Voor veel online retailers voelt verzekerd verzenden als een waste of money. Totdat er een pakket beschadigd of kwijt raakt… Dan vraag je je af waarom je het niet gedaan hebt voor die paar euro. Maar wanneer is het nu precies verstandig om je pakketten verzekerd te verzenden? Wanneer is een zending bijvoorbeeld standaard verzekerd? Waar doe je dat en hoe werkt het claimen van een verzekerd pakket, indien het beschadigd raakt of niet geleverd wordt? In deze complete verzekerd verzenden gids geven we je antwoord op de volgende veelgestelde vragen!

Waarom is verzekerd verzenden de moeite waard?

Je gaat ervan uit dat je pakketten in goede staat geleverd worden bij jouw klant. Je betaalt er immers verzendkosten voor aan de vervoerder en in de meeste gevallen gaat het ook gewoon goed.

Maar vervoerders versturen dagelijks wel miljoenen pakketten in binnen- en buitenland. De kans op beschadigingen of zelfs het verlies van een zending is dus groot.

En je verliest dan niet alleen de verzendkosten en de waarde van het originele pakket, maar moet ook opdraaien voor een vervangend pakket en daar weer de verzendkosten van betalen.

Aanvullend verzekeren, ja of nee, is de vraag die daarom altijd telt bij het verzenden van pakketten.

Vervelend voor jou én je klant

Hoewel jij niet direct verantwoordelijk bent voor beschadigingen of verlies (indien je de zendingen goed verpakt hebt), ben jij wel verantwoordelijk voor het feit dat je klant iets bij je heeft gekocht en jij dit aan hem verschuldigd bent. Je klant zal dus altijd bij je terugkomen als er iets misgaat.

Jouw klant wil zijn bestelling namelijk zo snel mogelijk in goede staat ontvangen. Gebeurt dat niet, dan is een negatieve review tegenwoordig helaas snel geplaatst.

De voordelen van verzekerd verzenden

Omdat de kans op beschadiging of het kwijtraken van pakketten aanwezig is, is verzekerd verzenden in veel gevallen verstandig. Denk daarbij aan de volgende voordelen in je overweging:

  • Mits goed verpakt, krijg je eventuele schade of verlies van je zending vergoed.
  • De inkoopwaarde van de order + verzendkosten worden uitgekeerd, waardoor je jouw klant een nieuwe zending kunt opsturen zonder geld te verliezen.
  • Het geeft je zekerheid en je kunt je klant snelle service bieden wanneer er iets misgaat.

Mocht je niet standaard aanvullend willen verzekeren, denk er dan eens aan om alleen verzekerd te verzenden tijdens de feestdagen. Doordat vervoerders soms tot wel 300% meer pakketten verwerken dan normaal, is de kans op verlies of schade groter.

Wanneer is verzekerd verzenden verstandig?

Verzekerd verzenden is echter niet in alle gevallen nodig. Wij hanteren daarom als hoofdregel: verzeker de items waarvan je het je niet kunt veroorloven om een product te vergoeden bij schade of vermissing.

Hieruit kunnen we opmaken dat het verstandig is om pakketten verzekerd te verzenden wanneer er sprake is van een hogere waarde.

Ook bij internationale zendingen is verzekerd verzenden verstandig. Er zijn immers meerdere partijen die je zendingen verwerken tijdens het verzendproces, wat de kans op fouten verhoogt.

Pakket verzekeren

Standaard verzekering?

Een verzekering is niet altijd een must. Sommige verzendopties zijn namelijk standaard verzekerd. Check daarom altijd de voorwaarden van vervoerders waarmee je verzendt, voordat je een verzekering afsluit. 

Let er op dat de voorwaarden voor verzekerd verzenden verschillen per vervoerder (PostNL, DHL, DPD, UPS en meer). Zorg dat je je hier goed op inleest, zodat je weet waar je pakketten aan moeten voldoen, wat uitgesloten is en hoe de procedures van het claimen van een pakket verlopen per vervoerder. De gegevens per vervoerder zetten we zo voor je op een rij.

Als je ervoor kiest om je pakketten verzekerd te verzenden, heb je in principe twee mogelijkheden indien je via Sendcloud verstuurt. Je kunt dit dus direct via de vervoerder regelen, maar dit is ook mogelijk via onze Sendcloud Insurance. We lichten beide opties voor je toe! 

PostNL verzekerd verzenden

PostNL verzekerd verzenden

De standaard zendingen van PostNL, PostNL Standard, PostNL service point, PostNL mailbox parcel, zijn niet standaard verzekerd. Gaat er wat mis met je zending en heb je je pakket niet los verzekerd? Dan heb je recht op een kilogramvergoeding. Voor nationale zendingen met PostNL geldt een vergoeding van €3,40 (AVC) per kilo. 

De internationale methodes van PostNL zijn wel standaard verzekerd: PostNL Abroad tot 500 euro en PostNL Globalpack tot 200 euro (CMR). Voor dit soort zendingen kan een claim ingediend worden bij de vervoerder voor 60% van verkoopwaarde. 

Wil je je nationale zendingen ook verzekeren of bepaalde pakketten aanvullend verzekeren? Dan kun je dit doen met een externe verzekering zoals de Sendcloud Insurance.

DPD verzekerd verzenden

DPD verzekerd verzenden

Wanneer je een pakket via DPD verstuurt zijn zowel nationale als internationale deze altijd standaard verzekerd tot €520,- (AVC/CMR). Raakt een van je zendingen vermist of beschadigd? In dat geval kun je een claim indienen op basis van de inkoopwaarde.

Er zijn een aantal producten uitgesloten van de verzekering. Houd hier rekening mee wanneer je gaat verzenden:

  • Glas en artikelen waarin glas is verwerkt
  • Aardapparatuur en soortgelijke producten die vatbaar zijn voor breuk
  • Keramiek
  • Stone
  • Hard plastic
  • Suiker- of chocoladeproducten
  • Gietijzeren voorwerpen
  • Buckets
  • Kannen en jerrycans met olie
  • Kunstwerken
  • Juwelen (inclusief horloges)
  • Redele metalen
  • Gemeststenen
  • Echte parels
  • Porselein
  • Antiques
  • Tapijt
  • Bont en andere kostbaarheden
  • Vloeistoffen van alle soorten

Wil je je zendingen voor een groter bedrag verzekeren? Dan kun je dit doen met een externe verzekering zoals de Sendcloud Insurance.

DHL verzekerd verzenden

DHL verzekerd verzenden

De zendingen van DHL Express zijn niet standaard verzekerd. Voor DHL Express geldt dus ook dat wanneer je ervoor kiest om je zendingen niet extern te verzekeren, je helaas geen recht hebt op een vergoeding op basis van de inkoopwaarde. Wettelijk gezien heb je wel recht op een kilogramvergoeding. 

Bij DHL geldt een standaard vergoeding van €3,40 (AVC) per kilo voor binnenlandse zendingen en hier zijn de verzendkosten bij inbegrepen. Voor internationale zendingen geldt een vergoeding van €8,33 (CMR) per kilo.

Wil je je zendingen toch verzekeren? Dan kun je dit doen met een externe verzekering zoals de Sendcloud Insurance.

DHL Express verzekerd verzenden

DHL Express verzekerd verzenden

De zendingen van DHL Express zijn niet standaard verzekerd. Wanneer je ervoor kiest om je zendingen in dat geval niet extern te verzekeren, heb je helaas geen recht op een vergoeding op basis van de inkoopwaarde. Wel heb je wettelijk gezien recht op een kilogramvergoeding.

Voor binnenlandse zendingen geldt bij DHL Express ook een standaard vergoeding van €3,40 (AVC) per kilo en hier zijn de verzendkosten bij inbegrepen. Voor internationale zendingen geldt een vergoeding van €10,75 (CMR) per kilo.

Wil je je zendingen toch verzekeren? Dan kun je dit doen met een externe verzekering zoals de Sendcloud Insurance.

UPS verzekerd verzenden

UPS verzekerd verzenden

De zendingen via UPS zijn helaas niet standaard verzekerd. Kies je daarbij niet voor een externe verzekering? Dan heb je geen recht op een vergoeding op basis van de inkoopwaarde. Maar ook voor UPS geldt: wettelijk gezien heb je recht op de kilovergoeding.

Je komt daarbij voor nationale zendingen in aanmerking voor een vergoeding van €3,40 (AVC) per kilo. Voor internationale zendingen heb je recht op €10,75 (CMR) per kilo.

Wil je je zendingen toch verzekeren? Dan kun je dit doen met een externe verzekering zoals de Sendcloud Insurance.

RedJePakketje verzekerd verzenden

Redjepakketje verzekerd verzenden

Alle zendingen van RedJePakketje zijn standaard verzekerd tot 250 euro. Voor deze zendingen kun je dus een claim indienen op basis van de inkoopwaarde indien er wat mis gaat. 

Wil je je zendingen voor een groter bedrag aanvullend verzekeren? Dan kun je dit doen met een externe verzekering zoals de Sendcloud Insurance.

Verzekerd verzenden via de Sendcloud Insurance

Indien er geen standaard verzekerd bedrag geldt, kun je dus zelf een aanvullende verzekering afsluiten. Ook wanneer er standaard een verzekering geldt voor een bepaald bedrag, maar dit niet voldoende is om je gehele inhoud te dekken, kun je zelf een aanvullende verzekering afsluiten. Ook de Sendcloud Insurance lichten we hieronder verder voor je toe!

Mocht je geen zin hebben in hoge kosten en lange wachttijden bij claims via vervoerders, dan kan de Sendcloud Insurance een goede oplossing zijn.

  • Makkelijk claims indienen direct via je verzendomgeving
  • Voordelige tarieven, je verzekert je zending al vanaf €0,38
  • Claims worden sneller afgehandeld (gemiddeld binnen 15 werkdagen)
  • Je kunt verzekeren voor ieder gewenst bedrag
  • Zowel individuele zendingen aanvullend verzekeren als meerdere zendingen tegenlijk

Door middel van Slimme verzendregels kun je zelfs automatisch verzekeren, zonder er over na te hoeven denken. Je kunt bijvoorbeeld instellen dat je alle zendingen boven een bepaalde waarde standaard wilt verzekeren voor een bedrag naar keuze.

Let op: is de methode waarmee je verzendt standaard verzekerd tot een bepaald bedrag? Dan wordt er altijd eerst aanspraak gemaakt op de verzekering van de vervoerder. In dat geval kun je dus enkel aanvullend verzekeren met de Sendcloud Insurance.

Hoe verzeker je zendingen via de Sendcloud Insurance?

Je sluit de Sendcloud insurance direct af in je Sendcloud omgeving. Daar kun je zelf het verzekerd bedrag kiezen. Dit kun je selecteren per losse zending of voor meerdere zendingen tegenlijk.

Goed om te weten: pakketten verzekeren dien je (indien je geen Slimme verzendregels hebt ingesteld) te doen voordat je de orders verwerkt en print. Verzekerd verzenden doe je door middel van deze stappen:

Stap 1: Klik op bewerken bij de order in “inkomende orders” die je verzekerd wilt verzenden.

Stap 2: selecteer de te verzekeren waarde.

Stap 3: print het verzendlabel en verzend het pakket mét de voordelen van verzekerd verzenden.

De voorwaarden van de Sendcloud Insurance vind je in ons helpcenter.

Waar moet je op letten bij verzekerd verzenden?

Verzekerd verzenden biedt veel voordelen, maar er zijn wel zaken waar je op moet letten om er ook echt van te kunnen profiteren. We sommen de belangrijkste punten voor je op:

  • Controleer de te claimen waarde goed, wanneer je zending is onderverzekerd is dit zonde van je geld
  • Voldoe aan de verplichte verpakkingseisen, om voor uitkering in aanmerking te komen
  • Houd rekening met uitgesloten producten, om te voorkomen dat je voor niets verzekerd bent
  • Let op uitgesloten bestemmingen, om te voorkomen dat de ingediende claim wordt afgekeurd
  • Zorg dat je een bewijs van aflevering bewaart, zodat je dit kunt tonen bij het claimen van schade

Uitgesloten producten en bestemmingen zijn afhankelijk van de verzekering waarmee je product is verzekerd. Mocht je gebruik maken van de Sendcloud Insurance, dan zijn de volgende producten uitgesloten:

  • Bloemen en planten
  • Kunst
  • Katoen (in zijn onbewerkte / onverwerkte vorm)
  • Voedsel
  • Levende dieren
  • Losse edelstenen en edelmetalen
  • Geld
  • Sigaretten
  • Eieren
  • Bulk producten
  • Televisies

Uitgesloten landen, zijn landen die risico’s vormen, waardoor de verzekeringsmaatschappij ze niet meeneemt. Via de Sendcloud Insurance zijn de volgende landen uitgesloten:

  • Afghanistan
  • Angola
  • Bolivia
  • Iran
  • Irak
  • Nigeria
  • Noord Korea
  • Paraguay

Pakket versturen

Hoe kun je een claim indienen?

Indien een pakket beschadigd of kwijt raakt, is dat ontzettend vervelend. Maar als je de zending hebt verzekerd, kun je gelukkig een claim indien bij de vervoerder of via Sendcloud.

Bij het indienen van een claim voor een beschadigd pakket heb je het volgende nodig:

  • Inkoopfactuur
  • Verkoopfactuur
  • Foto binnenzijde verpakking
  • Foto buitenzijde verpakking
  • Foto beschadiging aan product
  • Bewijs dat het pakket beschadigd is

Indien je zending langer onderweg is dan gepland, kan het zijn dat je pakket wordt vermist. Toch hoeft het niet altijd foute boel te zijn. De vervoerder zelf dient een zending namelijk eerst als officieel vermist te verklaren. Hiervoor worden vaak 10 wachtdagen gehanteerd.

Het pakket kan in de tussentijd namelijk alsnog gevonden en geleverd worden. In de tussentijd kun je wel alvast navraag doen naar je zending, maar de claim kan nog niet ingediend worden.

Je kunt na deze wachtdagen een vermissingsclaim starten. De volgende gegevens zijn daarvoor nodig:

  • Trackingcode van de zending
  • Afhaal- en afleveradres
  • Datum van afhaling of afgifte bij pick-up point
  • Uiterlijke kenmerken van de zending (kleur doos, kleur tape, afmetingen en gewichten)
  • Nauwkeurige inhoudsomschrijving van je zending
  • Inkoop- en verkoopfactuur

Deze gegevens kun je vervolgens opsturen naar de klantenservice van de partij waarmee je verzonden hebt, zoals Sendcloud of directe pakketvervoerders.

Wanneer je pakket aanvullend is verzekerd en vermist is verklaard, ontvang je de inkoopwaarde inclusief kosten van de zending.

Een claim indienen bij de vervoerder

Elke vervoerder hanteert andere voorwaarden wat betreft het claimen van een pakket. Niet alleen als het gaat om hoe je het de claim in moet dienen, maar ook met betrekking tot wachttijd (in de hoop dat de vervoerder een verloren pakket alsnog levert). Tevens gelden er per vervoerder andere afhandelingstijden waar je rekening mee moet houden.

Normaliter duurt de afhandeling van claims bij DHL maximaal 10 werkdagen en DPD stelt een termijn van 2 tot 3 maanden. Voor PostNL geldt bij zendingen binnen de Europese Unie een termijn van 4 tot 6 weken en buiten de Europese Unie een termijn van 6 tot 8 weken.

In dit artikel lees je alles over een beschadigde of verloren zending claimen per vervoerder.

Een claim indienen bij Sendcloud

Indien je verzekerd bent via de Sendcloud Insurance kun je een claim eenvoudig indienen door naar “support” in je verzendomgeving te gaan.

Afhankelijk van of je zending verzekerd is via de vervoerder of via de Sendcloud Insurance, dien je het juiste type support te selecteren. Is de zending standaard verzekerd via je vervoerder? Selecteer dan “Zending beschadigd” of “Zending verloren”. Als je een Sendcloud Insurance aan je zending gekoppeld hebt kies je voor “Dien een Sendcloud verzekeringsclaim in”.

Binnen 15 dagen krijg je van ons dan uitslag over de ingediende claim. Je vindt de exacte procedure en alle voorwaarden van de Sendcloud Insurance op ons helpcenter.

Wil je weten wat het kost om jouw zendingen te verzekeren?

We hopen dat dit artikel over verzekerd verzenden je heeft geholpen. Mocht je nog vragen hebben, laat dan gerust een reactie achter. We staan graag voor je klaar!

Mocht je nou helemaal niet willen denken aan een verzekering en de kans op een vermist of beschadigd pakket zo klein mogelijk willen maken? Lees dan ook eens ons artikel met tips om beschadigde en vermiste pakketten te voorkomen.

Meer lezen? Check ook ons artikel over e-commerce logistiek!

Leave a Reply