Skip to main content

Op zoek naar de belangrijkste inzichten?

Zoek niet verder

Over het consumentenonderzoek

Op zoek naar de nieuwste e-commerce statistieken? Dan ben je aan het goede adres.

Geslacht

Leeftijd

Locatie

Bij Sendcloud geloven we nog steeds dat de klant altijd altijd gelijk heeft, en daarom hebben we een 9000+ consumenten gevraagd een aantal essentiële vragen te beantwoorden met betrekking tot hun ervaringen en verwachtingen. Om een duidelijk beeld te krijgen van jouw klanten, hebben we shoppers uit Europa en de VS ondervraagd.We delen daarnaast ook de verschillen in shopgewoonten tussen Gen Z, Millennials, Gen Z en Boomers. Ook kijken we naar de jaarlijkse veranderingen per land en generatie.

E-commerce statistieken van de afgelopen jaren

Laten we, voordat we verder gaan, eens uit deze achtbaan van de afgelopen 3 jaar stappen en kijken naar wat er de afgelopen jaren is gebeurd…

2014-2019

Stabiele

en beheersbare groei

2020

Hyper-growth

veroorzaakt door de uitbraak van de pandemie

2021

56% toename

in sales in de afgelopen 2 jaar (VS)

2022

Hyper-growth afgenomen

door “einde” pandemie

2023

Angst voor een recessie

maar groei nog steeds mogelijk

47% van de consumenten bestelt 2x per maand of meer

Gemiddeld bestellen consumenten 1.7 x maand

Splitsing per land in 2022 +

Gemiddelde aankoopbedrag laatste order

2.2

2.0

1.8

1.8

1.7

1.6

1.6

1.6

1.5

Het gemiddelde aankoopbedrag is €136

Het gemiddelde aankoopbedrag is 100 euro of meer

Splitsing per land in 2022 +

Gemiddelde aankoopbedrag laatste order

174.0

161.4

144.0

141.9

126.8

123.5

105.3

99.8

98.6

Consumenten zijn bereid om bijna 5 dagen op hun order te wachten

Consumenten zijn geduldiger geworden

Splitsing per land in 2022 +

Gemiddelde maximale levertijd

5.6

5.1

5.0

5.0

4.8

4.8

4.8

4.7

4.4

Consumenten zijn bereid 5-6 dagen te wachten op hun terugbetaling

De maximale termijn voor terugbetaling in de EU is 14 dagen.

Splitsing per land in 2022 +

Gem. max. aantal dagen voor een terugbetaling

6.6

5.9

5.5

5.5

5.3

5.1

4.9

4.7

4.3

23.000 bedrijven gebruiken Sendcloud om
aan de verwachtingen van hun klanten te voldoen

Geef je klanten de perfecte bezorgervaring en
bespaar tegelijkertijd op logistieke kosten.

Start nu gratis

E-commerce statistieken over verzending in Europa en de VS

Je bedrijf uitbreiden naar nieuwe markten staat bovenaan de prioriteitenlijst van de meeste online retailers.
Om succesvol te zijn in een overvolle markt moet je de gewoonten en voorkeuren in verschillende landen en regio’s kennen.

Wist je dat…

…Franse consumenten hun pakketten liever ophalen bij een servicepunt, terwijl Spaanse en Italiaanse klanten enthousiast worden als ze hun eigen bezorgdatum kunnen kiezen?

Het zijn de kleinste verschillen die de grootste impact hebben.

De bereidheid om voor verzendkosten te betalen hangt af van de orderwaarde

Premium verzending, maar ook prijspsychologie kunnen redenen zijn waarom het gemiddelde hoger is voor hoge bestelwaarden.

Splitsing per land in 2022 +

Gemiddelde verzendkosten die men bereid is te betalen

$7.5

$9.2

$12.8

€4.8

€4.9

€5.8

£4.7

£5.1

£6.8

€4.6

€5.3

€6.9

€4.5

€4.5

€5.5

€4.4

€4.6

€6.2

€4.1

€4.8

€6.5

€3.8

€4.6

€6.3

€3.5

€4.0

€5.5

Laten we eens kijken naar de meest populaire bezorgmethoden volgens consumenten in 2023

Andere opties +

Meest populaire verzendopties

Weekend delivery 21%
Pickup at a local store 21%
CO2 neutral delivery 19%
Evening delivery 18%
Mailbox delivery 17%
Service point delivery 16%
Parcel locker delivery 14%
Flash delivery (in one hour) 21%

De favoriete vervoerders verschillen per land. Ontdek meer op deze kaart.