Skip to main content

Wil je jouw online business laten groeien, kijk dan kritisch naar je magazijnprocessen. Een belangrijk onderdeel hiervan is orderpicken, maar hier zijn fouten helaas al snel gemaakt, vooral nu klanten hun bestellingen steeds sneller verwachten en de druk op de orderverwerking stijgt. Met het automatiseren van je magazijnprocessen verminder je fouten bij het picken en packen, en werk je efficiënter.

In dit artikel vertellen we je alles over Pack & Go, en hoe het niet alleen de nauwkeurigheid tijdens het picken en packen vergroot, maar ook je hele verzendproces efficiënter maakt.

“Uit onderzoek blijkt dat geautomatiseerde en efficiënte magazijnen 76% meer kans hadden om de voorraadnauwkeurigheid te verhogen (met 99% of hoger). Ook hadden deze magazijnen 36% vaker lagere arbeidskosten, met een gemiddelde besparing van 3% per jaar. Tot slot vergrootten ze de kans om bestellingen binnen één dag te verzenden.”

Wanneer is het tijd om je picking- en packingproces te automatiseren?

Bij Sendcloud weten we dat automatiseren net zo belangrijk is voor kleine bedrijven als voor grote. Daarom hebben we de Pack & Go-functie ontworpen met twee modi: 

De eerste modus is de Scanner modus. Deze is bedoeld om met een barcodescanner te gebruiken. De Scanner modus is vooral handig voor het verwerken van bulkorders en magazijnopstellingen.

De tweede functie is de Automatische modus. Bij deze modus heb je geen barcodescanner nodig, en daarom is deze modus vooral handig voor het verwerken van kleinere bestelaantallen.

Om je bestellingen te verwerken met Pack & Go, ga je naar Instellingen en klik je op Pack & Go. Selecteer nu Gebruik Scanner modus of Gebruik automatische modus.

Heb je een barcodescanner? Bespaar dan extra tijd op bestellingen met de Pack & Go-barcodescannerfunctie

Overstappen van het handmatig verwerken van verzendlabels naar het volledig automatiseren van het proces met barcodescanners, is eigenlijk een eitje. Met Pack & Go kun je direct na het scannen van je order, je picklijsten en pakbonnen verwerken en je labels printen.

Met Pack & Go kun je daarnaast makkelijk zien wat je moet packen en waar je product te vinden is. Je magazijnpersoneel neemt een scanner mee, en zodra een item is gescand, wordt er bij elk product een label geprint. Op deze manier hoeven je medewerkers niet meer rond te lopen met picklijsten en pakbonnen. 

Pack & Go is een handige manier om je bestellingen te verwerken, omdat je het gewicht en het adres van de pakketten kunt instellen en slimme verzendregels kunt toepassen. Zorg er wel voor dat je de printapp van Sendcloud hebt gedownload voordat je begint. Doe dit hieronder of ga naar Instellingen > Printinstellingen, en klik Download de Print client om de app te downloaden.

Print app

Via het tabblad Pack & Go kun je aangeven of je je pakbonnen ook automatisch wilt printen. Selecteer hiervoor Pakbonnen printen in het vervolgkeuzemenu bij Printopties en selecteer de A4-printer die je wilt gebruiken.

Wat zijn slimme verzendregels en hoe kunnen ze helpen?

Met de verzendregels van Sendcloud kun je voorwaarden stellen (als dit, dan dat). Op deze manier hoef je bestellingen minder vaak apart aan te passen. Je bespaart hiermee tijd op het picking- en packingproces, en creëert daarnaast een soepele workflow. 

Je kunt bijvoorbeeld een bepaalde vervoerder kiezen voor pakketten vanaf een bepaald gewicht, of een vaste vervoerder selecteren voor nationale zendingen. Houd er rekening mee dat de verzendregels van boven naar beneden worden gelezen. De laatste regel overschrijft altijd de vorige.

Verwerk je bestellingen nauwkeuriger met Pack & Go

Met Pack & Go houd je alle bestellingen nauwkeurig bij en breng je wijzigingen gemakkelijk aan. Zodra je je printerinstellingen hebt geconfigureerd en slimme verzendregels hebt ingesteld, kun je je bestellingen meteen verwerken. Klik op Pack & Go, en je ziet de bestellingen die via de webshop-integratie zijn binnengekomen.

Veelgestelde vragen over bestellingen verwerken met Pack & Go 

Ik heb geen barcodescanner, hoe verwerk ik mijn bestellingen?

Als je bestellingen wilt verwerken zonder een barcodescanner, maak je gebruik van Pack & Go op Automatische modus.

Ik heb een fout gemaakt bij het invullen van de bestelgegevens, hoe kan ik dit oplossen?

Bij Sendcloud weten we dat fouten onvermijdelijk zijn. Daarom kunnen alle bestellingen makkelijk worden bewerkt. Als er bijvoorbeeld een huisnummer mist of een postcode niet klopt, vraagt Pack & Go je automatisch om de bestelling aan te passen. Dit doe je door op het penpictogram + Bewerken te klikken voordat je verder gaat. Wil je alle bestellingen met fouten zien? Dan filter je in de weergave van inkomende bestellingen op Bevat fouten.

Hoe weet ik of er een verzendregel is toegepast op de bestelling van de klant?

Verzendregel voor adressen herken je aan een blauw bliksemschicht-pictogram, links bij de bestelling.

Geen gedoe meer? Automatiseer!

E-commerce is gekomen om te blijven, daar is geen twijfel meer over mogelijk. Bedrijven zien daarom ook steeds meer in dat automatisering noodzakelijk is. Pack & Go is het antwoord: verminder handmatig werk en repetitieve handelingen en bespaar tijd én geld.

Senna Cobben

Senna Cobben

Senna is werkzaam als e-commerce specialist bij Sendcloud. Na jarenlange ervaring als Customer Service medewerkster weet zij maar al te goed met welke uitdagingen online retailers dagelijks te maken krijgen. Door haar kennis te delen via relevante content helpt zij online retailers graag hun e-commerce verzendproces te optimaliseren!

Leave a Reply