Je wilt zoveel mogelijk bezoekers naar je webshop trekken, maar hoe doe je dat? Verkeer vanuit zoekmachines converteert vaak beter dan vanuit social media of advertenties. Dit komt doordat de doelgroep die je bereikt daadwerkelijk op zoek is naar een bepaald product in plaats van dat ze het ‘toevallig’ tegenkomen op Facebook of in een advertentie. De koopintentie is dus vele malen hoger bij degenen die via een zoekmachine op je webshop terecht komen. Daarom is webshop SEO in 2019 zo belangrijk, zodat je webshop hoog verschijnt in de zoekresultaten. Maar omdat Google het algoritme van haar zoekmachine regelmatig verandert, is het begrijpelijk dat je door alle SEO bomen het bos niet meer ziet. Geen zorgen: met dit zoekmachine optimalisatie stappenplan voor webshops ben je helemaal ready voor SEO in 2019!

Webshop SEO in 2019: 3 voorwaarden van SEO optimalisatie

SEO (Search Engine Optimization) bestaat uit drie onderdelen, namelijk linkbuilding, het technisch optimaliseren van je webshop en content optimalisatie. Belangrijk is dat je jouw webshop op alle drie de fronten zo goed mogelijk optimaliseert, zodat je het uiterste uit je SEO inspanningen haalt. In dit ‘webshop SEO in 2019’ artikel delen we daarom per onderdeel wat toelichting, zodat je ermee aan de slag kunt.

1. Een betere positie in Google door linkbuilding

Linkbuilding bepaalt voor ongeveer 50% jouw positie in Google en is daarom een belangrijke SEO optimalisatie techniek. Google zal je webshop beter ranken in de zoekresultaten op het moment dat de zoekmachine jou een autoriteit vindt in hetgeen dat gezocht wordt. Die autoriteit bouw je op door middel van backlinks.

Die backlinks moeten echter wel van kwalitatieve waarde zijn. Vroeger werden backlinks vaak aangevraagd op startpagina’s en andere gidsen, maar nu staat kwaliteit boven kwantiteit. Des te meer kwalitatieve backlinks je hebt, des te beter je linkprofiel.

“Onthoud bij backlinks altijd het volgende: kwaliteit boven kwantiteit”

Bouwen aan je backlink profiel voor webshop SEO in 2019

Je linkprofiel zegt alles over de kwaliteit en kwantiteit van de backlinks die naar je webshop verwijzen. Met tools zoals Majestic kun je je linkprofiel inzien.

Wat belangrijk is bij het aflezen van je linkprofiel, zijn de volgende begrippen:

  • TF (Trustflow) – Hiermee wordt de betrouwbaarheid van een linkprofiel aangeduid. Het doel is om een zo hoog mogelijke Trustflow te behalen.
  • CF (Citation flow) – Dit is een score van het aantal links in combinatie met de betrouwbaarheid ervan. Het streven is om dit rond hetzelfde getal als de Trustflow te krijgen.
  • Topical Trustflow – Dit laat zien welke onderwerpen relevant zijn voor je webshop. Als je dus een webshop hebt met schoenen, zou je backlinks moeten hebben van websites die daarmee te maken hebben.
  • Verwijzende domeinen – Dit betreft het aantal domeinen dat naar jouw webshop verwijst. Hoe meer (kwalitatieve) domeinen er naar jouw webshop verwijzen, hoe beter.
Zo belangrijk zijn de ankerteksten (ook wel anchorteksten) van je backlinks

De ankertekst is de klikbare tekst van de link die verwijst naar je webshop. De kwaliteit hiervan in combinatie met het aantal backlinks is het belangrijkste aan je linkprofiel. Ankerteksten hebben een grote invloed op de kwaliteit van je backlinks.

Google weet door middel van de ankerteksten waar jouw URL over gaat. Als Google ziet dat je een bepaald zoekwoord te vaak gebruikt, denkt Google dat je je linkprofiel aan het manipuleren bent en krijg je een penalty. Zorg er daarom voor dat je gevarieerde anchorteksten gebruikt voor een gezond linkprofiel.

“Gebruik een variatie aan ankerteksten voor een gezond linkprofiel”

Er zijn verschillende soorten “anchorteksten”. Het beste is om deze zo gevarieerd mogelijk te gebruiken:

  • Branded ankerteksten (je merknaam)
  • Generieke ankerteksten (zoals ‘klik hier’ & ‘contact opnemen’)
  • Webshop URL ankerteksten
  • Afbeelding ankerteksten (alt tag)
  • Merknaam + zoekwoord
  • Latent Semantic Indexing ankerteksten (samenhang verschillende zoekwoorden zoals ‘schoenen laarzen’)
  • Partial Match ankerteksten (zoekwoord met toevoeging zoals ‘schoenen vergelijken’)
  • Exact Match ankerteksten (exacte zoekwoord waar je je op focust zoals ‘schoenen kopen’)

Voor een gezond linkprofiel moet je niet alleen variëren de bovenstaande ankerteksten, maar ook een goede verdeling hebben tussen de links naar de homepage en naar landingspagina’s.

Het advies is om ankerteksten met algemene zoekwoorden naar de homepage te laten verwijzen en specifieke zoekwoorden te laten verwijzen naar landingspagina’s.

Een goede basis voor linkbuilding

Er bestaan een aantal basisaspecten die een goede start zijn voor linkbuilding. Maak bijvoorbeeld social media profielen aan voor je webshop en vraag backlinks aan op lokale gidsen en blogs.

Op deze platformen kun je relatief eenvoudig links aanvragen om te beginnen met het bouwen van een linkprofiel:

  • Social media profielen
  • Lokale gidsen
  • Niche gidsen
  • Lokale links
  • Bronnenpagina’s
  • Relevante blog & forum reacties

Meer info vind je in het ‘een goede basis voor linkbuilding (SEO linkbuilding checklist).’ artikel van Creative ICT.

Webshop SEO

2. Optimaliseer content voor een betere Google ranking krijgen

Google is de laatste jaren steeds beter geworden in het begrijpen van de inhoud van jouw webshop. Daarom vindt de zoekmachine het ook belangrijk dat dit aansluit op wat de bezoeker zoekt.

Met SEO (on-page) content optimalisatie zorg je ervoor dat jouw websitestructuur, teksten, media en interne links goed aansluiten op het zoekgedrag van de bezoeker. Een aantal punten die geoptimaliseerd moeten worden als het gaat om webshop SEO in 2019:

  • Unieke content op bijna elke pagina (bijvoorbeeld blogs van circa 600 woorden)
  • Geoptimaliseerde landingspagina’s voor focusonderwerpen en zoekwoorden
  • Unieke meta titles en descriptions
  • Correct gebruik van alt tags bij afbeeldingen
  • Toevoegen van voldoende interne links
  • Correct gebruik van kopteksten (H1, H2, H3)

Zodra de bovenstaande aspecten geoptimaliseerd zijn voor SEO, weet Google wat jouw webshop aanbiedt en welke informatie er nog meer te vinden is.

3. Webshop techniek als SEO optimalisatie techniek

Het gebruik van webshops is de afgelopen jaren veranderd en Google vindt het belangrijk dat jouw webshop met die veranderingen meegaat. Daarom is ook het technische aspect van je webshop essentieel voor je SEO optimalisatie.

De volgende technische aspecten van je webshop moeten in orde zijn om hoog te eindigen in de zoekresultaten:

  • Responsive weergave (mobielvriendelijkheid)
  • Snelheid van je webshop
  • Snelheid van je webshop op mobiel
  • Beveiligde HTTPS verbinding
  • Gebruik van rich snippets (structured data)
  • Gebruik van een HTML & XML sitemap

Eén van de belangrijkste aspecten op technisch gebied is de snelheid waarmee je webshop geladen wordt. Je hebt hier deels zelf invloed op door bijvoorbeeld het verkleinen van de bestandsgrootte van je productafbeeldingen en het beperken van het aantal sliders. Maar de snelheid van je webshop ligt voornamelijk in handen van je hostingpartner.

Een goede hostingpartner zorgt niet alleen voor een snellere webshop, maar weet ook precies wat je moet doen om je webshop nóg sneller te maken. Bij webshops is het belangrijk dat productfoto’s, afbeeldingen en video’s snel zichtbaar zijn. Hoe sneller dit gebeurt, hoe hoger je conversie en hoe beter dit is voor je ranking in Google.

P.S. niet alleen de snelheid van je webshop is belangrijk. Het is ook belangrijk dat je je houdt aan de GDPR privacywetgeving, we schreven hier eerder al een uitgebreid artikel over.

Internationaler Versand mit SendCloud: Incoterms im internationalen Verkauf - Empfehlung: DAP

3 belangrijke trends wat betreft webshop SEO in 2019

Google optimaliseert haar algoritme non-stop om ervoor te zorgen dat bezoekers precies krijgen wat ze zoeken. Wanneer je op de hoogte bent van de trends van 2019 weet je zeker dat je SEO ready bent!

1. Zoekwoordoptimalisatie op basis van de koopfunnel (customer journey)

Het ‘See, Think, Do, Care’ model van Google is een bekende funneltechniek waarmee we bezoekers door middel van de geschikte informatie leiden naar een conversie. In elke fase van de customer journey gebruikt de bezoeker andere zoekwoorden.

Veel webshops die bezig zijn met SEO gebruiken enkel zoekwoorden die gebruikt worden in de Do (ofwel koop) fase. Denk aan zoekwoorden zoals ‘Timberland schoenen kopen’ of ‘Renault Clio private leasen’.

Omdat deze mensen die je hiermee bereikt direct klaar zijn om te kopen, worden deze zoekwoorden het vaakst gebruikt maar is de concurrentie dus ook het hoogst.

Door zoekwoorden te gebruiken die in de andere fases voorkomen, heb je niet alleen meer kans dat ze bij jouw webshop terecht komen, maar bouw je ook direct een band op met de bezoeker. Je wilt immers dat bezoekers overgaan tot conversie en als het kan ook vaker terugkomen.

Om de verschillen in fases, zoekwoorden en middelen overzichtelijk te maken, delen we onderstaande tabel:

Funnel faseWat bezoeker doetZoekwoordenWat jij doet
SeeToevallig in contact komen met je product of webshop
ThinkJe product of webshop onderzoeken‘Schoenentrends voor de winter’Een blog schrijven over schoenentrends van deze winter
DoJe producten vergelijken en uiteindelijk overgaan tot aankoop‘Timberland schoenen kopen’ of ‘Goedkope Timberland schoenen kopen’Een landingspagina optimaliseren op ‘Timberland schoenen kopen’
CareTerugkomen na bestelling‘Timberland schoenpoets’ of ‘Timberlands verzorgen’Blog schrijven over hoe je schoenen verzorgt

2. Long form content maken

Hoe langer je blog is, des te beter je laat zien dat je verstand hebt van jouw product. Google ziet jou daardoor als een expert of autoriteit op dit gebied en plaatst je hoger in de zoekresultaten.

Een long form content blog bestaat uit meer dan 1000 woorden en kan oplopen tot 2500 woorden. Het is maar net hoeveel je te vertellen hebt over dat onderwerp. Ook hier geldt: kwaliteit boven kwantiteit.

Long form content betekent dat de blog niet gebaseerd is op een zoekwoord, maar op een onderwerp. Hierin deel je jouw kennis over dit onderwerp en maak je uitstapjes naar verschillende takken over dit onderwerp.

Om het bij het voorbeeld van Timberland schoenen te houden: je kunt bijvoorbeeld een blog schrijven over het merk, de materialen die gebruikt worden, waar de trend vandaan komt, waar deze schoenen mee te combineren zijn en hoe je ze onderhoudt.

3. Voice Search

13% van de huishoudens heeft tegenwoordig een smart speaker in huis zoals een Apple Homepod of een Alexa van Amazon. Hiermee kan men lampen bedienen, informatie zoeken, muziek aanzetten en zelfs een slimme magnetron bedienen. Voice search mag daarom niet ontbreken qua webshop SEO in 2019.

Omdat mensen eraan gewend raken om een apparaat met hun stem te bedienen, zal Voice Search de komende jaren alleen maar toenemen. De verwachting is dat in 2020 maar liefst 50% van de zoekopdrachten Voice Search gericht zal zijn en dat 30% van alle Voice Search zoekopdrachten zonder mobiel of laptop zal gebeuren.

Met de groei van Voice Search zal ook de manier waarop gezocht wordt veranderen. Nu typen mensen namelijk in ‘Timberland schoenen kopen’. Maar bij Voice Search zijn mensen uitgebreider en vragen ze ‘waar kan ik het beste Timberland schoenen kopen?’. Dit zal dus invloed hebben op de manier waarop we onze pagina’s moeten optimaliseren voor zoekmachines.

Meer trends voor 2019 ontdekken? Lees alle SEO trends op de website van Creative ICT.

Tot slot over webshop SEO in 2019

Omdat het zoekgedrag van de consument verandert, zal Google mee blijven veranderen. Dat betekent ook dat SEO campagnes en zoekmachinestrategie continu blijft veranderen. Zorg er dus voor dat je up-to-date blijft van de ontwikkelingen op het gebied van SEO, om jouw webshop zo hoog mogelijk in Google te laten verschijnen.

Namens SendCloud & Creative ICT wensen we je veel succes met de optimalisatie van je webshop. Hopelijk helpt dit ‘webshop SEO in 2019’ artikel je alvast op weg!

Over Creative ICT

creativeict

Dit artikel is geschreven door onze partner Creative ICT. Creative ICT is een Full Service Digital Agency voor Branding & Strategy, UX / UI Design, Web development, Digital Marketing en Motion & Film. Gespecialiseerd in WordPress, Magento, Symfony en PIM/ERP integratie. Met hun veelzijdige achtergrond en kennis van e-commerce, helpen ze je graag met je webshop. Benieuwd hoe ze jouw e-commerce strategie kunnen verbeteren? Vraag vrijblijvend een nulmeting aan.

Beoordeel dit artikel en laat ons weten wat je ervan vindt

0/5 0 ratings

Leave a Reply