Welk gevoel wil jij je klanten meegeven als ze bij je kopen? Anno 2018 zijn standaard emails en een onpersoonlijke ervaring in je webshop een absolute no go. Je hebt zelf invloed op hoe je webshop eruit ziet en welk gevoel je bezoekers daarin meegeeft. Zodra je jouw orders hebt verwerkt en ingepakt, draag je pakketten over aan de vervoerder. Helaas verlies je op dat moment ook de betrokkenheid van je klant, die alleen maar in afwachting is van bericht van de vervoerder. Op dat moment ontvangt hij basic Track & Trace mails, waarin je de aandacht van de klant volledig verliest. Een gemiste kans! Dat is vanaf nu verleden tijd, trek je volledige klantervaring door naar de last-mile, verlaag kosten en verhoog resultaten met onze vernieuwde branded tracking pagina en notificaties. Hoe? We leggen het voor je uit!

Waarom branded Track & Trace meer omzet oplevert

Uit onderzoek van Experian blijkt dat tracking e-mails een open rate hebben van 90-100%. Conclusie, tracking notificaties zijn de meest effectieve en efficiënte manier om klanten aan je webshop te binden en daarmee meer verkopen en omzet te genereren. Dat wordt nog vaak vergeten. Maar het is niet voor niets dat Coolblue miljarden aan omzet binnenhaalt, mede dankzij hun uitzonderlijke service ook tijdens de last-mile! Precies tijdens deze last-mile, ben je afhankelijk van de vervoerder en verlies je het contact met je klant. Juist dan, dien je top-of-mind te blijven en boost je resultaten door klantbehoeften te overtreffen.

Tijd dus voor een oplossing! Vanaf nu kun je daarom via SendCloud tracking e-mails en een persoonlijke tracking pagina uitsturen, waarin je de shopervaring kunt doortrekken naar het moment waarop de klant het meest betrokken is bij jouw communicatie-uitingen.

Wat houdt branded tracking in?

De Track & Trace van je zending bestaat uit twee onderdelen. Zowel e-mails als tracking pagina’s geven updates over de status van een zending. Via SendCloud kun je vanaf nu de gehele ervaring van je webshop meegeven via e-mails en een persoonlijke tracking pagina. Op die manier heb je zelf invloed op wat, wanneer en in welke stijl je iets uitstuurt naar je klanten. Op die manier blijf je altijd top-of-mind bij je klanten, op het moment dat zij het meest betrokken zijn bij hun bestelling.

Emails
Via de nieuwe SendCloud tracking e-mails en branded tracking pagina, heb je zelf invloed op wat, wanneer en in welke stijl je iets uitstuurt naar je klanten. Daarom is het vanaf nu mogelijk om e-mails volledig te stylen in je eigen huisstijl, dat gaat verder dan alleen het tonen van je logo. Van kleuren, logo’s, tekst en meerdere talen, alles is aanpasbaar. Daarnaast bepaal je zelf welke e-mails je uitstuurt naar je klanten, uiteraard zoals je van ons gewend bent, volledig automatisch.

Branded tracking page
De branded tracking pagina’s zorgen ervoor dat je de status van een pakketje kunt combineren met promoties, unieke acties en je Instagram feed kunt delen met je klanten in je eigen huisstijl. Op die manier kun je een “wow” moment creëeren en verlaag je ook nog eens kosten voor andere marketingtools en de efforts die je stopt in het terughalen van klanten naar je webshop.

SendCloud Notify: Branded Track & Trace

Alle voordelen voor je op een rij

  • Verleng de shopervaring voor je klant met e-mails en tracking pagina’s, volledig in jouw eigen huisstijl en met je eigen boodschap.
  • Verhoog het aantal tevreden klanten, met 7 verschillende momenten (en triggers) waarop je klanten automatisch op de hoogte stelt van de status van hun zending en retouren.
  • Verhoog het aantal succesvol afgeleverde pakketten door het geschatte tijdsvenster voor levering in je e-mails.
  • Blijf top-of-mind bij je klant en verhoog het aantal herhaalaankopen via je eigen tracking pagina.
  • Verhoog klanttevredenheid, doordat alle relevante informatie beschikbaar is zowel via e-mail als via je eigen tracking pagina.
  • Verlaag het aantal vragen voor je klantenservice, doordat je klant op meerdere momenten op de hoogte is van de status van de zending.
  • Verlaag marketingkosten en -tools, doordat je zowel custom banners als je Instagram feed kunt delen op je branded tracking pagina. Op die manier heb minder tools nodig, om je producten en shop weer onder de aandacht te brengen.

Kortom, benut dit extra moment om je klant aan je te binden en daarmee verkopen en omzet te genereren.

SendCloud Notify: Branded Track & Trace

Wat is er nieuw en hoe werkt het?

Via SendCloud was het al mogelijk om automatische Track & Trace e-mails uit te sturen in je eigen huisstijl. Deze feature heeft een flinke upgrade gekregen met nieuwe mogelijkheden. Daarnaast stuur je klanten vanuit de vernieuwde e-mails vanaf nu door naar jouw persoonlijke tracking pagina. De huisstijl van vervoerders komt minimaal terug en ook daarin heb je nieuwe mogelijkheden.

  1. Een nieuwe manier van stijlen: Vanaf nu kun je jouw volledige huisstijl, gemakkelijk en in enkele klikken aanpassen en toevoegen aan je tracking e-mails. Daarnaast hebben de tracking e-mails een volledig nieuwe look en feel. Je stelt zelf (voor meerdere merken) in welke kleur er terug moet komen in je e-mail, waarbij je shopnaam en logo terugkomen in iedere vorm van informatie over de levering van het pakket.
  2. Op ieder gewenst moment: Voorheen was het mogelijk via SendCloud om op drie verschillende momenten tracking e-mails te versturen. Vanaf nu zijn er vier verschillende mogelijkheden, waarvan je zelf bepaalt of ze worden uitgestuurd. Wanneer een pakket klaar is voor verzending, wanneer het pakket onderweg is, wanneer het pakket klaar voor pick-up (wanneer er voor afhaalpunten is gekozen) en zodra het pakket geleverd is kunnen allemaal gekozen worden om automatisch uitgestuurd te worden.
  3. Geschatte levertijd in e-mails: Door de data van vervoerders te combineren met onze software geven we vanaf nu ook een geschat tijdvenster weer in de tracking e-mails, waardoor de kans groter is dat je klant geen afleverpoging meer mist.
  4. Automatisch voor al je webshops: Heb je meerdere webshops in één account, dan kon je voorheen al aan de slag met tracking e-mails, maar kostte dit nog aardig wat werk. Wanneer je bij “merken” in je instellingen, je merken en kleuren hebt ingesteld, kun je vanaf nu automatisch en in enkele klikken voor verschillende shops de automatische tracking e-mails uitsturen en tracking pagina’s opmaken. Je bepaalt dus ook sneller voor welke merken, je welke berichten uitstuurt en welke kortingscodes je toont op je persoonlijke tracking pagina.
  5. Multi-language: Het was al mogelijk om automatisch voor meerdere talen tracking e-mails uit te sturen. Vanaf nu is mogelijk om in iedere gewenste taal je tracking e-mails uit te sturen. Standaard zijn Engels, Nederlands, Duits en Frans beschikbaar, maar je kunt zelf ook andere talen toevoegen, die vervolgens wederom automatisch worden uitgestuurd.
  6. Tracking pagina in huisstijl: Je logo en kleuren komen terug op de pagina, waarop je klant zijn zending kan volgen. Op je tracking pagina worden meer details getoond waar het pakket zich bevindt met bijbehorend tijdstip. Daarnaast kun je zelf aan de slag met banners op je tracking pagina. Zo deel je jouw Instagram feed, een zelf samengestelde kortingsbanner en wordt er meer informatie getoond over een afhaalpunt, wanneer hiervoor is gekozen. Op die manier wordt je klant in één overzicht geholpen en kun je een extra “wow” ervaring meegeven.
  7. Branded tracking e-mails voor retouren: Mocht je gebruik maken van het retourportaal van SendCloud, dan kun je vanaf nu ook de branded tracking e-mails ook inzetten voor retouren. Op die manier kun je klanttevredenheid verhogen, doordat jij de communicatie onderhoudt. Op deze manier verlaag je weer vragen over wanneer bijvoorbeeld de uitbetaling plaatsvindt. Tracking e-mails voor retouren kun je op drie verschillende momenten uitsturen: wanneer het retourlabel is aangemaakt, wanneer het pakket is afgeleverd en wanneer jij het pakket hebt ontvangen en vanaf hoeveel dagen je klant het geld op zijn rekening kan ontvangen.

Belangrijke note! Stel altijd eerst de stijl van je webshop in via “merken” in je instellingen. Vanuit je “merken” wordt je logo toegepast in de tracking e-mails, stel je zelf je hoofdkleur in en vanuit de hoofdkleur stelt SendCloud een kleurenpalet op voor je tracking pagina’s.

Example Track & Trace branded page SendCloud Notify

Zo ga je aan de slag met de nieuwe tracking e-mails en branded tracking pagina

Bij SendCloud helpen we webshops graag groeien, de vernieuwde features en mogelijkheden zijn daarom voor iedere webshop beschikbaar. Zodra je je aanmeldt bij SendCloud, kun je via je “instellingen” naar “tracking e-mails” gaan om eventueel instellingen te wijzigen. De tracking e-mails zijn automatisch voor je geactiveerd, je bepaalt wel zelf in welke taal en op welk moment je e-mails uitstuurt. Vergeet niet als eerste je huisstijl in te stellen via “merken”.

De tracking pagina’s kun je zelf in enkele klikken inrichten zoals jij dit wil, via “tracking pagina” in je instellingen. De tracking pagina’s zijn voor iedereen beschikbaar, maar maak je gebruik van het SendCloud Plus pakket, dan kun je banners en je Instagram feed toevoegen aan de pagina. Wanneer je geen gebruik maakt van SendCloud Plus, dan is je tracking pagina nog altijd ingericht in je eigen huisstijl, geeft deze meer inzichten in de status van een pakket en blijf je daarmee top-of-mind bij je klanten.

Maak je al gebruik van SendCloud? Dan kun je vanaf nu via je “klantcommunicatie” instellingen “notify” activeren, waardoor tracking e-mails en tracking pagina onderdeel worden van je instellingen en stel je in enkele klikken in hoe je dit ingericht wil hebben.

Net zo enthousiast als wij? Ga dan direct naar je instellingen of maak je gratis account hier aan.

Leave a Reply