Wat een fantastisch jaar vol hoogtepunten was 2019! We hebben een complete rebranding gedaan en ons platform een make-over gegeven. Daarnaast hebben we onze software gelanceerd in nieuwe landen en ons team versterkt met vele nieuwe gezichten. 

Ook ons product heeft heel wat veranderingen doorgemaakt, want ons team van developers werkt altijd hard aan het verbeteren van onze software. Dat heeft al heel wat mooie resultaten opgeleverd en het was elke keer weer een feest om onze updates te mogen delen met zowel bestaande als nieuwe klanten.

Wij blikken graag samen nog eens met je terug op alle ontwikkelingen van 2019. En dan: op naar nog meer hoogtepunten in 2020! 

Sendcloud productontwikkelingen

In 2019 onderging Sendcloud een enorme transformatie. Onze developers hebben hard gewerkt aan het verbeteren van je workflow en aan de ervaring van je klanten rondom bezorging. Het Sendcloud platform werd bovendien gebruiksvriendelijker en werkt nu 25% sneller

De interface kreeg een flinke make-over en werd daardoor meer consistent en veel overzichtelijker. Dat is allemaal te danken aan de fijne samenwerking met onze gebruikers en hun waardevolle feedback over de workflows en ons product. 

sendcloud 2019

Een overzicht van de belangrijkste product updates:

  • Rebranding: de meest zichtbare update van 2019 was de complete make-over van de Sendcloud omgeving, met als resultaat een snellere orderverwerking, nieuwe lay-out van de gebruikersinterface en een vernieuwd overzicht van inkomende orders.
  • Abonnementen: in 2019 lanceerden we onze abonnementen, waarmee we je service op maat bieden, met precies die features die jij nodig hebt. Meer hierover vind je op onze prijzenpagina.
  • Analyse-dashboard: in een overzichtelijk dashboard kun je statistieken inzien over je zendingen en retouren per land, per vervoerder en voor elke gekoppelde webshop.
  • Retourportaal 2.0 en retour-API: we bliezen ons retourportaal nieuw leven in, zodat je retourzendingen efficiënter kunt verwerken en een klantvriendelijk retourbeleid kunt bieden. Klanten kunnen nu middels het order- of trackingnummer een retour aanmelden, aangeven waarom ze een artikel willen retourneren en zelf de retourwijze kiezen. Daarnaast hebben we de retour-API ontwikkeld, waarmee je zelf je retourportaal inricht door je eigen front-end hierop te bouwen.
  • Prijscalculator: in je verzendomgeving vind je nu direct de prijzen van verschillende vervoerders en verzendopties, dankzij de prijscalculator.
  • Tracking voor vertraagde zendingen: vlak voor de drukste periode van het jaar lanceerden we automatische tracking notificaties voor vertraagde zendingen. Op die manier kun je het aantal vragen voor je klantenservice team verlagen en je klanten pro-actief op de hoogte houden.
  • Filters: je kunt nu ook filters gebruiken in de tabbladen ‘Gecreëerde labels’ en ‘Inkomende orders’. Op die manier kun je sneller specifieke verzendwijzen, landen, integraties, pakketgroottes en leveringstijden bekijken.

filter labels sendcloud

  • Multicollo zendingen voor DHL en UPS: multicollo zendingen bestaan uit meerdere pakketten in één zending, die worden verstuurd naar hetzelfde adres. We hebben voor DHL en UPS multicollo zendingen beschikbaar gemaakt. In 2020 gaan we deze verzendoptie voor meer vervoerders beschikbaar maken binnen Sendcloud.
  • Opmerkingen importeren: importeer eventuele extra opmerkingen die je klanten hebben over de levering van hun producten, rechtstreeks in je Sendcloud omgeving. Deze functie hebben we beschikbaar gemaakt voor Lightspeed, Prestashop, WooCommerce, Shopify en onze API.

Ook in 2020 werken we samen met onze gebruikers aan de ontwikkeling van nieuwe features. Wil je geen waardevolle releases missen? Meld je dan gratis aan voor onze releaselog.

Nieuwe integraties & vervoerders

Sendcloud integraties

We hebben in 2019 tal van integraties en vervoerders toegevoegd aan ons platform. Bij Sendcloud vinden we het namelijk belangrijk dat klanten kunnen kiezen uit een groot aantal e-commerce partijen. Daarom hebben we gewerkt aan de volgende integraties:

  • Etsy: marketplaces worden steeds belangrijker voor online verkoop. Daarom hebben we een nieuwe integratie met Etsy ontwikkeld. Iedereen die iets verkoopt via Etsy, kan nu zijn orders integreren in Sendcloud. Als je al een andere shop geïntegreerd hebt, kun je je Etsy-shop beheren via hetzelfde Sendcloud account en daarmee je verzendproces automatiseren.
  • Mondial Relay: voor al onze Franse gebruikers hebben we een integratie met een nieuwe vervoerder toegevoegd, namelijk Mondial Relay. Daarmee bieden we flexibele verzending voor Franse gebruikers, vooral ook dankzij het uitgebreide netwerk van afgifte- en ophaalpunten van Mondial Relay.
  • Cdiscount: naast Mondial Relay is ook Cdiscount vooral in Frankrijk populair. Alle Cdiscount-gebruikers kunnen nu in slechts enkele klikken verbinding maken met Sendcloud, toegang krijgen tot meerdere vervoerders en hun volledige verzend- en retourproces automatiseren.
  • SAP Business One en Oracle Netsuite: in 2019 bouwden we de eerste koppelingen met ERP-systemen. Oracle Netsuite en SAP Business One zijn toegevoegd aan de lijst met integraties. Gebruikers van deze systemen kunnen hun verzend- en retourproces automatiseren met één integratie. 

Verdere internationalisering van Sendcloud

Sendcloud treedt al sinds 2015 buiten de Nederlandse grens en in 2019 hebben we de Spaanse markt betreden. Sindsdien hebben we verschillende Spaanse vervoerders toegevoegd aan ons platform, zoals Correos en Correos Express.

Met de lancering van Sendcloud in Spanje werken we verder aan de internationalisering van onze services. Webshops in heel Europa kunnen nu nog makkelijker en efficiënter pakketten versturen en retourneren.

Spanje

Nieuwe internationale features:

  • Paperless Trade voor UPS en DHL: dankzij Paperless Trade hoeven er geen aparte douanedocumenten meer geprint te worden; de douane-informatie wordt automatisch in digitale vorm naar de vervoerder gestuurd.
  • Douane-informatie importeren van Shopify- en API-integraties: Sendcloud importeert nu de douane-informatie automatisch van je Shopify- of API-integratie. Denk aan: omschrijving, aantal artikelen, artikelgewicht, HS-code (API) en land van herkomst (API). In de toekomst worden er meer systemen toegevoegd.
  • Eenvoudig Europese retouren verwerken: het is nu via Sendcloud mogelijk om in heel Europa retourartikelen te accepteren en retourlabels uit te geven. Je klanten kunnen makkelijk een pakket terugsturen bij een plaatselijk postkantoor met een Sendcloud retourlabel.
  • Labels voor Deutsche Post: grensoverschrijdende e-commerce wordt elk jaar populairder. Daarom kun je nu pakketten naar landen buiten de EU verzenden met labels voor Deutsche Post. Deze labels combineren de douaneformulieren en het verzendlabel tot één geïntegreerd label.

Rebranding

In 2019 doopten we SendCloud om tot Sendcloud, met een complete rebranding en een gloednieuwe website. Met het vernieuwde logo en de compleet nieuwe stijl kunnen we tal van online retailers in Europa bereiken.

Sendcloud office eindhoven

Meer lezen over deze verandering? Lees dan ons artikel speciaal over de Sendcloud rebranding!

Awards en evenementen

In 2019 waren we weer aanwezig bij verschillende events en werden we genomineerd voor verschillende awards (met succes):

Awards

  • Deloitte Fast 50 in Nederland: het derde jaar op rij dat Sendcloud werd genomineerd. Na twee jaar bij de bovenste posities gehoord te hebben, waren we ontzettend blij met onze 15e plaats in een lijst met enkele van ’s werelds grootste spelers.
  • Financial Times 1000 – Europe’s Fastest-Growing Companies: we behaalden een eervolle 51e plaats op de 1000 genomineerden.
  • CCI Tech Award: we wonnen de Tech Award 2019 van de Franse Kamer van Koophandel in Nederland.

CCI tech award 2019

Internationale evenementen

Gezien onze internationale strategie wonen we graag grote e-commerce events in heel Europa bij. In 2019 waren we aanwezig op de volgende evenementen:

  • Webwinkel Vakdagen (Utrecht, NL): de grootste e-commerce beurs in de Benelux.
  • Ecommerce XPO (Kortrijk, BE): een handelsbeurs gericht op digitaal ondernemen.
  • Eshow (Madrid, ES): het grootste evenement voor digital marketing in Spanje.
  • Shopify Merchant Inspiration Talks (Berlijn, DE): Platinum Sponsor van de Shopify Inspiration Talks voor kennisuitwisseling met online retailers.
  • Internet World Expo (München, DE): informatieplatform voor handelaren die zich willen richten op digitalisering.
  • PrestaShop Day (Barcelona, ES): bijeenkomst voor PrestaShop verkopers, communityleden en ondernemers.

Onze medewerkers in Sales en Partner Management bezochten ook tal van evenementen om te praten met partners en te horen over de uitdagingen waarmee online retailers te maken hebben. Onze Partner Managers bezochten onder andere Meet Magento, Emerce eDay en Shopware Connect.

We vinden het geweldig om bestaande klanten, partners en nieuwe prospects te spreken op evenementen. Houd dus zeker in de gaten welke evenementen we bezoeken in 2020!

Nieuwe content

In 2019 brachten we onze gloednieuwe promovideo uit en een demovideo van ons product. Daarnaast publiceerden we onze allereerste klant succesvideo. Onze klant Sam Friday vertelt een inspirerend verhaal over hoe ze hun bedrijf startten en hoe Sendcloud ze daarbij hielp en nog steeds helpt. 

In 2020 willen we nog meer succesvideo’s met onze klanten opnemen. Heb je ook interesse om je verhaal te delen? Laat het ons gerust weten!

Nieuwe gezichten & feesten

Sendcloud groeit niet alleen op het gebied van productontwikkeling; ook het team wordt steeds groter. In 2019 werd de Sendcloud familie uitgebreid met heel wat nieuwe gezichten, zodat we een nog beter product kunnen ontwikkelen. We kregen tevens een nieuw, aaibaar teamlid: een kantoorhond in Eindhoven genaamd Spezi!

Natuurlijk hebben we het hele jaar hard gewerkt, maar we namen ook de tijd om de groei van ons bedrijf te vieren en om nieuwe teamleden te verwelkomen met teambuilding trips en feestjes, waaruit nog eens blijkt dat we plezier in ons werk heel belangrijk vinden.

Zo gingen we naar München om samen met onze Duitse collega’s het Oktoberfest te vieren. Bezocht de Sales afdeling New York naar aanleiding van het behalen van hun target en hielden we een spectaculair Halloweenfeest op het kantoor in Eindhoven.

Maar we zijn nog niet compleet: ook voor 2020 zoeken we talent in allerlei functies. Bekijk onze lijst met vacatures en wie weet word je deel van ons team!

sendcloud oktoberfest

Plannen voor 2020: een tipje van de sluier

We hebben grootse plannen om van het nieuwe jaar ook weer een succes te maken! Hier een kleine sneak peak:

Internationale groei

Internationalisering is één van onze voornaamste doelen: in 2020 willen we de Italiaanse en Britse markt betreden.

Productreleases

In 2020 brengen we nog meer veranderingen en verbeteringen aan in Pack & Go, formulieren voor handmatige verzending, de weergave voor het bewerken van orders, gebruikersrechten en rollen, en volumegewicht. We kijken ook uit naar de introductie van meer filters op andere pakket tabbladen en een dynamische checkout voor de belangrijkste integraties.

Heb je ideeën of verzoeken? Deel je feedback via feedback@sendcloud.com.

Evenementen

Wil je ons graag een keer persoonlijk ontmoeten? De eerste twee evenementen waar we aanwezig zullen zijn dit jaar zijn al bekend. Kom naar de Webwinkel Vakdagen in Utrecht (stand 41) of de E-commerce Berlin Expo op 13 februari (stand D5.4). We hopen je offline te spreken!

Heb je vragen over de updates van het afgelopen jaar, aarzel dan niet om hieronder een reactie achter te laten. We kijken uit naar alle fantastische ontwikkelingen dit jaar en we hopen dat het nieuwe jaar ook voor jou veel moois en je webshop in petto heeft.

Let’s rock 2020, veel succes gewenst!

Leave a Reply