Skip to main content
Eindhoven, 9 november 2021 – Van Black Friday tot Kerst: webwinkels maken zich klaar voor de drukste tijd van het jaar. Online retailers houden rekening met een toename van het pakketvolume van maar liefst 82 procent. De drukste dag wordt verwacht op Cyber Monday: dan verdrievoudigt het aantal pakketten. Dat voorspelt Sendcloud, het alles-in-een verzendplatform voor webwinkels, op basis van historische data.

Pakketdrukte bereikt hoogtepunt tijdens ‘Black Week’

Hoewel de traditionele feestdagen pas plaatsvinden in December, neemt het pakketvolume al toe vanaf november. Singles Day (11 november) vormt het startschot voor de pakketdrukte, met zo’n 16 procent meer pakketten. In ‘Black Week’, de week van Black Friday, neemt het pakketvolume toe met zo’n 78 procent. Daarna daalt het aantal pakketten licht, waarna het in de aanloop naar Kerst opnieuw een vlucht neemt. Retailers houden de week voor Kerst rekening met bijna een verdubbeling (+ 82 procent) van het aantal zendingen. Tijdens Kerst zelf zakt het pakketvolume naar een normaal niveau, wat erop wijst dat consumenten hun cadeaus tijdig bestellen.
Pakketvolume eindejaarspiek

Voorbereiden voor het piekseizoen: 4 tips om bezorgproblemen te voorkomen

Met de enorme toename van orders rond de feestdagen, is het essentieel om voldoende capaciteit te hebben om tijdig te leveren. Rob van den Heuvel, CEO en Co-founder van Sendcloud, legt uit: “Goede voorbereiding is het halve werk. Vorig jaar werden zowel retailers als vervoerders verrast door de enorme pakketdrukte. Dit jaar weten we beter wat we kunnen verwachten en werkt de hele branche hard om ervoor te zorgen dat consumenten hun pakketten op tijd ontvangen. We raden aan pakketten te verspreiden over meerdere vervoerders zodat we de last kunnen verdelen en webwinkels flexibeler zijn in het geval van vertragingen.” Van den Heuvel deelt vier tips voor een goede voorbereiding.

1. Wed niet op één paard, maar spreid de risico’s

Veel retailers werken met maar één vervoerder voor de bezorging van hun pakketten. Dat lijkt handig, maar is tijdens het piekseizoen behoorlijk riskant. Het pakketnetwerk van vervoerders kan namelijk vol lopen met vertraging of een pakketstop tot gevolg. Bij een pakketstop worden er geen nieuwe pakketten aangenomen en zit je als retailer met je handen in het haar. Zorg daarom voor een plan B, zoals een back-up vervoerder of het verspreiden van pakketten over meerdere vervoerders.

2. Zorg dat je klanten weten waar ze aan toe zijn

Niet alleen distributiecentra moeten tijdens de piekperiode alle zeilen bij zetten, ook de klantenservice kan rekenen op extra werk. Voorkom dat je support team onnodig wordt lastig gevallen met vragen over de status van een pakket en zorg voor goede tracking notificaties. Zeker een notificatie bij vertraging kan erg handig zijn, aangezien het tijdens het piekseizoen meer dan eens gebeurt dat zendingen vertraging oplopen.

3. Verhoog bezorgkansen met flexibele verzendopties

Het laatste wat je wilt is dat de pakketbezorger voor niets bij je klant aan de deur staat. Door consumenten flexibele verzendopties te bieden, voorkom je dat de bezorger voor niets aanbelt. Bied je klant bijvoorbeeld de mogelijkheid om via een flexibele checkout zelf de bezorgdag- en tijd te kiezen.

4. Verlaag de druk op het bezorgnetwerk met afhaalpunten 

Met afhaalpunten is de aflevergarantie bij een eerste afleverpoging 100%. Prettig voor de klant, maar daarnaast is het vaak ook goedkoper. Door gebruik te maken van afhaalpunten verlicht je bovendien het pakketnetwerk. Win-win!

Over Sendcloud

Sendcloud is de alles-in-een verzendoplossing voor webshops die willen groeien. Het platform helpt online retailers de concurrentiestrijd aan te gaan door het volledige verzendproces, van checkout tot retouren, te optimaliseren. Veel webshops zien verzending als struikelblok, maar Sendcloud maakt hiervan een krachtig concurrentievoordeel.
Sinds 2012 is Sendcloud uitgegroeid van een eenvoudige applicatie tot een alles-in-een platform dat het volledige verzendproces automatiseert. De Eindhovense scale-up heeft inmiddels meer dan 23,000 klanten in Nederland, België, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Spanje, Italië, Duitsland en Oostenrijk.
Daniëlle Elbertse

Daniëlle Elbertse is werkzaam als Marketing Specialist bij Sendcloud. Met haar expertise op het gebied van IT en e-commerce logistiek helpt ze online retailers met het optimaliseren van hun verzendstrategie.

Begin vandaag nog met slimmer verzenden

Start gratis
Ingesteld in 5 minuten Geen technische kennis nodig Gratis support
Stars

Meer dan 2000 vijf sterren reviews

G2 Crowd Logo Trustpilot Logo Capterra Logo