Verzekerd verzenden is niet het eerste waar je aan denkt. Toch is het belangrijk hier de juiste keuze in te maken. Bij SendCloud werken we graag aan verbeteringen om jouw verzendproces te kunnen optimaliseren. Daar hoort ook een verzekering bij. Vanaf nu kun je met SendCloud tegen lagere kosten, met een snellere uitkering van je claim en met betere communicatie over je zendingen, verzekeren. Hoe dat werkt? Delen we graag in dit blog.

Een nieuwe en verbeterde manier van verzekerd verzenden

We merken dat er vaak geld bespaard wordt op het verzekerd verzenden. Dat is begrijpelijk. Je gaat er vanuit dat je pakket wordt geleverd, daar betaal je tenslotte voor. Wanneer er toch iets misgaat en je pakket is niet verzekerd, heb je altijd pech. Daarom raden we aan om je pakketten te verzekeren, zeker als ze van hoge waarde zijn. Dagelijks verwerken vervoerders dan ook miljoenen pakketten. Daardoor is er een kans, dat je pakket beschadigd je klant bereikt of zelfs helemaal niet.

Daarom kun je via SendCloud je pakketten vanaf nu tegen lagere kosten, met een snellere uitkering van claims en met betere communicatie verzekeren.

Verzekerd verzenden via SendCloud, de voordelen:

  • Geen relatief dure verzendmethodes met verzekering via vervoerders
  • Kies zelf het bedrag waarvoor je wil verzekeren vanaf €100,- tot €5000,-
  • Individuele zendingen of meerdere zendingen tegelijk verzekeren
  • Gemakkelijk claims indienen via het contactformulier
  • Snellere afhandeling van claims (binnen 14 dagen)

Hoe werkt het?

In samenwerking met Online Shipping Insurance Service Inc. biedt SendCloud verzekerd verzenden aan. Vanaf nu kun je al je zendingen verzekerd verzenden, tegen ieder gewenst bedrag vanaf €100,-. Je kiest dus zelf voor welk bedrag je verzekert. In plaats van dat je jouw pakket verzekert via de vervoerder, gaat het nu via SendCloud direct in je eigen SendCloud omgeving. Zo zit je niet meer vast aan verzekerde verzendopties, waardoor je kunt besparen op je verzekeringskosten. Via de vernieuwde methode kun je ook aanvullend pakketten verzekeren.

Ideaal wanneer je voor een hoge waarde wil verzekeren. Denk maar eens aan DPD, waarbij pakketten standaard verzekerd zijn tot €520. Door de verbeterde ‘Insurance’ optie kun je zelf hier nog een bedrag bovenop verzekeren. Extra handig voor pakketten met een hoge inkoopwaarde.

Zo verzeker je jouw zending(en)

  • Selecteer de zendingen die je wil verzekeren via het selectievakje of per individuele zending
  • Kies voor welk bedrag je wil verzekeren vanaf €100,- tot en met €5000,-
  • Print je labels en verzend je pakket
  • Gaat er iets mis? Dien een claim in via het contactformulier en je hebt binnen 14 dagen uitsluitsel over je zending

Wanneer je handmatig een zending aanmaakt, kun je zelf een gewenst bedrag invoeren (in honderdtallen). Heb je jouw webshop gekoppeld? Dan kun je na het importeren van je orders, klikken op de order(s) wil verzekeren. Zo kun je voor iedere order het bedrag naar wens invoeren. Het is ook mogelijk meerdere orders tegelijk te selecteren via het selectievakje en zo in één keer te verzekeren. Vergeet niet om dit te doen vóórdat je jouw orders verwerkt. Wanneer ze zijn verwerkt, kun je geen Insurance meer toevoegen.

Hoe je stapsgewijs met het verzekeren van pakketten aan de slag gaat, vind je hier.

Je volledige zending (inkoopwaarde inclusief verzendkosten) wordt vergoed bij schade of vermissing, wanneer je de verzendkosten hebt meegenomen in het te verzekeren bedrag. Is de inkoopwaarde €50,- en zijn de verzendkosten €5,75? Dan krijg je dus de volledige inkoopwaarde inclusief de verzendkosten terug bij een verzekerde zending van €100,-.

Verzekerd verzenden via SendCloud

Iedere zending standaard verzekeren? 

Via je persoonlijke instellingen kun je vanaf nu ook de Insurance standaard instellen. Zo wordt iedere zending standaard voor hetzelfde bedrag verzekerd. Handig wanneer je veel pakketten verzendt. Er bestaat natuurlijk altijd een kans dat er een pakket wordt vermist of beschadigd.

Claims

Mocht er iets mis gaan met je zending en je hebt je pakket verzekerd, dan kun je een claim indienen. Naast het feit dat het verzekeren nu (in de meeste gevallen) voordeliger is, kun je ook gemakkelijk een claim indienen, welke sneller wordt afgehandeld. Door te klikken op je zending en vervolgens “dien een claim in” via je SendCloud omgeving kun je schade en verlies melden.

Pakket beschadigd
Dit dien je te melden binnen 10 dagen vanaf het laatste scanmoment of wanneer de scan niet is uitgevoerd binnen Europa vanaf het verzendmoment. Wanneer dit buiten Europa is, dan heb je tot 15 dagen vanaf de laatste elektronische scan.

Pakket verloren
Wanneer je pakket verloren of niet gescand is, dan dien je tot maximaal 15 dagen te wachten voor het indienen van een claim voor zendingen binnen Europa. Voor zendingen buiten Europa gelden 20 dagen. Dit om de vervoerder voldoende tijd te geven om de zending alsnog te leveren.

Deze claim wordt rechtstreeks doorgezet naar de verzekeringsmaatschappij én de vervoerder. Na 5 wachtdagen wordt je claim in behandeling genomen. Deze termijn wordt aangehouden, omdat pakketten in deze wachttijd alsnog boven water kunnen komen.

Verzekerd verzenden SendCloud

Bij het indienen van een claim heb je de volgende gegevens nodig:

  • Inkoopfactuur
  • Verkoopfactuur
  • Foto van het pakket (zichtbaar verzendlabel)
  • Foto van de inhoud van het pakket (bij schade aan de zending)
  • Foto van de eventuele opgelopen schade (bij schade aan de zending)
  • Een bewijs van de ontvanger dat het pakket niet of beschadigd is ontvangen

Tip: Zorg ervoor dat je altijd een bewijs hebt van de aflevering van je pakket. Laat je pakketten ophalen, dan kun je de pick-up reports gebruiken als bewijs.

Zorg ervoor dat je voldoet aan de voorwaarden. Je pakket dient goed verpakt te zijn, zo niet? Dan geldt de verzekering niet en dat is natuurlijk zonde! Alle voorwaarden en uitzonderingen vind je hier.

Veel succesvolle zendingen toegewenst! Vragen over verzekerde zendingen? Neem gerust contact op met contact@sendcloud.nl.

3 Comments

  • Frank schreef:

    Als het pakket zoek is hoe moet je dan een foto maken van het pakket of is het verplicht dat je voor dat je ieder pakket gaat versturen een foto maakt van hoe je het in heb gepakt?

    • Iris Dings schreef:

      Hi Frank,

      Bedankt voor je reactie. Dit zullen we nog iets verduidelijken op het blog, maar de foto’s zijn uitsluitend nodig bij beschadiging van de zending. Wanneer deze zoekraakt, zijn foto’s natuurlijk niet mogelijk om aan te leveren.

      Veel succes met al je zendingen!

      –Iris

  • Frank schreef:

    en als je een pakket stuurt met post.nl en verzekerd voor b.v. 100 € is het dan wel verzekerd als je standaard verzend zonder handtekening? of ben je verplicht om dan ook handtekening bij ontvangst te selecteren? anders heeft verzekeren geen zin.

    ps. de link naar “Alle voorwaarden en uitzonderingen vind je hier.” werkt niet.

Leave a Reply