Skip to main content

PostNL Packets is snel, voordelig en ideaal voor webshops die vaak over de grens versturen.

Hoe werkt het, wat zijn de voordelen en misschien wel belangrijker, wat zijn de voorwaarden van PostNL Packets? Lees snel verder hoe het werkt!

Wat is PostNL Packets?

PostNL Packets is een nieuwe verzenddienst van PostNL. Met deze dienst kun je kleine pakketjes wereldwijd verzenden via het internationale postnetwerk. Welk formaat is toegestaan?

Er zijn twee opties. Het pakketje past ofwel door de brievenbus, of het past niet door de brievenbus maar is niet groter dan het formaat van een schoenendoos. 

Het is een goedkoper alternatief voor standaard internationaal verzenden en dus heel interessant voor webshops die over de grens verkopen. 

Brievenbuspakjes naar het buitenland

Voorheen was het mogelijk om goederen te verzenden via reguliere briefpost. Hierdoor konden kleine goederen goedkoop verzonden worden naar iedere gewenste bestemming. Sinds januari 2020 is de regelgeving voor reguliere briefpost gewijzigd.

Wanneer je goederen naar het buitenland verstuurt, maak je gebruik van een verzendlabel met barcode. Reguliere briefpost kun je alleen gebruiken voor zendingen die uitsluitend documenten bevatten. 

Via verzendlabels met barcodes kunnen landen beter controleren welke goederen hun land binnenkomen. Indien je goederen verstuurt buiten de EU, dien je daarnaast ook douane informatie in te vullen.

Wil je pakjes met goederen naar het buitenland toch op een voordelige manier blijven verzenden ? PostNL Packets is hiervoor een goed alternatief.

Het is niet zo duur als een normaal wereldwijde pakket dat internationaal wordt verstuurd. Wil je gemakkelijk verzendlabels aanmaken voor goederen naar het buitenland?

Via Sendcloud stel je eenvoudig via slimme verzendregels in. Waardoor je orders automatisch de juiste verzendoptie bevatten, dus ook voor internationale zendingen.

Let op: Bij internationale zendingen buiten de EU, welke worden verzonden via het postnetwerk, is het douaneformulier CN22 verplicht. Dit is via PostNL Packets automatisch in het verzendlabel geïntegreerd, samen met het ontvangstadres.

Is de waarde van je pakket meer dan €425 ? Dan kun je dit niet via het postale netwerk versturen en dien je een pakketzending te gebruiken. Je hebt dan namelijk het CN23 document én het CP71 document nodig. 

Pakketjes naar het buitenland met PostNL

Wil je pakketjes verzenden naar het buitenland met PostNL, dan heb je 3 mogelijkheden tot 2 kilogram. 

Optie 1: Extra voordelig – zonder track & trace

Deze optie, zonder track & trace, is de meest geschikte voor artikelen met een lage waarde. De zending is goedkoop, maar toch snel. Mocht de ontvanger onverhoopt het pakketje niet of beschadigd ontvangen, is dat vervelend, maar opnieuw versturen is bij dit soort producten niet zo’n groot probleem. 

Dit pakketje valt onder Priority Letterbox Packet als het door de brievenbus past en onder Priority Packet als het formaat ongeveer het formaat van een schoenendoos is. 

De afmetingen van Priority Letterbox Packet en Priority Packet

Priority Letterbox Packet:

  • Maximaal 38 cm × 26,5 cm × 3,2 cm;
  • Minimaal 14 cm × 9 cm;
  • Maximaal gewicht: 2 kg.

Priority Packet:

  • Lengte + breedte + hoogte = maximaal 90 cm;
  • Langste zijde maximaal 60 cm;
  • Maximaal gewicht: 2 kg.

Bij deze zending wordt de barcode uitsluitend gescand voor facturatie van de items. Je zult het pakket dus niet kunnen traceren. 

Het voordeel van deze verzendoptie is dat jij als online retailer het pakketje niet hoeft te sorteren en geen formulier hoeft bij te voegen.

Je kunt de pakjes bij elkaar in een postzak van PostNL doen. Je kunt de zak daarna afgeven bij een PostNL punt of via de haalservice meegeven.

Het is niet nodig zendingen met aparte bestemmingen te splitsen. Ze mogen allemaal samen in één postzak.

P.S. speciaal voor fashion zendingen kun je gebruikmaken van PostNL Fashionpack

Optie 2: Snel en betrouwbaar – mét track & trace

Deze optie is geschikt voor zendingen waarbij jij of de ontvanger wil weten wanneer de zending wordt geleverd. Of wanneer je het pakket wilt kunnen volgen.

Voor het ontvangen van het pakketje hoeft niet getekend te worden. Het pakketje wordt gescand als het wordt afgeleverd. Dit is een voordeel, omdat de ontvanger niet thuis hoeft te zijn wanneer het pakketje door de brievenbus past.

Gepersonaliseerde track & trace

Zowel jouw e-mails als de trackingpagina’s geven statusupdates over de zending. Via Sendcloud kun je deze compleet in jouw huisstijl opmaken, zodat je jouw gehele webshopervaring nu kunt blijven overbrengen – ook na de verkoop.

Een ander voordeel is dat deze track & trace-zending door de lokale postbode wordt afgeleverd. Als de brievenbus op een gekke plek staat weet de lokale postbode hem vaak wel te vinden. Deze verzendoptie wordt door 46 postbedrijven in de wereld ondersteund, waaronder bijna alle Europese landen. 

Dit is de complete lijst met landen die deze verzendmethode accepteren

  • Australië
  • België
  • Belarus
  • Brazilië
  • Canada
  • Cyprus
  • Denemarken
  • Duitsland
  • Estland
  • Finland
  • Frankrijk
  • Griekenland
  • Hong Kong
  • Hongarije
  • IJsland
  • Ierland
  • Indonesië
  • Israël
  • Italië
  • Japan
  • Kroatië
  • Letland
  • Litouwen
  • Luxemburg
  • Maleisië
  • Malta
  • Nieuw-Zeeland
  • Noorwegen
  • Oostenrijk
  • Polen
  • Portugal
  • Rusland
  • Saoedi Arabië
  • Servië
  • Singapore
  • Slowakije
  • Slovenië
  • Spanje
  • Thailand
  • Turkije
  • Verenigd Koninkrijk
  • Verenigde Staten
  • Zuid-Korea
  • Zweden
  • Zwitserland.

Dit pakketje valt onder Priority Packet Tracked wanneer het ongeveer het formaat van een schoenendoos heeft èn brievenbusformaat.

De afmetingen van Priority Packet Tracked

  • Lengte + breedte + hoogte = maximaal 90 cm;
  • Langste zijde maximaal 60 cm;
  • Maximaal gewicht: 2 kg.

Ook hier geldt weer dat je de post niet hoeft te sorteren en geen formulier hoeft bij te voegen. Voeg de pakjes bij elkaar in een postzak van PostNL. Je kunt de zak vervolgens afgeven bij een PostNL punt of via de haalservice meegeven. Het is niet nodig zendingen met aparte bestemmingen te splitsen. Ze mogen allemaal samen in één postzak.

PostNL zakelijk brievenbuspakket         

Optie 3 Extra zekerheid – met track & trace, handtekening voor ontvangst én een beperkte verzekering

De laatste optie is geschikt voor kleine pakketjes met een hogere waarde. Deze zendingen worden via een beveiligd netwerk verwerkt – gescheiden van alle andere postpakjes. De kans dat zendingen kwijtraken is hierdoor kleiner en de handtekening is het bewijs dat een pakket daadwerkelijk is afgeleverd. Dit pakketje kan naar alle landen ter wereld worden verzonden.

Het pakketje valt onder de Priority Packet Extra wanneer het ongeveer het formaat van een schoenendoos heeft.

Daarnaast is het nog mogelijk een ‘Registered Letter’ te verzenden. Deze optie betreft echte (juridische) brieven. Dit zijn aangetekende brieven die uiteraard door de brievenbus passen.

De afmetingen van Priority Packet Extra en Registered Letter

Priority Packet Extra:

  • Lengte + breedte + hoogte = maximaal 90 cm;
  • Langste zijde maximaal 60 cm;
  • Maximaal gewicht: 2 kg.

Registered Letter:

  • Maximaal 38 cm × 26,5 cm × 3,2 cm;
  • Minimaal 14 cm × 9 cm;
  • Maximaal gewicht: 2 kg.

Tot slot geldt hier ook weer dat je de post niet hoeft te sorteren en je geen formulier hoeft toe te voegen. Voeg de pakjes bij elkaar in een postzak van PostNL, het is niet nodig zendingen met aparte bestemmingen te splitsen. Ze mogen allemaal samen in één postzak.  Sluit de zak vervolgens af met een speciale rode tiewrap. Dit is nodig voor extra veiligheid. Je kunt de zak afgeven bij een PostNL punt of via de haalservice meegeven. 

De PostNL Packets verzendopties op een rij

1 Extra voordelig

2 Snel en betrouwbaar

3 Extra zekerheid

Zonder track & trace Met track & trace Met track & trace én handtekening
Priority letterbox (brievenbus)
Priority Packet (ongeveer formaat schoenendoos)
Priority Packet Tracked Priority Packet Extra
Registered Letter (juridische) brieven
Niet verzekerd Niet verzekerd Beperkte vergoeding (max. €50,-) bij schade of verlies
Zonder afleverbevestiging Met afleverscan Ontvangst met handtekening
Wereldwijd 46 landen Wereldwijd

Hoe start je met PostNL Packets?

Je kunt direct een offerte aanvragen via PostNL. PostNL Packets via Sendcloud gebruiken? Laad dan je eigen contract met PostNL in bij Sendcloud.

Je kunt via PostNL een korting verkrijgen wanneer je jaarlijks meer dan 1.000 pakjes met PostNL Packets verzendt.

Maak je al gebruik van Sendcloud en heb je al een contract ingeladen? Dan kun je een handtekening toevoegen als detail in het Sendcloud platform.

Neem daarnaast contact op met je Sendcloud accountmanager om de verzendoptie in je Sendcloud omgeving te activeren.

Je kunt starten vanaf 50 PostNL Packets zendingen per jaar.

Zo verzend je pakketjes met PostNL naar het buitenland

 Zo bereid je jouw zendingen voor en verzend je ze probleemloos wereldwijd met PostNL.

1. Controleer het formaat en gewicht

Brievenbus

  • Maximaal 38 cm × 26,5 cm × 3,2 cm;
  • Minimaal 14 cm × 9 cm;
  • Maximaal 2 kg.

Pakketje

  • Lengte + breedte + hoogte = maximaal 90 cm;
  • Langste zijde maximaal 60 cm;
  • Maximaal 2 kg.

2. Print je verzendlabels

Verwerk je orders automatisch en print je labels via je Sendcloud omgeving.

3. Bestemming buiten de EU?

Verzend je producten buiten de EU? Vergeet dan het douaneformulier niet. Voor zendingen die via het postnetwerk worden verzonden geldt dat een CN22 benodigd is. Via PostNL Packets is dit douaneformulier geïntegreerd.

Verzend je goederen die zwaarder zijn dan 2kg of een waarde hebben van meer dan €425,-? Dan dienen ze verzonden te worden via het pakketnetwerk en is een CN23 en CP71 benodigd. Kies je dan voor PostNL Globalpack? Dan wordt het CN23 automatisch gegenereerd in je Sendcloud omgeving. 

Bekijk ook de verzendvoorwaarden per land om er zeker van te zijn dat jouw product door de douane komt.

4. Geef de pakjes af of laat ze ophalen

Geef de pakjes af bij een PostNL-servicepunt of laat het ophalen via jouw pick-up.

Veel succesvolle zendingen toegewenst! Heb je nog vragen over deze dienst van PostNL, laat dan vooral een reactie achter. We helpen je graag.

Op zoek naar de juiste vervoerder en verzendoptie voor jouw zendingen? Bekijk dan welke vervoerders zoals PostNL, DHL, DPD en meer bij jouw webshop passen

Iris Dings

Als Content Marketing Specialist duikt Iris heel graag voor je in het toetsenbord. Met een grote passie voor Marketing en een sterke interesse in E-commerce en Logistiek schrijft ze regelmatig over hoe je het allerbeste uit je webshop kunt halen.

Begin vandaag nog met slimmer verzenden

Start gratis
Ingesteld in 5 minuten Geen technische kennis nodig Gratis support
Stars

Meer dan 2000 vijf sterren reviews

G2 Crowd Logo Trustpilot Logo Capterra Logo

5 Reacties

  • Kees schreef:

    tarief is mooi maar wat er niet wordt bij vermeld is dat je Pakje Tracked (6350) alleen per 5 stuks aan mag bieden en dan ook nog eens perse in een postzak, en dan ook nog eens verplicht apart EU en non-EU.
    Dus alleen geschikt voor diegene die heel erg veel via PostNL versturen.
    Daarnaast gaf PostNL aan geen specifieke contracten aan te bieden voor deze mogelijkheid.

    • Iris Dings schreef:

      Hi Kees,

      Bedankt voor je reactie! Wanneer je Packets onderdeel is van je PostNL contract dan kun je er gebruik van maken. Wij zijn niet bekend met de “per 5 stuks regel” en zoeken het graag uit om de juiste informatie te geven in ons artikel. Daarnaast werken we er ook aan om PostNL Packets direct via Sendcloud aan te kunnen bieden zonder een eigen PostNL contract.

      Wij zullen dit artikel bijwerken zodra er nieuwe updates zijn!


      Iris

      • Paul schreef:

        Wij maken al een aantal jaar gebruik van ‘Pakje Tracked’ en de postzakken, maar het is nogal omslachtig.
        Hoewel we voldoende aantallen versturen, is de communicatie rondom de aanvraag van een PostnlNL contract betreffende ‘Pakje Tracked’ vrij slecht. Een contract, laat staan een antwoord, is er na 4 maanden nog steeds niet.

        Vandaar dat ik zeer geïnteresseerd ben in de “PostNL Packets direct via Sendcloud zonder een eigen PostNL contract”.

        Is dit al mogelijk?

        • Iris Dings schreef:

          Hi Paul,

          Bedankt voor je reactie. Wat vervelend dat het proces wat omslachtig in elkaar zit. Wij zijn groot voorstander van processen zo simpel mogelijk maken. Ik heb intern even nagevraagd maar deze verzendoptie kunnen we helaas vanuit Sendcloud niet aanbieden. We hebben wel het PostNL brievenbuspakje vanuit Sendcloud beschikbaar binnen Nederland en als alternatief ook een DHL brievenbuspakket dat dezelfde scans bevat als een regulier pakket. Daarnaast is DHL Globalmail nog een internationaal alternatief. In dit artikel vind je er meer over: https://www.sendcloud.nl/dhl-globalmail/.

          Hopelijk zijn dit bruikbare alternatieven voor je!


          Iris van Sendcloud

    • Iris Dings schreef:

      Hi Kees,

      Zoals beloofd zouden we deze informatie nog eens verifiëren. PostNL meldt dat deze voorwaarden zijn gewijzigd per 2020.

      Het minimum aantal van 5 stuks per aanbieding geldt niet meer. Vanaf 2020 is deze voorwaarde aangepast naar minimaal 50 stuks per jaar waarbij je per aanbieding dus ook 1 stuk zou mogen aanbieden.
      Aanbiedingen met kleine volumes moeten ook in 2020 nog steeds in postzak(ken) worden aangeboden (voorzien van bruin zaklabel). Alle landen van de hele wereld kunnen bij elkaar, er is daarbij geen splitsing nodig tussen EU en non EU.
      Je hoeft alleen nog maar een splitsing aan te brengen tussen het productsoort; dus alle landen met packet “Tracked” gaan bij elkaar, maar alle pakjes “untracked” moeten in andere zakken.

      Hopelijk is dit duidelijk! Wij gaan deze informatie ook toevoegen in ons artikel.

      Hartelijke groeten,
      Iris