Klantbeleving staat centraal in de e-commerce. Zo niet, dan is je kans van slagen minimaal. Maar wat komt er allemaal bij klantbeleving kijken? Dagelijks worden nieuwe artikelen gedeeld, waarbij informatie beschikbaar wordt gemaakt over e-commerce, logistiek en meer. Wij kunnen ons goed voorstellen dat je soms door de bomen het bos niet meer ziet. Daarom willen wij je beetje bij beetje helpen met jouw webshop optimalisatie. Je resultaten kunnen altijd beter, toch? Daarom gaan we in deze blogpost verder in op webwinkel verlaters. Iets waar we niet aan willen denken, maar waar je wel op in kunt spelen door het bieden van een klantbeleving.

Webshop optimalisatie begint bij de ‘Bounce Rate’

Webwinkel verlaters kunnen in principe alle webshop bezoekers zijn. Want geen één bezoeker legt een belofte af aan een webwinkel. Hoe ontdek je webwinkel verlaters en waar wil je je op focussen? Een veelbesproken begrip in online marketing is de bounce rate. Ben jij er bekend mee? Het is één van de belangrijkste pijlers van hoe goed (of niet) een webshop in elkaar zit. Letterlijk vertaalt is de bounce rate het weigeringspercentage op een website. Dit percentage ligt normaal tussen de 20 en 40 procent en geeft aan welk deel van de bezoekers jouw webshop zonder enige actie weer verlaat. Een ‘bounce’ is daarmee het sluiten van de webbrowser of het ingeven van een andere url. Een mogelijke reden? De pagina waar je bezoeker op uitkomt, voldoet niet aan de wensen van deze bezoeker. Een andere mogelijkheid is dat je webshop nét niet goed genoeg in elkaar zit om de bezoeker te overtuigen. Hoe jij webwinkel verlaters een stap voor kunt zijn, leggen we je graag uit door middel van een aantal handige tips. Zo kun je direct aan de slag met webshop optimalisatie en het verlagen van de bounce rate.

Tip 1: Content is king

Je hoort het maar al te vaak, de uitspraak ‘content is king’ geldt tegenwoordig voor iedere organisatie! Want als we echt eerlijk zijn, weten we dat niemand meer zit te wachten op commerciële berichten die worden ervaren als ‘spam’. De uitspraak geldt daarbij zeker ook voor webshops. Veel webshops maken namelijk nog de fout dat ze bij het aanbieden van hun producten, de aangeleverde productomschrijving van de fabrikant gebruiken. Hier kun je slimmer mee omgaan, bijvoorbeeld door het gebruik van storytelling.

Wanneer je zorgt voor unieke productomschrijvingen in jouw webshop dan beloont Google deze unieke content. Hierdoor scoor je én hoger op SEO vlak, maar zorg je ook voor een extra toegevoegde waarde voor je klant. Wanneer je hoog scoort in Google op een bepaald onderdeel (organisch of betaald), dan wil je natuurlijk ook voldoen aan de wensen van je klant. Daarom dien je door te linken naar de pagina, waar de klant op dat moment naar op zoek is.

Stel jouw webpagina is zichtbaar in de zoekmachine bij het ingeven van de zoekterm ‘dames sneaker wit’. Dan wil je dat deze webpagina de specifieke vraag van de bezoeker kan beantwoorden. Doet de pagina dat niet? Dan is het voor de hand liggend dat de bezoeker jouw webpagina weer zal verlaten. Het is dus belangrijk dat deze webpagina specifiek witte dames sneakers laat zien. Zorg daarom voor duidelijke en logische categorieën in je webshop.

Omoda geeft de bezoeker nog een extra zetje door aan te geven dat er voor ieder wat wils is! Wanneer je een uitgebreid assortiment hebt, is de kans groot dat de bezoeker zal doorklikken naar specifiekere webpagina’s in je webshop. Wanneer dat gebeurt, zijn we het weigeringspercentage dus al voorbij en een stukje dichter bij een aankoop! Als er dan op een bepaald product wordt geklikt is het belangrijk dat je met meerdere productfoto’s en een unieke productomschrijving het product zo aantrekkelijk mogelijk maakt. Een unieke productomschrijving kan kort maar krachtig zijn. Is een schoen gemaakt van specifiek materiaal? Geef dan in enkele zinnen weer wat de toegevoegde waarde daarvan is. Speelt een product in op de trend van het moment of is dit product nieuw in de webshop, vermeld dit dan. We gaven al eerder aan in onze webshop do’s en don’ts dat wij mensen van ‘nieuw’ houden. Dit geeft een euforisch gevoel, waardoor je de kans op een webwinkel verlater verlaagt en conversie verhoogt!

SendCloud blog webshop optimalisatie

Tip 2: Speel in op emoties met webshop design

Aan deze tip kunnen we wel meer dan één artikel wijden. Maar om het aantal webwinkel verlaters te verlagen en te werken aan webshop optimalisatie, is het design van groot belang.

Uit onderzoek blijkt dat je 2/10e seconde de tijd hebt om een eerste goede indruk te maken. In deze tijd vormen bezoekers van websites namelijk hun mening. Vervolgens worden nog maximaal 2,6 seconden besteed aan het beslissen of deze mening wordt bevestigd of bijgesteld.

    • Kleur kan gebruikt worden om gevoelens op te roepen. Zo zorgt de kleur rood voor het gevoel van gevaar, opwinding en het verhogen van de eetlust. Wist je dat Mac Donalds daarom de kleur rood gebruikt in het logo en de restaurants zelf? Iedere kleur roept bepaalde gevoelens op. De kleuren oranje en geel zorgen voor positieve gevoelens en blauw voor kalmte en rust. Het is belangrijk dat je in jouw webshop werkt met één bepaalde kleur die het gevoel oproept dat je wil overbrengen. Verkoop je planten en tuinartikelen, dan is het aan te raden om te werken met de kleur groen. Groen zorgt namelijk voor de associatie organisch en groei. Daarnaast kun je in je call-to-action buttons zorgen dat je werkt met kleurcontrasten die de aandacht vestigen op de call-to-action.
    • De suggestieve kracht van het oog zorgt ervoor dat bezoekers van je webshop worden getriggerd om te kijken, daar waar iemand anders naar kijkt. Wanneer je dus werkt met afbeeldingen van dieren of mensen in je webshop, dienen ze te kijken naar hetgeen waar je de aandacht op wil vestigen. We zijn van nature allemaal nieuwsgierig, hierdoor worden we gemotiveerd om te kijken daar waar de afgebeelde persoon naar kijkt. Zo kun je dus eigenlijk de bezoeker onbewust door je webshop leiden en zorgen dat deze je webshop niet verlaat.

Tip 3: Maak gebruik van interne links

Middels interne links kun je interesse opwekken en conversie stimuleren. Interne links zijn links die de bezoekers doorlinken naar andere pagina’s in jouw webshop. Het is belangrijk dat je homepage zo overzichtelijk mogelijk is ingericht, waardoor de bezoeker altijd wil doorklikken naar datgeen waar hij of zij op zoek is. Door extra informatie met interne links toe te voegen op je homepage, kun je bezoekers ook in de oriëntatie fase overtuigen dat ze bij jou aan het juiste (web)adres zijn.

We gaven al eerder aan dat content king is. Deze content geldt niet alleen voor de productomschrijvingen en presentaties. Je biedt een meerwaarde in je webshop, wanneer je verwijst naar relevante items in je webshop zoals blogartikelen, magazines of how-to-videos. Link vanuit de homepage naar een artikel over de laatste trends. Dit zorgt ervoor dat je aandacht trekt en interesse opwekt. Een andere mogelijkheid is om een speciale pagina in te richten over een bepaald nieuw product of met tips over producten. Fonq.nl doet dit in combinatie met storytelling. Hierdoor maak je van winkelen in je webshop een echte beleving.

Voorbeeld SendCloud blog webshop optimalisatie

Zijn er artikelen in de sale? Maak dan een aparte ‘sale’ pagina en link hier naartoe vanuit de homepage. Zo maak je het interessant voor klanten om eens een kijkje te nemen op de pagina met aanbiedingen.
Aanvullende tip: Werk op deze sale pagina met urgentie. Urgentie stimuleert namelijk conversie. Wanneer je jouw bezoeker het gevoel geeft dat er een eenmalige kans wordt geboden met een tijdslimiet, dan is deze sneller geneigd om een aankoop te doen. Dit kun je visueel maken door een timer toe te voegen welke aftelt tot het einde van de sale.

Uitgelicht Shopboost

Een tool die twijfelende en vergelijkende bezoekers over de streep trekt is Shopboost. Deze tool analyseert en ontdekt of er twijfelende of vergelijkende bezoekers op je webshop zijn. Vervolgens worden deze bezoekers verrast met een incentive zoals korting of extra service en advies. Op deze manier stimuleer je verkoop en wordt de kans op een webwinkel verlater kleiner.

Shopboost voor SendCloud blog webshop optimalisatie

Tip 4: Webshop optimalisatie voor smartphones

Op vrijwel iedere e-commerce blog, lees je dat m-commerce een steeds groter onderdeel wordt van ons leven. Nog altijd zijn er meer en meer mensen die websites en webshops via hun smartphone bezoeken. Steeds meer mensen kopen daarbij ook via hun smartphone of tablet. In totaal steeg in 2015 het aandeel van 30 naar 43 procent!

Een reden van een hoge bounce rate of niet converterende bezoekers, kan zijn dat je webshop niet geoptimaliseerd is voor smartphones. Wanneer je nog geen mobiele versie hebt, dan is dit dus een absolute must! Je hebt het mis, als je denkt dat de desktop versie van je webshop automatisch goed werkt voor mobiele gebruikers. Daarom werken we tegenwoordig met een responsive design of mobiele website met adaptive design. Met een responsive design past de website zich aan aan het scherm waarmee de bezoeker de website bekijkt. Beter nog is een adaptive website, waarin je zelf beslist wat je toont op de mobiele versie. De overtreffende trap daarin is een app, waarin alle categoriën van je webwinkel aparte buttons bevatten en het winkelen op een smartphone gemakkelijker wordt gemaakt.

Voor mobiel geldt less is more, teksten dienen niet te uitgebreid te zijn en iconen waaronder het winkelmandje dienen op te vallen en herkenbaar te zijn. Door filterfuncties toe te voegen, kun je inspelen op een specifieke wens van de bezoeker. Een filterfunctie is een groot pluspunt voor je webshop op een mobiel apparaat, zo kun je de bezoeker in een korte tijd bieden wat hij of zij zoekt.

Webshop Optimalisatie SendCloud blog

Tip 5: Haal webwinkel verlaters terug met retargeting

De winkelwagen is een van de belangrijkste onderdelen voor je webshop. Hiermee kan jouw klant ten alle tijden zien welke producten hij of zij wil kopen. Webwinkel verlaters zijn geen ramp, als de producten in de winkelwagen opgeslagen blijven. Zorg ervoor dat gekozen producten gemakkelijk toegevoegd en verwijderd kunnen worden. Op deze manier kan een bezoeker later op zijn of haar aankoop terugkomen. Webwinkel verlaters die hun winkelwagen hebben gevuld en verlaten, zijn bezoekers die je opnieuw wil bereiken. Deze verlaters kunnen namelijk omgezet worden in kopers van je webwinkel.

We schreven er al eerder over, retargeting biedt de oplossing. Retargeting zorgt ervoor dat je bezoekers van een bepaalde pagina opnieuw kunt bereiken, via beeld of tekstadvertenties op websites van derden. Door bezoekers te segmenteren op bepaalde pagina’s die ze hebben bezocht, kun je de relevantie van een retargeting campagne verhogen. Je homepage, productpagina’s of het winkelmandje zijn daarin te onderscheiden. Door het aanbieden van dynamische banners, kunnen advertenties gericht worden op individuele bezoekers. Dynamische banners tonen eerder bekeken producten, gericht op de individuele bezoeker.

Hoe je aan de slag gaat met retargeting voor jouw webshop lees je hier.

In het kort kunnen we dus zeggen dat je altijd aan de slag kunt met webshop optimalisatie. Het belangrijkste is dat je een ervaring biedt voor de bezoeker. Vergeet niet dat dit geldt voor de weergave van je webshop op ieder mogelijk apparaat.

Leave a Reply