Skip to main content

Op zoek naar de belangrijkste inzichten?

Zoek niet verder

Over het consumentenonderzoek

Op zoek naar de nieuwste e-commerce statistieken? Dan ben je aan het goede adres.

Geslacht

Leeftijd

Locatie

Bij Sendcloud geloven we nog steeds dat de klant altijd altijd gelijk heeft, en daarom hebben we een 9000+ consumenten gevraagd een aantal essentiële vragen te beantwoorden met betrekking tot hun ervaringen en verwachtingen. Om een duidelijk beeld te krijgen van jouw klanten, hebben we shoppers uit Europa en de VS ondervraagd.We delen daarnaast ook de verschillen in shopgewoonten tussen Gen Z, Millennials, Gen Z en Boomers. Ook kijken we naar de jaarlijkse veranderingen per land en generatie.

E-commerce statistieken van de afgelopen jaren

Laten we, voordat we verder gaan, eens uit deze achtbaan van de afgelopen 3 jaar stappen en kijken naar wat er de afgelopen jaren is gebeurd…

2014-2019

Stabiele

en beheersbare groei

2020

Hyper-growth

veroorzaakt door de uitbraak van de pandemie

2021

56% toename

in sales in de afgelopen 2 jaar (VS)

2022

Hyper-growth afgenomen

door “einde” pandemie

2023

Angst voor een recessie

maar groei nog steeds mogelijk

47% van de consumenten bestelt 2x per maand of meer

Gemiddeld bestellen consumenten 1.7 x maand

Splitsing per land in 2022 +

Gemiddelde aankoopbedrag laatste order

2.2

2.0

1.8

1.8

1.7

1.6

1.6

1.6

1.5

Het gemiddelde aankoopbedrag is €136

Het gemiddelde aankoopbedrag is 100 euro of meer

Splitsing per land in 2022 +

Gemiddelde aankoopbedrag laatste order

174.0

161.4

144.0

141.9

126.8

123.5

105.3

99.8

98.6

Consumenten zijn bereid om bijna 5 dagen op hun order te wachten

Consumenten zijn geduldiger geworden

Splitsing per land in 2022 +

Gemiddelde maximale levertijd

5.6

5.1

5.0

5.0

4.8

4.8

4.8

4.7

4.4

Consumenten zijn bereid 5-6 dagen te wachten op hun terugbetaling

De maximale termijn voor terugbetaling in de EU is 14 dagen.

Splitsing per land in 2022 +

Gem. max. aantal dagen voor een terugbetaling

6.6

5.9

5.5

5.5

5.3

5.1

4.9

4.7

4.3

23.000 bedrijven gebruiken Sendcloud om
aan de verwachtingen van hun klanten te voldoen

Geef je klanten de perfecte bezorgervaring en
bespaar tegelijkertijd op logistieke kosten.

Start nu gratis

E-commerce statistieken over verzending in Europa en de VS

Je bedrijf uitbreiden naar nieuwe markten staat bovenaan de prioriteitenlijst van de meeste online retailers.
Om succesvol te zijn in een overvolle markt moet je de gewoonten en voorkeuren in verschillende landen en regio’s kennen.

Wist je dat…

…Franse consumenten hun pakketten liever ophalen bij een servicepunt, terwijl Spaanse en Italiaanse klanten enthousiast worden als ze hun eigen bezorgdatum kunnen kiezen?

Het zijn de kleinste verschillen die de grootste impact hebben.

De bereidheid om voor verzendkosten te betalen hangt af van de orderwaarde

Premium verzending, maar ook prijspsychologie kunnen redenen zijn waarom het gemiddelde hoger is voor hoge bestelwaarden.

Splitsing per land in 2022 +

Gemiddelde verzendkosten die men bereid is te betalen

$7.5

$9.2

$12.8

€4.8

€4.9

€5.8

£4.7

£5.1

£6.8

€4.6

€5.3

€6.9

€4.5

€4.5

€5.5

€4.4

€4.6

€6.2

€4.1

€4.8

€6.5

€3.8

€4.6

€6.3

€3.5

€4.0

€5.5

Laten we eens kijken naar de meest populaire bezorgmethoden volgens consumenten in 2023

Andere opties +

Meest populaire verzendopties

Weekend delivery 21%
Pickup at a local store 21%
CO2 neutral delivery 19%
Evening delivery 18%
Mailbox delivery 17%
Service point delivery 16%
Parcel locker delivery 14%
Flash delivery (in one hour) 21%

De favoriete vervoerders verschillen per land. Ontdek meer op deze kaart.

Klik op de vlaggen om de favoriete vervoerders per land te zien

23% van de consumenten zou geen bestelling plaatsen als tracking niet beschikbaar is

0
%
0
%
0
%
0
%
0
%
0
%

Sms-tracking wint terrein als het gaat om de manier waarop consumenten hun updates willen ontvangen

Splitsing per land +

Voorkeurskanalen voor tracking updates

E-mail 64% 71% 68% 71% 75% 69% 60% 66% 67%
SMS 58% 20% 36% 27% 39% 39% 32% 38% 51%
Tracking app van de vervoerder 31% 31% 32% 41% 34% 34% 27% 26% 39%
Whatsapp 18% 21% 20% 26% 12% 12% 42% 39% 9%
Facebook 9% 5% 3% 5% 7% 7% 4% 6% 12%
Telegram 3% 5% 4% 4% 2% 2% 7% 7% 6%
Overig 1% 3% 4% 2% 1% 1% 1% 3% 3%

Verminder klantvragen en
verhoog je klantbinding

Houd klanten automatisch op de hoogte met tracking updates in je eigen branding om de klanttevredenheid te verhogen en de verkoop te stimuleren.

Start nu gratis

Generaties

Het is niet alleen belangrijk waarheen je verzendt, maar ook naar wie.

Laten we retourzendingen als voorbeeld nemen…

Het einde van gratis retourneren…

Het concept van “bracketing”, ook wel bekend als “kopen-en-uitproberen” kost bedrijven veel geld. Het resultaat: steeds meer grote spelers maken een einde aan gratis retourzendingen (bv. Zara, H&M en Uniqlo). Wordt dit een nieuwe richting voor retourzendingen in de toekomst?

De houding tegenover zelf betalen voor retourzendingen lijkt te veranderen bij de jongere generaties. Kijk hieronder maar eens wat Gen Z en de Millennials erover te zeggen hebben.

Meer klanten zijn bereid te betalen voor een retourzending

De maximale prijs die consumenten bereid zijn te betalen hangt af van de orderwaarde maar ook van de leeftijd.

Hoe ouder mensen worden, hoe geduldiger ze zijn als het gaat om terugbetalingen

De belangrijkste reden om artikelen niet terug te sturen is het gedoe rondom retouren

Geen retourmogelijkheid klinkt verleidelijk, maar vermindert in feite de loyaliteit, wat een kostbare vergissing kan zijn.

Generatie verdeling +
Gen Z Millenials Gen X Boomers
Retourneren is voor mij een groot gedoe 57 57 52 52
Het product retourneren is duurder dan het houden 38 39 39 44
Ik vergeet mijn product terug te sturen 22 17 11 7
Geen mogelijkheid om terug te keren 22 15 10 8
Andere reden 14 11 14 17
Ik weet het niet 6 7 9 9

Benieuwd naar meer inzichten?

Download gratis het volledige consumentenonderzoek!

Ontdek 25+ essentiële inzichten

  • Ontdek welke verzendgerelateerde redenen ervoor zorgen dat klanten hun winkelwagen verlaten
  • Ontdek welk effect de pandemie heeft op de bereidheid om verzendkosten te betalen
  • Ontdek waarom consumenten de ene vervoerder boven de andere verkiezen

En meer!

Je klanten leren kennen is essentieel om je bedrijf te laten groeien. Begin nu of krijg er later spijt van.

Vraag het consumentenonderzoek gratis aan.