Skip to main content

Eindhoven, 26 maart 2024 – Betalen om te retourneren wordt steeds normaler. Eerder kondigden grote retailers als H&M, Zara en Wehkamp al aan de kosten voor het terugsturen van pakketjes bij de consument in rekening te brengen. Over de hele linie zet deze trend nu door: bij maar liefst 2 op de 5 retourzendingen draait de klant in ieder geval voor een deel van de kosten op, zo blijkt uit cijfers van Sendcloud.

Het verzendplatform voor e-commerce ziet een duidelijke trend op basis van de verzenddata van meer dan 25,000 webwinkels in Europa. In Nederland steeg het percentage retourzendingen waarvoor de klant moest betalen van 31 procent in het eerste kwartaal van 2023 naar 41 procent in het vierde kwartaal. Een stijging van maar liefst 33 procent. 

“De tijd van gratis retouren ligt definitief achter ons. In navolging van veel grote retailers zien we dat betaald retourneren bij steeds meer webwinkels de standaard wordt,” aldus Rob van den Heuvel, CEO en Co-founder van Sendcloud. “We moeten onder ogen zien dat zelfs ‘gratis’ retouren helemaal niet kosteloos zijn. Webwinkels worstelen al jaren met de logistieke rompslomp en kosten van retouren, nog los van de impact op het milieu. Het doorberekenen van een deel van de retourkosten kan helpen om consumenten hier bewuster van te maken. Voorwaarde is wel dat retailers hier helder over communiceren en het retourproces eenvoudig inrichten.”

Belangrijkste redenen voor retouren

Dat retourneren onlosmakelijk verbonden is met het gemak van online bestellen blijkt uit de redenen die consumenten opgeven voor het terugsturen van hun bestelling. Als belangrijkste reden voor hun retourzending noemen klanten maatvoering (35%): van het bestellen van verschillende maten tot te grote of te kleine items. Daarna volgen orders die niet voldoen aan de verwachting (23%) en beschadigingen of kwaliteitsproblemen (9%). 

Retourvoorwaarden verschillen per webwinkel

Hoeveel de consument vervolgens moet neerleggen voor een retourzending verschilt per webwinkel. Gemiddeld rekenen webwinkels in Nederland €6,68 per retour, zo blijkt uit data van Sendcloud. Afhankelijk van het type retourzending kunnen de kosten echter uiteenlopen van €1,96 tot €28,00. Consumenten hebben doorgaans zo’n 31 dagen de tijd om hun bestelling te retourneren, al loopt dat in sommige gevallen op tot 365 dagen.

Over Sendcloud

Sendcloud is het complete verzendplatform voor e-commerce – waarmee retailers, marketplaces en fulfillmentbedrijven hun activiteiten kunnen schalen en een geweldige verzendervaring kunnen leveren.

De consument van vandaag wil zelf bepalen waar, wanneer en hoe hij een bestelling ontvangt. Aan hun behoeftes voldoen en toch winst te maken wordt door Sendcloud opgelost door het hele verzendproces te centraliseren en te automatiseren. Van het afdrukken van labels tot branded tracking en het retourbeheer – met Sendcloud ben je eigenaar van je verzendproces, van checkout tot retour.

Gesteund door Softbank en vertrouwd door 25.000 bedrijven in Europa, is Sendcloud op een missie om verzendproblemen wereldwijd op te lossen.

Iris Delmee

Als PR Manager bij Sendcloud eet Iris Delmee nieuws als ontbijt. Ze is vanuit haar rol altijd op zoek naar nieuwe trends op het gebied van e-commerce logistiek en onderzoekt graag hoe consumentenverwachtingen veranderen. Het liefst duikt ze in de data om webwinkels op basis van real time inzichten te adviseren bij hun verzendstrategie.

Begin vandaag nog met slimmer verzenden

Start gratis
Ingesteld in 5 minuten Geen technische kennis nodig Gratis support
Stars

Meer dan 2000 vijf sterren reviews

G2 Crowd Logo Trustpilot Logo Capterra Logo