De e-commerce wereld is booming! Voor jou als online retailer is dat natuurlijk mooi, maar ook vervoerders hebben meer werk dan ooit.

Hoewel zij constant bezig zijn met het verbeteren van hun processen, zijn er momenten dat vervoerders het zwaar te verduren hebben.

Dat komt elk jaar voor in de aanloop naar de feestdagen (eindejaarspiek), maar bijvoorbeeld ook bij het uitbreken van corona.

Het verwerken van dubbel zoveel bestellingen brengt uitdagingen met zich mee. Helaas ligt vertraging dan op de loer.

Zeker met bijvoorbeeld een tekort aan bezorgers. Een dergelijke situatie is vervelend voor iedereen die erbij betrokken is.

Niet alleen voor de vervoerders en pakketbezorgers, ook voor jou als online retailer en natuurlijk voor je klant.

Hoe kun je als online retailer omgaan met vertragingen? Je leest het in dit artikel!

Wanneer vervoerders onder druk komen te staan

Elke dag gaan er miljoenen pakketten over de toonbank bij vervoerders, dat is niets nieuws meer sinds de opkomst van e-commerce.

Maar als in korte tijd het aantal te verwerken pakketten sterk stijgt, kun je je voorstellen dat vervoerders onder druk komen te staan.

Jaarlijks neemt van midden november tot eind december het aantal internetbestellingen flink toe vanwege de eindejaarspiek.

Er zijn dan zoveel dagen waar in e-commerce op wordt ingespeeld, zoals Singles Day, Black Friday & Cyber Monday, Sinterklaas en kerstmis.

En juist in de feestdagenperiode is het belangrijk dat pakketten op tijd geleverd worden. Voor je klant, maar ook voor jou (lees: negatieve reviews).

We delen graag een aantal e-commerce logistiek tips die helpen om het verzendproces zo soepel mogelijk te laten verlopen, voor vervoerders, jou als online retailer én je klant!

Wat je als webshop kunt doen bij vertragingen

Helaas heb je als online retailer geen volledige controle op het verzendproces. Zeker in zo’n drukke tijd kan het voorkomen dat een zending vertraging oploopt.

Gelukkig kun je een aantal dingen doen om hier zo goed mogelijk op in te spelen, voor de vervoerder, voor je klant en dus ook voor jezelf.

We zetten een aantal tips voor je op een rij:

  1. Switch tussen vervoerders
  2. Afhaalpunten in je checkout
  3. Houd je klant op de hoogte
  4. Verleng je retourtermijn
  5. Verzekerd verzenden

1. Switch tussen vervoerders

In plaats van verzenden met één vervoerder, is het verstandiger om meerdere vervoerders te combineren.

We adviseren dit al jaren, want consumenten vinden keuzevrijheid in bezorging alsmaar belangrijker worden.

Wanneer je meerdere vervoerders combineert, kun je gebruikmaken van verschillende verzendopties van meerdere vervoerders.

Zo creëer je niet alleen een optimale mix aan verzendopties in de checkout voor je klant, het spreidt ook het risico op vertraging van de levering.

Mochten er vertragingen zijn bij de ene vervoerder in een bepaalde regio, dan switch je gemakkelijk over naar een andere.

Met Sendcloud switch je gemakkelijk in één klik naar een andere verzendoptie en/of vervoerder.

Let bij het kiezen van een andere vervoerder of verzendoptie wel op de eisen qua afmetingen en het gewicht, om toeslagen te voorkomen. 

Switch tussen vervoerders en bespaar tijd (en kosten) op je verzendproces. Meld je gratis aan!

2. Afhaalpunten in je checkout

Een bestelling laten bezorgen bij een afhaalpunt geeft een hogere aflevergarantie. Bovendien is het makkelijk voor de vervoerder.

Bij Sendcloud werken we met meerdere vervoerders samen en heb je dus een groot aanbod van afhaalpunten in je checkout. Zo is er altijd wel één in de buurt bij je klant.

Daarnaast is het voordeel van afhaalpunten dat het een voordeligere verzendoptie is. De vervoerder kan tenslotte met maar één bezorging meerdere pakketten afleveren.

Zo gaan je marges niet verloren en ben je ook nog eens milieuvriendelijker bezig (wat ook steeds belangrijker wordt gevonden door de consument).

Onze afhaalpuntkiezer werkt ook binnen Europa, dus ook voor internationale zendingen is dit een aantrekkelijke verzendoptie.

In Europa is er altijd binnen een straal van 3 kilometer een afhaalpunt en in Nederland is die straal zelfs minder groot.

Verzenden naar afhaalpunten

3. Houd je klant op de hoogte

Goed communiceren met je klanten is altijd belangrijk, maar bij mogelijke vertraging helemaal. Communiceer al in je webshop dat de bezorging van pakketten door de drukte langer kan duren.

Als je je klanten hier netjes van op de hoogte brengt, creëer je meer begrip voor de situatie. Je kunt ook communiceren dat het kiezen voor levering bij een afhaalpunt een slimme optie is.

Daarnaast kun je je klanten het beste pro-actief op de hoogte houden van updates over de levering. Dit kan eenvoudig met automatische Track & Trace mails.

Deze kun je binnen ons platform opstellen in je eigen huisstijl, evenals de Track & Trace pagina. Zo bouw je eens een band van vertrouwen op met je klanten en blijf je top of mind.

Het is nu zelfs mogelijk om automatisch een e-mail te versturen wanneer een zending vertraagd is. Handig, want 95% van de Nederlandse consumenten vindt het prettig van vertraging op de hoogte te worden gehouden, blijkt uit ons onderzoek onder 8000 Europese e-shoppers.

Zo houd je je klanten tevreden, waardoor ze hopelijk weer bij je terugkeren en het scheelt je een heleboel vragen op de klantenservice afdeling.

Automatische Track & Trace mail

4. Verleng je retourtermijn 

De laatste tip die we je mee willen geven is het verlengen van de retourtermijn. Volgens het herroepingsrecht is een retourtermijn van minimaal 14 dagen verplicht.

Je bent echter vrij om deze termijn te verlengen en dat is in deze situatie erg fijn voor vervoerders. Je belast ze op deze manier namelijk niet met nóg meer zendingen in korte tijd.

Bovendien is dit prettig voor je klanten, omdat iedereen in december druk is en ze ondanks mogelijke vertraging van de retourzending alsnog de retourtermijn kunnen halen.

En hoewel vaak wordt gedacht dat een langere retourtermijn meer retourzendingen oplevert, blijkt vaak het tegenovergestelde waar te zijn.

Consumenten raken op een gegeven moment ‘gehecht’ aan producten en dat maakt de kans op retouren juist kleiner.

Daarnaast kan een langere retourtermijn helpen om conversies te boosten. 29% van de Nederlandse consumenten bestelt namelijk niet wanneer de retourtermijn korter is dan 30 dagen. Nog eens 22% vindt zelfs dat de retourperiode minimaal 60 dagen moet zijn. 

5. Verzekerd verzenden

Deze tip is niet direct een oplossing voor vertraging, maar zeker de overweging waard: pakketten verzekerd verzenden.

Wanneer er miljoenen pakketjes over de sorteerband gaan, wordt de kans op een verloren pakket helaas groter.

Je kunt altijd een onderzoek starten, maar indien je pakket zoek raakt en de zending is niet verzekerd, dan krijg je als online retailer nooit een vergoeding.

Door een pakket verzekerd te verzenden, dek je dit risico af. Via Sendcloud kun je voor ieder gewenst bedrag een verzekering afsluiten, tegen een voordeliger tarief.

Zeker voor producten met een hogere waarde raden we aan om hier gebruik van te maken. Het is wel belangrijk om rekening te houden met de voorwaarden.

Zo geldt voor een verloren zending binnen Europa een wachttijd van 10 dagen voordat je een claim in kunt dienen. Bij zendingen buiten Europa geldt een wachttijd van 15 dagen.

Voor beschadigde pakketten geldt dat er binnen 14 dagen na ontvangst van de zending een claim ingediend moet worden. Ook gelden er strenge eisen wat betreft de verpakking.

Indien hier niet volledig aan voldaan wordt, wordt de claim niet goedgekeurd en krijg je helaas geen vergoeding van de verzekering.

Voor aanvullende inspectie kan de verzekeringsmaatschappij het beschadigde item en/of de verpakking opvragen. Bewaar dit dus tot de claim is afgerond!

Lees de voorwaarden van verzekerd verzenden hier 

Internationale webshop retouren

Tot slot: veel succes met de komende tijd!

Als laatste willen we je veel succes wensen. We hopen dat deze tips je helpen om je verzendproces zo soepel mogelijk te laten verlopen en dus je klanten tevreden te houden.

De feestdagenperiode is dan misschien wat hectisch, maak er een mooie tijd van voor je webshop, je klanten én met geliefden.

Mocht je nog vragen hebben, laat dan gerust een reactie achter. We helpen je graag!

P.S. lees ook ons artikel over de e-commerce piek, met praktische tips om je goed voor te bereiden. En in dit artikel vind je de aangepaste levertijden

Leave a Reply