Skip to main content
Eindhoven, 30 november 2021 – Webwinkels en pakketbezorgers stonden de afgelopen dagen voor de grootste logistieke operatie ooit. Sendcloud zag op Black Friday maar liefst 134 procent meer pakketten vergeleken met een normale dag in 2021. De drukste dag vond echter plaats op Cyber Monday, met 260 procent meer pakketten dan gebruikelijk. Het verzendplatform, verantwoordelijk voor het verzendproces van meer dan 23.000 webwinkels, analyseerde het pakketvolume tijdens de koopjesweek.

Pakketvolume groeide 32 procent vergeleken met 2020

Na de recorddrukte in 2020 was het dit jaar nog maar de vraag of Black Friday de verwachtingen wederom zou overtreffen. Om bezorgproblemen te voorkomen schaalden pakketbezorgers in aanloop naar Black Friday hun capaciteit massaal op. Inmiddels is duidelijk dat ook dit jaar een nieuw pakketrecord gevestigd is. Volgens Sendcloud nam het pakketvolume afgelopen week met 32 procent toe, vergeleken met dezelfde periode in 2020. De piek lag op Cyber Monday, doordat veel webwinkels hun orders pas na het weekend verwerken.
Ondanks de drukte ziet het verzendplatform vooralsnog geen bezorgproblemen. “Webwinkels en vervoerders waren dit jaar beter voorbereid dan ooit. Na de chaos vorig jaar hebben pakketdiensten vol ingezet op de uitbreiding van hun capaciteit door te investeren in nieuwe distributiecentra en een grotere vloot. Ook webwinkels hebben geleerd van vorig jaar en hebben dit jaar kortingen uitgesmeerd over meerdere dagen om drukte te spreiden. Dat werpt zijn vruchten af, want vooralsnog zien we geen vertragingen”, aldus Rob van den Heuvel, CEO en Co-founder bij Sendcloud.

Cyber Monday ook in de rest van Europa een hit 

Ook in andere landen was het koopjesfestijn weer een succes. In Duitsland nam het aantal pakketten tijdens Cyber Monday met 225 procent toe en in Frankrijk werden maar liefst 305 procent meer pakketten verzonden. Spanje spant echter de kroon, daar gingen afgelopen maandag maar liefst 392 procent meer zendingen over de band.

Over Sendcloud

Sendcloud is de alles-in-een verzendoplossing voor webshops die willen groeien. Het platform helpt online retailers de concurrentiestrijd aan te gaan door het volledige verzendproces, van checkout tot retouren, te optimaliseren. Veel webshops zien verzending als struikelblok, maar Sendcloud maakt hiervan een krachtig concurrentievoordeel.
Sinds 2012 is Sendcloud uitgegroeid van een eenvoudige applicatie tot een alles-in-een platform dat het volledige verzendproces automatiseert. De Eindhovense scale-up heeft inmiddels meer dan 23,000 klanten in Nederland, België, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Spanje, Italië, Duitsland en Oostenrijk.
Daniëlle Elbertse

Daniëlle Elbertse is werkzaam als Marketing Specialist bij Sendcloud. Met haar expertise op het gebied van IT en e-commerce logistiek helpt ze online retailers met het optimaliseren van hun verzendstrategie.

Begin vandaag nog met slimmer verzenden

Start gratis
Ingesteld in 5 minuten Geen technische kennis nodig Gratis support
Stars

Meer dan 2000 vijf sterren reviews

G2 Crowd Logo Trustpilot Logo Capterra Logo