Skip to main content

Hoewel veel consumenten denken dat december de drukste maand van het jaar is, weten online retailers dat de koopgekte al begint in november.

We schreven eerder al over het opkomende Singles Day, maar om Black Friday & Cyber Monday (BFCM) kun je ook absoluut niet meer heen.

Consumenten weten inmiddels dat veel webshops hieraan meedoen en dus stellen zij hun aankopen daarom graag nog even uit tot die dagen.

Tegenwoordig kunnen we eigenlijk wel spreken van een Black Friday en Cyber Monday weekend. Veel webshops kiezen zelfs voor een koopjesweek.

En we mogen de impact van de coronacrisis dit jaar ook niet vergeten. Des te belangrijker om je webshop goed voor te bereiden op de eindejaarspiek.

Is jouw webshop klaar om optimaal te profiteren van deze koopgekte? Bij Sendcloud helpen we al jaren duizenden webshops met praktische tips.

In dit artikel zetten we 30 tips voor je op een rij om te winnen met Black Friday & Cyber Monday in 2022. Lees snel verder!

Winnen tijdens Black Friday & Cyber Monday

Eerder schreven we al een artikel met cijfers over de e-commerce piek in 2022, zodat je weet wat je kunt verwachten.

Daaropvolgend geven we je graag maar liefst 30+ tips om je voor te bereiden, verdeeld over de volgende drie categorieën:

  • Black Friday & Cyber Monday marketing
  • Boost je sales met deze conversieverhogende tips
  • Het optimale webshop verzend- (& retour)proces

Black Friday & Cyber Monday marketing

Marketing is essentieel in e-commerce. De onderstaande 10 tips helpen je om je marketing strategie af te stemmen op de e-commerce piek:

1. Maak een dedicated BFCM marketingstrategie

Zonder strategie doe je eigenlijk maar wat en dat is zonde, zeker in de piekperiode waarbij de concurrentie moordend is.

Je bent namelijk niet de enige webshop die aandacht zal besteden aan Black Friday & Cyber Monday.

Een volledig marketingplan schrijven is niet nodig, maar zorg wel voor dat je aanwezig bent in iedere stap van de customer journey.

Als je al een marketingstrategie hebt voor je webshop, loont het om er speciaal voor Black Friday & Cyber Monday toch nog eens goed naar te kijken.

2. Zorg voor een eenduidige uitstraling

Als je dan toch even gaat zitten voor je marketingstrategie, zorg er dan meteen voor dat je alle uitingen in de huisstijl van je webshop houdt.

Je wilt dat potentiële klanten je merk direct herkennen als ze je webshop eens bezocht hebben en vervolgens een marketinguiting van je zien.

Een consistente merkuitstraling zorgt voor vertrouwen en dat helpt mee als consumenten snel moeten beslissen (wat het geval is zo net voor de feestdagen).

3. Experimenteer met social media advertenties

Online adverteren is dé manier om snel en gericht je doelgroep te bereiken met interessante Black Friday en Cyber Monday aanbiedingen. En dat hoeft niet veel moeite of tijd te kosten!

Facebook advertising is verreweg de eenvoudigste manier om via Facebook en Instagram consumenten te bereiken met unieke aanbiedingen.

Het is het beste om eerst wat te experimenteren met een laag bedrag en zodra je weet wat werkt, kun je eventueel opschalen (binnen je marketing budget uiteraard).

4. Leg de focus op remarketing

Je weet wat ze zeggen: het levert vaak meer op om bestaande klanten te benaderen met interessante acties, dan nieuwe klanten binnen te halen. Zeker in zo’n korte tijd als tijdens de piek.

Focus daarom op het opnieuw targetten van bestaande klanten en mensen die je webshop in de afgelopen maand al hebben bezocht, bijvoorbeeld met zoals hierboven genoemd: advertenties.

5. Adverteer in zoekmachines

De meeste consumenten zullen wachten op Black Friday en Cyber Monday om hun slag te slaan en hebben dus al het nodige vooronderzoek (vergelijking van het aanbod) gedaan.

Om daadwerkelijk te bestellen zullen ze weer via Google zoeken. Met Google Ads ben jij één van de eerste webshops die ze zien en is de kans groot dat ze bij jou overgaan tot aankoop.

6. Gebruik specifieke zoekwoorden

Over zoekmachines gesproken: houd er rekening mee dat consumenten vaak net wat andere zoekwoorden gebruiken tijdens de e-commerce piek.

Denk aan ‘Black Friday schoenen actie’ of ‘Kerst cadeau mannen’. Speel hier slim op in met landingspagina’s of blogs, zoals een artikel met 10 kerst cadeau tips voor mannen.

Bonus tip: vertoon Black Friday en Cyber Monday deals bovenaan de zoekresultaten

In Google Ads kun je een Black Friday en Cyber Monday advertentieblok maken (zie hieronder). Zo maak je kans om bij de beste aanbiedingen boven standaard advertenties te komen!

7. Gebruik ’the good old’ e-mail marketing

Advertenties zijn leuk, maar het kanaal met het hoogste conversiepercentage is nog altijd e-mail marketing.

Je bereikt hiermee namelijk direct je doelgroep en dat zijn consumenten die interesse hebben in je producten.

Een goede e-mail campagne is dus onmisbaar voor iedere webshop en hoe persoonlijker de mail, hoe beter.

Beloon je (vaste) klanten met een aanbieding per mail, die bijvoorbeeld pas later of niet op social media te vinden is.

Hier vind je 5 specifieke Black Friday email tips van Maxwell die je kunnen inspireren en gegarandeerd zorgen voor meer omzet.

8. Zet je best seller in the spotlight

Aantrekkelijke producten promoten buiten je webshop met een actie maakt dat meer mensen je webshop bezoeken en dan in aanraking komen met de rest van je aanbod.

Het perfecte ‘lokkertje’ is een product dat je vaak verkoopt (waar dus veel interesse in is) en waar een hoge marge op zit.

In het ideale scenario zit dit product met korting ongeveer €10 onder je gratis verzenddrempel.

Zo stimuleer je bezoekers namelijk om nog een tweede product te bestellen en wordt de orderwaarde dus hoger.

9. Maak gebruik van de kracht van video

In de week van Black Friday en Cyber Monday zetten de meeste online retailers natuurlijk extra in op marketing.

Om op te vallen kun je tegenwoordig het beste gebruikmaken van de kracht van video, bijvoorbeeld ook via Instagram Reels.

Video’s helpen je bezoekers om producten beter te kunnen beoordelen en het verhoogt de aandachtswaarde van je posts.

Maar ook het delen van een kijkje achter de schermen is leuk, want dat geeft je webshop een persoonlijk accent.

10. Voeg verlanglijstjes aan je marketingstrategie toe

Hoe beter je weet waar je bezoekers naar op zoek zijn, hoe beter je ze met een mooie actie kunt overhalen tot een daadwerkelijke aankoop.

Door je bezoekers de mogelijkheid te geven een verlanglijstje te maken, kun je ze voor BFCM een mooie actie sturen voor de producten op de wishlist.

Een ander handig voordeel van het verlanglijstje is dat je het kunt gebruiken om de nodige voorraad aan te schaffen.

Boost je sales met deze conversieverhogende tips

Door de bovenstaande marketing tips toe te passen, kan het bijna niet anders dan dat je webshop bezoekers trekt. Maar hoe verander je nu zoveel mogelijk kijkers in kopers?

11. Licht producten uit die er NU toe doen

Gedurende de periode voor de feestdagen zijn consumenten naar andere producten op zoek dan bijvoorbeeld tijdens de zomer. Dat wetende kun je je webshop gerichter indelen.

Licht geschikte producten uit op je homepage, zet bepaalde producten bovenaan in een productcategorie of maak sets van producten die het waarschijnlijk goed zullen doen.

Dit is niet alleen handig voor je klanten, omdat ze zo snel vinden wat ze zoeken, maar daardoor ook fijn voor jouw conversie als online retailer!

12. Maak gebruik van een exit intent pop-up

Webshopverlaters op de valreep overhalen om toch een aankoop te doen? Dat kun je eenvoudig doen met een exit intent pop-up tool.

De software herkent wanneer een bezoeker van plan is om je webshop te verlaten en laat net op tijd een pop-up zien met een speciale aanbieding.

Pop-ups kunnen soms vervelend zijn, maar deze vorm is één van de meest effectieve manieren om je conversie te verhogen, juist wanneer je anders een koper kwijt zou zijn.

13. Geef! Van korting tot een klein cadeautje

Slimme Black Friday en Cyber Monday shoppers vergelijken meerdere webshops voordat ze tot een aankoop overgaan. Om te zorgen dat ze bij jou kopen, kun je ze iets geven.

Denk aan 10% korting wanneer ze zich inschrijven voor je nieuwsbrief, gratis verzending bij aankoop van 3 producten of een klein cadeautje wanneer ze binnen het uur bestellen.

14. Laat je bezoekers het kuddegedrag zien

Wij mensen zijn kuddedieren en voor het maken van keuzes kijken we daarom graag naar anderen. In een winkelstraat kijk je bijvoorbeeld naar waar het druk is, maar online gaat dat niet.

De oplossing is realtime laten zien wat andere bezoekers doen. Er bestaan verschillende pop-up plugins waarmee je kunt laten zien welke producten (realtime) het meeste worden verkocht.

15. Stuur een winkelwagen reminder

Verlaten winkelwagens zijn de grootste frustratie van vele online retailers. Veel consumenten vergeten dat ze een product in hun winkelwagentje hebben gestopt of twijfelen over de prijs.

Door hen voor Black Friday of Cyber Monday een herinnering te sturen (het liefst met een aantrekkelijke korting), haal je ze over om alsnog een bestelling te plaatsen.

16. Bied gepersonaliseerde suggesties

Soms hebben je bezoekers een beetje hulp nodig bij het maken van een keuze. Laat daarom gerelateerde producten zien of stuur een aanbieding op basis van zoekgedrag en aankoopgeschiedenis.

Een aantal voorbeelden van gepersonaliseerde suggesties:

  • De best verkochte producten van een bepaalde productcategorie
  • Producten die passen bij de artikelen die al in het winkelwagentje zitten
  • Combinaties die andere shoppers eerder maakten met een bepaald product
  • Algemene extra’s die je potentiële klanten waarschijnlijk goed kunnen gebruiken

17. Creëer een speciale actiepagina

Bied je veel producten aan in je webshop, maar geef je slechts op enkele producten korting? Maak dan een speciale Black Friday of Cyber Monday pagina.

Zo ziet de drukke shopper in één keer wat je beste aanbiedingen zijn. Zo is de kans groter dat ze een passend actieproduct vinden en direct een bestelling plaatsen.

Je voorkomt op deze manier tevens teleurstelling, omdat zo duidelijk is dat de korting niet op je gehele assortiment geldt.

18. Maak gebruik van het idee van schaarste

Hoe minder er van iets is, hoe liever we het willen hebben. Schaarste is al lange tijd één van de krachtigste marketingprincipes die je toe kunt passen.

Door slechts een beperkte voorraad af te prijzen of een live voorraad tracker in te stellen, zorg je ervoor dat shoppers zonder al te lang nadenken overgaan tot aankoop.

Het missen van een aanbieding doet consumenten namelijk ‘pijn’. En het menselijke oerbrein is zo ingesteld dat het pijn wil vermijden.

19. Speel in op het gevoel van tijdsdruk

Koopjesdagen als Black Friday en Cyber Monday maken dat klanten zich genoodzaakt voelen direct te kopen. De acties lopen namelijk meestal maar één dag en vaak geldt op=op.

Een countdown timer boost je conversie, maar gezien de pakketdrukte van dit jaar kun je korting het beste uitsmeren over meerdere dagen en dus ook de countdown timer al eerder inzetten.

20. Zorg voor meer interactie met een chatbot

Gebruik je nog geen chatbot op je website? Wellicht kun je dit eens proberen, want een chatbot wordt bijna altijd gezien door je bezoekers en zorgt voor meer interactie.

Wanneer je bezoeker een vraag heeft die met behulp van de chatbot direct beantwoord kan worden, voorkom je dat je een potentiële klant laat lopen.

Tip: heet je bezoekers via de chatbot welkom met een leuk bericht in Black Friday of Cyber Monday stijl.

Black Friday Cyber Monday

Het optimale webshop verzend- (& retour)proces

Goede e-commerce logistiek is van groot belang om klanten ook na aankoop tevreden te houden (in de hoop dat ze weer bij je terugkeren). Gebruik daarvoor onderstaande tips!

21. Communiceer de verzendkosten, levertijd & je retourbeleid

Zeker tijdens de e-commerce piek is het belangrijk om duidelijk over de verzendkosten en de levertijd te zijn. Zelfs wanneer je daarin niet concurrerend bent.

Met de juiste prijzen of unieke producten zijn consumenten namelijk vaak toch wel bereid om een order te plaatsen. Onduidelijkheid of een verassing achteraf kost je uiteindelijk meer.

Enkele tips voor het duidelijk communiceren van je verzendbeleid:

  • Voeg een banner toe om verzendkosten, verzendopties en tijden te promoten. Is het teveel informatie voor een banner? Link dan naar een pagina met alle verzendinformatie.
  • Nadert er een verzend deadline? Zet een pop-up in die bezoekers informeert over de uiterlijke verzendtijd. Een pop-up kan irritant zijn bij nutteloze info, maar dit is belangrijk!
  • Deel je verzendbeleid via social media. Zelfs wanneer je geen gratis verzending aanbiedt, want een verzend deadline is een goede activatie om mensen een bestelling te laten plaatsen.
  • Mail bestaande klanten en bezoekers die hun winkelwagen verlaten hebben op de laatste dag van de verzend deadline. Als ze nog niet elders besteld hebben, motiveert dat wellicht nog.
  • Zorg dat je ‘veelgestelde vragen pagina’ op orde is. Deze pagina wordt vaak geraadpleegd en wanneer alle informatie duidelijk te vinden is, scheelt dat extra vragen voor je klantenservice.

Een fout die veel webshops maken, is het retourbeleid verstoppen. Er wordt nog vaak gedacht dat alles om gratis verzending draait, maar een prettig retourbeleid speelt ook een grote rol.

Bezoekers raadplegen dit namelijk al voor ze een aankoop plaatsen, dus communiceer ook je retourbeleid duidelijk. Zeker voor de feestdagen, wanneer de kans op retouren groter is!

P.S. houd ook rekening met de aangepaste levertijden tijdens de feestdagen

22. Zorg voor voldoende verpakkingsmateriaal

Een open deur, maar vergeet het niet: zorg dat je voldoende verpakkingsmateriaal op voorraad hebt om je producten veilig te verpakken.

Het zou onhandig zijn als je niet voldoende hebt en daardoor in alle stress duurdere oplossingen moet zoeken. Of dat cadeautjes beschadigd bij je klant aankomen…

En komt die extra voorraad niet op tijdens de e-commerce piek aan het einde van dit jaar, dan ben je vast voorzien voor 2023!

23. Voorkom handmatige fouten

Alle drukte tijdens de piek zorgt vaak voor meer fouten. Dit kost je niet alleen tijd en geld, het zorgt ook voor ontevreden klanten.

Om fouten te voorkomen én efficiënt te werken kun je gebruikmaken van de verzendsoftware van Sendcloud.

Hiermee automatiseer je het grootste deel van je verzendproces, zoals het handmatig overnemen van het adres en voorkom je onnodige fouten.

24. Combineer meerdere vervoerders in de check-out

De piekdrukte is niet alleen te voelen bij webshops, natuurlijk ook bij vervoerders. Vervoerders staan tijdens de piek eigenlijk altijd wel onder druk.

Gelukkig kun je je als webshop ‘indekken’ door meerdere vervoerders te combineren. Je kunt dan, als er problemen zijn, eenvoudig switchen van vervoerder.

Via Sendcloud kun je dit eenvoudig doen, zelfs als je geen eigen contract hebt met vervoerders.

Sendcloud shipping panel update

25. Bied meerdere verzendopties aan

Door meerdere vervoerders te combineren, kun je ook meerdere verzendopties bieden. En dat is één van de beste manieren om je conversie te verhogen en klanten tevreden te maken.

  • Next Day delivery: vaak gebruikt als standaard verzendoptie en is vaak ook de goedkoopste. Tijdens de feestdagen zou je deze optie bijvoorbeeld ook gratis kunnen aanbieden.
  • Same Day delivery: om een latere cut-off tijd te bieden (zoals vandaag voor 23:59 besteld, morgen in huis). Zeker rond de feestdagen een fijne last-minute optie, maar wel wat duurder.
  • Avondlevering: de meeste mensen werken overdag en zijn dus niet thuis om een pakket aan te nemen. Zeker in deze drukte is de timing belangrijk, avondlevering kan dus ideaal zijn.
  • Zaterdaglevering: net als avondlevering kan zaterdaglevering fijn zijn voor klanten. Zo kan een pakket dat op vrijdag besteld wordt, al op zaterdag geleverd worden in plaats van maandag.
  • Afhaalpuntlevering: wanneer je klant niet thuis wil blijven voor een pakket, is afhaalpuntlevering ideaal. Met afhaalpunten van meerdere vervoerders is er altijd wel een locatie vlakbij.

26. Overweeg verzekerd verzenden

Doordat er zo’n drie keer meer pakketten over de lopende band gaan, raken pakketten helaas sneller beschadigd of zelfs kwijt.

Het is daarom belangrijk om zendingen goed te verpakken, maar dat betekent helaas niet dat het altijd goed of op tijd aankomt.

Afhankelijk van wat voor producten je verstuurt (en vooral wat de waarde daarvan is), kun je ervoor kiezen om zendingen verzekerd te verzenden.

27. Zet gepersonaliseerde tracking mails in

Tegenwoordig willen klanten graag pro-actief op de hoogte gehouden worden over de status van hun bestelling.

Tracking mails zijn daarvoor ideaal en ze helpen je mee om op een makkelijke manier je merk te versterken.

Met Sendcloud kun je gepersonaliseerde tracking mails instellen. Dat geeft ook nog eens extra vertrouwen!

28. Verras klanten met een unboxing experience

Tracking mails zijn een mooie kans om je merk te versterken, maar daar houdt het nog niet op.

Oók bij het openen van de order kun je dit nog eens versterken. De unboxing experience is niet voor niets in het leven geroepen.

Met een leuke verpakking, een persoonlijk kaartje, een kortingscode voor de volgende bestelling of een klein cadeautje laat je een goede indruk achter.

29. Bied een langere retourtermijn aan

Slimme consumenten kopen cadeau’s voor de feestdagen tijdens een Black Friday of Cyber Monday actie.

Daar zit echter een nadeel aan: de wettelijke retourtermijn van 14 dagen is dan al voor Kerstmis verstreken.

Door klanten tijdens de piek de mogelijkheid te geven om tot in het nieuwe jaar te ruilen of retourneren, motiveer je ze om bij jou te bestellen.

En uit onderzoek blijkt zelfs dat een lange retourtermijn ervoor zorgt dat klanten juist minder retourneren, omdat ze ‘gehecht’ raken aan producten.

30. Maak het retourproces zo makkelijk mogelijk

Of je het nu wilt of niet: retouren krijg je toch wel. Om ervoor te zorgen dat je hier niet teveel tijd aan spendeert, is het belangrijk om deze zoveel mogelijk te automatiseren.

Met het retourportaal van Sendcloud kunnen je klanten zelf hun retourticket aanmaken.

Dit maakt het voor je klanten een stuk fijner om te retourneren en dat is goed, want dit proces wordt altijd als iets negatiefs gezien.

Het scheelt jou bovendien een heleboel verwerkingstijd. En jullie blijven beiden op de hoogte van de retourstatus.

Tot slot: veel Black Friday & Cyber Monday succes

We hopen dat deze Black Friday & Cyber Monday tips je helpen om zoveel mogelijk uit de eindejaarspiek te halen.

Heb je nog vragen? Stel ze dan gerust, wij staan voor je klaar. Heel veel succes & orders toegewenst tijdens de drukte!

Daniëlle Elbertse

Daniëlle Elbertse is werkzaam als Marketing Specialist bij Sendcloud. Met haar expertise op het gebied van IT en e-commerce logistiek helpt ze online retailers met het optimaliseren van hun verzendstrategie.

Begin vandaag nog met slimmer verzenden

Start gratis
Ingesteld in 5 minuten Geen technische kennis nodig Gratis support
Stars

Meer dan 2000 vijf sterren reviews

G2 Crowd Logo Trustpilot Logo Capterra Logo