Het aanbieden van gratis verzending is steeds meer regel dan uitzondering. Dit zorgt ervoor dat het verzenden van pakketten één van de grootste kostenposten is voor e-commerce bedrijven. In onze laatste blogpost schreven we al dat het aanbieden van gratis verzending een must is voor iedere webshop. Daarom is het belangrijk om verzendkosten zo laag mogelijk te houden. Maar wat kunnen we doen om onze winstmarge intact te houden? Om jou te helpen hebben we in deze blog een aantal tips in het goedkoper verzenden van pakketten op een rij gezet, om geld te besparen met je webwinkel.  

Tip 1: Goedkoper verzenden begint bij onderhandeling

Ieder verzendbedrijf heeft een prijsschema gebaseerd op volume: Hoe meer pakketjes je verzend, des te lager is het tarief. Veel kleine e-commerce bedrijven beseffen echter niet dat ook zij onderhandelingskracht kunnen hebben bij pakketverzenders. Ben niet bang om contact op te nemen met meerdere verzendbedrijven om te informeren naar de tarieven. Probeer te onderhandelen over een beter tarief door de verkoopmedewerkers te verleiden. Dat klinkt raar, maar wanneer je webshop groeit en je bent prijzen aan het vergelijken, dan zijn ze eerder geneigd om je een beter tarief aan te bieden.

Tip 2: Bundel je krachten

Naarmate je meer pakketten in de maand verstuurd worden de kosten per pakket lager. Heb je er daarom wel eens aan gedacht om de krachten te bundelen met andere webshops? Door samen verzendcapaciteit in te kopen kan je in aanmerking komen voor lagere verzendtarieven. Kijk eens welke bedrijven er bij jou in de buurt zitten en er baat bij kunnen hebben om samen verzendcapaciteit in te kopen. Zo kun je samen vanuit één account lagere tarieven bedingen.

Tip 3: Laat andere bedrijven de verzendkosten betalen

Gedrukte reclame kan nog altijd een grote impact hebben. Het probleem is echter dat het vaak moeilijk is om hiermee de juiste doelgroep te bereiken. Spreek je met jouw producten een specifieke doelgroep aan? Dan zijn er waarschijnlijk veel bedrijven die graag reclame willen maken en zichtbaar willen zijn bij jouw klanten. Je kan deze partijen actief benaderen en vragen of ze een deel van jouw verzendkosten willen sponsoren. In ruil daarvoor stop je bij elke bestelling een flyer van het bedrijf in de doos.

Natuurlijk werkt het niet als je de doos volpropt met reclame en let erop dat het geen negatief effect heeft op je eigen merkimago. Hoe los je dit simpel op? Gewoon eerlijk zijn! Er is niets wat de hedendaagse klant meer respecteert dan een transparant bedrijf. Voeg er bijvoorbeeld een briefje bij:

Unboxing

Een andere oplossing is om reclame te maken voor andere bedrijven en jouw klanten tegelijkertijd iets extra’s te bieden. Vraag de adverteerders bijvoorbeeld om kortingsbonnen te maken of een speciale welkomstactie te starten voor jouw klanten.

Tip 4: Slim omgaan met de pakketgrootte

Denk heel goed na over de verpakking waarin jouw producten verstuurt. Soms kan het namelijk ontzettend veel schelen als producten in een kleinere verpakking kunnen worden verstuurd. Heb je bijvoorbeeld wel eens nagedacht over een brievenbuspakje of zelfs briefpost? Een brievenbuspakje kan bijvoorbeeld tegen vele lagere kosten worden verstuurd en heeft net als bij een gewoon pakketje Track & Trace. Een bijkomend voordeel is dat jouw klant niet thuis hoeft te zijn om het product in ontvangst te nemen.

Briefpost daarentegen heeft geen Track & Trace code. Wanneer je relatief goedkope producten verkoopt met een lage marge, dan kan briefpost een goed alternatief zijn. Denk maar eens aan de verkoop van spinners of andere kleine gifts. Deze passen gemakkelijk door de brievenbus en een Track & Trace code is niet altijd benodigd.  Het pakketje gaat namelijk gewoon mee met de postbode. Houd je klant wel op de hoogte van het moment van versturen, met daarin de vermelding dat het pakketje binnen 24-uur zal worden afgeleverd.

Tip 5: Verpakkingsmateriaal hergebruiken

Bewaar al het verpakkingsmateriaal dat je zelf ontvangt. Door dozen en opvulmateriaal te hergebruiken kun je ontzettend veel geld besparen op verpakkingskosten. Zeker kleinere webshops kunnen hiermee de verzendkosten flink drukken. Je kunt zelfs familie en vrienden vragen om verpakkingsmateriaal te bewaren of je kijkt of er een bedrijf in de buurt zit dat veel materiaal onnodig weggooit.

Denk daarnaast ook eens aan een gevulde envelop, in plaats van een verzenddoos. Je kunt flink wat geld besparen, wanneer het om honderden orders gaat.

Tip 6: Maak gebruik van de online verzendservice

Regel het frankeren en betalen van jouw pakketten online. Grote vervoerders hebben vaak een online verzendservice waarmee je eenvoudig een pakket kan versturen. Je geeft zelf aan wat en naar wie je het wilt verzenden en betaald eenvoudig met iDeal of creditcard. Vervolgens print je het verzendlabel uit, plak je het op de doos en geef je het pakket af of laat je het ophalen. De voordelen van online frankeren zijn dat het goedkoper is en dat je als zakelijke klant vaak in aanmerking komt voor volume-korting. Daarnaast bespaar je natuurlijk ook nog wachttijd op het postkantoor.

Tip 7: Verpakkingsmateriaal groot inkopen

Wanneer je verpakkingsmateriaal groot inkoopt krijg je vaak flinke bulkkorting. Kijk daarom eens welke soort verpakkingen je het meest gebruikt en bestel deze in plaats van iedere maand bijvoorbeeld voor een half jaar. Een andere goede optie is om ook hier op zoek te gaan naar andere bedrijven waarmee je verpakkingsmateriaal kan inkopen. Want hoe meer je tegelijkertijd kan inkopen, hoe hoger de korting! Rajapack is bijvoorbeeld een groothandel in alles dat je nodig hebt om je producten te verpakken.

Vergeet daarnaast niet vooral correct te verpakken! Wanneer je onzorgvuldig verpakt en je product raakt beschadigd, wordt verzenden nog duurder dan je denkt. Zelfs met verzekering, krijg je niets vergoed wanneer je product onzorgvuldig is verpakt. Tape dozen daarom altijd via de “H-methode” en houdt minimaal 6cm afstand tussen doos en product aan. Meer verpakkingsadviezen vind je hier.

Packaging

Tip 8: Denk in kilo’s

Hoe zwaar zijn je producten INCLUSIEF verpakking? Er worden nog te vaak fouten gemaakt in het opgeven van de gewichten. Het gewicht bepaald namelijk mede de verzendprijs van je pakket. Verzend je naar afhaalpunten, dan is het toegestane gewicht vaak 20KG. Voor thuislevering geldt meestal 30,5KG. Door zeker te zijn van je zaak en je producten in de juiste gewichtsklasse te verzenden, kun je flink wat geld besparen. Te zware pakketten krijgen vaak een extreem hoge toeslag, doordat er een andere verzendmethode (zoals pallettoeslag) aan te pas komt. Daarnaast kom je nooit voor verrassingen te staan, wanneer je de juiste verzendmethode kiest voor het gewicht dat je verzendt.

Tip 9: Verzending naar afhaalpunten

Een andere mogelijkheid is om te verzenden naar een afhaalpunt. Doordat er meerdere producten worden geleverd bij een afhaalpunt, kunnen vervoerders deze verzendoptie goedkoper aanbieden.
De levertijd hangt af met welke vervoerder je verzendt, daarom kan het verzenden naar afhaalpunten via meerdere vervoerders een interessante optie zijn. Laat je klant in ieder geval altijd zelf de beslissing maken. Consumenten eisen keuze in hun bezorgopties. Een slimme strategie daarbij is dat je klanten zelf kunt laten kiezen wat ze willen. Bied gratis verzending naar afhaalpunten aan of enkele euro meer voor thuislevering. Vaak zie je dat mensen dan alsnog kiezen voor de betaalde verzending. Doordat je de klant nu zelf de keuze laat maken vinden ze het vaak minder erg om te betalen voor verzending.

Check Out SendCloud

Tip 10: Goedkoper verzenden met SendCloud

Heb je nou helemaal geen zin om zelf te gaan onderhandelen met vervoerders of om op zoek te gaan naar bedrijven met wie je kan samenwerken? Dan hebben wij goed nieuws! Dit hebben wij namelijk al voor jou gedaan. SendCloud bundelt de kracht van meer dan 10.000 webshops en werkt samen met vervoerders zoals DHL, PostNL, DPD, UPS en Same Day Delivery.

Hierdoor kunnen we jou scherpe verzendtarieven bieden en bepaal je zelf op welke manier je jouw pakketten wilt versturen. En het mooiste van alles is dat je per pakket achteraf betaald. Op deze manier groeit SendCloud met je mee. Daarnaast automatiseer je werkelijk alles van het printen van verzendlabels, versturen van Track & Trace emails tot aan jouw retouren.

Met SendCloud verzenden webshops tot wel 300% efficiënter dankzij onze webshop integraties en gebruiksvriendelijke software. Benieuwd hoe dat verzenden in zijn werk gaat? Kijk eens op de “Hoe werkt het?” pagina. Heb je zelf tips om verzenden goedkoper te maken? Laat het ons weten!

Ga je internationaal verzenden? Download dan eens onze whitepaper voor 10 must-read tips om probleemloos internationaal te verzenden.

Beoordeel dit artikel en laat ons weten wat je ervan vindt

5/5 1 rating

7 Comments

  • cathyvanleeuwen schreef:

    Hi sendcloud. Jasjedasje werkt al een paar jaar met jullie. Ik heb een hele goede tip voor jullie. Laatst hebben wij een fout in de postcode gemaakt bij een verzending. 2315BH ipv BA. Straat en plaats waren allemaal correct. alleen die ene letter in de postcode dus verkeerd. De bezorger van Postnl heeft het pakketje NIET gezorgd tot grote frustratie van JasjeDasje en natuurlijk onze klant. Ik heb een klacht ingediend bij Postnl. Ik heb de zending retour gekregen en opnieuw moeten verzenden. Plus nog een keer de kosten betalen natuurlijk.
    Mijn tip aan jullie: bouw in je software van sendcloud een postcode/adres check in, zodat er een alert komt als de combi adres en postcode fout wordt ingevoerd door ons. Zouden dat jullie kunnen fixen? lijkt me superhandig voor jullie klanten. Wij dus, 8-))

    • Goedemiddag Cathy,
      Bedankt voor je tip en uitgebreide toelichting. Wat fijn dat je met ons meedenkt. We vinden het vervelend dat hierdoor voor zowel je shop als jouw klant een minder leuke situatie is ontstaan.

      We hebben al eerder feedback ontvangen over een foutieve postcode. Daardoor hebben we gekeken wat we hiermee konden doen. Op dit moment werken we met autofill, wat fouten zou moeten voorkomen. We kunnen echter de fouten niet uit een postcode verifiëren, omdat een verkeerd ingevulde postcode voor het huisnummer wel bij de woonplaats kan horen.
      Wel ga ik je opmerking nog een keer voorleggen, om te kijken of we in de toekomst niet nog iets voor deze situatie kunnen bouwen. Mochten we een update hebben, dan hoor je uiteraard van ons.

      Bedankt voor het vertrouwen van de afgelopen jaren.

  • Maarten schreef:

    Dit zijn minuten die ik nooit meer terug krijg pffff

  • Vincent schreef:

    Zelf koop ik mijn verpakkingsdozen en verzenddozen ook altijd groot in. Dit bespaart mij een hoop geld. Met dit bespaarde geld heb ik al eens mijn dozen mooi laten bedrukken. Kreeg veel leuke reacties van mijn klanten!

    • Iris Dings schreef:

      Hi Vincent,

      Wat leuk om te horen! Bedankt voor het delen van jouw ervaringen en tips/tricks. Altijd handig voor andere webwinkeliers. Veel succes met je webshop!

  • pim schreef:

    Dankjewel voor dit artikel over het verzenden van pakketten. Ik kan me goed voorstellen dat het belangrijk is om als ecommerce bedrijf gebruik te maken van je onderhandelingspositie. Naar een betere prijs informeren kun je natuurlijk altijd doen. https://www.amc-packaging.nl/verpakkingswensen/kartonnen-palletbox

Leave a Reply