“Dankzij SendCloud verzenden we onze pakketten 70% sneller.”

Martijn Stelder | Eigenaar e-carnavalskleding.nl

E-carnavalskleding webshop

Ieder jaar barst in het zuiden van het land de carnavalsgekte los. Dat is niet de enige reden waarom e-Carnavalskleding succes heeft. E-Carnavalskleding.nl is in 2009 opgericht vanuit een eigen slechte ervaring met een andere webshop. “Dat moet vele malen beter en klantvriendelijker”. Inmiddels is E-Carnavalskleding.nl de grootste feestwinkel van de Benelux in de verkoop van carnavalskleding. Het blijft niet bij carnavalskleding. Ook outfits voor Sinterklaas en Halloween en accessoires voor dames, heren, baby’s en kinderen behoren tot het assortiment van ruim 3000 artikelen. Ontdek in dit succesverhaal welke uitdagingen en beslissingen hebben geleid tot dit grote succes.

Over E-carnavalskleding.nl

Van slaapkamer tot gerenommeerde webshop
In april 2009 werd e-Carnavalskleding.nl opgericht naar aanleiding van een slechte ervaring bij een andere webshop. In het begin was er sprake van één leverancier, om de focus op klantenservice en aftersales te kunnen leggen. Al snel werd de slaapkamer te klein en werd de voorraad ondergebracht bij een externe loods. Twee jaar later werd de voorraad verplaatst naar een kantoorpand met magazijnOm de klantenservice en verwerkingstijd te verbeteren, besloten ze op een warehousemanagement systeem (WMS-systeem) over te gaan. Inmiddels werken ze met het WMS-systeem van Picqer en een SaaS product dat continue updates doorvoert. Daarnaast gebruiken ze SendCloud voor een efficiënt verzendproces.

“We kunnen eenvoudig switchen van vervoerder, zonder dat de klant daar hinder van ondervindt.”

Hoe ziet je verzendproces met SendCloud eruit?
“We werken met een combinatie van Picqer, onze webshop en SendCloud. Voor de verwerking van bestellingen wordt er met het WMS-systeem gewerkt. Aan de hand van barcode-scanning kunnen onze orders worden gepickt en verpakt tot zending. Aan de paktafel worden de barcodes vervolgens gescand tot de bestelling compleet is en daarna komt er via de SendCloud tool automatisch een label uit de printer.”

Wat zijn de grootste challenges waar jullie ’s nachts van wakker liggen?
“Het blijft een voortdurende strijd om hoog te scoren in Google. Als iemand ons vraagt wat we eigenlijk doen de hele dag, dan is ons antwoord: het optimaliseren van de shop voor SEO. Daarnaast is het een uitdaging om de looproutes in het magazijn te optimaliseren, om de doorlooptijd zo kort mogelijk te maken. Ons product is seizoensgebonden, dus daarom moeten we ons tevens bezighouden met productinnovatie, zodat de collectie vernieuwend en up to date blijft.”

Wat zijn de oplossingen voor deze uitdagingen?
“Voor het optimaliseren van SEO werken we nauw samen met een extern marketing & communicatie bureau. Zo zijn we te allen tijde op de hoogte van de laatste ontwikkelingen van Google. De overgang naar het WMS-systeem in de cloud en de korte looproutes dragen enorm bij aan onze efficiency. Bovendien zorgt een koppeling met leveranciers en een strategisch inkoopbeleid voor het minimaliseren van de overstock. Ons strategische inkoopbeleid wordt bepaald aan de hand van statistieken uit voorgaande jaren. Zo kan er per product een geschikt voorraadniveau worden bepaald. Voor trends op het gebied van films, politiek en musicals zijn we afhankelijk van releasedata. We struinen daarom wekelijks fora, blogs en e-commerce sites af voor de nieuwste ontwikkelingen. Hierop stemmen wij ons assortiment af, zoals een Trump kostuums en maskers bij de inauguratie van president Trump.”

E-carnavalskleding

“We struinen fora, blogs en e-commerce sites af om ons assortiment af te stemmen op trends.”

Hoe ziet je verzendproces met SendCloud eruit?
“We werken met een combinatie van Picqer, onze webshop en SendCloud. Voor de verwerking van bestellingen wordt er met het WMS-systeem gewerkt. Aan de hand van barcode-scanning kunnen onze orders worden gepickt en verpakt tot zending. Aan de paktafel worden de barcodes vervolgens gescand tot de bestelling compleet is en daarna komt er via de SendCloud tool automatisch een label uit de printer.”

Hoeveel sneller en handiger werkt het verzendproces nu?
“In onze beginjaren maakten we gebruik van het Parcelware Desktop systeem van PostNL. Hier dienden wij zelf adresgegevens in om vervolgens een zegel af te drukken. Aan het einde van de dag moesten de zendingen handmatig worden voorgemeld bij PostNL. Met behulp van SendCloud is ons proces een stuk efficiënter. We kunnen nu met minder mensen veel meer orders aan. Voorheen werkten er 20 tot 25 medewerkers in ons magazijn gedurende het seizoen en tegenwoordig nog maar 5-7 medewerkers. Druk je dit uit in cijfers dat verzenden we door het gebruik van SendCloud zo’n 70% sneller! Het enige verbeterpunt is meer parameters voor het bepalen van het retourbeleid. Het zou bijvoorbeeld ook fijn zijn als klanten kunnen aanvinken welke producten ze retour sturen en met welke reden.”

E-carnavalskleding.nl ❤ SendCloud

”We maken nu 3 jaar gebruik van SendCloud en merken duidelijke verschillen. We zijn nu niet meer zo afhankelijk van een vervoerder, omdat we eenvoudig kunnen switchen tussen vervoerders, zonder dat de klant hier hinder van ondervindt. SendCloud is volledig geïntegreerd met ons WMS-systeem (Picqer) en er kan met één druk op de knop een verzendlabel worden geprint. Zodra de order wordt aangemeld bij de vervoerder, wordt de klant op de hoogte gebracht door een track & trace mail. De tool biedt tevens mogelijkheden tot het aanmelden van retouren door klanten. Tot slot is het een groot voordeel dat je met SendCloud onderhandelt en niet met alle vervoerders apart.”

Voordelen

  • Volledige integratie met ons WMS-systeem
  • Eenvoudig switchen van vervoerder
  • Retouraanmelding voor klanten mogelijk
  • Meer orders verwerken met minder personeel
  • Automatisch verzendlabels printen

Wil je net als E-carnavalskleding.nl effiënter verzenden?