Skip to main content

Het is bijna weer zover: Singles Day. Om precies te zijn valt het dit jaar op woensdag 11 november 2020.

De feestdagen aankopen vinden niet pas in december plaats; de aanloop naar de e-commerce piek begint al in november.

Black Friday & Cyber Monday zijn al jaren bekend in Nederland, maar ook Singles Day wordt steeds populairder.

Veel grote merken en webshops in Nederland spelen er al op in, dus als je slim bent laat je hier geen kansen liggen.

In dit artikel vertellen we alles dat je moet weten en geven we je 5 ideeën om van Singles Day 2022 te profiteren als webshop!

Wat is Singles Day? | 24-uurs shopping festival op 11 november 2022

Singles Day werd in 1990 bedacht als de tegenhanger van Valentijnsdag. In China wordt ook wel de naam Guanggun Jie gebruikt.

Het is een dag die in het teken staat van trots zijn op single zijn, van ‘love yourself’ en van jezelf eens extra in de watten leggen.

Maar dat is niet de reden dat Singles Day wereldwijd en vooral in de e-commerce wereld zo bekend is geworden.

In 2009 werd deze, toen nog vrij onbekende, feestdag omgedoopt tot online shopping festival door de Chinese e-commerce gigant Alibaba.

Sindsdien verslaat Singles Day jaar na jaar de online omzetvoorspellingen en is het de meest succesvolle koopjesdag van het jaar.

Om je een idee te geven: in 2019 wist Alibaba met een omzet van ruim 37 miljard dollar wéér de verwachtingen te overtreffen.

In de eerste minuut was al voor ongeveer 1 miljard dollar besteld en binnen het eerste uur al voor zo’n 13 miljard dollar.

Statistic: Number of online orders generated on Alibaba e-commerce properties on Singles Day from 2013 to 2018 (in millions) | Statista

Singles Day in Nederland

Hoewel Singles Day in eerste instantie met name populair was in China, zien we het overal ter wereld steeds meer terugkomen.

Ook in Nederland! Bol.com speelt al enkele jaren met succes op deze koopjesdag in: in 2018 was de Singles Day omzet driemaal zo hoog dan in 2017.

Merken als Hunkemöller, Mediamarkt, Hema, Otto, Yves Rocher, Nike, Blokker en Wehkamp deden ook mee, bijvoorbeeld met acties van 11% korting.

Het is tegen het einde van het jaar dus des te belangrijker dat je proces van e-commerce logistiek op orde is!

Singles Day Mediamarkt

Waarom werkt het om in te spelen op deze koopjesdag?

Met de juiste korting maak je als online retailer op Singles Day meer winst dan op een normale dag, want mensen zijn meer welwillend om te kopen.

Dit komt door de hoeveelheid aandacht die er online aan besteed wordt en de gezamenlijke marketingkracht van alle bedrijven die er op inspelen.

Volgens voorspellingen zal Singles Day zelfs ook in Nederland groter worden dan Black Friday en Cyber Monday.

5 ideeën om te profiteren van Singles Day als webshop

Wanneer je als webshop niet inspeelt op deze koopjesdag, loop je dus kansen mis. Om je te helpen sommen we 5 ideeën op die je kunt toepassen voor je webshop.

1. Een verrassing uit liefde voor jezelf

Iedereen vindt het leuk om cadeaus uit te pakken. Als webshop kun je hier op inspelen met een Singles Day verrassingsbox.

Een doos vol producten die voor een bodemprijs verkocht worden. Maak bijvoorbeeld een verrassingsbox voor €30, met daarin producten ter waarde van €50.*

Doordat je zelf kunt bepalen welke producten je in de box stopt, kun je oude voorraad wegwerken of mensen kennis laten maken met nieuwe merken en producten.

Met een speciale unboxing experience maak je de verrassingsbox helemaal af. En wil je herhaalaankopen stimuleren? Voeg dan een kortingsbon toe voor een volgende bestelling.

* Het is belangrijk dat de box het orderbedrag meer dan waard is. De kans is groot dat een deel van de box niet in de smaak valt en je wilt voorkomen dat mensen zich bedonderd voelen.

Unboxing experience

2. Vrijgezellen verlanglijstje voor Singles Day

De meeste online retailers weten dat het voordeliger is om bestaande klanten over te halen tot een herhaalaankoop, dan nieuwe klanten te werven.

Je kunt dit bijvoorbeeld doen door klanten te stimuleren voortijdig vast een verlanglijstje te maken of een winkelwagentje te vullen.

Zo kun je je klanten op 11 november een mailtje sturen met daarin kortingen voor de artikelen die op hun wishlist staan.

Maar je kunt natuurlijk ook bezoekers, die eerder hun winkelwagentje vroegtijdig verlaten hebben, retargeten met advertenties.

3. Zet de juiste producten in de spotlight

Het ene product leent zich beter voor Singles Day promoties dan het andere. Kijk daarom welke producten in je assortiment het beste aansluiten.

Categorieën die het altijd goed doen zijn kleding/accessoires voor vrouwen en gadgets voor mannen. Ook parfum en andere luxe items zijn populair.

Door deze producten uit te lichten in advertenties, kun je online shoppers naar je website lokken (en daar verleiden voor de rest van je aanbod).

Denk ook goed na over je ‘kortingmix’. Bekijk welke producten de hoogste attentiewaarde hebben en waar je zelf de meeste marge op maakt.

Singles Day BCC

4. Maak van Singles Day een Singles Week

Singles Day betreft maar één dag, maar dat betekent niet dat je het online shopping spektakel tot één dag hoeft te beperken.

Zo startte Bol.com afgelopen jaar al met verschillende aanbiedingen in aanloop naar Singles Day (ongeveer een week vooraf).

In aanloop naar Singles Day kun je dagelijks een product met korting aanbieden. Door de korting elke dag te laten toenemen, blijft men nieuwsgierig.

Het werkt ook op ‘fear of missing out’, want de kans is groot dat producten op de laatste dag uitverkocht zijn en dat willen consumenten liever voorkomen.

Deze tactiek is daarnaast slim voor jou als online retailer én voor vervoerders, omdat je hiermee het aantal orders en dus zendingen verspreid over een hele week.

Singles Day Bol

5. Denk verder dan enkel vrijgezellen

Ook al draait Singles Day om vrijgezellen: het is dankzij de aantrekkelijke kortingen ook een geschikte dag om anderen in het zonnetje te zetten.

Denk bijvoorbeeld aan een single vriendin die wel wat liefde kan gebruiken of iemand die altijd aan anderen denkt en nooit eens aan zichzelf.

Door het juiste product of cadeaupakket te combineren met een mooie boodschap, spreek je mensen aan op hun liefdadigheid.

Dat stimuleert tot aankopen (emotie werkt namelijk altijd goed), dus verwerk deze boodschap zeker in je marketinguitingen!

Probleemloos verzenden in de piekperiode

Hoewel Singles Day de populaire dagen als Black Friday en Cyber Monday nog niet zal overtreffen, is het zeker een dag om rekening mee te houden.

De e-commerce piek begint namelijk in de week van Singles Day. In deze periode kun je als webshop veel winst maken en zul je dus veel pakketten verzenden.

Om je orders ook in de piekperiode probleemloos te verzenden (vervoerders zullen onder druk komen te staan), sommen we nog 4 logistieke tips voor je op:

  • Bied meerdere verzendopties. Rond de feestdagen is het nog belangrijker om pakketten op tijd geleverd te krijgen, maar het gaat dan juist ook vaker fout. Door meerdere verzendopties aan te bieden, vergroot je de kans op een succesvolle eerste levering. Via Sendcloud combineer je meerdere verzendopties en kun je dus gemakkelijk switchen tussen vervoerders.
  • Afhaalpunten in je checkout. Met afhaalpunten is de aflevergarantie bij een eerste afleverpoging 100%. Daarom is het slim om consumenten deze mogelijkheid te bieden. Verzending naar een afhaalpunt is vaak ook goedkoper en wanneer je gebruikmaakt van Sendcloud heb je de keuze uit een groot netwerk aan afhaalpunten van o.a. DHL, DPD, PostNL en UPS.
  • Tijdelijk verzekerd verzenden. Tijdens de piek is de kans groter dat er iets misgaat, met een beschadigd of vermist pakket als gevolg. Als je pakket niet verzekerd is, krijg je als retailer vrijwel nooit een vergoeding. Om jezelf in te dekken, kun je verzekerd verzenden. Via Sendcloud sluit je eenvoudig voor ieder gewenst bedrag een verzekering af, tegen een voordeliger tarief.
  • Branded tracking mails & notificaties. In deze periode is het nóg belangrijker om de verzendstatus te communiceren met je klant. Dit is een belangrijk onderdeel van de klantbeleving. Via Sendcloud verstuur je automatisch tracking notificaties. Zo blijf je top-of-mind en verlaag je het aantal ontevreden klanten (en dus het aantal vragen of zelfs negatieve reviews).

P.S. houd ook rekening met de aangepaste levertijden tijdens de feestdagen

Mocht je vragen hebben over het gebruik van Sendcloud, plaats dan gerust een reactie of neem direct contact met ons op. Wij helpen je graag, zodat je geen onnodige tijd verliest!

Daniëlle Elbertse

Daniëlle Elbertse is werkzaam als Marketing Specialist bij Sendcloud. Met haar expertise op het gebied van IT en e-commerce logistiek helpt ze online retailers met het optimaliseren van hun verzendstrategie.

Begin vandaag nog met slimmer verzenden

Start gratis
Ingesteld in 5 minuten Geen technische kennis nodig Gratis support
Stars

Meer dan 2000 vijf sterren reviews

G2 Crowd Logo Trustpilot Logo Capterra Logo