Skip to main content
Eindhoven, 10 augustus 2020 – Nederlanders bestelden massaal online tijdens de intelligente lockdown en dat leidde tot grote drukte bij pakketbezorgers. Maar liefst 73,2 procent van de Nederlandse e-shoppers zegt vertraging te hebben ondervonden bij de verzending van online aankopen, toch heeft de meerderheid daar begrip voor. Dat blijkt uit onderzoek van Sendcloud onder 8000 e-shoppers, waaronder 1000 Nederlanders.

Nederlander heeft geduld, maar wel beperkt 

In tijden van crisis zijn Nederlanders bereid maximaal 5,4 dagen op hun levering te wachten – dat komt neer op 35 procent extra levertijd vergeleken met normaal. Hoewel Nederlanders het in crisistijd geen probleem vinden langer te wachten op een pakket, is de Nederlandse consument van alle onderzochte Europese landen wel het minst geduldig. Gemiddeld wachten Europeanen 6,4 dagen op hun bestelling, Fransen willen zelfs 7,4 dagen wachten.
Keuze bezorgdienst

Flexibiliteit in Nederland essentieel voor tevreden klant 

Opvallend is dat Nederlanders in crisistijd flexibele bezorging (36,8%) verkiezen boven goedkope verzendkosten (22,0%) of snelle levering (23,1%). Dat betekent dat consumenten zelf kunnen kiezen waar en wanneer hun pakketje geleverd wordt. Hoewel Nederlanders internationaal bekend staan als gierig, zijn het juist Fransen die goedkope verzending (37,3%) noemen als voornaamste reden om te kiezen voor een bezorgdienst. In Oostenrijk (35,8%) en Duitsland (32,0%) is een positieve bezorgervaring in het verleden juist de belangrijkste drijfveer om een bezorgdienst te selecteren.
“Het kan voor online retailers enorm lastig zijn in crisistijd of tijdens piekperiodes aan de verwachtingen van consumenten te voldoen. In Nederland blijkt dat consumenten best wat geduld kunnen opbrengen, zolang ze maar zelf inspraak hebben in waar en wanneer hun bestelling geleverd wordt,” aldus Rob van den Heuvel, CEO en Co-founder bij Sendcloud. “Dat betekent dat webwinkels consumenten al vroeg in het bestelproces inzicht moeten geven in de bezorgopties en consumenten hierin ook keuzevrijheid moeten bieden. Alleen op die manier kunnen zij consumenten ook in crisistijd optimaal bedienen en aan zich binden.”

Over Sendcloud

Sendcloud is een van de snelst groeiende tech-bedrijven van Europa. De scale-up is inmiddels actief in Nederland, België, Duitsland, Frankrijk, Oostenrijk, Spanje en Italië. Het alles-in-één verzendplatform optimaliseert het verzendproces van online retailers. Dankzij de integraties met meer dan 30 e-commerce platformen en een API kan iedere shop het verzend- en retourproces automatiseren en pakketten wereldwijd versturen met meer dan 50 internationale vervoerders.
Daniëlle Elbertse

Daniëlle Elbertse is werkzaam als Marketing Specialist bij Sendcloud. Met haar expertise op het gebied van IT en e-commerce logistiek helpt ze online retailers met het optimaliseren van hun verzendstrategie.

Begin vandaag nog met slimmer verzenden

Start gratis
Ingesteld in 5 minuten Geen technische kennis nodig Gratis support
Stars

Meer dan 2000 vijf sterren reviews

G2 Crowd Logo Trustpilot Logo Capterra Logo