, zodra ze een bestelling hebben geplaatst. Ze willen namelijk weten wanneer deze wordt geleverd. Waarom zou je dat moment niet benutten? Vanaf nu kun je daarom SendCloud tracking e-mails en persoonlijke tracking pagina’s uitsturen, waarin je de shopervaring kunt doortrekken naar het moment waarop de klant het meest betrokken is bij jouw communicatie-uitingen.

Met meer triggers om e-mails uit te sturen en een geschat tijdsvenster voor levering verhoog je niet alleen het aantal succesvol afgeleverde pakketten. Je verhoogt ook klanttevredenheid en verlaagt het aantal vragen voor je klantenservice. Daarnaast vergroot je de kans op herhaalaankopen, door promotiebanners en je Instagram feed op jouw persoonlijke tracking pagina’s.

Hoe het precies werkt ontdek je in dit artikel.

Branded Track & Trace pagina en notificaties via SendCloud

Verbeteringen in UI

We hebben een aantal wijzigingen doorgevoerd in onze user interface. Dit zorgt voor een verbeterde gebruiksvriendelijkheid van onze verzendomgeving.

Zendingen dupliceren
Wie het kleine niet eert…

Soms kan het handig zijn om een zending te dupliceren. Denk maar eens aan het moment dat een zending retour komt en je deze opnieuw wilt versturen. Het resultaat? Je verliest tijd omdat je deze zending vaak handmatig opnieuw dient aan te maken. De oplossing? Zendingen dupliceren! We hebben het mogelijk gemaakt om zendingen via het tabblad “verzonden” te dupliceren. Op die manier print je in enkele klikken je nieuwe verzendlabel.

Overzicht van claims & support tickets
Je houd je dagelijks bezig met ontzettend veel taken. Eén daarvan is het bijhouden van je mailbox. Dat kan een behoorlijke klus zijn. We helpen je graag met wat meer overzicht. Daarom hebben we het afgelopen jaar gewerkt aan een overzicht van je claims & vragen voor customer service in je SendCloud omgeving. Op dit moment is deze functionaliteit gereleased voor 10% van onze klanten om te testen. In 2019 gaan we dit uitrollen voor al onze klanten. Op die manier hoef je nooit meer te zoeken naar updates in je mailbox over jouw support tickets.

Nieuwe vervoerders & verzendopties

Bij SendCloud werken we graag samen met verschillende vervoerders, zodat je altijd de vervoerder en verzendoptie kunt kiezen die het beste past bij jouw producten en klanten. Ieder jaar werken we daarom aan nieuwe integraties met vervoerders.

Sandd2me via SendCloud
Tegenwoordig zien we het steeds vaker: een verlengde cut-off tijd. Tot 23:59 uur besteld = morgen in huis wordt steeds vaker de standaard. Wanneer je hier niet in meegaat bestaat er een kans dat je conversie misloopt. Dat is natuurlijk het laatste dat je wilt. Daarom is Sandd2me nu beschikbaar om je pakketten flexibel te verzenden en meer service aan je klanten te bieden. Daarnaast kun je door de nieuwe samenwerking eenvoudig meegaan met een verlengde cut-off tijd. Hoe het werkt lees je in dit artikel over Same Day & Next Day Delivery via Sandd2me en SendCloud.

DHL Express via SendCloud
Een optimale checkout bevat meerdere bezorgopties, ook op internationaal vlak. Daarom zijn we blij met de toevoeging van DHL Express aan ons aanbod van verzendopties en vervoerders. DHL Express is een premium verzendoptie van DHL, welke je kunt inzetten voor zowel nationale als internationale zendingen. Met een netwerk dat bestaat uit 220 landen is DHL wereldwijd marktleider wanneer het gaat om express bezorging. Met een express levering kun je ervoor zorgen dat je pakket extra snel wordt geleverd in een exact tijdvak.

Alle voordelen en hoe DHL Express precies werkt via SendCloud vind je in dit artikel.

DHL Express nu beschikbaar via SendCloud

DHL Brievenbuspakket via SendCloud
Via SendCloud was het al mogelijk om gebruik te maken van het brievenbuspakketje via PostNL of briefpost via Sandd. In 2018 hebben we het ook mogelijk gemaakt om brievenbuspakketten via DHL te verzenden. Het grote voordeel hiervan is dat het brievenbuspakket via DHL meegaat met het reguliere verzendnetwerk. Daardoor kan het pakket op de voet gevolgd worden en kun je het meegeven via een gratis pick-up (wanneer je meer dan 80 pakketten per maand via DHL verzendt).

DHL Parcel Connect via SendCloud
Voorheen was het uitsluitend mogelijk om binnen Europa te verzenden via DHL Europlus. Dit netwerk is echter gericht op de zakelijke markt. Hierdoor zijn er bijvoorbeeld maar twee afleverpogingen en is burenlevering of verzenden naar afhaalpunten niet mogelijk. Daarom hebben we DHL Parcel Connect toegevoegd als nieuwe Europese verzendoptie.

DHL Parcel connect is een nieuwe Europese verzendoptie van DHL voor het versturen van pakketten aan consumenten. De verzendoptie is beschikbaar in 16 Europese landen, waarbij DHL blijft uitbreiden. De dienst is snel, betrouwbaar en biedt meerdere voordelen voor zowel webshops als consumenten.

Nieuwe integraties

We willen iedereen met een webshop helpen om het verzendproces zo efficiënt mogelijk in te richten, ongeacht het shopsysteem dat je gebruikt. In 2018 stonden weer een aantal nieuwe integraties op de roadmap.

Magento 2 & SendCloud
Magento 2 is inmiddels alweer een tijdje actief in de markt. Voor Magento 2 was er echter nog geen plug & play integratie en dat werd hoog tijd. De nieuwe Magento 2 plugin is eenvoudig te installeren en bevat alle nieuwe functionaliteiten van SendCloud. Zo kunnen afhaalpunten rechtstreeks in de checkout worden geactiveerd en kan er een drempelbedrag voor gratis verzenden worden ingesteld. Meer over de plugin lees je in dit artikel.

Exact Online & SendCloud
In 2018 zijn we ook begonnen aan onze integratie met Exact Online. Deze hebben we echter nog niet kunnen afronden. Op dit moment zijn we een test case aan het uitrollen. Wanneer de testfase succesvol is afgerond, kun je vanuit Exact Online ook met SendCloud werken. Houd onze kanalen in de gaten voor de release van deze nieuwe integratie.

Verbeteringen in de SendCloud API
Heb jij een custom made webshop? Dan kun je via de SendCloud API automatisch verzenden met meerdere vervoerders zoals PostNL, DHL, DPD, UPS en Same Day Delivery. Met onze Basic Auth API keys kan jouw developer op een eenvoudige manier je webshop koppelen aan SendCloud. We updaten deze API regelmatig. Dat hebben we ook in 2018 gedaan, zodat “Smart Shipping Rules”, picklijsten en pakbonnen via de API beschikbaar zijn.

Meer over onze de update van onze API vind je in dit artikel.

SendCloud API update blog

En meer..

Onze software staat voorop, maar dat is niet alles. Zo hebben we in 2018 maar liefst 40 nieuwe medewerkers aangenomen, die stuk voor stuk bijdragen aan het verbeteren van je verzendproces.

Eerste webinar: 180% meer orders verwerken
Buiten het feit dat we werken aan nieuwe ontwikkelingen op gebied van onze software, helpen we je ook graag met het optimaliseren van je webshop en het proces daaromheen. Daarom hebben we in oktober onze eerste webinar gehouden over het verwerken van meer dan 180% extra orders tijdens de e-commerce piek. We deelden een aantal must-read tips & tricks om de piek probleemloos te overleven.

Mocht je de webinar nogmaals willen bekijken, dan kun je hem hier terugvinden op YouTube. Naar aanleiding van de vele positieve reacties, zijn we de tweede webinar aan het plannen. We willen je hierin handige inzichten geven om retouren enerzijds te verlagen en anderzijds slim en makkelijk af te handelen, wanneer ze dan toch binnenkomen.

SendCloud in de spotlights
Beeld zegt meer dan woorden. Het werd daarom hoog tijd voor een SendCloud video met een korte en duidelijke uitleg over wat we nu precies allemaal doen.

 
Ook in 2019 willen we meer video gaan inzetten om je te helpen met je verzendproces. Kunnen we je helpen met een video over je instellingen binnen SendCloud of specifieke mogelijkheden? Laat het ons dan gerust weten. We gaan er graag mee aan de slag.
 
API nieuwsbrief
Wanneer jij of je webbouwer SendCloud aan je shop hebben gekoppeld via de API, werkt het allemaal net even wat anders dan via onze standaard plugins. Je kunt namelijk volledig zelf bepalen hoe je SendCloud integreert met jouw webshop. In 2018 zijn we gestart met een aparte nieuwsbrief voor al onze API gebruikers. Zo blijf je automatisch op de hoogte van wijzigingen over de SendCloud API, welke handig zijn voor de verbetering van je webshop. Mocht je de updates nog niet ontvangen, dan kun je je hier inschrijven voor de API nieuwsbrief. 
 
Korting op verzendlabels bij euro-label.nl
Dankzij onze partners kunnen wij je helpen met verschillende aspecten van je webshop. Zonder verzendlabels, geen verzonden pakketten. In 2018 zijn we dan ook een samenwerking gestart met Euro-Label B.V., zodat je met korting verzendlabels, labelprinters en barcodescanners kunt kopen.

Met de kortingscode SendCloud-494107 ontvang je daarom 5% korting in de webshop. 

3e plaats Deloitte Fast 50 2018
Jaarlijks gaat Deloitte op zoek naar de snelstgroeiende technologiebedrijven van Nederland. De bekendmaking van deze lijst vindt altijd plaats in oktober, de maand waarin we ieder jaar ook onze anniversary vieren. In 2017 bestonden we vijf jaar en was het ultieme cadeau een eerste plek in de Deloitte Fast 50 met een groei van 5463%. Het afgelopen jaar behaalden we, precies op 12 oktober (de inschrijfdatum van SendCloud bij de KvK), weer de lijst en eindigden we op een derde plek.

Dat was ons niet gelukt zonder het vertrouwen van onze klanten. Daarom willen we je ontzettend bedanken voor het afgelopen jaar. Met jouw vertrouwen en feedback zorgen we ervoor dat we SendCloud kunnen blijven doorontwikkelen.

Benieuwd naar de volledige Deloitte Fast 50 van 2018? Dan kun je hem hier terugvinden.

SendCloud Fast50 2018

What’s next? Sneak peak 2019

2019 is inmiddels begonnen en natuurlijk zitten we niet stil. Wat kun je van ons verwachten? We sommen alvast een aantal onderdelen op die we voor je zullen verbeteren en ontwikkelen:

  • Retouren makkelijker afhandelen, niet alleen via het retourportaal
  • Een dashboard met statistieken over alles omtrent je zendingen
  • Branded tracking e-mails en pagina’s voor meer vervoerders
  • Een multi-colli oplossing voor meerdere zendingen naar hetzelfde adres
  • Adresvalidatie om te voorkomen dat je verzendt naar niet bestaande adressen

Dat is natuurlijk lang niet alles. Houd vooral onze kanalen in de gaten om op de hoogte te blijven van al onze ontwikkelingen en releases.

Mis je een belangrijke ontwikkeling of heb je feedback voor ons? Dan horen we het graag. Laat gerust een reactie achter, zodat we kunnen kijken of we dit mogelijk kunnen maken.

We wensen je een succesvol 2019 toe!

Beoordeel dit artikel en laat ons weten wat je ervan vindt

5/5 8 ratings

One Comment

Leave a Reply