Skip to main content

Precies 10 jaar geleden werd verzending nog beschouwd als een van de grootste struikelblokken voor e-commercebedrijven. Een tijdrovend verzendproces en het ontbreken van een geschikte oplossing op de markt inspireerde founders Rob, Bas en Sabi tot de oprichting van Sendcloud. Een decennium later is het tijd om onze raket eens van binnen te bekijken en samen terug te kijken op 10 jaar innovatie. Hier is onze trip down memory lane!

3, 2, 1….. De lucht in! De opkomst van Sendcloud

Wist je dat er vandaag de dag ongeveer 500 sterspelers bij Sendcloud werken? Gaandeweg begonnen medewerkers Sendcloud een raket te noemen. Waarom? We kennen simpelweg geen grenzen bij Sendcloud. Ons doel is samen te groeien en te slagen en dat gaat in hoog tempo.

Laten we eens kijken wat er in een decennium is bereikt.

Waar het allemaal begon

Onze drie founders zijn niet alleen zakenpartners, maar ook al heel lang goede vrienden.

Toen ze nog studeerden, hadden ze hun eigen webshop waarmee ze smartphone-accessoires verkochten. Het was zwaar voor ze om de webshop staande te houden vanwege grote concurrentie en lage winstmarges. Hoe konden ze overleven als de verzendkosten zo hoog waren en alle verzendlabels handmatig moesten worden gemaakt?

Na eindeloos zoeken naar een oplossing op Google en diverse forums, kwamen ze erachter er simpelweg geen bestond. Dus dachten ze “Fuck it, laten we zelf iets bouwen!”. Zo vroegen ze een vriend het avontuur met hen aan te gaan. Dit was de eerste developer van Sendcloud.

Het enige wat nog geregeld moest worden was een contract met een vervoerder zodat de eerste integratie met hun shopsysteem gebouwd kon worden.

10-Jahre-Sendcloud-Beginn

De kracht van partnerrelaties

Zonder vervoerders geen verzendoplossing

Als vroege twintigers was een hele uitdaging om in gesprek te komen met bazen van de grote bezorgbedrijven. Dus probeerden ze eerst te werken met kleinere partners van de grote bedrijven. Maar de grootste nationale vervoerder was het er niet mee eens en maakte het de mannen erg moeilijk.

“Gelukkig kenden we een neef van de CFO van PostNL. We gaven hem een mooi aanbod van 150 euro en een krat bier in ruil voor dat hij ons bij zijn oom rond de tafel zou krijgen, haha. Zijn oom heeft uiteindelijk gemaild en ons doorverbonden met de e-commerce directeur. Zo is het allemaal begonnen.” | Rob van den Heuvel, CEO van Sendcloud

De hoop op een goed aanbod was niet groot, maar toen PostNL de founders bezocht in hun zogenaamde “kantoor” (lees, het huis van een van de ouders), deden ze hen een geweldig aanbod waarmee ze de eerste gebruikers korting konden geven. DHL volgde snel na dat eerste succes. De eerste versie van Sendcloud was geboren en koppelde ordergegevens uit Magento en WooCommerce met PostNL en DHL.

Met hogere eisen van consumenten en een groeiend aantal gebruikers werd het uiteindelijk steeds belangrijker om nog meer vervoerders aan te sluiten. Een multi-carrier oplossing en directe integraties met verschillende shopsystemen en marktplaatsen werden de solide basis van ons platform.

Daarnaast werd het mogelijk om Sendcloud kortingstarieven te gebruiken en eigen verzendcontracten te uploaden. De hybride manier, die beide combineert, helpt vandaag de dag nog steeds veel online retailers om zo efficiënt mogelijk te verzenden.

Nu, 10 jaar later, zijn we erin geslaagd om meer dan 80 vervoerders uit heel Europa te integreren. We hebben zelfs een oplossing ontwikkeld die vervoerders zelf in staat stelt om te integreren met Sendcloud.

“Omdat Sendcloud een groot netwerk van vervoerders heeft, kun je flexibel verzenden en gemakkelijk schalen.” | Lars Ackerman, Bloomon

10 jaar Sendcloud integratiesDe Sendcloud Tribe

Zonder partners, geen succes! Dat hebben we al in de beginfase van onze start-up geleerd. Daarom hebben we een intern team dat verantwoordelijk is voor het opbouwen en onderhouden van partnerrelaties. Of het nu gaat om SaaS-oplossingen voor e-commerce of digitale bureaus en platforms, we hebben één gemeenschappelijk doel: we willen online retailers helpen groeien!

Met die mindset blijven we de Sendcloud tribe uitbreiden en hebben we ondertussen al meer dan 60 integraties gebouwd met verschillende shopsystemen, marktplaatsen, WMS- en ERP-systemen en zelfs betalingsoplossingen, om het gedoe met retourkosten op te lossen.

“We beseften al vroeg dat partnerrelaties een aanvulling zijn op ons eigen producten en diensten. Een perfecte manier om breder en sneller te groeien dan anderen. Voor ons gaan partnerrelaties over meer dan winst. Het gaat om het opbouwen van een gemeenschap waar mensen deel van willen uitmaken.” | Roland Jansen, Global Head of Partnerships bij Sendcloud

integraties met shopsystemen

Van automatisch labels aanmaken tot het revolutioneren van het verzendproces

Met de juiste ingrediënten wilden wij de best mogelijke oplossing ontwikkelen om verzenden zo makkelijk mogelijk te maken. Maar dit is makkelijker gezegd dan gedaan. Laten we in het Sendcloud platform duiken en ontdekken wat we hebben ontwikkeld om de verzending van A tot Z af te handelen.

Één klik op de knop

Onze eerste en nog steeds meest gewaardeerde functie van het platform is de feature voor het maken van labels. Hiermee kunnen bedrijven die hun online verkoopkanalen koppelen aan Sendcloud met één klik verzendlabels printen. Een foutloze manier om verzendlabels te genereren.

Zelfs met een “eenvoudige” oplossing als deze is innovatie mogelijk. De verzendregels van Sendcloud zijn jaren later geïntroduceerd en automatiseren het aanmaken van labels nog verder. Ze kunnen worden ingesteld met een “als dit (en dit), dan dat” scenario, welke dan automatisch wordt toegepast op alle toekomstige orders die aan de relevante criteria voldoen.

“Wat begon als een eenvoudig online portaal voor het aanmaken van verzendlabels voor Nederlandse vervoerders, is nu uitgegroeid tot een uitgebreide alles-in-één oplossing voor het automatiseren van logistiek op grote schaal. We hebben met succes klanten bediend terwijl we een snelle groei van ons bedrijf doormaakten. Nu bedienen we aanzienlijk meer en ook grotere bedrijven en hebben we met succes uitgebreid naar 8 verschillende landen. ” | Tim Drijvers, CTO bij Sendcloud

Tracking updates sexy maken

De eerste extra functie die werd gekoppeld aan het genereren van verzendlabels was de mogelijkheid om branded tracking e-mails te versturen met updates over de leveringsstatus. Op basis van de verzendstatus van de vervoerders werden automatisch trackingmails naar de klanten gestuurd. Hierdoor was handmatig werk niet langer nodig.

In de loop der tijd hebben we deze feature steeds verder verbeterd. Tegenwoordig zien de mails er ongelofelijk fancy uit, al zeggen we het zelf. Naast de e-mails hebben we ook een trackingpagina geïntroduceerd om online retailers gratis marketingmogelijkheden te bieden bij de interactie met hun klanten. We bieden nu ook automatische updates bij vertraagde pakketten, wat je customer service team veel tijd kan besparen tijdens piekperiodes. Als klap op de vuurpijl kun je het op de trackingpagina zelfs laten sneeuwen tijdens de feestdagen. Best cool, toch?

“Sinds we Sendcloud hebben geïmplementeerd, zijn onze klantbeoordelingen verbeterd en is het aantal vragen aan onze klantenservice afgenomen.” | Marijn Soetekouw, Online-Manager bij Boots

10 jaar sendcloud trackingDe weg naar flexibele levering: servicepunten

Een andere functie die volgde was de levering aan servicepunten. Veel vervoerders boden deze verzendmethode aan om kosten te besparen, milieuvriendelijker te worden en het aantal gemiste afleverpogingen te verminderen. Als je Sendcloud gebruikt, kun je levering aan servicepunten toevoegen als optie in je checkout. Dit geeft je klanten meer flexibiliteit bij het kiezen van hun verzendmethode en zorgt ervoor dat hun pakket kan worden afgeleverd zonder dat ze thuis hoeven te zijn.

Als je levering aan servicepunten activeert, kunnen je klanten in de checkout het servicepunt kiezen dat hun voorkeur heeft voor de levering.

Picken, verpakken en verzenden in een handomdraai met Pack & Go

Naarmate online winkels groeien, is één ding zeker: de manier waarop orders verwerkt worden, verandert. WMS- en ERP-systemen worden ingeschakeld en orders worden zo snel mogelijk verzameld en verpakt. De koppeling met de verzending in dit proces is niet altijd even makkelijk gemaakt. Daarom ontwikkelden wij een manier om het pick- en packproces te combineren met het labelcreatieproces. Pack & Go werd geboren, een manier om het verzamel- en verpakkingsproces te verbinden met het labelcreatieproces. Hiermee kun je picklijsten en pakbonnen afdrukken waarna je de barcode scant om het juiste verzendlabel te genereren.

In de loop der tijd is de functie verbeterd. Het is zelfs mogelijk om instructies voor de juiste dozen toe te voegen aan het pickproces. Op die manier willen we het volledige proces stroomlijnen, aangezien orders picken, verpakken en verzenden allemaal hand in hand gaan.

“Vroeger was ik 10 uur bezig met het verwerken van 20 pakketten. Met Sendcloud kan ons magazijn nu 2.000 pakketten per dag verwerken.” | Mareike Peters, Founder en CEO van nkm

Picking & packingEen oplossing voor het grootste probleem: Retouren

Zonder een passende retouroplossing moeten bedrijven een tijdrovend proces doorlopen dat veel geld kost waarbij producten vaak in de prullenbak belanden. Daarom was het voor ons een missie om een oplossing te vinden die veel online retailers zou helpen.

Wij besloten een merkgebonden retourportaal te ontwikkelen waarmee het hele retourproces geautomatiseerd kan worden. Online bedrijven richten het portaal eenmalig in en bepalen de vereisten voor het retourneren van een artikel. Wanneer consumenten dan een artikel willen retourneren, kunnen zij dat makkelijk zelf doen.

De laatste ontwikkeling in deze functie is dat we het mogelijk maken om consumenten te laten betalen voor de retourzending. Een koppeling met Payment Service Provider Mollie zorgt ervoor dat retouren binnen het retourportaal betaald kunnen worden. Het enige wat je als online retailer nog moet doen, is de status van de retourzending volgen en deze verwerken in je magazijn.

“Onze klanten kunnen zelf hun retouren aanmelden via het retourportaal. Dit leidt niet alleen tot een hogere klanttevredenheid, maar onze backoffice kan zich nu op belangrijkere zaken richten.” | Rick Harink, Head of Sales & Operations bij Bunzlau Castle

De cijfers spreken voor zich: Anayltics

Online bedrijven genereren veel data over het verzendproces, maar slagen er vaak niet in om die gegevens te benutten. Hier komt analytics om de hoek kijken!

Het Analytics dashboard van Sendcloud toont verzendgegevens, evenals statistieken per vervoerder en verkoopkanaal (indien meerdere verkoopkanalen op Sendcloud zijn aangesloten).

Als het retourportaal is geactiveerd, toont het Analytics-dashboard ook trends over retourpercentages en geeft het inzicht in de redenen voor retourzendingen. Het is ook mogelijk de gegevens in grote hoeveelheden te exporteren. Nieuw in deze functie is dat het nu mogelijk is om data inzichten automatisch te ontvangen via e-mail updates.

“Ik ben fan van het Analytics dashboard dat ons inzicht geeft in al onze orders en hun statussen. Het geeft ons waardevolle informatie over onze zendingen en retouren in de loop der tijd!” | Nicolas Hernandez, Co-founder van Pétrone

Hogere conversiepercentages en meer verkopen door de Dynamische Checkout-functie

Een van de nieuwste Sendcloud functies is de dynamische checkout functie. Je klanten haken vaak af bij de checkout als de juiste verzendmethode ontbreekt of verzending te duur is. Met de dynamische checkout-functie bepaal je zelf welke verzendzones en -methoden je wilt activeren in de checkout, Sendcloud doet de rest.

Je klanten kunnen kiezen welke verzendmethode het beste bij hen past en de orders worden automatisch geïmporteerd met de juiste verzendmethode. De backend laat dan zien wanneer een order moet worden verwerkt en verzonden. Super easy, toch?

Één platform voor álle zaken

Heb je een eigen webshop of wil je gebruik maken van de voordelen van Sendcloud zonder het platform zelf te hoeven gebruiken? Welkom bij de Sendcloud API! Dit geeft elke onderneming of externe oplossing toegang tot onze diverse functies en mogelijkheden.

Er zijn aparte API’s beschikbaar voor: verzendlabels, servicepunten, verzendproducten, retourportaal, tracking, pickup, dynamic checkout en retouren V3. Wil je meer weten? Bekijk dit helpcenter artikel voor gedetailleerde informatie over de vele API’s die wij aanbieden.

“Bij Hive gebruiken we de Sendcloud API om te koppelen met vervoerders en om verzendlabels te maken. Wij zijn altijd op zoek naar manieren om onze leveringsopties uit te breiden om aan alle behoeften van onze klanten te voldoen en snel op te schalen in nieuwe markten.” | Oskar Ziegler, CEO en founder van Hive

Wil je geen nieuws missen van Sendcloud? Schrijf je dan nu in voor onze releaselog. Dan krijg je automatisch bericht zodra er nieuwe releases zijn.

Nieuwe markten betreden om een gefragmenteerd pakketnetwerk te centraliseren

Het was niet gemakkelijk om een centrale oplossing te bieden voor een gefragmenteerd pakketnetwerk. Daarom betrad Sendcloud snel nieuwe markten. Het begon met de lancering in België en Duitsland, gevolgd door vijf andere markten. Momenteel zijn wij actief in acht landen binnen Europa.

De Europese verzendmarkt is nog steeds sterk gefragmenteerd. Elke vervoerder biedt verschillende verzendmethoden aan en de prijzen zijn ongelooflijk hoog wanneer je de grens overgaat. Bovendien kan het bij verzending over de grens heel moeilijk zijn om hetzelfde niveau van dienstverlening te bieden als bij verzending in eigen land, zelfs als het in dezelfde douane-unie is. Daarom zijn wij, met meer integraties en koppelingen met verschillende vervoerders, op een missie om het Europese pakketnetwerk te verenigen.

Dat klinkt allemaal heel mooi, maar wat betekent het eigenlijk? We willen het zo makkelijk mogelijk maken om te koppelen met vervoerders in heel Europa en tegelijkertijd lokale en flexibele leveringsmethoden voor online retailers aanbieden. De Easy Returns Solution is daar een voorbeeld van. Met de Easy Returns Solution bieden we de mogelijkheid om retourzendingen af te geven bij het dichtstbijzijnde postkantoor, zelfs als het artikel oorspronkelijk door een andere vervoerder is geleverd. Bekijk hier hoe het werkt.

10 jaar sendcloud leveringGeen succes zonder een huis vol talent

Herinner je je de sterspelers die in de inleiding van dit artikel genoemd werden? Nou, we zouden niet zijn waar we nu zijn zonder de juiste mensen aan boord. Een van de kernwaarden van Sendcloud is om samen te groeien en te winnen. We zijn trots op een aantal van onze OG’s die zijn gegroeid en volledige teams hebben opgebouwd. Van werken bij de klantenservice tot recruiter worden en het House of Talent creëren dat we vandaag de dag hebben. Hoe cool is dat? We zijn ook blij met al het nieuwe talent dat zich maandelijks bij ons voegt. Zij brengen nieuwe expertise om het platform naar een hoger niveau te tillen.

Er zijn heel wat mijlpalen bereikt en dat zou niet mogelijk zijn zonder het juiste talent aan te werven.

“Omdat Sendcloud als bedrijf onconventioneel is, is het team van House of Talent en Talent Magic er om voorbij het traditionele te kijken en naar het originele te zoeken.” | Isabeau Bruno, Head of Talent Magic bij Sendcloud

Wij zijn in slechts 5 jaar gegroeid van 50 naar bijna 500 werknemers. Ze werken allemaal hard om processen te optimaliseren en nieuwe functies te ontwikkelen en te verbeteren.

Ze hebben allemaal hetzelfde doel voor ogen: ervoor zorgen dat alle online bedrijven zich kunnen concentreren op wat het belangrijkst is, namelijk hun eigen bedrijf laten groeien zonder tijd te verspillen aan verzending.

Tot slot

Al deze ontwikkelingen waren niet mogelijk zonder investeringen. Daarom willen we onze investeerders bedanken voor hun vertrouwen en het delen van expertise: Startupbootcamp, TiiN Capital, BOM (Brabantse Ontwikkelingsmaatschappij), HenQ, AXA Ventures, Bonsai Partners, SoftBank of L Catterton, en HPE Growth.

En last but definitely not least, willen we al onze klanten bedanken! Zonder jullie was ons succes niet mogelijk geweest. Met jullie input en vertrouwen kunnen we Sendcloud continu verder ontwikkelen en samen verder groeien.

Op naar de volgende 10 jaar vol innovatie!

Iris Dings

Iris Dings is Head of Content at Sendcloud. With her great passion for online marketing, e-commerce and logistics, she is always looking for content that can help you with your online business.

3 Reacties

Laat een reactie achter