Je bent een webshop begonnen, je webshop is online en je eerste producten worden verkocht. Sommige webshophouders starten ‘out of the blue’ en anderen ontwikkelen eerst een businessplan. Maar voor elke webshophouder is het belangrijk om je webshop te promoten en naamsbekendheid op te bouwen binnen je doelgroep. Misschien herken je het gevoel wel dat je niet weet waar je moet beginnen. De markt waarin je je begeeft is competitief en de kans klein om op te vallen. Maar niks is minder waar!

Bij het oprichten en onderhouden komt echter wel veel kijken, zoals al eerder gezegd naamsbekendheid. Hoe verhoog je nu die naamsbekendheid? Hierbij doelen we op het begrip online adverteren. Online adverteren is een fenomeen waar je vandaag de dag niet meer onderuit komt. Het online adverteren is best complex en kun je op verschillende manieren aanpakken. Hoe pak je het online adverteren en social advertising bijvoorbeeld aan? Wij hebben een aantal marketing tips op een rij gezet, volgens ons zijn dit de beste manieren om het aan te pakken. Lees hier onze tips.

Tip 1: Zoekmachine optimalisatie
Laten we beginnen met het feit dat zoekmachine optimalisatie helpt! Zoekmachine optimalisatie (SEO) is het optimaliseren van je website, zodat je stijgt in zoekmachine resultaten.
Wanneer je hoog scoort in Google dan krijg je extra exposure en dit helpt je weer om meer bezoekers naar je website te trekken.
Hoe wordt je als webwinkel online nu sneller en gemakkelijker gevonden? In de zoekmachines wil je natuurlijk boven je concurrenten staan. Je moet dus de juiste content publiceren, afgestemd op zoekwoorden die jouw doelgroep gebruikt. Houdt er rekening mee dat geen copy/paste werk gaat doen, hierdoor herkent Google je pagina als duplicate content en wordt je een stuk minder goed gevonden. Dubbele content is geen goede content, houdt dit altijd goed in je achterhoofd.

De kwaliteit van de huidige pagina’s verbeteren
1. Een overzichtelijke website met een goede navigatiestructuur is key. Maak de website gebruiksvriendelijk door de snelheid te checken, een goede zoekfunctie te bieden en je webshop betrouwbaar over te laten komen. De betrouwbaarheid kun je verhogen door ervoor te zorgen dat de vraag van de bezoeker op elke pagina wordt beantwoord.

2. De zoekwoorden moeten terug komen in de titel-tags van elke pagina.

3. Maak gebruik van meta-discription. De meta-discription is de tekst die je onder de titel ziet verschijnen in Google. Zorg dat deze kort maar krachtig is, in 2 à 3 zinnen. Dit maakt je beter vindbaar in de zoekmachines.

4. Contacteer potentiële samenwerkingspartners die een review over jou webshop kunnen schrijven. Directe links (linkbuilding) naar jouw webshop zorgen ook voor betere optimalisatie.

5. Online adverteren op bekende websites die een hoge ranking hebben in Google is ook goed voor jouw optimalisatie in Google.

Tip 2: Online adverteren
Online adverteren is een must voor webwinkels. Tegen een betaling zorg je voor advertentieruimte die je op (gewenste) websites kunt zien. De prijs van online adverteren is heel divers. Kort gezegd, je kunt het zo duur maken als je zelf wilt.
Er zijn verschillende vormen van online adverteren namelijk, met een korte tekst, een afbeelding of een webshop logo in een advertentie banner. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat afbeeldingen en logo’s goed werken in de fase dat je naamsbekendheid nog niet zo hoog is.
Daarnaast is adverteren op Social Media kanalen, zoals Facebook, ook goed. Hierbij is het belangrijk dat je goed voor ogen hebt wie de doelgroep van je webshop is. Dit brengt ons dan ook tot de volgende tips betreft online adverteren.

Voordelen van online adverteren:
– Zeer gericht je doelgroep benaderen
– Honderden impressies per dag
– Direct aanpassen van het budget
– Betalen op basis van aantal ‘click’
– Online adverteren is vaak goedkoper dan offline
– Zorgt voor goede traceerbare conversies

Tip 3: Social media advertenties
Consumenten besteden veel tijd op verschillende social media platformen. Als webshophouder is het daarom ook zeker van belang om van de kracht van deze platformen gebruik te maken. Facebook en Twitter zijn zeer geschikte platformen voor online adverteren, mits ze passen bij jouw doelen. Adverteren op Facebook kan heel specifiek. Facebook hanteert verschillende segmenten waarmee je jouw doelgroep vast kan stellen. De advertentie van jouw webshop zal dan op de tijdlijn of in het advertentie vak van consumenten binnen de doelgroep verschijnen.
Naast het online adverteren kun je door actief te zijn op Social Media kanalen ook gemakkelijk een online community opbouwen. Kortgezegd houdt dit in dat je de interactie aangaat met trouwe consumenten. Dit verlaagt de drempel van webshop bezoekers om gemakkelijk informatie te delen met hun netwerk.

Tip 4: Remarketing
Je wilt meer verkopen realiseren. Een bekend feit is dat de consument vaak eerst op onderzoek uit gaat op jouw webshop. Consumenten willen eerst graag weten wat je te bieden hebt, gaan dit vergelijken met andere webshops en denken na over de kwaliteit. Er gaat een heel proces aan vooraf om na te gaan of de aanschaf bij jouw webshop wel het beste is. Zo’n consument kan een webwinkel een aantal keer bezoeken zonder te consumeren.
Laat zo’n consument weten dat je hem hebt opgemerkt. Dit kan eenvoudig door een banner te laten zien aan consumenten als reminder. Opnieuw je doelgroep benaderen via display adverteren wordt ook wel retargeting genoemd. Het aantal ‘clicks’ bij remarketing advertenties ligt hoger in vergelijking met het benaderen van de huidige doelgroep met campagnes. Dit komt doordat de consument je website al eens heeft bezocht en er al herkenning is.

Zodra je gebruik maakt van bovenstaande stappen zul je merken dat de naamsbekendheid van je webwinkel snel verhoogd wordt.

Leave a Reply