Skip to main content

Sinds 1999 verzorgt GLS de levering van pakket- express- én vrachtzendingen over de gehele wereld. Vanaf nu is GLS eindelijk te gebruiken in combinatie met Sendcloud. Benieuwd naar de mogelijkheden? Lees dan snel verder! 

Wat is GLS Netherlands?  

GLS is een van de meest toonaangevende vervoerders van Europa. Bij deze vervoerder heb je keuze uit een groot aantal vervoersproducten die je met aanvullende services kunt combineren. Dagelijks vervoert GLS goederen van duizenden klanten naar zakelijke en particuliere ontvangers, waarbij een goede afleverkwaliteit en snelle doorlooptijd centraal staan.

Wat maakt GLS voor jou de juiste verzendpartij en hoe integreer je de verzendoptie in Sendcloud? Hieronder vertellen we je er alles over.

Waarom kiezen voor GLS?

  • Keuze uit pakket- en vrachtzendingen
  • Extra snelle bezorgservice met ExpressParcel
  • Korte doorlooptijden in binnen- en buitenland
  • Bezorging ook op zaterdag
  • Flexibele bezorgtijden en -opties voor de ontvanger
  • Een netwerk van ruim 700 Parcel Shops in Nederland
  • CO2-neutrale distributie
  • Je pakket- en/of vrachtzending is te volgen met Track & Trace
  • Pakketten zijn standaard verzekerd tot € 500,- (met uitzondering van EconomyParcel)
  • Vaste pickups voor het afhalen van je zendingen

GLS eenvoudig koppelen aan je webwinkel? Probeer Sendcloud nu gratis!

Verzendopties van GLS  

Je kunt kiezen uit 3 verzendopties: pakketzendingen (Parcel), expresszendingen (Express) en vrachtzendingen (Freight). Waarbij Parcel en Freight ook internationaal mogelijk zijn en Express de extra snelle bezorgservice binnen Nederland is.

Optie 1: GLS Parcel 

Met GLS Parcel kun je nationaal en internationaal zowel B2B als B2C pakketzendingen versturen. Afhankelijk van de bestemming van je pakket, heb je de keuze uit 4 producten:

  • GLS EconomyParcel
  • GLS BusinessParcel 
  • GLS EuroBusinessParcel 
  • GLS GlobalBusinessParcel 

GLS EconomyParcel is het betrouwbare en voordelige product waarmee je zonder handtekening voor ontvangst pakketten kunt bezorgen, waar mogelijk via de brievenbus. Een doorlooptijd van minder dan 24 uur geldt voor heel Nederland, inclusief Texel. Voor de overige Waddeneilanden geldt een doorlooptijd van 48 uur.

GLS BusinessParcel is het betrouwbare product voor nationale zendingen. GLS vervoert pakketten van maximaal 32 kilo veilig en snel binnen Nederland binnen 24 uur. Voor de Waddeneilanden geldt een iets langere doorlooptijd, namelijk van 48 uur. 

Met GLS EuroBusinessParcel kun je je pakketzendingen door heel Europa laten bezorgen. Zendingen naar omringende landen zoals Duitsland, België, Luxemburg en Denemarken worden doorgaans binnen 24 tot 48 uur bezorgd. Voor de wat verder gelegen landen binnen Europa is de doorlooptijd maximaal 5 dagen. 

GlobalBusinessParcel is er voor pakketzendingen naar landen buiten Europa. Binnen 2 tot 6 dagen wordt je pakket geleverd bij de ontvanger. 

Optie 2: GLS Express 

Eén van de voordelen van GLS is dat zij binnen Nederland een eigen Express-netwerk heeft. Wil je dat je pakket gegarandeerd de volgende werkdag geleverd wordt? Dan kan dat. Express-zendingen worden geleverd van maandag t/m zaterdag, waarbij je kunt kiezen uit drie verzendopties: 

  • Levering vóór het einde van de volgende werkdag 
  • Levering vóór 12 uur in de ochtend 
  • Levering vóór 9 uur in de ochtend 

Mocht de zending onverhoopt toch niet op tijd geleverd worden? Dan brengt GLS je direct op de hoogte. Ligt de fout bij GLS? Dan geldt de ‘money-back’ garantie. Alle Express-pakketten zijn verzekerd tot een bedrag van maximaal € 1.000,-.

Optie 3: GLS Freight 

Verstuur je ook – of juist alléén maar vrachtzendingen? Dan is GLS wellicht een goede match voor jou. Houd er wel rekening mee dat deze optie alleen geschikt is voor B2B-zendingen. Afhankelijk van de bestemming kun je kiezen uit de volgende opties:  

  • GLS BusinessFreight 
  • GLS Eurobusiness Freight 

Met GLS BusinessFreight kun je vrachtzendingen versturen binnen Nederland met 24-uurslevering. Een zending naar de Waddeneilanden duurt iets langer, ongeveer 48 uur.  

GLS EuroBusinessFreight is de methode voor je vrachtzendingen naar landen binnen Europa. Zendingen naar omringende landen zoals Duitsland, België en Luxemburg worden doorgaans binnen 24 tot 48 uur bezorgd. Voor de wat verder gelegen landen binnen Europa is de doorlooptijd doorgaans rond de 5 dagen.  

Binnen Freight kent GLS verschillende verzendeenheden, van standaard pallet tot lengtecollo.


Aanvullende services GLS

Parcel services

  • FlexDeliveryService | GLS biedt de ontvanger, al voor de eerste afleverpoging, de mogelijkheid invloed uit te oefenen op de datum, tijd en/of locatie van de levering. Deze service is óók beschikbaar voor veel landen binnen Europa.
  • ShopReturnService | Met deze handige retourservice kan de ontvanger zelf bepalen wanneer hij het pakket wenst te retourneren, door het aan te bieden bij één van de meer dan 700 GLS Parcel Shops binnen Nederland.
  • ShopDeliveryService | Niet thuis of liever je pakket ophalen bij een GLS Parcel Shop? Dat kan, door al tijdens het bestelproces de ontvanger te laten kiezen voor een GLS Parcel Shop. Wanneer het pakket kan worden afgehaald wordt de ontvanger hierover geïnformeerd. 
  • SaturdayService | Is de ontvanger doordeweeks niet thuis, dan kan bezorging op zaterdag uitkomst bieden. 
  • Pick&ReturnServiceWil de ontvanger een pakket retoursturen? Met deze service haalt GLS retourzendingen op bij elk willekeurig adres (ook buiten Nederland) en brengt het pakket terug naar jou. 
  • Pick&ShipService | Met deze service haalt GLS een zending op bij elk willekeurig adres en bezorgt deze overal in Europa rechtstreeks bij de ontvanger.

Freight services

  • Pick&ReturnService | Wil de ontvanger een zending retoursturen? Met deze service haalt GLS retourzendingen op bij elk willekeurig adres (ook buiten Nederland) en brengt het pakket terug naar jou. 
  • Pick&ShipService | Met deze service haalt GLS een zending op bij elk willekeurig adres en bezorgt deze overal in Europa rechtstreeks bij de ontvanger. 

Waaraan moeten mijn GLS zendingen voldoen?

Het is heel belangrijk dat je de voorwaarden van de vervoerder goed kent. Je wilt namelijk niet achteraf voor extra kosten komen te staan.  

Wij hebben de belangrijkste informatie per methode voor je op een rijtje gezet:  

 

Product Max gewicht  Max gordelomvang*
Max Afmetingen
GLS EconomyParcel 32 kg  300 cm Lengte    

Breedte

Hoogte

200 cm

80 cm

60 cm

GLS BusinessParcel  32 kg  300 cm Lengte    

Breedte

Hoogte

200 cm

80 cm

60 cm

GLS EuroBusinessParcel 32 kg  300 cm  Lengte

Breedte

Hoogte

200 cm

80 cm

60 cm

GLS GlobalBusiness

Parcel

** 300 cm  Lengte

Breedte

Hoogte

200 cm

80 cm

60 cm

GLS ExpressParcel 32 kg   300 cm Lengte

Breedte

Hoogte

200 cm

80 cm

60 cm

GLS BusinessFreight 1.000 

kg

–  Afhankelijk van verzendeenheid
GLS EuroBusiness

Freight

1.000

kg

Afhankelijk van verzendeenheid  

 

*Gordelomvang = 1xlengte + 2xbreedte + 2xhoogte  

** Voor elke GlobalBusinessParcel dien je het volumegewicht te berekenen en te vergelijken met het gewicht in kilo’s. Het volumegewicht wordt berekend volgens een door de IATA goedgekeurde formule. Volumegewicht in kg = (lengte in cm x breedte in cm x hoogte in cm) / 5000. De hoogste van de twee wordt gebruikt voor het vaststellen van de verzendkosten. De gewichten dienen naar boven afgerond te worden.

Ontvanger niet thuis? 

Doet er niemand open om het pakket in ontvangst te nemen? Dan laat de bezorger een ‘Niet thuis bericht’ achter bij je klant. De ontvanger kan vervolgens via de website of Customer Service van GLS aangeven hoe hij/zij het pakket alsnog in ontvangst wil nemen. Wordt de zending aangeboden op een zakelijk adres? Dan doet de bezorger de volgende werkdag automatisch nog een afleverpoging. 

Je kunt natuurlijk ook meteen gaan voor een succesvolle eerste aflevering. Met de gratis FlexDeliveryService informeert GLS de ontvanger op voorhand wanneer de bezorger langskomt. De ontvanger kiest vervolgens zelf een geschikte dag, tijdvak en locatie. 

GLS Parcel Shops

Pakketten afhalen, verzenden of retourneren, kan allemaal via het Parcel Shop-netwerk. De Parcel Shops zijn gevestigd in verschillende bestaande winkels en bedrijven (volgens het shop-in-shop-systeem), waardoor klanten heel snel geholpen kunnen worden. In Nederland zijn ruim 700 GLS Parcel Shops waar consumenten en kleine zakelijke verzenders pakketten kunnen afhalen, verzenden of retourneren. De meeste van deze pakketpunten zijn op werkdagen tussen 09:00 en 18:00 uur en op zaterdag geopend.

Toeslagen

In sommige gevallen kunnen extra toeslagen gelden. De belangrijkste toeslagen vind je hieronder:

  • Volumetoeslag – voor pakketten die, ongeacht het feitelijke gewicht, een volumegewicht hebben van meer dan 38,4 kg (ofwel 128 liter inhoud), wordt een toeslag berekend van € 4,00 per pakket. Voor het berekenen van het volumegewicht van een pakket geldt een omrekenfactor van 300Kg/M3. 
  • Voor niet-machinaal sorteerbare pakketten ontvang je een toeslag. Per pakket wordt er €4,00 gefactureerd. 
  • Brandstoftoeslag – afhankelijk van de prijs van ruwe olie en de invloed ervan op de prijs van vervoer.
  • Eco-toeslag – een bijdrage aan het verduurzamen van de transportactiviteiten.

Wil je meer weten over de verschillende toeslagen en bijhorende tarieven? Neem contact op met GLS


Verpakkingsrichtlijnen

Om het verzendproces zo soepel mogelijk te laten verlopen, zijn er een aantal verpakkingsrichtlijnen waar je pakketten aan moeten voldoen. We hebben ze voor je op een rij gezet: 

  • Stem de verpakking goed af op de inhoud; dozen die niet vol zitten kunnen in elkaar zakken en te volle dozen kunnen scheuren.
  • Kies voor stevig verpakkingsmateriaal.
  • Heb je ruimte over in de doos? Vul dit dan op, bijvoorbeeld met piepschuim of luchtzakken. Zo kan de inhoud niet gaan schuiven.
  • Maak de verpakking dicht met stevige tape. 
  • Plak het etiket op de grootste zijde van de doos en zorg dat dit goed zichtbaar is.
  • Gebruik ‘deze-kant-boven-stickers’ bij minder solide inhoud.
  • Recycle je verpakkingsmateriaal? Verwijder dan alle oude etiketten en stickers.
  • Gebruik geen postbusadressen en bundel je pakketten niet.

Hoe werkt afhalen bij GLS?

Als klant van GLS kun je je pakketten af laten halen, op vaste dagen of eenmalig. GLS brengt €0,67 per pakket in rekening voor het afhalen, waarbij een minimum bedrag van €6,70 wordt gehanteerd.

Naast de mogelijkheid tot afhalen kun je je pakketten natuurlijk inleveren bij een van de Parcel Shops.  

Hoe werkt GLS met Sendcloud?  

Je kunt GLS via Sendcloud gebruiken in combinatie met een eigen contract. Maak je al  gebruik van GLS via je eigen contract?  

Dan kun je je eigen contract eenvoudig inladen bij Sendcloud en gelden je eigen (prijs)afspraken. Dit is al mogelijk na het activeren van ons Small Shop abonnement.  

Bij Mijn contractenactiveer je je huidige credentials en kun je direct aan de slag. 

Heb je nog geen eigen contract? Dan kun je helaas nog niet direct met GLS aan de slag, maar moet je eerst bij hen een contract aanvragen. 

Daniëlle Elbertse

Daniëlle Elbertse is werkzaam als Marketing Specialist bij Sendcloud. Met haar expertise op het gebied van IT en e-commerce logistiek helpt ze online retailers met het optimaliseren van hun verzendstrategie.

Begin vandaag nog met slimmer verzenden

Start gratis
Ingesteld in 5 minuten Geen technische kennis nodig Gratis support
Stars

Meer dan 2000 vijf sterren reviews

G2 Crowd Logo Trustpilot Logo Capterra Logo

6 Reacties

  • Gerda van Riessen schreef:

    Ik heb 2 de zelfde pakketten ontvangen
    En heb maar 1 besteld
    Hoe kan ik die retourneren

    • Senna Cobben schreef:

      Hi Gerda,

      Bedankt voor je reactie! Wij raden je aan om hiervoor contact op te nemen met de webshop waar je je order geplaatst hebt. Zij kunnen je meer informatie geven over hoe ze het pakket graag retour ontvangen. Hopelijk gaat het zo lukken!

      Een fijne dag verder 🙂

      – Senna

  • Selma schreef:

    Hi! Hoe kan ik een groot pakket retour sturen? De parcel shop neemt het niet aan..

    • Iris Dings schreef:

      Hi Selma,

      Dat hangt af van de vervoerder en waar het naartoe moet. Via welke vervoerder heb je het pakket ontvangen? Het beste is om even contact op te nemen met de webshop waar het pakket vandaan komt. Die zouden je moeten kunnen helpen bij het retourneren van je pakket.

      Succes!

  • Rob Olive schreef:

    Kan ik mijn pakket thuis laten opahalen door GLS, GLS verstuurt dan mijn pakket.

    • Daniëlle Elbertse schreef:

      Beste Rob,

      Bedankt voor je vraag!

      Als je zakelijk een groot aantal pakketten verzendt, kan GLS de pakketten bij je op locatie op komen halen. Meer informatie hierover kun je vinden via https://support.sendcloud.com/hc/nl/articles/360056332511-GLS-verzendvoorwaarden (onder het kopje Hoe werkt afhalen bij GLS?).

      Bedrijven met een kleiner aantal pakketten en particulieren kunnen pakketten via de GLS Parcel Shops versturen. Voor meer informatie hierover verwijs ik je graag door naar GLS.

      Hopelijk heb ik je hiermee voldoende kunnen helpen. Succes!

      – Daniëlle